Luukkaan mukaan
Luukkaan nimissä on neljäsosa koko Uudesta testamentista.
Evankeliumia Luukkaan mukaan ja Apostolien tekoja pidetään laajalti yhden ja saman henkilön kirjoittamina.
Perinne tuntee monta erilaista ja jopa vastakkaista näkemystä Luukkaan elämästä.
Yksi perinne 700-luvulta on kuitenkin silkkaa sepitettä. Luukas ei maalannut maailman ensimmäistä ikonia Mariasta ja Jeesus-lapsesta.
Hän ei ollut juutalainen, eikä tuntenut Jeesusta. Sen verran hän mokaa juutalaisuuden ja maantiedon tuntemuksessa.
Luukas oli todennäköisesti Paavalin työtoveri. Tämän näkemyksen mukaan he olisivat tutustuneet Antiokiassa.
Luukas jää kaikesta huolimatta tuntemattomaksi. Jos siis oikein kriittisiä ollaan.
Se on vain hyväksyttävä, eikä tämä tuntemattomuus ole mitenkään poikkeuksellista. Harvasta muinaisesta ihmisestä tiedetään kovinkaan paljon.
Evankeliumissa Luukkaan mukaan on jo riittämiin.
Perinne tähdentää tärkeitä seikkoja Luukkaan kirjoituksista.
Luukas korostaa [...] Jeesuksen rakkautta köyhiin ja yhteiskunnan laitapuolen kulkijoihin. Luukas on myös ainoana evankelistana tallentanut vertaukset kadonneesta lampaasta, laupiaasta samarialaisesta, fariseuksesta ja publikaanista sekä rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Luukas korostaa Kristuksen rakkautta ja sääliä ihmiskuntaa kohtaan...
Jeesus on Luukkaalla sukua koko ihmiskunnalle, Aadamiin saakka.
Apostolien teot on kertomus ilosanomasta viennistä ulos maailmaan. Kaikkialle ja kaikille.
Luukkaan tyyli kertoa onkin kaikista evankeliumeista vähiten lahkomainen, kuten Luke Timothy Johnson on arvioinut.
Ilosanoma, evankeliumi, on yksi. Jeesus on ydin.
Yhden evankeliumin kertomiseen tarvittiin neljä omanlaista evankeliumia.
Niillä kaikilla on oma äänensä.
Blogikirjoituksen taustalla on saarna Myllypuron ortodoksisessa kappelissa 18.10.2020. Lainaus on Luukkaan elämänkerrasta. Luke Timothy Johnsonin huomio on kirjasta Sacra Pagina - The Gospel of Luke.
13 kommenttia
Jeesus oli todellinen Jumala ja todellinen ihminen. Sana. Raamattu on todellisesti ihmisen kirjoittama ja todellisesti Pyhän Hengen aikaansaama. Niinkuin ihmiset näkivät Jeesuksessa vain ihmisen samoin nykyajan ihminen näkee Raamatussa kirjakokoelman eikä kummastakaan ole ihmiselle mitään hyötyä ilman Jumalan antamaa Jeesuksen uskoa lahjana vastaanotettuna.
Pilkutus tekisi tekstistä helppolukuisemman.
Onhan Raamatusta hyötyä. Paikoin hyvää tekstiä ihmisestä ja hänen käytöksestään. Paikoin kuvottavaa asennetta vaikkapa naisiin. Huolimatta Raamatun ”totuuksista”, on menty eteenpäin suhtautumisessa ihmisenä olemiseen.
Koska Raamattu on uskon ja elämän kirja, siinä on myös esimerkein varoitettu asioista. Siinä on rehellisesti kerrottu minkälaista elämää pon eletty, mitä Jumala on niistä asioista tykännyt ja miten on ohjannut kansaansa vitsalla ja sauvalla. Episodi Daavid/Batseba ei ole taivaallinen esimerkki, vaan kertomus lankeemuksesta ja sen seurauksista.
Luukas on hyvin kreikkalainen hän kehoittaa lainaamaan sinne misä ei saa takaisin, ja sitähän me olemme joutuneet tekemään, eli lainaamaan kreikkalaisille, josta emme saa takaisin.
Luukkaan mielestä Jumala on hyvä kiittämättömille ja pahoille, kannattaa siis olla kiittämätön ja paha, ja kysyä, kannattaako kenenkään olla kiitollinen ja hyvä.
Jos siis uskomme Luukasta, ja miksi emme uskoisi onhan hän evankelista, julistamme sen koko maailmalle.
Ilmoita asiaton kommentti