Oi terve, toivo ainoa

Yksi papin uskon koetinkiviä tulee eteen silloin, kun hänet kutsutaan kuolevan potilaan luo. Potilas saattaa kysyä kuoleman pimeys silmiensä edessä: Onko siellä rajan toisella puolella mitään? Vaiko ainoastaan tyhjyyttä?

Mitä pappi vastaa? Sanooko hän: Evankeliumit todistavat vain siitä, että alkuseurakunnalla oli vankka ylösnousemususko, mutta eivät mitään ylösnousemuksesta sinänsä. Tai että Jeesus itsekin pettyi messiashaaveisiinsa ja hänen tuskanhuutonsa Golgatalla 'Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit' oli merkki siitä, että hän ymmärsi olleensa väärässä.

Vai sanooko pappi: Jeesus Kristus on sinut lunastanut ja ansainnut sinulle iankaikkisen autuuden. Jää hänen rauhaansa.

Jotenkin näin papin pitäisi vastata, jos hän haluaa olla pappi. Mutta sitten saattaakin käydä niin, että hän puhuu yhdessä paikassa yhtä, toisessa toista. Sairaalassa hän on pappi ja tekee velvollisuutensa, mutta sairaalasta päästyään hän muuttuu kuin toiseksi ihmiseksi. Hän puhuu tai kirjoittaa pelastushistoriasta kuin se olisi toteutumatonta mysteerinäytelmää tai uskomus, joka jäi katetta vaille. Tämän tehtyään hän ehkä vielä moitiskelee muita pappeja siitä, että nämä eivät ole uskossaan tarpeeksi rehellisiä.

Pääsiäisestä ei voi puhua pitkäperjantain ohi, niin että ohitetaan kiusaantunein mielin kaksi siihen liittyvää tunnuskuvaa: risti ja kuollut ruumis. Useimmat niistä, jotka ovat nähneet kuolleen ihmisen, hämmästelevät samaa asiaa.  Kuolleesta henkii selittämätön vieraus. Hän on jokin TOINEN. Arkku avataan ja sen äärellä hiljennytään. Silti läsnäolijoilla on kaiken aikaa tunne: ei tämä ole isämme, äitimme, veljemme, sisaremme. Hän on poissa, tässä on ruumis.

Kuolleen ihmisen näkeminen saa meidät kyselemään: Onko meillä uskontoa vai pelkästään etiikkaa? Kuolleen näkeminen saa kaiken järkeilyn mykistymään, tuntumaan tyhjänpäiväiseltä.

Dostojevskin romaanissa Idiootti ruhtinas Myshkin näkee Rogozhinin luona vieraillessaan jäljennöksen Hans Holbeinin kuollutta Kristusta esittävästä maalauksesta. Taulu on järkyttävän realistinen, mitään ei ole siinä peitelty eikä jätetty kuvaamatta. Ruhtinas huudahtaa maalausta katsellessaan: Sehän saattaa saada jonkun toisen menettämään uskonsa. Rogozhin vastaa naurahtaen: Menettämään ehkä senkin. Mielessään hän jo suunnittelee ruhtinaan surmaamista. Kannattaa panna merkille, että keskustelu käydään Kristusta esittävän maalauksen äärellä. Mielleyhtymä on selvääkin selvempi. Dostojevski kyseli koko elämänsä ajan, voiko olla absoluuttista hyvää ja pahaa ilman Jumalaa.

"Sehän saattaa saada menettämään uskonsa!" Itse ajattelen, voisiko käydä myös päinvastoin. Kuolleen ihmisen näkeminen tuo voimakkaan tunteen elämän luovuttamattomasta arvosta. Jos kaikki päättyy vain kuoleman hetkeen, silloin millään ei ole mitään väliä. Ja kuinka tyhjänpäiväiseksi käykään kuoleman äärellä sellainen tiedeusko, joka väittää, että kaikki olemassaolon arvoitukset ratkaistaan ja ovat ratkaistavissa.

Kuolema, paljas ja alaston. Risti, ruma, alhainen, julma. Mutta samalla niin sanomattoman rakas.

Jos risti jää pois, meillä on vain etiikkaa, ei enempää. Ja etiikkaa maailma on tulvillaan. Kunpa joku sitä vielä noudattaisikin.

Kun Ranskan vallankumouksen aikana Pariisin pääkirkko muutettiin Järjen Temppeliksi, innostus oli aluksi suuri. Pian harrastus kuitenkin laantui. Ryhdyttiin kyselemään, mistä se johtui, tämä järkiuskon yllättävä laitostuminen. Päätettiin kysyä neuvoa Napoleonin ulkomisteriltä Talleyrandilta. Tämä oli paitsi sanavalmis mies, myös entinen piispa. Katsottiin, että hänellä oli tiettyä kompetenssia tämän kysymyksen suhteen.

Anekdootin mukaan Talleyrandin väitetään vastanneen: Puuttui vain yksi pieni juttu, hyvät herrat. Miksei kukaan teistä antanut naulita itseään ristille ja noussut ylös?

Vastaus oli vitsaileva ja aikakauden ranskalaisen keskustelukulttuurin mukainen. Silti se osuu naulan kantaan. Kierrämme kehää ja palaamme sitten aina saman kysymyksen äärelle. Joudumme toteamaan: siinäpä se. Puuttui vain yksi pieni juttu. Ja samalla niin suunnattoman suuri.

 

28 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Pekka Pesonen, ontuu toi sun teoriasi/oppisi eli se mihin tämä ”kuoleva” vetosi niin seon ihmis oppia eikä evankeliumia. Se että vaikka Paavali sanoo jotain ko asiaan viittaavaa ei ole iankaikkisen elämän Sanaa (varsinkin kun niitä vääristellään) niin ainoat iankaikkisen elämän Sanatovatjeesuksen Sanat.

    Tuossakin ajatelmassasi korotetaan ihminen ymmärrykseltään Jumalan rinnalle, ei vaikka Jeesus selkeästi Sanoo evankeliumissa että Jumala salaaevankeliumin ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Kun kerran uskova omistaa Vapahtajamme vanhurskauden ja pyhyyden uskon kautta, niin miksi hän ei voisi päästä taivaaseen? Onhan luvattu että, puhdas – sydämiset saavat nähdä Jumalan.-

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Pekka Pesonen, mitä on usko, onko se totena pitämistä niinkuin tuot esille VAI uskomista niihin Sanoihin joita Jeesus puhui eli kun uskoo ne Sanat niin ymmärtää ja että tulee tapahtumaan myös niiden mukaan ?

    Kun Jeesus kutsui syntisiä parannukseen julistamalla ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” niin onko muuta tietä päästä Jumalan valtakuntaan kuin tehdä noin?

    Entä millainen on ihmisen sydän luonnostaan, paatunut ja tarvitsee Jeesuksen parantamaan sen, ilman tätä ei ihminen voi kuulla Jeesusta ja ymmärtää evankeliumia.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Pesonen sanoo:

      Ihmisen sydän tarvitsee vain pisaran Jeesuksen verta. Niin helppoa on usko. Ei ole tarpeen enää yritystä olla parempi kuin on. Miten se kuolinvuoteella olisikaan enää mahdollista. Jeesus on sovittanut meidät Gogatan ristillä täydellisesti. Hän antaa meille uskon ja hyvän omantunnon lahjaksi. Miten Ari kuolevan vuoteen vierellä kehottaisit tätä parannukseen .Eiköhän se olisi myöhäistä silloin. Nyt meillä on kuitenkin jotain parempaa. Jumala antaa meille Jeesuksen puhtauden ja pyhyyden lahjaksi. Sen saa omistaa paatuneinkin rikollinen, jopa kuolinvuoteellaan. Kyllä sellaisen pyhyyden varassa on hyvä lähteä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Pekka Pesonen, tuot esille ”helppoa uskoa”, kuinka sen sovitat Jeesuksen Sanoihin EVANKELIUMISSA?

    Otetaanpa seuraava esimerkki:

    Luuk. 14: 26 ”Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni. 27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni. 28 Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi, 29 etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä 30 sanoen: ’Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi’? 31 Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella? 32 Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa. 33 Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni.

    Mitä tuossa ”vihaa” tarkoittaa, minulle se on rakastamisen vastakohtaa eli kun ihminen ajautuu omavoimaisena siihen pisteeseen että kaikki toivo ja rakkaus, millä voisi omilla voimilla kiinnipitäen vielä nousta, ovat menneet, niin silloin kun Jumala kutsuu on mahdollista tulla uskoon, siis ihminen ei voi omalla ymmärryksellä ja voimalla tulla uskoon vaan kaikesta ”luopuen” vain se onnistuu.

    Kyllä aivan viime hetkilläkin on mahdollista tulla uskoon kun Jumala kutsuu ja ihminen nöyrtyy tunnustamaan syntinsä. Kuinka siinä voi kohda hädissään olevan on vain ja ainoastaan Jeesuksen Sanojen mukaan julistaa parannusta syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    En tajua lainkaan mistä uskoani kritisoit. Minkä ihmeen vian sinä Ari siitä näet?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Pekka Pesonen:”Jumala antaa meille Jeesuksen puhtauden ja pyhyyden lahjaksi. Sen saa omistaa paatuneinkin rikollinen, jopa kuolinvuoteellaan. Kyllä sellaisen pyhyyden varassa on hyvä lähteä.”

    Kuinka sovitat tuon edellä olevan seuraavaan uutiseen?

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1458183010780

    Mikä erottaa uskosi tämän miehen uskosta?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Vastaa Ari ensin minulle. kysyin ekana.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Pekka Pesonen juuri tuo kun julistat ”lahja pyhyyden” paatuneimmallekkin rikolliselle, niin kuinka se sopii tähän pedofiliaan, siis voiko ilman parannusta luottaa pelastukseen?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Ihan oikeassa olet Ari. Ei pyhyyttä voi lahjaksi saada, jollei sille ole tarvetta. Todellakin vain armoa kaipaava voi sen vastaanottaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Pekka Pesonen, mietippä mitä tuossa uutisessa oli ”usko”, siis aikuinen uskoi että omat teot saadaan anteeksi kun vain niitä pyytää/tunnustaa ja voi jatkaa tehden samalla tavalla, eikö hänkin ”tarvinnut” armoa? Entä mikä oli lapsen usko, se MITÄ HÄNELLE OLI OPETETTU AIKUISIEN TOIMESTA eli pieni lapsi uskoi sen mitä hänelle oli opetettu ja toimi sen mukaan. Millaiseksi kuvittelet ko lapsen ”uskon” kehityvän varsinkin jos nämä asiat eivät olisi tulleet julki?

    Tätäkö on luterilaisen uskon mukainen armo?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Heikki Hakamies

    Olen vanheneva pappismies, jolla on takana miltei kolmekymmentä vuotta kirkkoherrana. Kaikesta huolimatta olen edelleen järjissäni. Tarkkailen epätoivoisesti elämänmenoa toivoen joskus siitä jotain ymmärtäväni.

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit