”Puurot ja vellit”sekaisin

”Puurot ja vellit sekaisin” eduskunta vaaleissakin?

”Kahdeksan kysymystä ehdokkaille” näin Uskonnonvapaus.fi sivuilta.(FL 25.2.2019).On myönteistä kun mediassa keskustellaan ja vaihdetaan mielipiteitä kristillisen uskoon liittyvistä asioista.Nyt Uskonnonvapaus.fi vaalikoneen kysymysten kohdeyhmä on väärin valittu. Maalliseen,yhteiskunnalliseen,valtaan pyrkiville eivät kuulu hengellisen vallan asiat.
Luterilaiseen uskonoppiin sovelletaan ns. kahden regimentin oppia.Tämän opetuksen mukaan yhteiskunnallinen vallankäyttö ei saa sotkeutua kirkon elämään eikä kirkko yhteiskunnan vallankäyttöön. ”Esim. poliisi tai tuomari ei sano, että väärin tehnyt tai toisia alistanut ihminen joutuu kadotukseen. Pastori puolestaan ei määrää ketään vankilaan. Sen sijaan hän julistaa sen ainoan hengellisen regimentin tehtävän, joka hänelle on uskottu: ilman Kristusta jokainen syntinen joutuu iankaikkiseen kadotukseen.” (Eskola 25.11.2018) Maallinen ja hengellinen regimentti on pidettävä erillään. Eduskunta on aikoinaan hyväksynyt kirkkolain,jonka mukaan kirkko päättää itsenäisesti sisäisistä asioistaan. Murheellista on ollut kun kirkkomme korkein opetusistuin on hylännyt luterilaisen regimenttiopin.(Kirkolliskokous marraskuussa 1986) Silloiset kirkkomme prelaatit eivät ymmärtäneet että regimenttioppi on yhtä tärkeä kuin luterilainen vanhurskauttamisoppi. Tänään tätä ”sekametelisoppaa” tarjoilee myös Uskonnonvapaus.fi sivusto.

Jukka Teininen
Forssa

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Maalliseen, yhteiskunnalliseen valtaan pyrkiville eivät kuulu hengellisen vallan asiat.” Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Näinhän asia sanotaan perustuslassa. Eduskuntaan pyrkivät eivät siis pyri valtiaiksi vaan ainoastaan vallan käyttäjiksi.

    Kirkko on yhtaikaa Kristuksen ruumis maan päällä – siis hengellinen yhteisö – ja maallinen rakenne talous-, työ- ja henkilösuhteineen. Niinpä kirkossa on myös se puoli, joka on lakien ja näin ollen myös eduskunnan alainen.

    Kansanedustajista suuri osa kuuluu kirkkoon. He eivät lakkaa olemasta seurakunnan jäseniä toimiessaan valtiopäivillä. Jako maallisen ja hengellisen välillä kulkee siis muualla kuin eduskuntatalon portaissa.

    • Martti Pentti :”Niinpä kirkossa on myös se puoli, joka on lakien ja näin ollen myös eduskunnan alainen.”

      Valitettavasti Suomesta puuttuu vieläkin sivistysvaltion ominaisuuksiin kuuluva perustuslakituomioistuin.

    • Oikean kirkko on uskollinen Jumalan sanalle, eikä voi hyväksyä mitään joka on ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa. Vaikka maallinen regimentti on hyväksynyt Jumalan sanan vastaisesti homoliitot, niin se ei mitenkään vaikuta hengelliseen regimenttiin. Oikea kirkko ei koskaan hyväksy homoliittoja.

    • Oikea kirkko ei ole maailmassa hyväksymässä tai torjumassa mitään. Se on julistamassa iloista sanomaa hyvästä Jumalasta.

    • Tutki minua, Jumala, ja koettele sydämeni: kiusaa minua, ja ymmärrä, kuinka minä ajattelen. Ja katsos, jos minä pahalla tiellä lienen, niin saata minua ijankaikkiselle tielle. (Ps. 139:23-24 FB1776)

      Eli, jos minä vaellan epäjumaluuden tiellä, niin saata minua ikivanhalle tielle, jota kaikki hurskaat maailman alusta ovat vaeltaneet, oikean parannuksen ja uskon tielle, jota käyden päästään iankaikkiseen lepoon.

      Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani”. (Joh. 14:6 FB38)

    • ”Sori, mutta tasa-arvoinen ei sovi avioliiton argumentteihin.” Tarkoittanet attribuuttia. Onko kirkon tehtävä hyväksyä tai hylätä tällaisia asioita? Mielestäni ei.

  2. Lauri lahtinen: ”Sori, mutta tasa-arvoinen ei sovi avioliiton argumentteiehin.”

    Sopii tai ei mielestäsi, mutta ev.lut.kirkollahan ei ole kirkkojärjestyksen mukaan avioliittoon astuville muita vaatimuksia kuin a) että on rippikoulu käyty ja b) että ainakin toinen on ev.lut.kirkon jäsen. Kirkkojärjestyksen mukaisia esteitä siis ei ole. Kirkkojärjestys vielä määrittää, että kirkon jäsenellä oikeus päästä osalliseksi kirkon pyhistä toimituksista, siis esim. vihkimisestä.

    Koko asiasta saa tottakai olla henkilökohtaisesti vaikka mitä mieltä, mutta jos on lukutaitoa niin tuossahan nuo argumentit ovat. Prosenteistakaan ei puhuta yhtikäs mitään 🙂

    • Leeni Luukko ja kumppanit,

      Arvomaailmaa ajatellen yhteiskunnallista näkölulmaanne voisi hyvin sanoa yhdeksi puoluejärjestelmä-normatiivisen tahtotendenssin hypoteeseistä.

      Henkilökohtaisesti kannatin uuden avioliittolain kansalaisaloitetta, kun ajattelin sen parantavan yhteiskunnallista tasa-arvoa. Arvomaailmani perusta on kuitenkin aivan toisenlainen kulttuuriperimä kuin ohimenevien puoluepoliittisten visiopilvien ja tunne-elämysten maailma, joten pitäkää jatkossakin kirkkonne, älytön tunteenne ja tunteeton älynne kuten tässä järjestelmässä on tehty koko sodan jälkeinen aika.

    • Juha H.: Totta, hyvinhän tuo linkittämäsi kirjoitus valaisee kirjoittajan ja ilmeisesti myös taustayhteisönsä mielipidettä.

      Mutta Suomen ev.lut.kirkossa on kirkkolaki ja kirkkojärjestys, joiden mukaan eletään – kaikissa järjestäytyneissä yhteiskunnissa on säännöt, ev.lut.kirkossa nämä. Kyllä meistä jokainen voi kirjoitella mielipiteensä julki, sananvapaushan meillä on, mutta yhteisössä kuitenkin noudatetaan sovittuja sääntöjä, ei minun eikä sinun eikä kenenkään muunkaan omia ajatuksia.

      Hyvää viikonvaihdetta. Mietitään välillä muita asioita ja hiihdetäön hangilla, vielä niitä riittää ainakin täällä hiukan pohjoisemmassa.

    • Kiitos Leeni ja hyvää viikonloppua. Mielestäni artikkeli on erinomainen. Kirkon perustuslaki on Pyhä Raamattu. Oikea hengellinen regimentti on aina uskollinen Jumalalla ja pitää kiinni Jumalan sanasta, Pyhästä Raamatusta!

    • ”Kirkon perustuslaki on Pyhä Raamattu.” Tätä Jeesuksen sanaa pidetään kai kirkon perustamisena: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. [Nimi Pietari, kreikaksi Petros, pohjautuu sanaan ’kallio’.] Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu.”

Kirjoittaja

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998