Sana ja kirkko
On myös olemassa suksessio, mutta ei paikkoihin ja henkilöihin sidottu, vaan opin suksessio. Oppi ei kuole, ja mihin se kulkee, siellä on oikea kirkko, siellä oikeat piispat, oikeat papit. Missä oppia ei ole, siellä kaikki suksessio on samaa kuin tyhjä profeetan hauta, tyhjä, liejua ja saastaa täynnä oleva astia. Missä meille vain säilyy tämä opin suksessio, sieltä ei puutu voimaa eikä elämää, joka todistaa myös ihmissilmälle, että kirkko on siellä! Tällaisesta suksessiosta on pidettävä kiinni, silloin ei puutu mitään - kaikkein vähiten oikeaa opettajien virkaan kutsumista, kättenpäällepanemista, rukousta, siunausta ja pyhään virkaan tarvittavia Pyhän Hengen lahjoja.
On ihme yli kaikkien muiden! Tiedätkö, mikä se on? Se ei ole Rooman kirkon rakennelma, joka on ihmisten pystyttämä ja käsin tehty eikä lepää Herran antaman lupauksen varassa. Sitä ihmeellistä rakennusta, josta me puhumme, ei ole saatu aikaan rakentamalla. Se rakennus, jota minä tarkoitan, on Herran kirkko. Sateenkaaren tapaan se näyttää kevyesti perustetulta. Kurjista maan lapsista näyttävät vain maalliset, inhimilliset perusteet ja pohjat pitäviltä. Tämä rakennus ei kuitenkaan ole kevyesti perustettu, sillä se lepää iankaikkisen sanan varassa. Sana pysyy loppuun saakka, aina sen Jumalan antaman vakuutuksen täyttymiseen asti, ettei Sana tyhjänä palaja. Sana pysyy kirkon täyttymykseen asti, kirkon, joka on Sanan luomus. Sen Jumala on vahvistanut valalla.
Katsokaamme Sanaan, olkaamme siinä yksimielisiä. Se julistaa Jumalan armoa ja kirkon pysyvyyttä varmemmin kuin sateenkaari. Jääkööt kirkkomme järjestys, sen säännökset ja kuri paljonkin vaillinaisiksi siitä, mitä niiden tulisi olla ja mitä ne voisivat olla! Sitä saamme surra! Sen vuoksi ei kuitenkaan saa luopua toivosta. Kirkko säilyy erämaassa, se säilyttää tuoksunsa kuin ruusut orjantappuroiden seassa, niin kauan kuin vain Sana ja oppi elävät ja saavat vaikuttaa. Meillä on kaikki toivo niin kauan kuin Sana ja oppi ovat voimassa. Sen tähden rukoilkaamme ennen kaikkea Sanaa. Järjestys säännökset, liturgia ja kuri voivat puuttua, ja siitä huolimatta tuhannet tulevat autuaiksi, jos meillä vain on Sana. Kaikki riippuu Sanasta. Sitä ilman emme voi olla. Ei ole mitään anteeksiantamusta, mitään rauhaa elämässä, mitään toivoa kuolemassa, mitään autuutta taivaassa - ei mitään Isämeitää täällä, ei mitään hallelujaa siellä, jos meillä ei ole Sanaa! Sanaa meidän on ehdottomasti rukoiltava! Sanan sijasta me annamme kaiken muun! Koko maailman me voimme tarpeen tullen lahjoittaa roomalaiskatolisille, kunhan vain saamme pitää Sanan. Se on enemmän kuin episkopaatti, enemmän kuin suksessio - se on kaiken hyvän lähde ja kaiken turhuuden kuolema! Pidä, Herra, meidät Sanassasi!
Wilhelm Löhe: Jumalan puutarha. Drei Bücher von der Kirche, Kolme kirjaa kirkosta. Suomennos, johdanto ja selitykset Matti Sihvonen.
SLEY-Kirjat Oy 1983. s. 125-127
167 kommenttia
Ei hyvää päivää Sami!!! En jaksa enää.
Ruokanen, Olav Valen Sendstad , Martti Luther, Paavali ja Jeesus puhuvat samaa, ja monet ymmärtävät mistä he ovat puhuneet ja kirjoittaneet…
”Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.” Ap.Teot 20:32
Kiitos Sami hyvästä ja selkeästä kirjoituksesta.
Muutama huomio. Kristityn elämä on Rakastavan Isän käsissä, siinä ei siis ole mitään Fatalismia. Ihmisellä on näennäisesti vapaa tahto toimia oman tahtonsa mukaan, mutta ihmiseltä puuttuu vapaus toimia puhtaasti ja vilpittömästi ja näin täyttää ja toteuttaa pyyteetöntä Rakkautta. On siis itsepetosta kuvitella ihmisestä sellaista oletusta, että hän voisi toteuttaa elämässään vain hyviä tekoja. Joka on rikkonut yhdessä kohdin on rikkonut koko lain ja taas, synnin palkka on kuolema.
Moni ihminen kuvittelee olevansa vapaa, vaikka on syntynyt synnin ja kuoleman alle. Ihmisen näennäinen vapaus, ei pysty poistamaan ihmisen syntiä ja kuolemaa. Ihmisen teot ovat parhaimmillaankin, kuin likainen vaate… Kirkkaudessa taas ei ole yhtään tahraa. Kristus on meidän kirkkaus.
Jos Jumala on päättänyt pelastaa maailmasta ne ihmiset, jotka uskovat Kristuksen Evankeliumin, niin mikä on ihminen siihen sanomaan, että Jumala tekee väärin?
Sami, vastaa minulle, mikä on se teko, joka riittää, että ihminen Vanhurskautetaan? Vai riittääkö Kristuksen työ yksin?
Syyn ja seurauksen laki on maailman henki ja laki, mutta Uskon laki on kokonaan toista, siinä Armo käy oikeuden edellä. Kristityt on Jumalan omia lapsia, Hän on heidät synnyttänyt, sillä he syntyneet lupauksen mukaan. ”Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.” Gal.3:10
”Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin. Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta. Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt. Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun- ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun-ja minä olen kirkastettu heissä. Joh.17:6-10
Sami, tästä predestinaatiosta olemme puhuneet jo aiemmin. Mutta et vain hyväksy mitä sanotaan. Ongelma on sinussa, ei Lutherin teologiassa.
Nuori Luther oli saanut predestinaatio -oppinsa room.kat. kirkolta. Myöhemmin hän luopui siitä. Jumala haluaa pelastaa kaikki ihmiset evankeliumia saarnauttamalla. Yksittäisiä ihmisiä ei ole suoraan predestinoitu eli ennalta määrätty pelastukseen, vaan kaikki on valittu ennalta pelastumaan uskosta Kristukseen, siis evankeliumin kautta. Kaikki kulkevat siis kohti kadotusta, elleivät usko Kristukseen. Siksihän evankeliumia juuri julistetaan.
Ihminen tekee välttämättömyyden pakosta syntiä. Totta kai. Puhut kai jostain muusta kuin synnin tekemisestä. Syntihän on sinulle pikkujuttu, koska se ei ole Jumalalle kuulemma mikään ongelma. Olet sen näin sanonut. Tällä nostat itsesi Jumalan yläpuolelle. Jumala on ratkaissut ongelman sovittamalla maailman itsensä kanssa, mutta ihmisellä se ongelma on, jos ei suostu sivintoon Jumalan kanssa.
Voisit muuten kertoa tekstisi lähteen. Olet sen varmaan kopioinut jostain. Silloin se kuuluu sitaatteihin, koska on lainaus ja lähdetieto perään.
Olen sen huomannut kirjoittelustasi.
Predestinaatio oppi tulee Paavalilta, joka tekee meille selväksi:
”Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa; mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut. Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan? Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?
Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme. Room.8:28-34
Jumalan Pojan Evankeliumia on saarnattava kaikkeen maailmaan ja kaikille ja kuka tietää, milloin ja missä ja kuka kuulee Jumalan Pojan äänen ja tulee sisään pelastukseen? Jumalan Sana yksin synnyttää ihmisessä Uskon ja luottamuksen Jumalaan, joka näin ollen pelastaa ihmisen iankaikkiseen elämään. Kuka voi vastustaa Jumalan Armoa? Ihmisen oma ylpeys?
Sami ampuu siinä mielessä ohi, että väittää Augustinuksen ja Lutherin keksineen Armovalinta (predestinaatio) opetuksen. Raamattu on selkeä Jumalan Armovalinnan suhteen, mutta luonnolliselle ihmiselle se ei sovi, koska hän katsoo itsensä vapaaksi hyvän ja pahan suhteen. Jumala ei ole määrännyt ketään kadotukseen, vaan olemme kaikki vailla pelastusta, synnin tähden, joka juontaa lankeemuksen. Me kaikki kuolemme kerran synnin tähden, mutta Kristuksen tähden kaikki nousevat ylös Paavalin mukaan:
”Pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.” Ap.teot. 24:15 Kaikki ihmiset joutuvat Jumalan eteen kuolemansa jälkeen.
”Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan. Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin. ” 1.Tess.5:9-11
”Sillä sille jolla on, sille annetaan; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.” Ja hän sanoi: ”Niin on Jumalan valtakunta, kuin jos mies kylvää siemenen maahan; ja hän nukkuu, ja hän nousee, öin ja päivin; ja siemen orastaa ja kasvaa, hän ei itse tiedä, miten. Mark.4:25-27
Jumala on kylvänyt Sanansa maailmaan ja tekee työnsä välttämättömyyden suomasta pakosta ja näin ihminen pelastuu yksin Armosta, Jumalan Sanan (Kristus) tähden. Ylistys ja Kiitos Jumalan, joka vanhurskauttaa syntisen.
Samille sanon vielä, piti jo eilen kirjoittaa, että kauhistun antisemiittisiä kommenttejasi! Havaintojeni mukaan se liittyy siihen, ettei ole käsittänyt kristinuskon juutalaisia juuria. Tästä Paavali kirjoittaa aivan selvästi Room. 9-10 luvuissa. Arvelen sen myös jollain tapaa liittyvän äärimmilleen viritetystä opin korostamisesta ja suoranaisesta vihasta.
Antisemitismi voimistuu taas, kavahtakaamme sitä! Muistakaa kauhistuttavat kristikunnan synnit! Olen tosi järkyttynyt Samin kommenteista!
Ilmoita asiaton kommentti