Tunnustuskirjat – Luominen

Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)

Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?

Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?

Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?

 b2ap3_thumbnail_Arkkipiispan-vaakuna-.jpg

Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:

http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ”Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini. Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle.” Tässä ei ole Jumalan tutkimisen ja ikiaikojen tielle ohjaamisen välissä mitään siitä, saako ihminen itse tietoa omasta tilastaan. Koko psalmi kertoo siitä, miten Jumala johdattaa ja suojelee ihmistä, vaikka tämä koettaisi päästä Hänen ulottumattomiinsa.

  2. Just joo!

    Pentti, sinä näköjään ajattelet,
    ettei murhaaja tai aviorikkoja tiedä sitä itse
    kun hän alkaa katua tekoaan ja kääntyy oikealle tielle.

    Senkin hän tekee ihan omin voimin,
    kun Jumala ei hänen omassatunnossaan mitään ilmoita!!!! Onko näin, jos kerran ei ole mitään tietoa, että ihminen saa tietoa omasta tilastaan sitä rukouksessaan pyytäessään….

    ”Tutki minua—johdata minut oikealle tielle” Ps 139
    Kristuksen kirkossa tämä on ymmärretty niin, että uskova kristitty on yhteydessä Jumalaansa.
    Jumala puhuttelee ihmistä ja kirkastaa hänelle tahtonsa sanassaan. Tämä tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksesta.
    On harhauttavaa sanoa, etteikö Jumala ilmoittaisi tahtoaan ja tutkimistaan.
    Moni ihminen, myös David, on kokenut saman kuin Saulus: käskysana tuli ja synti virkosi.

    Tämä on suuri armo, tulla Jumalan tutkittavaksi ja sen johdosta o m a n t u n n o n
    herättämäksi.
    Sellainen ihminen, joka katumattomana elää Jumalaa paossa, on surkeassa tilassa.
    Hän ei tiedä millaisena hänet vanhurskaan Jumalan silmissä ja sanan kuvastimessa nähdään.
    Hän saa olla omillaan.

    Muistan nuoruudestani erään lappeenrantalaisen autokauppiaan, jolla oli tapana sanoa:
    ”kunpa säilyisi viallisuuden tunto”. Hän oli nöyrä ja sen vuoksi pyrki Kristuksen läheistyyteen, sillä siellä on anteeksiantamus ja rakkaus.

  3. Juha Heinilä, en syytä vaan näytän että olet uskonut valheen kun uskot että Jeesus julisti lakia, eikö valheen isä ole juuri saatana??

    Ari Pasanen, sinulla ei ole mitään käytöstapoja. Vääristät selkeitä sanojani ja valehtelet.

    Kirjoitin seuraavat kommentit sinulle:

    sunnuntai, 5 touko 2013 17:30, ”Ari, totta kai uskon, mitä Jeesus on sanonut. Jeesus opetti myös Jumalan lakia, ei pelkästään evankeliumia”.

    sunnuntai, 5 touko 2013 16:50, ”Ari, sinulla on laki ja evankeliumi sekaisin. Kun Jeesus opettaa, älä tee huorin, niin tämä on lakia. Evankeliumissa ei ole yhtään lakia. Jeesus on kuollut meidän syntien tähden ja hän on sovittanut kaikki rikkomuksemme. Pelastumme yksin armosta”.

    Muutama lainaus vuorisaarnasta; lainatuissa kohdissa Jeesus opettaa Jumalan lakia:

    Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. (Matt. 5: 17-20)

    Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ’Älä tapa’, ja: ’Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen. Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen. Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon. (Matt. 5: 21-26)

    Te olette kuulleet sanotuksi: ’Älä tee huorin.’ Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin. (Matt. 5: 27-30)

  4. Juha Heinilä, se mikä loppui Johannes kastajaan oli lainkirjain eli sen kautta pelastuminen, mikä taasen alkoi on Jumalan valtakunta ja sen kautta pelastuminen.

    Se että Jeesus ei tullut kumoamaan Jumalan lakia on eri asia kuin sen kautta pelastuminen, pelastus tulee Jeesuksen kautta, mutta elämä ei jatku ilman Jumalan lakia eli ei uudestisyntynyt voi elää ilman lakia jonka Jumala laittaa uudestisyntyneen sydämeen ja näin tulee sydämen halu elää sen mukaan Jumalan voimassa.

    Siis Jeesus ei julistanut lakia että sen kautta pelastutaan, vaan että lakia tulee noudattaa kun on tullut sisälle Jumalan valtakuntaan ja saanut voiman.

    Se mitä Jeesus opetti on täyttä evankeliumia eikä siitä voi ottaa pois mitään.

  5. Psalmi 139 ei ole mikään jumaluusopin kokonaisesitys, vaikka hieno psalmi onkin. Kun kerron, miten sen ymmärrän, en myöskään esitä kokonaiskuvaa omasta uskonkäsityksestäni. Ei pidä tehdä näin heppoisesti päätelmiä kenenkään sielun tilasta.
    Ihmisellä on harvoin täsmällistä synnintuntoa vaan määrittelemätön ahdistus ja epätietoisuus omasta tilanteesta. Tuskin hän silloin kaipaa jäsenneltyä luetteloa erehdyksistään, vaan turvallista kokemusta siitä, että häntä johdatetaan oikeaan suuntaan. Riittää, että Jumala tietää kaiken ja toimii sen mukaan.

  6. Kiitos vastauksestasi M. Pentti
    Minä olen kirjoittanut koko ajan psalmin 139 tekstistä.
    Koska jumaluusopin kokonaisesitys ei kuulu aiheeseen, jätän sinut pohtimaan sitä.

    Juha Heinilä on mielestäni ihan oikeassa siinä, että Jeesus Kristus saarnasi myös lakia. Sitä kutsutaan hänen vieraaksi työkseen, sillä sen tarkoitus oli johdattaa ihmisiä tuntemaan itsensä.

  7. Jorma Ojala, jos todetaan, ettei psalmi 139 ole mikään jumaluusopin kokonaisesitys, niin eikö kommentti liity varsin kiinteästi psalmista 139 käytävään keskusteluun – jos suomen kielen ymmärrys on hallussa.

    Itse asiassa Uuden testamentinkaan puolelta ei löydy ainuttakaan jumaluusopin kokonaisesitystä. Se on yksi syy Raamatun monitulkintaisuuteen ja vaikeuteen.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.