Päivän Birgitta, ja lihan himot
Kolmas kuulustelu, ensimmäinen kysymys.
Munkki: Oi tuomari, kysyn sinulta:Miksi annat meille ruumiilliset tuntemukset, jos meidän ei tule liikkua ja elää lihallisten tunteiden mukaan?
Vastaus: Ystävä, annoin ihmisille järjen ja ymmärryksen, jotta he mietiskelisivät ja seuraisivat elämän teitä ja karttaisivat kuoleman teitä.
+++
Birgitan munkki ei erittele mistä ruumiillisista tuntemuksista on kysymys. 1300-luvulla näyttää joka tapauksessa olleen vallassa kriittinen suhtautuminen "lihallisiin tuntemuksiin", niiden mukaan eläminen on kuoleman tie.
Ajat ovat muuttuneet, nykyisin me pidämme joitakin lihallisia tuntemuksiamme ihmioikeuskysymyksenä. Seksiin liittyvät tuntemukset ovat pyhiä, niitä ei sovi rajoittaa eikä pyrkiä muuttamaan muuksi. Mutta kyllä mekin silti osaamme lihaa kurittaa ja muokata itseämme jotta sopeutuisimme ulkoapäin annettuihin malleihin. Lihan kuritus ei tapahdu enää makuuhuoneessa, vaan ruokapöydän ääressä. Läski on rumaa ja epäterveellistä, siis tervemenoa kuntosalille ja lenkkipoluille kurittamaan syntistä lihaa. Ja tietenkin myös luonnon edessä olemme vastuussa suupaloistamme. Mikä on grillimakkaran hiilijalanjälki? Eiköhän ryhdytä kaikki vegaaneiksi!
Birgitan taivaallinen tuomari jättää vastuun ihmiselle itselleen, mitä ruumiillisiin tuntemuksiin, haluihin ja emootioihin tulee. Järjen ja mietiskelyn avulla on mahdollista erottaa elämän tie kuoleman tiestä.
12 kommenttia
Birgitta meni nai9misiin n 13 vuotiaana ja alkoi saada saman tien lapsia. Niitä tuli lopulta oliko se 11 tai 13. Joten hän tiesi sukupuolisuudesta yhtä ja toista. Hän tiesi varmasti omakohtaisestikin mitä tiheät synnytykset ja pikkulasten kuolemat tekevät äidille.
Yksi nykyajan siunauksia on ehkäisyvälineet. Se tekee tosin seksin harrastamisen ruumiillisten seurauksien puolesta vaarattomaksi mutta jättää jälkensä sieluun niin hyvässä kun pahassakin. Terveelliset ruokatavat eivät ole synti.
Ehkäisy luonnotonta ? Selibaatti luonnollista ? Miehet ovat aina pyrkineet rajoittamaan naisen seksuaalisuutta, joka on niin ylivoimaista miehiin nähden. Miehet ovat myös olleet historian saatossa aina valmiit hylkäämään sikiönsä ja siirtymään seuraavaan siemennykseen. Myös lapset ovat kelvanneet ”leluiksi”. Ai niin, eihän se ole ”luomistyötä”.
Hirveää puhua lapsesta ”vahinkona”. Entä jos tulevan lapsen äiti ei ollut ”tyttöystävä”, vaan satunnainen. Entä jos tyttöystävä ei halunnut avioliittoon, ei sitä mies yksin päätä. En puhunut ”kollektiivisuudesta”. Ei ole kauan siitä, kun mies saattoi laistaa velvollisuutensa (sitä tapahtuu vieläkin jättämällä elatusmaksut valtion kontolle). Ehkäisy on ollut kauan yksin naisten harteilla. Uskonnot eivät ole koskaan pystyneet vaikuttamaan ihmisten seksuaalisuuteen ja sen toteuttamiseen (ns. salavuoteus). Avioliitossa olevat papitkin saivat ”lehtolapsia”. Ei ole tarvetta ”kontrolloida” kenenkään seksi- tai muuta elämää. Ja kyllä, nainen kykenee aina ikään katsomatta.
Kyllä lihan himoa voi katsoa usealla tavalla.
1900.taa luvun alussa pidättäytyneitä naisia hoidettiin usein hysteerikkoina. Ajassa ei ollut hyvää hoitokäytäntöä, ja itsetyydytykseen katsottiin paheksuvasti kuten meilläkin lääkärinkirjoihin aina neljäkymmentä luvulle asti. Jatkui asia kai kuudennetta painosta eteenkinpäin. Tämä oli Joka Kodin Lääkärikirja aiemmin mainittuna.
Freudin ehkä suurimmista kämmyistä oli ryhtyä Tohtori Fliessin kannssa kommunikaatioon asiassa missä hysteerisiä, purkaumattomia, vaivoja hoidettiin, ainakin yhdessä tapauksessa, nenäkuorikon kaventamisleikkauksella. Potilas toimenpiteissä oli kuolla verenvuotoon, ja nenästä tuskin tuli mitä lahjaksi oli saatu
Sukupuolisuuden haasteet toteutumissa näin yhteen aikaan uskottiin olevan yhteydessä nenäkuorikon asiaan.
Ja tottahan se on että tuntuuhan kiima sielläkin.
Ilmoita asiaton kommentti