Profeetta Joonan merkki
Kuvassa uskollinen Kiinan lähetti Päivö Parviainen Helsingissä tavatessamme
Aiheeni: Profeetta Joonan merkki
Teksti: Matt. 16:1-4
Mosulin kaupunki on paljon kärsinyt viime vuosina. Sodan runtelemaan miljoonakaupunkiin on jäänyt paikalle tuskin puoltakaan. Orientin paras yliopisto on jäänyt sodan jalkoihin. Nestoriaanisen kirkon pääpaikka on kovia kokenut.
Tigris -joen toisella rannalla sijaitsevan vanhan Niniven kaupungin raunioiden kuuluisin muistomerkki on ollut profeetta Joonan hauta. Olen kuullut että sitä on loukattu, mutten tiedä miten suuria vahinkoja hauta on kärsinyt.
Profeetta Joona sai kutsun saarnata Ninivessä, Assyrian pääkaupungissa. Hän yritti paeta päinvastaiseen suuntaan: Idän sijaan länteen päin, joutui merihätään, pelastui ja lopuksi lähti saarnamatkalle. Vaikutus oli suurempi kuin saattoi odottaa.
Kerran Jeesukselta pyydettiin merkkiä, sellaista epätavallista tekoa, joka vakuuttaisi kysyjät, että hän on Jumalan lähettämä opettaja ja julistaja. Jeesus ymmärsi kysyjien pyrkivän kiusan tekoon ja kieltäytyi pelkästä temppujen tekijän roolista. Siinä yhteydessä hän sanoi, etteivät kysyjät saa muuta kuin Joonan merkin.
Joonan merkki sisältää kaksi näkökohtaa: 1) Merieläimen kuljetettavana oleminen sekä 2) Joonan saarna ja sen vaikutus Niniven väkeen.
Viittaamalla merieläimen kuljetettavana olemiseen Jeesus ennustaa oman kuolemansa, haudatuksi tulemisensa ja ylösnousemisensa sekä tämän jälkeiseen lähetystyöhön. Näin hän julistaa koko maailman sovitusta Golgatan ristillä. Hän julistaa toivoa niille jotka pannaan hautaan ja nostaa katseen tulevaisuutta kohti. Kuoleman jälkeen meille aukeaa ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä.
Merieläimen kuljetettavana ollessaan Joona lauloi erään aikansa yleisimmistä virsistä. Vanhassa testamentissa meillä on samasta laulusta kolmekin eri muunnelmaa. Jo vanhastaan tunnettu tosiasiahan on, että elämän suurten murrosten ja taitekohtien keskellä vanha ja turvallinen laulu antaa lohtua, rohkaisua, voimaa ja toivoa. Hätä lieventyy ja tuska hellittää. Näin myös Joonan kriisitilanteessa.
Myös Jeesus ristillä ollessaan resitoi veisuuta, jossa suuren hädän keskellä huudetaan Jumalaa apuun. Psalmin 22 sanoin hän kääntyi Isän, Kaikkivaltiaan, eteen, kun hän tuskissaan huokasi: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?” Psalmi, joka oli paljon puhutellut juutalaisia parin vuosisadan ajan, Jeesuksen aikaa edeltäneiden ahdistusten ja hädän keskellä, kaikui myös Vapahtajamme suusta. Kansan todeksi elämä psalmi sai koko maailman laajuisen ulottuvuuden, kun Vapahtajamme lauloi sitä pelastustyönsä ratkaisun hetkellä.
Joonan saarna vaikutti valtavasti suuren kaupungin väestöön. Kunnan saarnaan sisältyy sekä lakia että evankeliumia. Meille Joonan kirjan kertomuksessa mainitaan vain julistus laista. Kaikkea ei tarvitse kertoa, tunnistamisen kannalta oleellinen luonnehdinta riittää. Saarnaan sisältynyt evankeliumi tulee ilmi vaikutustensa kautta. Kansa otti sanan vastaan. Kansa teki parannusta.
Kun Jeesus viittasi tähän osaan Joonan merkkiä, niin silloin hän vastasi kiusoittelijoilleen, että näidenkin on otettava profeetallinen sana tosissaan, uskoa se saarna, jonka Jeesus julistaa: Jumalan valtakunta on tullut lähelle; nyt on aika ottaa Jumalan sana vastaan, tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.
Joonan merkin molemmat puolet yhdistyvät Jeesuksen sovitustyössä. Golgatan lunastuksen työ on Jeesuksen antaman pelastuksen ratkaiseva perusta. Tämän sovintotyön osallisuuteen ihmisiä kutsutaan Jumalan sanan julistuksella, jonka on mentävä kaikille kansoille. Tämän sanoman on mentävä ylitse kaikkien rajojen. Niin kuin juutalainen Joona sai kutsun ei-juutalaiseen Niniven kaupunkiin, niin meidänkin aikanamme Jumalan sanan on mentävä eteenpäin uusien kansojen luo. Uusia maita ja kaupunkeja on voitettava evankeliumin yhteyteen.
10 kommenttia
Joona oli läpi tarinan vastahankaan Jumalan kanssa. Pidän tältä pohjalta myös loppuluvun kohtausta tärkeänä kirjan ymmärtämiselle kokonaan: ”Hän rukoili Herraa ja sanoi: ’Voi, Herra! Enkö minä tätä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ensiksi lähdin pakoon Tarsisiin. Minä tiesin, että sinä olet anteeksiantava ja laupias Jumala, sinä olet kärsivällinen ja sinun hyvyytesi on suuri. Sinä olet aina valmis luopumaan rangaistuksesta, jolla olet uhannut. Ota nyt, Herra, minun henkeni. Parempi minun on kuolla kuin elää.’ Mutta Herra sanoi: ’Onko sinulla mitään syytä olla suutuksissa?'”
Juutalaiset lukevat Joonan kirjan Suurena sovintopäivän eli Jom Kippurin juhlassa.
Jom Kippuria, יום כיפור, sovituspäivää, vietetään tišri-kuun kymmenentenä päivänä, ensimmäisenä vietetään juutalaisen kalenterin uuden vuoden juhlaa, roš hašana, josta alkaa kymmenen katumuspäivää, näistä viimeisin on Jom Kippur, joka on juutalaisen kalenterin pyhin juhla. Silloin täysi-ikäiset ja terveet juutalaiset pitävät täydellisen paaston.
Jom kippurin vietto on säädetty kolmannessa Mooseksen kirjassa, 3. Moos 23:27-31.
Tänä vuonna juhlan vietto alkoi perjantain 29. syyskuuta auringon laskusta ja sitä vietettiin lauantai-iltaan 30. syyskuuta 2017. Koska Jom Kippur osui sapatin viettoon niin sapatin vietto ja siihen kuuluva ruokailu väistyivät ja Jom Kippuria ja siihen kuuluvaa paastoa vietettiin.
Päivö Parviainen oli lähes täydellinen vastakohta kiukuttelevalle Joonalle, peloton, nöyrä ja sinnikäs Herran palvelija. Sanottakoon se niille, jotka eivät häntä koskaan kohdanneet (onko sellasia?).
Olen ymmärtänyt Joonan merkin tarkoittavan sitä, miten Matias Roto sen tuo esille.
Katselin viime sunnuntain Tv-jumalanpalveluksen Turusta, jossa arkkipiispa Mäkinen käsitteli saarnassaan samaa aihetta. Hän opetti, että Joonan merkki (teille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonaan merkki) ei viittaa Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen, koska hänen mukaansa fariseukset eivät olisi voineet sitä käsittää, koska Jeesus ei ollut vielä kuollut ja ylösnoussut. Olin kyllä yllättynyt Mäkisen tulkinnasta.
Arkkipiispa kertoi, että Joonan kirjassa opetus on se, että Jumala armahtaa. Hän kyllä unohti kertoa, että Jumala armahti Niiniven sen jälkeen kun sen väki oli pukeutunut säkkiin, ripotellut tuhkaa päälleen ja katunut syntejään. Jumala armahtaa katuvia syntisiä ja antaa synnit anteeksi Jeesuksen tähden.
Sunnuntain 05.11.2017 aiheena on Uskonpuhdistuksen muistopäivä.
Päivän aiheesta kerrotaan ja tekstit esitellään osoitteessa
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20171105
Ilmoita asiaton kommentti