Raamattu ja traditio

Trenton konsiili(1545-1563) opetti, että totuus sisältyy ”kirjoitettuihin kirjoihin (Raamattuun) ja kirjoittamattomiin traditioihin”. Reformaatio taas arvosteli myöhempiä perinteitä ”ihmissäädöksinä” ja piti kaikessa traditiossa ratkaisevan ohjeellisena sitä apostolista traditiota, joka sisältyy Raamattuun. Tunnus ”yksin Raamattu” (lat. sola Scriptura) ei siten merkinnyt tradition hylkäämistä, vaan oikean tradition korostamista vääriä traditioita vastaan ja sen asettamista myöhempien traditioiden yläpuolelle. ”Reformaatio ei ole kapinaa aitoa traditiota vastaan, vaan vastalause niille inhimillisille traditioille kirkossa, jotka väärentävät Kristuksen evankeliumin” (Luterilaisen Maailmanliiton III yleiskokous, Minneapolis 1957). ”Siksi voimme sanoa, että elämme kristittyinä evankeliumin Traditiosta, josta todistaa Raamattu ja joka on välittynyt kirkossa ja kirkon toimesta Pyhän Hengen voiman avulla” (IV Faith and Order -maailmankonferenssi, Montreal 1963). ”Pyhien isien lausunnot todistavat tämän tradition elävöittävästä läsnäolosta, jonka rikkaudet virtaavat uskovan ja rukoilevan kirkon käytäntöön ja elämään. Tämän tradition välityksellä kirkko on tullut tuntemaan pyhien kirjojen koko kaanonin. Sen kautta myös itse pyhät kirjoitukset käsitetään yhä syvemmin ja ne saadaan jatkuvasti vaikuttamaan. Näin Jumala, joka muinoin on puhunut, on keskeytyksettä vuoropuhelussa rakkaan Poikansa morsiamen kanssa, ja Pyhä Henki, jonka kautta evankeliumin elävä ääni kaikuu kirkossa ja sen kautta maailmassa, johtaa uskovat koko totuuteen ja antaa Jumalan sanan runsaasti asua heissä(Kol 3:16)” (Vatikaanin II konsiili 1962-1965, Dei Verbum 8).

 

Riitta ja Seppo A. Teinonen: Ajasta ylösnousemukseen.

Kirjaneliö 1975. s. 277

22 kommenttia

  • ismo malinen sanoo:

    Aamen , juuri näin! Väärin ymmärrettynä Lutherilaisuus on samaa, kuin Amerikkalaiset vapaat suunnat, jotka eivät yhdy yhteiseen Kristilliseen tunnustukseen.

    Kirkko on yhteinen Apostolinen seurakunta, jolla on yhteinen usko.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Kiitos Ismo vahvistuksesta sekä kommentista. Teinoset sen hyvin sanoiksi pukevat.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Teinosen lausuma on sikäli epätarkka, että yksin Raamattu tuli määrääväksi prinsiipiksi juuri uskonpuhdistuksessa. Tämä oli lutherin idea ja tämä johti yhtenäisen kirkon tradition hylkäämiseen. Raamatun tulkinnasta tuli induvidualistinen, siksi luterilaisia eri kirkkoja ja tunnustuskuntia syntyy ja he syyttävät toinen toisiaa.

      Jos uskon puhdistus olisi sanonut, että he hylkäävät kirkollisen tradition tämä olisi johtanut joukko pidätyksiin välittömästi. Uskonpuhdistuksen palaamme isiin lause on poliittinen kikka, jolla konstruktio saatiin näyttämään uskottavalta. He todella itse uskoivat palaavansa oikeaan traditioon. Näinhän myös helluntailaiset uskovat. Onko se totta, onkin sitten toinen asia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      apostolinen traditio ja sen edustajat valitsivat Raamatun kaanonin ja juuri tähän traditioon luterilaisuus pohjaa. Teinoset ovat oikeassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mikko, olet informoitu väärin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      pitää olla varuillaan ettei ole informoitu oikein väärin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Veli todistaa väkevästi🙂

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      🙂

      se on hyvä, kun kyseenalaistat auktoriteetteja. Niin isät, myös Luther, kuin paavi kuin tunnustuskirjatkin, ovat kaikki alisteisia Jumalan sanalle.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mikko, tässä taas toistat kirjallisen tradition ylivertaisuuden. Kirkossa ei ole ikinä opettu näin. Se on uskonpuhdistuksen keksintö.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      jos katsot Raamatun vanhan ja uuden liiton pyhiä niin kyllä he kirjoituksiin perustivat toivonsa. Sikälikin Teinoset ovat oikeassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mikko, Vt ja Ut kirjoitukset ovat syntyneet paljon myöhemmin. Sen sijaan suullinen traditio on paljon vanhempi. Kirjoituksia ei yksinkertaisesti ollut.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Mikko Suni sanoo:

    Sami,

    yhtenäinen kirkko ”hajosi” jo ennen uskonpuhdistusta.

    Linkitän tähän mainion tätäkin asiaa koskevan tekstin.

    https://www.kotimaa.fi/blogit/kirkko-on-yksi-kaikkina-aikoina/

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mikko, siksi sitä ei kutsutakkaan yhtenäiseksi kirkoksi. Yhtenäinen kirkko on ihan eri asia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      kukaan ei varmaankaan halua, että kirkko ”hajoaa”…paitsi vanha vihtahousu. Olemmeko me rakentajia vai hajottajia?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Wilhelm Löhen mukaan kirkko on yksi kaikkina aikoina. Meidän kilvoittelumme on pysyä siinä hänen mukaansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mikko, Löhen kirkkokäsitys on abstrakti, kuin avaruudessa leijuva epämääräinen sumupilvi. Tämä on tyypillistä uskonpuhdistukselle, ei oikein tiedetä mikä on kirkko kun on itse perustettu ns. ”kirkko”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      Minulle Raamattu on rakkain kirja ja Jumalan ilmoitussana. Olen kristitty ja kuulun kirkkoon. Kirkkoni peruskivi on itse Jeesus Kristus. Siihen kuuluvat myös profeetat ja apostolit, sekä menneiden aikojen pyhät.

      Mitä sinä minulta vielä ”vaadit”?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      ”Mitä sinä minulta vielä ”vaadit”?

      Nonniin, että silleen 🥱🥱🥱

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      niin, mikä on agendasi?

      Toisessa blogissani kysyin tunnustuskuntaasi ja pyysin sinua avaamaan kysymystesi taustalla olevia ajatuksia. Et kuitenkaan keskustelemaan alkanut. Tulee sellainen olo, että ”jankkaat” kysymyksilläsi alkamatta kuitenkaan avoimeen keskusteluun, joka eroa suorittamastasi jatkuvasta ”kuulustelusta”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mikko, minä kysyi sinulta usesmpaan kertaan. Sinulta ei tullut mitään vastausta. Silloin on vaikea keskustella.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Mikko Suni sanoo:

      Sami,

      tuo ei ole totta. Vastasin sinulle moneen kertaan useisiin kysymyksiisi. Sinä et ole vastannut yhteenkään.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Sami Paajanen sanoo:

      Mikko, tuo on sinun näkemys asiasta, ja se on ihan ok.

      Ilmoita asiaton kommentti