Toverituomioistuin
Monesti muodostamme käsityksiä eri ihmisistä omista taustoistamme käsin. Näemme asiat niin kuin haluamme nähdä. Yleistäminen ja vanhoja juttuja nostetaan esiin yhä uudelleen tarkoituksena tuhota toinen ihminen ja hänen perheensä. Vaalien jälkeen demarien kansanedustaja sai kovasti kyytiä. Voi olla, että hänen juttujaan toverituomioistuin setvii vielä useita vuosia, kuten osan persu-kansanedustajien menneisyyttä.
Miksi toisen ihmisen julkinen tuomitseminen ja mustamaalaaminen on väärin?
Minkälainen ihminen haluaa tuhota toisen ihmisen ja hänen perheensä elämän?
Haluaisimmeko itse joutua julkisen toverituomioistuimen hampaisiin?
Kaikki julkaistut blogini:
42 kommenttia
Juha Heinllä :”Minkälainen ihminen haluaa tuhota toisen ihmisen ja hänen perheensä elämän?”
Yksityisen sektorin johtajuuden vuoksi demonisoidun perheen jäsenenä olen sitä mieltä, että toverituomioistuimet periytyvät siitä aatesuunnasta, joka jätti alle kouluikäiset lapset vaikka avaimet kaulassa yksin kotiin ja ”vapautti” naiset ja seksin.
Maahan rakennettiin itärajan mallin mukaisesti ”hovin hierarkiaa” erilaisten nimitysten ja K-takuiden avulla tavoitteena yhdistää voimat sekä ideologisesti että taloudellisesti kommunistisen Neuvostoliiton kanssa. Monet pienyrittäjät haluavat yhäkin tuon kehityksen seurauksena ilmaista oman käsityksensä yhteiskunnallisista asioista nimimerkin suojassa, kun pelkäävät tiedotusvälineissä tapahtuvaa demonisoivaa ”establishmentin kostoa”, jolla heidän yhteiskunnallinen toimintansa ja osallistumisensa estettiin.
Lahden Unicef-toimintaryhmän puheenjohtajana vierailin viime vuosikymmenellä Pietarissa avustuskohteenamme olleessa Malookhtinsky dom trudolyubiassa, joka tarjosi suojapaikan mm. lapsille, jotka läheiset olivat myyneet jopa 8-vuotiaina prostituoiduiksi kadulle. Tätä Jumalan ja Pyhän tradition kieltämiseen johtavaa kehitystä toverituomioistuimet yhäkin haluavat edistää tässä maassa.
Lehdet tekevät rahaa näillä jutuillaan. Jos lukijoita ei kiinnostaisi julkisten menneisyyden kaivelu, niin ei lehdetkään niistä kirjoittaisi. Toimittajat ovat hyvin tietoisia siitä, mitkä asiat lukijoita kiinnostaa.
Et kai vain Kimmo asetu Jumalaa pelkäävien ihmisten yläpuolelle ja anna heistä väärää todistusta? Ei kaiketi kukaan ihminen ole toistaan parempi? Kaikille voi tapahtua kaikkea taivaan alla, hyvälle voi käydä kuin murhamiehelle ja psykopaatti asetetaan maata johtamaan. Kurjalle käy armottomasti ja hän kuolee ilman oikeutta kun taas rikas saa elää rauhassa rahoineen. Ihminen täällä toistaan sortaa, ei Jumala tee pahaa kenellekään. Ei ole mitään tuomiota annettu ihmisten käsiin.
Mitä etua on sillä joka tietää mikä on väärin, mutta ei tee kuten tietää oikeaksi, kuin sillä joka tekee oikein mutta ei tiedä mikä on väärin? Kaikki ovat Jumalan edessä ilman ansioita ja joutuvat yksin seisomaan luojansa edessä. Jollei Jeesus olisi tullut ja tuonut Pelastusta, niin me kaikki hukkuisimme syntiin.
”Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta. Sillä tästedes riitautuu viisi samassa talossa keskenään, kolme joutuu riitaan kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan, äiti tytärtänsä vastaan ja tytär äitiänsä vastaan, anoppi miniäänsä vastaan ja miniä anoppiansa vastaan.” Ja hän sanoi myöskin kansalle: ”Kun näette pilven nousevan lännestä, sanotte kohta: ’Tulee sade’; ja niin tuleekin. Ja kun näette etelätuulen puhaltavan, sanotte: ’Tulee helle’; ja niin tuleekin. Te ulkokullatut, maan ja taivaan muodon te osaatte arvioida; mutta kuinka ette arvioitse tätä aikaa? Miksi ette jo itsestänne päätä, mikä oikeata on? Kun kuljet riitapuolesi kanssa hallitusmiehen eteen, niin tee matkalla voitavasi päästäksesi hänestä sovussa eroon, ettei hän raastaisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei oikeudenpalvelija heittäisi sinua vankeuteen. Minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.” Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen. Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte. Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat? Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.” Ja hän puhui tämän vertauksen: ”Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt. Niin hän sanoi viinitarhurille: ’Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?’ Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: ’Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois’.” (Luuk.12:52-59-13:1–9)
Mielenkiintoista kommentointia anteeksiannosta ja saamisesta.
Evankeliumi on selkeä näiden suhteen, ensinnäkin jokainen (aikuinen) on syntiä tehnyt ja ilman Jumalan kirkkautta eli yhteyttä Jumalaan, siis jokaisen täytyy tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.
Kun ihminen Jumalan kutsuessa tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin niin olipa synnit kuinka veriruskeat (SUUURET) tahansa niin ne saadaan anteeksi. Nyt kun saa armon OMISTA SUURISTA synneistään niin ymmärtää kuinka itse eli ja teki syntiä tietämättömyydessä, sokeana ja kuurona ymmärtämättä Jumalan tahtoa, tästä lähtökohdasta armo kasvattaa anteeksiantoon toisia kohtaan Jeesuksen rukouksen tavoin ”anna heille anteeksi sillä he eivät tiedä mitä tekevät”, sillä erolla että Jeesuksen ei tarvinnut olla nöyrä omien syntien takia niinkuin jokaisen uskovan tulee olla nöyrä ettei tuomitse toisia kun on itsekkin tehnyt syntiä ja vain ja ainoastaan Jumalan armon tähden saa ne anteeksi.
Todellisen anteeksi annon vaikuttaa uskovissa Jumalan rakkaus joka on vuodatettu heihin Pyhän Hengen kautta.
Ari, kiitos hyvästä kommentista. Elämä on paljon helpompaa kun opimme pyytämään ja antamaan anteeksi. Samoin jos emme puutu ja mestaroi lähimmäisen elämää. Kun on oma elämä kunnossa, niin ei ole mitään tarvetta pilata lähimmäisen elämää.
Tähänkin blogiin on tullut ”häirikkökommentti” -ilmoituksia. Tiedoksi: Nämä tähän blogiin annetut häirikköilmoitukset eivät ole aiheuttanut toimenpiteitä eli yhtäkään kommenttia ei ole poistettu.
Miksi toisen ihmisen julkinen tuomitseminen ja mustamaalaaminen on väärin?
Minkälainen ihminen haluaa tuhota toisen ihmisen ja hänen perheensä elämän?
Haluaisimmeko itse joutua julkisen toverituomioistuimen hampaisiin?
Minun mielestä toisen tuomitseminen ja mustamaalaaminen on Jumalan tahdon vastaista. En todellakaan haluaisi joutua Toverituomioistuimen hampaisiin. Tuohon keskimmäiseen kysymykseen en osaa vastata.
”Jumala armahtaa – minä en”. Näin saneli edesmennyt kansanedustaja Tony Halme, ja ”tutkivat journalistit” ovat tuon iskulauseen ottaneet omaksi ohjenuorakseen. Tällä kertaa maalitauluksi osuikin demari eikä persu, mikä herättää joissakin vahingoniloa. Mutta koko ilmiö on kovin surullinen. Jumala tosiaan lupaa jopa unohtaa anteeksipyydetyt ja anteeksisaadut synnit, mutta median haaskalinnut eivät väsy kaivelemaan historian roskatynnyreitä.
Ilmoita asiaton kommentti