Tunnustuskirjat – Luominen

Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)

Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?

Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?

Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?

 b2ap3_thumbnail_Arkkipiispan-vaakuna-.jpg

Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:

http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Sitten ikäänkuin rautalangasta vääntäen 1 vanha text:
    1 Alkuperäinen tekstini
    ”Tutki minua Jumala… olenko väärällä tiellä…”
    Luulisin niin, ettei Jumalan tutkimisesta ei ole hyötyä, jos tutkimuksen kohde eli ihminen ei itse pääse sen tuloksesta selville. Siitä kai Davidin rukouksessa on kysymys, että huomaisi sen, mitä ei vielä ole huomannut ja saisi sitten käydä oikeaa tietä..
    Jumala kai tutkii meitä vähän niin kuin alvariinsa, koska mikään ei jää häneltä salaiseksi.
    torstai, 2 touko 2013 20:24

    2 Martti Pentin kommentti:
    ”Luulisin niin, ettei Jumalan tutkimisesta ei ole hyötyä, jos tutkimuksen kohde eli ihminen ei itse pääse sen tuloksesta selville.”
    1. Luulo ei ole tiedon väärti, eikä varsinkaan uskon.
    2. Ei ihmisen tule hyötyä Jumalasta.
    3. Jumala kyllä kertoo tavalla tai toisella sen, minkä näkee hyväksi ihmisen tietää.

    Ei ole mitään tolkkua ruveta saivartelemaan yhdestä sanasta ”Luulisin”, kun se ei millään tavalla liity sisältöön. Onhan keskustelun aiheena tekstin sisältö, eikä joku merkityksetön verbi. Sisältö ei näet muutu vähääkään, jos sanan ”Luulisin” tilalle laitetaan joku muu.

    Sitten tämän psalmirukouksen sisältö on kuitattu sanomalla, ettei ”ihmisen pidä hyötyä Jumalasta”.
    Mitä tämä tarkoittaa? Hyötyyhän koko ihmiskunta koko ajan Jumalan laupeudesta ja siitä, että hän antaa synnit anteeksi.

    Toiseksi Davidin rukous kertoo juuri ihmisen ja Jumalan vuorovaikutuksesta.
    David pyytää Jumalaa tutkimaan, ja kertomaan sitten, onko hän oikealla tiellä vai kadotukseen vievällä tiellä.
    Tämähän on koko uskon ydinasia. Jos ei olla uskossa, ei tätä tietenkään ymmärretä.

    Eihän Jumala ole edes ilmoittanut itseään ihmiselle muuten kuin pelastaakseen tämän kuolemasta ja helvetistä. Samaa päämäärää ihmisen ja Jumalan vuorovaikutus ja rukoussuhde palvelee.
    Ei myöskään Jumalan tutkimuksella ole mitään muuta logiikkaa eikä tarkoitusta, kuin se, että hän
    Hengellänsä ohjaa ihmistä tuntemaan itsensä ja vajavaisuutensa; hän ohjaa ihmistä pelastuksen tielle Kristuksen luo.

    Jos tällainen sisältö ohitetaan, ja sen sijasta kiinnitetään huomio yhteen sanaan ”Luulisin”
    ollaan menty järjettömän sanasaivartelun tielle.

  2. Ari, oletko vielä parannusvaiheessa? Lain noudattaminen ei tee kristittyä, eikä sillä pääse sisälle Jumalan valtakuntaan.

    Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan – ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi.” Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. (1. Kor. 1:17-25)

  3. Juha Heinilä, kun kuulee Jeesuksen Sanat tehkää parannus ja uskokaa evankeliumin ja TEKEE niiden mukaan, onko se LAKIA?

    Entä kun Pyhän Hengen kirkastaessa Jeesuksen opetusta elämä alkaa muuttua, pyhitys elämä TOIMII, niin onko se LAKIA???

    Ymmärrän tälläisen ”laki” pelon, siis KUN huomaa itsessään ettei pysty elämään Jeesuksen Sanojen mukaan niin pelkää lakia eli kun ei ole voimaa niin ei ole, MUTTA kun on opetettu että on jo Jumalan lapsi niin eipä sitä voi kieltää ja näin laki sanasta on tullut MÖRKÖ joka vaanii koko ajan.

    Hedelmästä tuntee puun, ei saata hyvä puu tehdä huonoa hedelmää.

    Kun Sana kohtaa hyvän maan se kasvaa hedelmää.

  4. Juha Heinilä, johan olen sanonut että evankeliumi on Matt, Mark, Luuk ja Joh, mitä vielä haluat tietää??

    Uskon sen mitä niissä on kirjoitettu ja Pyhä Henki on valaissut niitä, niissä Jeesus mm opettaa kuinka eletään Jumalan tahdossa Pyhän Hengen voimalla.

    Olen vaan sen verran lapsenmielinen että kun Raamatussa lukee Matteuksen evankeliumi niin mulle se on EVANKELIUMI.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.