“The War That Will End War”

Sata vuotta siten näihin aikoihin ensimmäistä maailmasotaa oli käyty muutama viikko. Jotkut sotilaista saattoivat vielä uskoa johtajiensa lupauksiin, että kotiin tullaan jo jouluksi.  Elokuussa 1914 kirjailija H. G. Wells julkaisi lontoolaisissa lehdissä artikkelisarjan, jossa hän syytti keskusvaltoja sodan syttymisestä ja väitti, että saksalaisen militarismin murskaaminen lopettaisi sodat ikiajoiksi. Artikkelit koottiin teokseksi “The War That Will End War.” Nyt me jälkipolvet tiedämme, että Wellsin arvio osoittautui täysin virheelliseksi.

”Sota, joka lopettaa kaikki sodat”, sanontaa lainasi myöhemmin myös Yhdysvaltojen presidenttiWoodrow Wilson perustellessaan maansa osallistumista ensimmäiseen maailmasotaan. Sota ei päättänyt jouluksi 1914, vaan eloonjääneet pääsivät kotiin vasta neljä vuotta myöhemmin. Tästä huolimatta 20 vuotta myöhemmin maailma oli jälleen sodassa.

H. G. Wellsin kirjoituksista on nyt vuosisata, eikä sodan ongelmaa oli vieläkään onnistuttu ratkaisemaan. Vaikka arvioiden mukaan valtioiden väliset konfliktit ovat viimeaikoina vähentyneet, sisällissodat ovat lisääntyneet. Useissa nykyisissä sisällissodissa on aineksia myös merkittäville valtioiden välisille konflikteille.

Sodan tielle lähdetään kerta toisensa jälkeen huolimatta siitä, että aseilla on hyvin vaikea löytää mitään pysyviä ratkaisuja konflikteihin. Yksi esimerkki tästä on täydessä kaaoksessa oleva Irak, johon Yhdysvaltojen johtama liittouma hyökkäsi vuonna 2003 viedäkseen sen kansalle – ainakin sotapropagandan mukaan – demokratiaa. Saddam Hussein oli kyllä kansaansa sortava brutaali diktaattori, mutta hyökkäyksen tekosyynä käytettyjä ydinaseita hänen jäljiltään ei löytynyt. Jokin toinen keino hänen valtansa kaventamiseksi olisi varmastikin ollut nykypäivän näkökulmasta parempi.

Toukokuussa 2003 Yhdysvaltojen sen aikainen presidentti George W. Bush julisti lentotukialuksen kannella pitämässään puheessa, että merkittävät sotatoimet Irakissa ovat ohi ja liittouma on voittaja. Aluksen miehistö hurrasi. Nyt kesällä 2014 hänen isänsä presidentti George H. W. Bush nimeä kannalta tukialukselta lähtee amerikkalaisia hävittäjiä pommittamaan Irakin kaaokseen ajaneita terrorijärjestön Isiken joukkoja. Puheista päätellen Irakin sotaa vaalikampanjassaan 2008 arvotellut presidentti Barack Obama ei koe erityistä tyytyväisyyttä siitä, että amerikkalaiset jälleen joutuvat lentämään pommituslentoja Irakissa. Toisin kuin Irakin sodan aloittanut edeltäjänsä George W. Bush Obama myöntää, ettei Yhdysvallat voi sotilasvoimalla vakauttaa Irakia, vaan maan etnisten ryhmien on itse löydettävä ratkaisu sen rauhanomaisempaan tulevaisuuteen.

Historiassa on lukemattomia esimerkkejä siitä, että ulkovallan sekaantuminen jonkin maan sisäiseen konfliktiin vie asioita vain huonompaan suuntaan. Yhtälailla nämä seuraukset on nähtävissä parhaillaan Itä-Ukrainan konfliktissa, johon pätee myös se, että mitä pidempää sota kestää, sitä vaikeampaa on löytää pysyvää ratkaisua.  Rauha voidaan saavuttaa vain, jos Venäjä lopettaa separatistien tukemisen ja ukrainalaiset saadaan neuvottelupöytään. Se, että maailmassa tällä hetkellä niin monia vaikeita konflikteja kertoo, että historian opetuksista on opittu valitettavan vähän. Maapallon viimeistä sotaa ei tulla näkemään ennen kuin lopulta uskotaan, että sotimalla ei tähän maailmaan saada rauhaa.

28 kommenttia

  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    Sodat loppuvat vasta Kristuksen palatessa takaisin maan päälle perustamaan 1000-vuotista rauhan valtakuntaansa.

    Siitä ennustaa myös profeetta Miika Pyhässä Hengessä;

    1 Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat. 2 Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: ”Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana.” 3 Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan. (Miika 4:1-3)

    Jakeen 3b olotilaa ei maailmassa ole koskaan vielä tähän mennessä ollut.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Vesa Ahlfors sanoo:

    Harri Ahdesmäki: ”niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan. (Miika 4:1-3) ”Jakeen 3b olotilaa ei maailmassa ole koskaan vielä tähän mennessä ollut.”

    ”Aikojen loppu” ilmaisu Miikan kirjassa viittaa samaan kuin Jeesus Matteuksen 24. luvussa: http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.24.html#o123, ”maailmanaikojen”, ”tämän maailman”, ”asiainjärjestelmän” loppuaikoihin, ”lopun aikoihin”, ”viimeisiin päiviin.”

    Mikään tai mitkään yksittäiset kansat eivät nykyisin tai Jeesuksen tuomeenpanemien tuomioiden aikana toteuta tätä Raamatun ennustusta ja lupausta.

    Sen sijaan suuri joukko yksilöitä kaikista kansoista on sen jo tehnyt ja ”eivät enää sodi” ja ”eivät opettele sotimaan.”

    He ovat tulleet Jumalan ”hengellisen temppelijärjestelyn” piiriin. Kirjaimellista JHWh/Jahve/Jehovan temppeliä ei ole enää ollut sen jälkeen kun roomalaiset hävittivät Jerusalemin temppelin vuonna 70. Lihallinen Israel menetti myös erityisasemansa Jumalan liittokansana, jonka kautta pelastus mahdollistuisi.

    Jumalan taivaallisesta hengellisestä temppelijärjestelystä puhuu paljon mm. Raamatun Heprealaiskirje.

    Sen järjestelyn piiriin on jo nykyään mahdollista ihmisten päästä ja toteuttaa Miikan ja Jesajan kirjan kuvaamaa tilaa: ”niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.”

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Vesa Ahlfors sanoo:

      Ville Jalovaara: ”Maapallon viimeistä sotaa ei tulla näkemään ennen kuin lopulta uskotaan, että sotimalla ei tähän maailmaan saada rauhaa.”

      Pysyvää rauhantilaa ei myöskään saada aikaiseksi ennen kuin uskontojen käyttö” sotimisen ja sotaan kiihoittamisen ”instrumentteina” on saatu lopetettua.

      Ensimmäisen maailmansota puhkesi ns. kristittyjen maiden välillä. Kristikunnan papisto sekaantui siihen tavoilla joita on mahdotonta sisällyttää Raamatun opetuksiin. Eivät siis kehoittaneet seurakuntalaisiaan pidättäytymästä sotimisesta, vaan täysin päinvastoin.

      Sodasta kaikkien sotien lopettamiseksi, ”Jumalan suuren päivän sodasta” kertoo Raamattu esim. sen Ilmestyskirjassa. 16. luku:

      ”14 Ne ovat pahoja henkiä, jotka tekevät ihmeitä, ja ne lähtivät kokoamaan maanpiirin kaikki kuninkaat taisteluun, joka käydään Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä. 15 ”Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden.” 16 Henget kokosivat kuninkaat paikkaan, jonka nimi on hepreaksi Harmagedon.”

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ilm.16.html#o25

      Ilmestyskirjan 19. luku:

      ”11 Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti…………….., ja hänen nimensä on Jumalan Sana. 14 Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa. 15 Hänen suustaan lähtee terävä miekka. Sillä miekalla hän lyö kansoja, hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla ja polkee viinikuurnassa kaikkivaltiaan Jumalan hehkuvan vihan viinin. 16 Hänen viittaansa on reiden kohdalle kirjoitettu nimi: kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra………

      ”19 Sitten näin, että peto ja maailman kuninkaat sotajoukkoineen olivat kokoontuneet yhteen käydäkseen taisteluun ratsastajaa ja hänen sotajoukkoaan vastaan. 20 Mutta peto otettiin kiinni, samoin väärä profeetta, joka pedon nimissä oli tehnyt tunnustekoja ja johtanut harhaan sen merkin ottaneet ja sen kuvaa kumartaneet ihmiset. Ne molemmat heitettiin elävinä tuliseen järveen……… 21 Loput saivat surmansa miekasta, joka lähti ratsastajan suusta.”

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ilm.19.html#o28

      Ilmestyskirjan 11. luku:

      ”Koko maailman kuninkuus on nyt tullut meidän Herrallemme ja hänen Voidellulleen. Hän on hallitseva aina ja ikuisesti…….

      — Me kiitämme sinua, Herra Jumala, Kaikkivaltias, sinua, joka olet ja joka olit! Sinä panit liikkeelle suuren voimasi ja otit käsiisi kuninkuuden. 18 Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki. On tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret. On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.”

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ilm.11.html#o17

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Vesa Ahlfors sanoo:

    Ensimmäistä maailmansotaa seurasi Espanjan kuumeeksi nimetty influenssaepidemia. Siihen kuolleiden määrästä korkeimmat arviot ovat yli 30 miljoonaa.

    Seurasi myös laajoja nälänhätiä eri puolilla maailmaa. Maailman talousjärjestelmät ajautuivat kurimukseen. Saksan valuutta romahti joskus vuonna 1923. Revanssihenki alkoi kytemään kohti toista maailmansota. Totalitäärisiä diktatuureja syntyi. Ensimmäisellä maailmansodalla kuvataan olleen turmeleva vaikutus ihmisten moraaliin ja lainkuuliaisuuteen.

    Matteuksen evankeliumin 24. luku (uusi kirkkoraamattu) Jeesuksen ennakoimat ajat olivat käsillä:

    “3 Kun Jeesus sitten istui Öljymäellä eikä siellä ollut muita, opetuslapset tulivat hänen luokseen ja kyselivät: “Sano meille, milloin se kaikki tapahtuu. Mikä on merkkinä sinun tulostasi ja tämän maailman lopusta?” 4 Jeesus vastasi:

    “Varokaa, ettei kukaan johda teitä harhaan. 5 Monet tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: ‘Minä olen Messias’, ja eksyttävät monia. 6 Te kuulette taistelun ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää antako sen pelästyttää itseänne. Niin täytyy käydä, mutta vielä ei loppu ole käsillä.”

    ” 7 Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja joka puolella on nälänhätää ja maanjäristyksiä. 8 Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua.”

    9 “Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. 10 Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. 11 Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan. 12 Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. 13 Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu.”

    “14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.”

    “2 “Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä. 33 Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella. 34 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.”

    http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.24.html#o123

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    ”He ovat tulleet Jumalan “hengellisen temppelijärjestelyn” piiriin. Kirjaimellista JHWh/Jahve/Jehovan temppeliä ei ole enää ollut sen jälkeen kun roomalaiset hävittivät Jerusalemin temppelin vuonna 70. Lihallinen Israel menetti myös erityisasemansa Jumalan liittokansana, jonka kautta pelastus mahdollistuisi.”/Ahlfors

    Tyypillistä Jehovan todistajien harhaoppia. Profeetta Jesaja kirjoittaa Israelin ja juutalaisten asemasta seuraavasti;

    35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat-Herra Sebaot on hänen nimensä: 36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan. 37. Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra. (Jer. 31:35-37, KR 1933)

    Ja apostoli Paavali;

    15. Sillä jos heidän (juutalaisten) hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta (maailmalle) kuin elämä kuolleista? (Room. 11:15)

    Jehovan todistajat eivät todellakaan ole perineet juutalaisten asemaa Raamatun ennustusten toteutumisessa.

    Juutalaisuudessa temppeli käsitettiin traditionaalisesti Jumalan läsnäolon ja hallinnan sekä häneltä saatavan puhtauden ja anteeksiannon paikaksi. Nämä ominaisuudet siirtyivät nyt uuteen temppeliin, seurakuntaan, joka koostuu elävistä kivistä.

    Jeesus on läsnä tässä uudessa temppelissään Pyhän Hengen kautta, joka on kaikissa häneen uskovissa. Vertaa tähän esim. Paavalin todistus asiasta;

    ”Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli (naos) ja että Jumalan Henki asuu teissä?” (1.Kor. 3:16, KR 1992)

    ”Mehän olemme elävän Jumalan temppeli (naos), niin kuin Jumala on sanonut: — Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.” (2.Kor. 6:16b, KR 1992)

    Jumalan temppelin maan päällä muodostavat nykyisin ne kristityt, jotka uskovat, että Jeesus oli Jumala (JHWH). Siihen joukkoon ei valitettavasti kuulu Jehovan todistajat.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Vesa Ahlfors sanoo:

      Harri Ahdesmäki: ”Jumalan temppelin maan päällä muodostavat nykyisin ne kristityt, jotka uskovat, että Jeesus oli Jumala..”

       Maan päällä olevia ”Jeesuksen perijätovereita”, ”voideltuja” kristittyjä verrataan uudessa tesmentissa moniin eri asioihin, mm. myös temppeliin.

      Kyseessä on lähinnä kuvaava ilmaisu. Jumalan henki asuu näissä ”voideltujen” seurakunnassa.

      Paavali kirjoitti myöskin ”Kristuksen Jeesuksen yhteydessä” oleville efesolaiskristityille, jotka ”sinetöitiin luvatulla pyhällä hengellä”: ”Teidät on rakennettu apostolien ja profeettojen perustukselle, kun taas Kristus Jeesus itse on peruskulmakivenä. Hänen yhteydessään koko rakennus sopusointuisesti yhteen liittyneenä kasvaa pyhäksi temppeliksi JHWH/Jahve/Jehovalle. Hänen yhteydessään tekin rakennutte yhdessä paikaksi, jossa Jumala asuu hengen välityksellä.” Efesolaiskirjeen 1. ja 2. luku.

      Näiden Kristuksen muodostamalle perustalle laskettujen ”sinetöityjen” lukumäärän osoitetaan olevan 144000. Ilmestyskirjan 7. ja 14. luku.

      Apostoli Pietari sanoo heitä ”eläviksi kiviksi”, jotka ’rakentuvat hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi’ 1. Pietarin kirjeen 2. luku:

      ”rakennutte itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka ovat otollisia Jumalalle Jeesuksen Kristuksen välityksellä.”

      ”Mutta te olette ”valittu suku*, kuninkaallinen papisto, pyhä kansakunta,+ erikoisomaisuudeksi+ otettu kansa julistaaksenne laajalti sen oivallisuuksia”,*+ joka kutsui teidät pimeydestä ihmeelliseen valoonsa.+ 10 Sillä kerran te ette olleet kansa, mutta nyt olette Jumalan kansa;+ te olitte niitä, joille ei ollut osoitettu armoa, mutta nyt olette niitä, joille on osoitettu armoa..”

      http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/1-pietarin-kirje/2/

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Harri Ahdesmäki sanoo:

      Höpö höpö. Kyllä uudestisyntyneiden kristittyjen lukumäärä lasketaan miljoonissa eikä se rajoitu 144.000:een. Vain Jehovan todistajat rajoitavat sitä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Vesa Ahlfors sanoo:

     Mooseksen rakentama tabernaakkeli sekä Salomon, Serubbabelin ja Herodeksen rakentamat temppelit olivat Raamatun mukaan vain esikuvia, malleja tulevista paremmista ja täydellisistä järjestelyistä.

    Apostoli Paavali osoitti tämän kirjoittaessaan, että tabernaakkeli, jonka pääpiirteet sisältyivät myöhemmin rakennettuihin temppeleihin, oli ”taivaallisten esikuva ja varjo”. Heprealaiskirje 8:5.

    Heprealaiskirjeen 8. luku puhuu myös ”tosi telttasta, jonka pystytti Jumala eikä ihminen”. Jae 2.

    Tämän hengellisen temppelin eri piirteet ilmaisevat, että se on järjestely, jonka avulla Jumalaa voidaan lähestyä ja palvoa Jeesuksen Kristuksen sovitusuhrin perusteella. Heprealaiskirjeen 9. luku kertoo tästä.

    Sen määritelmien mukaan vain kaikkeinpyhin on ”itse taivas”. Tällä perusteella muinaista Jerusalemin temppeliä vastaavasti pyhän, pappien esipihan ja niiden eri piirteiden voidaan ajatella liittyvän maanpäällisiin asioihin, jotka koskivat Jeesusta Kristusta hänen maanpäällisen palveluksensa aikana ja myöskin taivaallisen elämän toivon omaavia Jeesuksen seuraajia.

    Heprealaisten 10. luku kertoo ”esirippusta”, joka muodosti esteen, joka erotti temppelin pyhän kaikkeinpyhimmästä, ja sanoo sen edustavan edustavan Jeesuksen ”lihaa”, joka hänen oli annettava uhriksi, luovutettava ikuisiksi ajoiksi, jotta hän voisi mennä taivaaseen, vastakuvalliseen kaikkeinpyhimpään.

    Heprealaiskirjeen 9. luku: http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Hebr.9.html

    8. luku: http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Hebr.8.html

    10. luku: ”http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Hebr.10.html

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Vesa Ahlfors sanoo:

      Harri Ahdesmäki: ”Jumalan temppelin maan päällä muodostavat nykyisin ne kristityt, jotka uskovat, että Jeesus oli Jumala (JHWH). Siihen joukkoon ei valitettavasti kuulu Jehovan todistajat..”

      Raamatussa kylläkin Kaikkivaltias Jumala ja Luoja On JHWH/Jehova/Jahve. Hänen Poikansa nykyisen maailman tuomitsijan tehtävän saanut taas Jeesus Kristus. Tuomiovaltaa ei ole annettu ihmisille.

      Apostolien tekojen 17. luku: ”31 Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista.”

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Apt.17.html#o53

      1. Pietarin kirjeen 4. luku: ”17 On tullut tuomion aika, ja tuomio alkaa Jumalan huoneesta. Mutta jos se alkaa meistä, mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät taivu uskomaan Jumalan evankeliumia?”

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Piet.4.html#o10

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Harri Ahdesmäki sanoo:

      Kakilla uudestisyntyneillä kristityillä on pääsy ”kaikkein pyhimpään”, eli Jumalan läsnäoloon jo nyt uskon kautta Kristuksen täydelliseen uhriin, siinä ei lisäuhreja tarvita, ja vieläpä jo täällä maan päällä.

      50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä. 51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,/ Matt. 27

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Harri Ahdesmäki sanoo:

      Jeesus sanoi hänelle: ”Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua. Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten (Vesa) sanot: ’Näytä meille Isä’?

      Mitä tuomiovaltaan tulee, niin;

      ”Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita? Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitä, emmekö sitten maallisia asioita?”/ 1.Kor. 6

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Vesa Ahlfors sanoo:

      Harri Ahdesmäki: ”Mitä tuomiovaltaan tulee, niin; “Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan?”

      Raamattu tosiaan mainitsee, että ”pyhät tulevat tuomitsemaan maailman”, siis TULEVAT sitä tekemään. Ihmisenä ollessaan heillä ei tietenkään sitä oikeutta ole. Täytyy siis myös olla ”maailma”, jonka tuomitsemiseen he tulevat osallistumaan.

      Asialla tarkoitetaan sitä, että rajoitettu ”Kristuksen perijätovereiden” joukko tulee kuten Raamattu osoittaa ”olemaan taivaassa Kristuksen kanssa hallitsijoita ja pappeja.”

      Ilmestyskirjan 20. luku:

      ”4 Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. 5 Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt.”

      ”Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. 6 Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”

      Kohdassa puhutaan ”ensimmäisestä ylösnousemuksesta” ja ”toisesta kuolemasta.” Täytyy siis olla myöskin toinen ylösnousemus ja ensimmäinen kuolemakin.

      http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ilm.20.html#o31

      Ilmestyskirjan 5. luku:

      ”9 Ja he laulavat uutta laulua+ sanoen: ”Sinä olet arvollinen ottamaan kirjakäärön ja avaamaan sen sinetit, sillä sinut teurastettiin ja sinä ostit+ verelläsi+ ihmisiä Jumalalle+ jokaisesta heimosta ja kielestä ja kansasta ja kansakunnasta, 10 ja sinä teit heidät valtakunnaksi+ ja papeiksi+ meidän Jumalallemme,+ ja heidän on määrä hallita kuninkaina*+ maata.”

      http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/ilmestys/5/

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    Koska Jehovan todistajat eivät usko, että Jeesus on Kristus, eli Jumala itse, he eivät voi Raamatun mukaan olla pelastuksessa mukana.

    Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta (Jumalaksi), ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa./ 1.Joh. 4

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Vesa Ahlfors sanoo:

    ” 1. John 4″

    Kyseisen luvun alussa sanotaan Vanha Kirkkoraamattukäännöksen mukaan: ” 2. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; 3. ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta..”

    Jumala siinä viittaa tietysti Kaikkivaltiaaseen Jumalaan, Luojaan JHWH/Jehova/Jahveen, joka lähetti Jeesuksen maan päälle ja varasi Jeesuksen välityksellä ihmisille lunnaat.

    Luvun loppuosa selventää tätä:

    ”9. Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa. 10. Siinä on rakkaus – ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. ”

    ”14. Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi. 15. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    Kolminaisuus on joillekin vaikea asia. Etenkin uusareiolaisille Jehovan todistajille. Kristinusko on sanoutunut irti areiolaisuudesta jo 1500 vuotta sitten, joten tässä on turhaa tätä kiistaa jatkaa. Kuitenkin olkoon tämä todistuksena siitä, miten vaikea on kerran harhaoppiin sisään mennyttä enää kääntää siitä pois. Juuri siksi harhaopit ovat vaarallisia ihmisen iankaikkisen kohtalon kannalta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Vesa Ahlfors sanoo:

      Harri Ahdesmäki: ”Kristinusko on sanoutunut irti areiolaisuudesta jo 1500 vuotta sitten, joten tässä on turhaa tätä kiistaa jatkaa…”

      ??!! Minä uskon asioista niin kuin Raamattu niistä kertoo. ”Luopumuksen” jälkeisen muodostuneen institutionaalisen ja hierarkisen kirkkolaitoksen kiistat ovat oma juttunsa. Kolminaisuusoppihan liitettiin mukaan mukaan kirkkolaitoksen opetuksiin useita satoja vuosia Jeesuksen, hänen apostoliensa ja Raamatun kirjoittamisen jälkeen. ”Jumalten” kolminaisuuksia oli alun perin muinaisen Egyptin ja Babylonian pakanauskonnoissa.

      Kolminaisuusopin mukaanhan Jumala, Jeesus ja pyhä henki olisivat yhden ja saman jumalan eri ilmenemismuotoja, mutta kuitenkin samaa persoona. Kristinuskon oppikirja Raamattu ei mainitse tälläisestä yhtään mitään.

      Jumalan henkeytetty sana osoittaa, että on yksi kaikkivaltias Jumala ja hänen alaisuudessaan on hänen ensimmäinen luomistekonsa, ainoasyntyiseksi Pojaksi kutsuttu Jeesus Kristus, joka kuitenkin on alistettu Isänsä alaisuuteen ja hänen osoitetaan olevan eri persoona kuin Kaikkivaltias Jumala ja Luoja.

      Kristikunnan kolminaisuusopin “kolmannen jumalan” ilmentymää pyhä henkeä, ei taas missään kuvata olevan laisinkaan mikään persoona. Se kuvataan voimaksi, jota Jumala voi antaa ihmisten tueksi ja vahvistamiseksi tietyissä tilanteissa.

      Kolminaisuusopetus otettiin kristinuskon muodostuviin institutionaalisiin ja maallistuneihin kirkkoihin kauan Jeesuksen päivien ja Raamatun valmistumisen jälkeen. Sen sanotaan perustuvan ns. Athanasiuksen uskontunnustukseen.

      Tästä mainitsee tunnettu hakuteos The New Encyclopedia Britannica seuraavaa:

      “Tuo uskontunnustus oli idän kirkolle tuntematon aina 1100-luvulle saakka. Oppineet ovat 1600-luvulta lähtien olleet yleensä samaa mieltä siitä, että Athanasius (kuoli v. 373) ei kirjoittanut Athanasiuksen uskontunnustusta, vaan se laadittiin luultavasti Etelä-Ranskassa 400-luvulla.”

      “…..Tällä uskontunnustuksella näyttää olleen vaikutusta pääasiassa Etelä-Ranskassa ja Espanjassa 500-600 luvulla. Sitä käytettiin kirkon liturgiassa Saksassa 800-luvulla ja Roomassa hieman myöhemmin.”

      Tunnettu historioitsija Willy Durant kirjoittaa kolminaisuusopin alkuperästä:

      “Kristillisyys ei tuhonnut pakanuutta, se omaksui sen……Egyptistä tulivat käsitykset jumalallisesta kolminaisuudesta.”

      Rooman valtakunnan ja myös kristinuskon historiasta laajoja tutkimuksia aikoinaan tehnyt historioitsija Edward Gibbon mainitsee asiasta kirjassaan “Kristillisyyden historia”:

      “Jos kristillisyys voitti pakanuuden, on yhtä lailla totta, että pakanuus turmeli kristillisyyden. Ensimmäinen kristittyjen deismi….muuttui Rooman kirkon toimesta käsittämättömäksi kolminaisuusopiksi. Monia egyptiläisten keksimiä ja Platonin ihannoimia pakanallisia opinkappaleita pidettiin uskomisen arvoisina.”

      Otavan suuri ensyklopdia (1977 painos, 3. osa, sivu 2435):

      “Kolminaisuusopilla ei ole välitöntä perustaa Raamatussa.”

      Katolinen tietosanakirja (The New Catholic Encyclopedia) tunnustaa myöskin asian:

      “Sanamuotoa “yksi Jumala kolmessa persoonassa” ei lopullisesti vakiinnetettu eikä varmastikaan täysin omaksuttu kristilliseen elämään eikä sen uskontunnustukseen ennen 300-luvun loppua (siis kauan Raamatun valmistumisen jälkeen).”

      “Mutta vasta tämä sanamuoto ansaitsee nimityksen kolminaisuusoppi. Apostolisten isien (tarkoittaa tällä Jeesuksen apostoleita ja alkukristittyjä) ei ollut mitään etäisestikään tälläistä ajatusta tai näkökantaa muistuttavaa.”

      Kolmiyhteinen jumala opetus ei ole siis Raamattuun perustuva, eikä kuulunut alkuperäiseen kristinuskoon, vaan on myöhemmin tehtyä lisäystä ajoilta jolloin ns. pakanallisuus alkoi vaikuttamaan “luopumuksen” jälkeisessä luopiokristillisyydessä.

      Jostain syystä tämä käsittämätön oppisekasotku on pitänyt pintansa esim. Suomen ev.lut. kirkossa (opetetaan esim. rippikoulun opetuksessa) ja monissa muissa pienemmissä uskonnollisissa suuntauksissa.

      Johannes 20:17:

      “Minä (Jeesus) menen ylös, minun Isäni tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö.”

      Johannes 17:3:

      “Tämä merkitsee ikuista elämää sinun tuntemustasi, ainoan tosi Jumalan, ja hänen tuntemustaan, jonka hän on lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”

      Johannes 14:28:

      “…..Jos rakastatte minua, niin iloitsisitte siitä, että menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi.”

      1. Korinttolaisille 11:3:

      “………..Jumala on Kristuksen pää.”

      1. Timoteukselle 2:5:

      “Sillä on yksi Jumala ja yksi välittäjä Jumalan ja ihmisen välillä, ihminen Kristus Jeesus..”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    UT:ssa eikä VT:ssa ole valmista ja muotopuhdasta kolminaisuusoppia, niinkuin ei Raamatussa muutoinkaan esiinny dogmaattisia esityksiä kristinuskon suurista oppilauselmista.

    UT:ssa kolminaisuus ei ole näkyvissä vain siellä täällä, vaan kaikissa sen kirjoituksissa. Vain sokea ja ymmärtämätön ei tätä näe.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Harri Ahdesmäki sanoo:

    ”Jumalan henkeytetty sana osoittaa, että on yksi kaikkivaltias Jumala ja hänen alaisuudessaan on hänen ensimmäinen luomistekonsa, ainoasyntyiseksi Pojaksi kutsuttu Jeesus Kristus, joka kuitenkin on alistettu Isänsä alaisuuteen ja hänen osoitetaan olevan eri persoona kuin Kaikkivaltias Jumala ja Luoja.”/ Ahlfors

    Ahlforsin lausuma edustaa tyypillistä harhaoppista subordinationismia, joka on syntynyt kreikkalaisen filosofian, varsinkin uusplatonilaisuuden vaikutuksesta.

    Ahlforsin ”todisteina” mainitsemat raamatunkohdat nähtyinä koko asiayhteydessään pikemminkin korostavat Pojan korotettua asemaa kuin osoittavat alistamista. Usein ne viittaavat tilanteeseen, joka syntyi inkarnaatiossa Kristuksen tullessa ihmiseksi. Hän nöyryytti itsensä ja alistui Isän tahtoon pelastaakseen ihmiset.

    Heti Johanneksen evankeliumin alusta voimme lukea selväsanaisesti Isän ja Pojan olevan samanarvoisia;

    ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.”

    Muutamaa jaetta myöhemmin Sanasta (Kristuksesta) todetaan, että;

    ”Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä.”

    Kolminaisuuden kiistäjät kiistävävät Kristuksen jumaluuden ja samalla saattavat itsensä ja seuraajansa Raamatun ilmoittaman pelastuksen ulkopuolelle.

    Ilmoita asiaton kommentti