Mistä hyvä raamattukurssi on tehty? 

Teimme vuosi sitten kyselyn, jolla selvitimme tapoja ja tilanteita, joissa vastaajat pääsevät syventymään Raamattuun. Kyselyyn vastasi n. 170 henkilöä ympäri Suomea ja eri kristillisistä kirkoista ja yhteisöistä.  

Mahdollisuuksia tutustua Raamattuun seurakunnissa ei ilmeisesti ole tarjolla kovin paljon, sillä moni ilmoitti syventyvänsä Raamattuun omatoimisesti lukien ja opiskellen. Kyselyssä painottuivat myös seurakuntien pienryhmät, vapaaehtoisten vetämät raamattupiirit sekä seurakunnan ulkopuoliset vierailut. Vastaajat kertoivat, että he kaipaavat enemmän punnittua tietoa Raamatun historiasta ja kulttuurista. Lisäksi he toivovat Raamatusta, ei niinkään vastauksia, vaan keskustelukumppania elämän peruskysymyksiin.  

Viimeisen vuoden ajan olemme Suomen, Alankomaiden ja Saksan Pipliaseurojen kesken suunnitelleet uudenlaista raamattukurssia. Tavoitteeksemme asetimme kurssikokonaisuuden, joka olisi ekumeeninen ja dialoginen sekä täysin digitaalisessa muodossa. Pipliaseura julkaisee uuden raamattukurssin seurakuntien käyttöön nyt syksyllä. 

Yhteistyössä olemme kehittäneet kurssin, joka sisältää valikoiman Raamatun keskeisimpiä teemoja, kertomuksia ja kirjoja. Sen sijaan, että osallistujat keskustelisivat ensisijaisesti siitä, mitä Raamatusta tulisi yleisesti ajatella, osallistujat syventyvät Raamatun teksteihin ja taustoihin. Tämän pohjalta kukin voi itse pohtia, mitä Raamattu henkilökohtaisesti ja kokonaisuutena merkitsee tänä päivänä.   

Pipliaseuran raamattukurssi sisältää seitsemän eri kokonaisuutta: vapaus, rakkaus, luottamus, myötätunto, ihmisyys, valta ja oikeudenmukaisuus. Jokainen kokonaisuus sisältää mietiskelyjä ja keskustelua raamatuntekstien parissa, yhden keskeisen raamatunkertomuksen, taustaa Raamatun kirjoista sekä tietoa Raamatun merkityksestä tänä päivänä. Näitä luodaten osallistujia kannustetaan yhteiseen keskusteluun, mietiskelyyn ja oivaltamiseen.  

Uuden raamattukurssin kehitystyössä on hyödynnetty Piplian UT2020- ja VT2028-raamatunkäännösprojekteista tuttua rekonstruoitua Elisa-mallilukijaa. Kurssin sisältö ja kieli onkin suunniteltu 20–30-vuotiaiden kielentajun mukaisesti, mutta se sopii myös vanhempien ryhmien käyttöön.  

Kurssikokonaisuuden ohjaaminen ei edellytä teologista koulutusta tai aikaisempaa tietoa Raamatusta: Näin ollen esimerkiksi seurakunnan vapaaehtoinen, jolla on ryhmänohjaustaidot hallussa, voi toimia kurssin vetovastuussa. Ryhmänohjaajan tukena on opaskirja, joka neuvoo sisältöihin syvennyttäessä ja tarjoaa virikkeitä keskusteluun.  

Myöhemmin Pipliaseura julkaisee raamattukurssista version myös yksityishenkilöiden käyttöön. 

Teksti: Paavo Huotari, asiantuntija, Suomen Pipliaseura

www.piplia.fi

Suomen Pipliaseura on toiminut vuodesta 1812 asti tavoittaakseen ihmiset heidän omalla kielellään. Olemme maamme vanhin kristillinen järjestö sekä vanhin yhtäjaksoisesti toiminut kirjankustantaja. 

Tänään olemme uutta luotaava järjestö, joka osana kansainvälistä verkostoa toimii 240 alueella ekumeenisesti. Käännämme Raamattuja vähemmistökielille sekä opetamme ihmisiä lukemaan heidän omalla kielellään. Työskentelemme ihmisarvon, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolesta. 

  1. Hyvä Raamattukurssi saa pohtimaan tekstin sisältöä ja sanomaa joka voi johtaa uusiin oivalluksiin: ”Ai tuonko tähden ja se selittää sen”.

  2. Hyvä kurssi uskaltaisi ottaa aiheekseen myös heprealaisen kabbalan ilmentämiä juutalaisten älykköjeneksehgeesejö heidän omista pyhistä teksteistään. Mutta epäilen ettei edelleenkään tohdita.
    Minua pyysi aikanaan Lapinyliopisto pitämään juuri siksi aiheesta esitelmän kun akatemisia s asioantuntyijoita ei ollut kaiketi tuolloin saatavilla.

Suomen Pipliaseura
Suomen Pipliaseurahttp://www.piplia.fi
PIPLIA voimasanoja -blogin kirjoittajat ovat Suomen Pipliaseurasta. He kertovat ajankohtaisista aiheista, jotka koskevat sanaa ja koskettavat ihmistä maailmanlaajuisesti.