Onko Jumala puolueellinen

 

 

Uutisissa kerrottiin, että Ruotsin kirkosta katoaa 200 kirkkoherran virkaa rakenneuudistuksen myötä. On hyvä kuitenkin, että vaikka kirkkoherroja ei ole, niin muilla nimikkeillä olevia pappeja olisi, mutta kun heitä ei ole ainakaan täällä Suomessa kaikkialla.

Tapasin joitakin päiviä sitten ryhmän ihmisiä, jotka kertoivat, ettei heillä ole sunnuntaisin jumalanpalveluksia joka kirkossa, koska pappeja on vähän. Eivätkä he pääse kaukana olevaan kirkkoon. Siellä yhdistyi viisi seurakuntaa ja papit vähenivät yhdistymisen seurauksena. Pappien voimavarat eivät riitä kaikkeen. Eikä tuo ole vain yhden alueen ongelma.

Kuitenkin sanotaan, että seurakuntia yhdistetään, ettei toimintaa tarvitse vähentää. Näin ei käytännössä kaikkialla tapahdu. Toiminnat vähenevät monin paikoin. Harvaan asutuilla alueilla ei ole bussi kulkemassa joka viiden minuutin kuluttua, eikä kirkko ja seurakuntakoti ole lähinurkan takana. Kaikki eivät omista omia autoja, eivätkä siten pääse yhä kauemmaksi siirtyviin jumalanpalveluksiin. Ymmärrän kyllä, että nuo yhdistymiset tehdään varojen puutteessa.

 

Se on muuten mielenkiintoinen ilmiö, että kun suuriin seurakuntiin on auki pappisvirka, niin hakijoita on pitkät jonot. Pieniin seurakuntiin taas hakijoita on yksi tai ei yhtään. Olenkin miettinyt, onko Jumala niin puolueellinen, että Hänkin on isojen puolella, kutsuessaan pappeja sankoin joukoin suurimmille paikoille, leveämmän ja varmemman kakun äärelle, unohtaen pienet seurakunnat. Onko Jumala puolueellinen vai tulkitseeko ihminen väärin Jumalan kutsun?

 

Joskus tosin se yksi hakija on paras mahdollinen. Niin ainakin on tapahtunut meidän pienessä seurakunnassamme. Olemme jo monta kertaa saaneet kokea suurta Jumalan armoa siinä, että olemme saaneet papin, joka olisi otettu moneen muuhunkin paikkaan. Näin ei kuitenkaan ole läheskään joka paikassa.

 

”Pappeja myös, Herra, vihi Paimenia laumalles,

jotka käyvät edellämme uskollisna sanalles…” (Sv 195:3 )

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Suomen evankelis-luterilaisen kirkon opetuksen mukaan homosuhteessa eläminen ei ole Jumalan tahdon vastaista.

      Se, että joku yksittäinen kristitty pitää omassa vakaumuksessaan homosuhteita syntinä, ei tarkoita sitä, että piispa toimisi sen Jumalan sanan vastaisesti, mitä evankelis-luterilainen kirkko opettaa.

      Tässä nimittäin täytyy muistaa, että kirkko hyväksyy moniäänisyyden kyseisessä asiassa eikä ole ottanut sellaista kantaa, että vain yksi mielipiteistä olisi ainoa oikea.

      Toivoisin kommentoijilta kirkon moniäänisyyden kunnioittamista sen sijaan, että vain tuputetaan omaa mielipidettä.

    • Lappalainen: ”Eksytys etenee!”

      Pikemminkin tieto lisääntyy, kehitys kehittyy, sivistys sivistyy ja eksyminen vähenee.

  1. Maailma jossa me kristityt elämme, on ’Sodoma ja Gomorra’. Samalla se on myös maailma, jota Jumala on rakastanut niin, että antoi Poikansa. Videota tekemässä olevat papit ovat ottaneet tämän vakavasti ja haluavat pystyttää lisää tienviittoja eksyneille. Vaikka onkin lakialoitteesta kysymys, heidän ’liikennemerkkinsä’ kertovat armosta. Se ei tarkoita nyt niinkään anteeksiantoa kuin vapautusta häpeästä.

    • Martti Pentti:
      ” Videota tekemässä olevat papit ovat ottaneet tämän vakavasti ja haluavat pystyttää lisää tienviittoja eksyneille.”

      Onko ev.lut. kirkko tullut jo sellaiseen tienhaaraan, että raamatulliset tienviitat eivät enää riitä? Nuo tienviitat osoittavat nähdäkseni lavealle tielle kapean polun ja ahtaan portin sijaan.

    • Lehtinen: ”Nuo tienviitat osoittavat nähdäkseni lavealle tielle kapean polun ja ahtaan portin sijaan.”

      Moottoritietä on mukavampi ajella kuin metsäautotietä.

    • ”Moottoritietä on mukavampi ajella kuin metsäautotietä.”

      Kun ajaa nyt esim. Lahden moottoritietä, huomaa varsin pian, että suurella osalla kuljettajista on aivan omat liikennesääntönsä. Viesti on selkeä: pois alta kaikki muut, täältä tulen MINÄ, yhteisistä liikkennesäännöistä viis. Metsäautoteillä tällaista tuskin edes tapahtuu.

    • ”Onko kirkko tullut jo sellaiseen tienhaaraan, että raamatulliset tienviitat eivät enää riitä?” Näitä tienhaaroja on kirkon vaellukselle sattunut sen alkuajoista alkaen. Ensimmäisistä on jäänyt merkintöjä Uuteen testamenttiinkin: ”Mutta hän vastasi: ’Ei, ei, Herra! En ole koskaan syönyt mitään epäpuhdasta tai kiellettyä.’ Silloin ääni puhui uudelleen: ’Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi.'” – – – ”Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet:”

    • Lehtinen: ”Viesti on selkeä: pois alta kaikki muut, täältä tulen MINÄ, yhteisistä liikkennesäännöistä viis.”

      Perin kummallista. Ei täällä meillä, Turun moottoritien varrella tämmöisiä ilmiöitä ole näkynyt. Taitavat olla ykköstien kulkijat sivistyneempää väkeä.

  2. Esko ja Salme : ettekö tiedä, että homoasian ajajien tarkoitus on nimenomaan väsyttää meidät. Se on heidän selkeä strategiansa.
    He tuovat asiaa niin paljon esiin, että porukka väsyy vastustamaan asiaa. Sitten heidän on helppo saada asialle julkinen hyväksyntä.
    Ihan samalla tavalla he ovat saaneet aikaan senkin, että nyt jo monet uskovat kyseessä olevan synnynnäinen ja muuttumaton ominaisuus. Tämä uskomus on syntynyt pelkästään jatkuvan hokemisen seurauksena. Mitään todellista näyttöä väitteen tueksi ei ole olemassa. Joten älkää ihmeessä väsykö. Pidetään lippu korkealla.

    • Pekka, kyllähän minä tuon tiedän.
      Täälläkin tätä kilpalaulantaa on harrastettu jo vuosikausia. Olen pyörinyt täällä yli viisi vuotta, alussa tällaista laulantaa ei ollut ollenkaan. Muutos on silmiinpistävä.

    • Hannu, pysyäksemme totuudessa, niin Juhan Jumala on myös sinun Jumalasi. Tietysti voit hyljätä Hänet, mutta muuta Jumalaa ei ole.

    • Salme:”Hannu, pysyäksemme totuudessa, niin Juhan Jumala on myös sinun Jumalasi.Tietysti voit hyljätä Hänet, mutta muuta Jumalaa ei ole.”

      Mistäs tiedät??? En puhuisi kovin suurella suulla totuudesta. Maailmalta ja sieltä, täältä, Suomestakin on kuulunut uskovaisten juttuja monista muistakin mahdollisuuksista. Ihan vaan esimerkiksi maailman vanhimmassa uskonnossa, hindulaisuudessakin on lukematon määrä persoonallisia jumalia. Vai onko kysymyksessä yksi ja sama gubbe, jonka palvonnassa on tuhansia eri sorttisia ja toistensa kanssa ristiriitaisia rituaaleja, oppeja ja sääntöjä???

      Perin kummallista.

    • Sangen ikävä nipottaja se tuntuu joka tapauksessa olevan, ainakin se kristittyjen Jumala, niin kuin Hannu Kaski jo totesi.

  3. Juu nyt täytyy sanoa vaikka piispalle ei mielellään sanoisi, että mettään ollaan näillä lausunnoilla ja puolusteluilla menty. Nyt piispojen täytyisi palata Kirkon tunnustukseen ja yksin Lutherin Raamattu periaatteelle.

    Miksihän ihmisten ja maailman mielistely on niin mieleen ja tärkeää? Paavali sanoi (vapaasti ulkomuistista), että hänen julistamansa evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista eikä ole sitä ihmisiltä saanut, vaan suoraan ilmestyksessä Kristukselta Jeesukselta.

    • ”Nyt piispojen täytyisi palata Kirkon tunnustukseen ja yksin Lutherin Raamattu periaatteelle.”

      Tarkoitatko, että pitäisi käyttää vain Lutherin raamatunkäännöstä?

    • Eero: ”Eräs aktiivi homo agendan ajaja voi olla ihan valjastettu tähän tehtävään.”

      Yhtään homo agendaa ei ole tiettävästi vielä vastaani kävellyt (lieneekö jokin ajettava ihmiseläinlaji). Homo sapiens on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva eläinlaji.

  4. Kimmo: Niin jos ei usko Jumalan luoneen ensimmäistä ihmistä Adamia ja Eevaa ja asettanut heille lisääntymiskäskyn ja avioliiton vain miehen ja naisen välille. Jeesus myös kutsuttiin Kaanaan häihin ja näin vahvisti avioliitto instituutin maallisen kuin taivaallisen pätevyyden.

    Mitä tulee kommenttisi muuhun osioon niin voin todeta, että oli suuri ylläri kuinka paljon homo agendan ajajia täällä Kotimaa24 sivulla on astunut eteeni. Ylläri vielä kuinka jotkut piispat ja papit etunenässä peukuttavat agendan puolesta.

    Ps. Viime aikoihin asti olen pitäytynyt arvostelemasta meidän piispoja kunnioituksesta koska he ovat meidän pappien esimiehiä. Nyt joudun ikäväkseni heitäkin jonkin verran kritisoimaan kun näyttää olevan, että niiden joiden suusta pitäisi kuulua selvä evankeliumi ja uskollisuus kirkon tunnustusta ja Lutherin Raamattu periaatetta ovat eturintamassa peukuttamassa tasa-arvoisen avioliittolain puolesta ja hyväksyvät homo-lesbo vihkimiset ja ym. siunaamiset

    ”Yhtään homo agendaa ei ole tiettävästi vielä vastaani kävellyt (lieneekö jokin ajettava ihmiseläinlaji). Homo sapiens on ainoa nykyisin elossa oleva ihmisten (Homo) sukuun kuuluva eläinlaji.”

Kirjoittaja