Pappisasessorin parahdus: rangaistus avioliiton siunaamisesta!
Eilen Espoon kapituli teki päätöksen, jossa Hyvinkään seurakunnan kappalaiselle Anne Blomqvistille annettiin varoitus rangaistuksena samaa sukupuolta olevien avioliiton siunaamisesta. Olen yksi kyseisen instanssin seitsemästä ääni- ja puheoikeutetusta jäsenestä. En voi luonnollisestikaan blogissani avata tai kertoa suljetun kokouksen keskustelusta tarkemmin. Kotimaa24 kuitenkin julkaisi eilen päätöksen (http://espoonhiippakunta.evl.fi/@Bin/576428/Samaa+sukupuolta+olevan+parin+avioliiton+siunaaminen+AB.pdf) perusteluineen uutisoidessaan aiheesta, joten siitä saa perustellun käsityksen, miksi kyseiseen ratkaisuun päädyttiin.
Päätös on ymmärrettävästi nostanut jonkin verran kohua sosiaalisessa mediassa. Aihe on ollut viimeisen 15 vuoden aikana kestosuosikki niin kirkollisessa kuin maallisessakin mediassa. Samana aikana myös yhteiskuntamme ja myös kirkon näkemys homoseksuaalisuuteen on muuttunut sallivammaksi. Myös omaa näkökulmaani asiaan olen tarkentanut ja pohtinut matkan varrella. Tieto esimerkiksi sukupuoleen liittyvästä moninaisuudesta on lisääntynyt viime vuosikymmenien aikana. Myös monien ihmisten aktiivinen toiminta on muuttanut yhteiskunnallista ja kirkollistakin ilmapiiriä sallivammaksi.
Nopeahko muutos sallivampaan suuntaan on myös herättänyt ainakin minun mielessäni sen kysymyksen, miten kirkon tulisi asiaan suhtautua tai kannattaako kirkon ylipäätään sanoa mitään kovin varmaa näkökulmaa asiaan. Kun esimerkiksi luin 2010-luvun vaihteessa silloisen virkanikin puolesta piispainkokouksen selvityksiä asiasta, huomasin, että niin Raamatun kuin tieteellisen tiedon perusteella voi hyvin päätyä hyvin niin kielteiseen kuin myönteiseen mielipiteeseen homoseksuaalien tasavertaisesta parisuhteesta. Seksuaalisuuteen ja seksuaalietiikkaan liittyvät kysymykset ovat toki vielä tätä rajattua teemaa paljon laajempi ja moninaisempi vyyhti. Siksi onkin tärkeää jatkossa myös pohtia, millä tavoin kirkkomme kannattaa ottaa ylipäätään seksuaalisuuteen ja perhesuhteisiin virallista kantaa.
Joka tapauksessa on selvää, että samaa sukupuolta olevien avioliittoon on perusteltua kirkon sisällä ottaa kumpi tahansa kanta. Samansuuntaiseen tulokseen päätyy myös Eila Helanderin piispainkokoukselle tekemä Selvitys Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vihkioikeudesta luopumisesta ja avioliittoon vihkimisen merkityksestä kirkon identiteetille (2017). Vaikka perusteet olisivat olemassa myönteisellekin kannalle, kirkkomme virallinen linjaus on tällä hetkellä se, että avioliittoon vihkiminen tai siunaaminen on tarkoitettu vain miehen ja naisen väliselle parisuhteelle. Tuomiokapituli ei voi muuttaa tätä näkökulmaa, vaan se kuuluu kirkolliskokoukselle.
Henkilökohtaisesti toivon, että kirkolliskokous tekisi mahdollisimman pian ensinnäkin päätöksen, jossa todettaisiin, että kirkossa on perustellusti olemassa kahdenlainen näkökulma samaa sukupuolta olevien avioliittoon. Toiseksi toivoisin sitä, että kirkolliskokous laatisi teologisesti perustellun ja yhtäläisen kaavan, jossa niin hetero- kuin homoparien puolesta voidaan rukoilla (huom. nykyisissäkin kaavoissa nimenomaan rukoillaan siunausta). Kolmanneksi toivoisin, että kirkko selkiyttäisi avioliittoon liittyvää siunauksen teologiaansa Raamatun pohjalta. Nykytilanteessa keskusteluissa ja kannanotoissa avioliiton siunaamiseen liitetään nimittäin mitä erikoisimpia näkökulmia. Tarkemmin avioliiton siunauksen teologiaa avasin jo vuosi sitten tähän teemaan liittyvässä blogimerkinnässäni (https://www.kotimaa.fi/blogit/pappisasessorin-elamaa/).
Ps. Lopuksi on todettava, että olen aiheesta pyrkinyt asiallisesti ja kunnioittavasti keskustelemaan sosiaalisessa mediassa. Monet tuohon asialliseen keskusteluun pystyvät, mutta valitettavasti joukossa on paljon myös vihapuhetta viljeleviä ihmisiä niin homoseksuaalisuuden puolustajien kuin vastustajienkin joukossa. Vaikka tiedänkin, että vihan taustalla on usein pelko ja että on helpompi huudella digitaalisesti kuin kasvotusten, on joskus vihapuhetta vaikea ymmärtää. Erityisen vaikea sitä on ymmärtää siksikin, että sitä harjoittavat ihmiset tekevät vihapuheella hallaa usein myös ajamalleen asialle.
38 kommenttia
Varmasti Espoon kapitulilla olisi ollut mahdollisuus tehdä toisenlainenkin päätös, kun kysymyksessä oli solmitun avioliiton siunauksesta! Itse en kannata kapitulien rankaisuja sateenkaaripareja vihkineiden pappien osaltakaan, mutta ne vielä sentään ovat kuitenkin konservatiivisuudessaan nykytilanteessa jotenkin käsitettävissä. Mutta tämä Espoon päätös ei!
Kiitos, Jussi, asiallisesta ja hyvästä tilannekuvauksesta toimessasi asessorina. Arvostan todella paljon sitä, että pelaat sovituilla säännöillä, vaikka itse tunnet kipua siitä, että yhteiskunnan ja kirkon avioliittokäsitykset eivät ole yhdenmukaiset ja ehkä sinun omaan ajatteluusi sopivammat.
Jouni, kyllä piispat pitivät syksyn 2016 selonteossaan samaa sukupuolta olevien avioliittoa avioliittona. Sen puolesta todettiin voitavan rukoilla päiväjumalanpalveluksessa niin kuin muidenkin avioliittojen. Näin siitä huolimatta, että avioliiton osapuolina eivät ole kirkon perinteisen käsityksen mukaisesti mies ja nainen.
Vesa Hirvonen
Kiitoksia selvityksestä Jussi Koivisto.
Tutustuin tuomiokapitulin sinulla julkaistuun tiedotteeseen ja tehtyyn päätökseen, Luin myös Anne Blomqvistin selvityksen. Nähdäksenne olette tehneet tuomiokapitulissa hyvää ja täsmällistä työtä.
Itse asian suhteen pallo on nyt kahdella taholla. samanaikaisesti kun kirkolliskokouksen perustevaliokunta työstää omaa mietintöään aloitteeseen kirkon avioliittokäsityksen laajentamisesta eri tuomiokapituleissa ratkotaan nykytilaa käytännön tapausten kautta.
Tahtotilan ilmaus on selvä: kirkkomme papisto on edelleenkin hiippakuntiensa kaitsennassa. Niinpä polulta poikenneille annetaan varoitus. Tästä on muodostunut eri hiippakuntien yhteinen linja. Eri asia sitten kuinka pitkälle tällä linjalla mennään. Varoitus on nimityksensä mukaisesti varoitus, tilaisuus korjata toiminta. Entä jos henkilö toimii jatkossakin samoin varoituksesta huolimatta? Onko mietitty missä vaiheessa menee pappisvirka jäähylle?
Miten on päädytty siihen tulokseen, että sallivuus on lisääntynyt?
..kirkossa
Jussi, haluan ensinnäkin kiittää Sinua siitä, että kirkollisena päätöksentekijänä asetut avoimesti julkisuudessa keskustelemaan tehdyistä päätöksistä. Se on uutta ja erittäin tervetullutta avoimuutta kirkossamme. Toiseksi haluan pyytää anteeksi niiden samaa sukupuolta olevien vihkimistä ja siunaamista kannattavien puolesta, jotka ovat epäasiallisesti hyökänneet kimppuusi. Kolmanneksi haluan hahmotella vastausta kysymykseesi, mikä olisi ollut parempi päätös.
Espoon kapitulin paperissa on nähdäkseni kaksi erityisen ongelmallista kohtaa:
1) S. 3 ylhäällä kapituli toteaa, että ”Blomqvistin kaava sisältää elementtejä, jotka on kielletty piispainkokouksen ohjeistuksessa”. Piispainkokouksen rukousohjeistus v. 2011 tehtiin rekisteröityjä parisuhteita ajatellen. Kun piispat syksyllä 2016 ohjeistivat rukousohjeistuksen soveltamista samaa sukupuolta olevien avioliittoihin (joita he selvästi pitivät avioliittoina), ohjeisiin ei sisältynyt kieltoja käyttää avioliittoon liittyviä rukous- ym. elementtejä (toisin kuin rekisteröidyn parisuhteen tapaukseen annettuihin ohjeisiin selkeästi sisältyi). Ohjeistuksen soveltaminen avioliittojen tapaukseen tehtiin ilmeisesti tarkoituksella väljäksi. Miksi Espoon kapituli puhuu ”kielletyistä elementeistä”, kun sellaisia ei piispainkokouksen syksyn 2016 ohjeistuksessa enää mainita?
2) Toiseksi ss. 4-5 ohitetaan melko kevyesti vihkimisen/siunaamisen puolustukseksi esitetty argumentti, että mahdollisen vihki/siunauskiellon pitäisi olla kirkkojärjestyksessä tai kirkkolaissa, koska sillä tasolla kirkossamme seurakuntalaisille yhtäältä taataan oikeus toimituksiin ja toisaalta rajoitetaan oikeuksia niihin. Kukaan ei ole väittänyt, että vihkimisen/siunaamisen edellytyksistä pitäisi kaikkien yhdyskuntien kohdalla säätää laissa tai kirkkojärjestyksessä. Vihkimisen/siunaamisen edellytyksistä pitää säätää laissa tai kirkkojärjestyksessä NIIDEN uskontokuntien tapauksessa, joilla muutkin vastaavat rajoitukset on annettu kirkkojärjestyksessä tai kirkkolaissa.
Mielestäni parempi päätös tulisi, jos kapituli ottaisi nämä näkökohdat huomioon, kun sille mitä ilmeisimmin tehdään oikaisupyyntö päätöksestä.
Vesa Hirvonen
Jukka, luterilainen kirkko tunnustaa valtion oikeuden hallinnoida avioliittoa. Kirkon OPIN mukaan avioliitto on valtion asia. Jos luet uudelleen piispainkokouksen selvityksen syksyltä 2016, huomaat, että piispainkokous tunnustaa samaa sukupuolta olevien avioliitot avioliitoiksi ilman sarvia ja hampaita, piispat eivät käytä ilmaisuasi ”avioliittolain tarkoittama avioliitto”. Tämän osoittaa sekin, että samaa sukupuolta olevien avioliitojen puolesta todetaan voitavan rukoilla päiväjumalanpalveluksessa samoin kuin muidenkin siviilivihkimisellä vahvistettujen avioliittojen. Se että piispainkokouksen mukaan papit eivät nykytilanteessa voi vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja ei johdu siitä, ettei samaa sukupuolta olevien avioliittoja pidettäisi avioliittoina (vaikka niissä osapuolina eivät olekaan yksi mies ja yksi nainen).
Vesa Hirvonen
Kirkko siis, tai ainakin Espoon hiippakunta, jakaa ihmiset niihin joita voidaan siunata ja niihin joita ei voida. Aivan selvästi siellä ei ymmärretä homoseksuaalisuuden olemusta ja sitä että homoseksuaalisilla ihmisillä ei ole valinnan mahdollisuutta avioitua jonkun muun kun omaa sukupuolta olevan kanssa.
Tuomion sanoma on se, että jos homoseksuaaliset haluavat elää siunatussa parisuhteessa, niin heidän on ”luovuttava” homoudesta ja valittava toista sukupuolta oleva partneri. Luulen että jopa tuomiokapitulin jäsenet hyvin koulutettuina ymmärtävät miten absurdi heidän kannanottonsa homoseksuaalisten näkökulmasta on.
Nyt he levittelevät käsiään ja valttavat sitä että heidän oli pakko tehdä näin onneton päätös mutta laki on laki eikä sille voi mitään. Tämä on tietenkin turhaa puhetta. Kaikkia lakeja tulkitaan . Nyt tiedämme miten Espoon tuomiokapiluli tukitsee niitä.
Tässä on siis lähdetty kirjaimen ankarasta soveltamisesta eikä huomioda sitä mikä on siunauksen henki. Muistaakseni niitä harvoja tuomioita joita Jeesus julisti, koski juuri sellaisia fariseuksia jotka elivät lainkirjaimen eikä lain hengen mukaan.
Ko. papin selityksessä kuulosti ainakin tyhmältä vedota siihen, ettei siunauksella ole juridisia vaikutuksia.
Miten se voi olla millään lailla merkittävä asia? Jos hän siunaisi bordellin, ydinjätettä suoraan Itämereen dumppaavan laitoksen tms, voisiko vedota ei-juridisuuteen?
Ilmoita asiaton kommentti