Luonnonuskontojen renessanssi ja suhde kristinuskoon

b2ap3_thumbnail_Paikkarin-torppa.jpg”Kansanusko, uuspakanuus ja kristinusko” luki juhlapuheen aiheena sunnuntain Sampojuhlien ohjelmassa. Juhlia vietettiin 58. kerran Elias Lönnrotin kunniaksi Paikkarin torpan pihapiirissä Sammatin Sampomäellä. Ja juhlain päätteeksi esiintyi Jippu. Tässä kaksi syytä, jonka vuoksi päätin lähteä paikanpäälle.

Juhlapuheen piti dosentti TT Risto Pulkkinen. Häntä on haastateltu samoista teemoista myös Taivaannaulan nettisivustolla. Haastattelu löytyy täältä.

Elias Lönnrot oli yhtä aikaa harras kristitty ja virsirunoilija sekä toisaalta rakensi meille suomalaisille pakanallisen mytologian, Kalevalan. Miten hän kykeni sovittamaan yhteen suomalaisen muinaisuskon ja kristinuskon omassa maailmassaan? Entä miten Pulkkinen itse yhdistää omassa elämässään intohimoisen kiinnostuksen ja myönteisen asenteen uralilaisten kansojen maailmankuvaa ja vanhaa uskontoa kohtaan sekä toisaalta roolinsa Suomen ev.lut.kirkon pappina?

Pulkkisen mukaan Lönnrotia auttoi romanttinen filosofia. Romanttisessa filosofiassa uskottiin, että luomisen jälkeen maan päällä vallitsi jonkinlainen ihmiskunnan viaton kulta-aika, ja tuolloin ihmisten keskuudessa vaikutti ns. luonnollinen uskonto. Luonnonkansojen uskonto nähtiin tuon luonnollisen uskonnon suoraksi jatkumoksi. Romantiikan filosofeille siis ns. pakanalliset uskonnot eivät olleetkaan kristinuskon vastavoima tai uhka, vaan pikemmkinkin jonkinlainen ”esiäiti” kristinuskolle.

Ennen romantiikan filosofeja ajattelutapa oli ratkaisevasti toisenlainen. Muinaisuskonnot ja luonnonuskonnot kiinnostivat vain periaatteella: ”Vihollinen on tunnettava”.

Toisaalta Lönnrot muokkasi suomalaista muinaisuskoa Kalevalassaan paremmin kristinuskon kanssa yhteensopivaksi. Hän esimerkiksi laati Kalevalaan lineaarisen aikakäsityksen, vaikka pohjoisten kansojen  aikakäsitys on perinteisesti ollut syklinen. Maailman tuhoa on aina seurannut uusi luominen. Tosin yhden muistuman syklisyydestä Lönnrot Kalevalaan jätti: ajatuksen takaisin palaavasta Väinämöisestä.

Lisäksi Lönnrot korosti Kalevalaprojektissaan kaikkien kansojen tuntemaan ’Korkeinta Henkeä’ ja teki Ukosta tällaisen ylijumalan. Pulkkisen mukaan suomalaisessa kansanuskossa Ukolla ei alun perin ole juurikaan tuollaista ylijumalan roolia ollut. 

Vaikka Suomi alkoi vähitellen muuttua kristityksi maaksi jo 1000-luvulla, säilyi vanha maailmankuva pitkään. Pulkkisen mukaan vasta sotien jälkeinen kaupungistuminen teki lopun vanhan maailmankuvan jäänteistä. Toisaalta varsin pian suomalainen muinaisusko on alkanut kiinnostaa ihmisiä elävällä tavalla uudelleen. Maailmalla on havaittavissa globaali luonnonuskontojen renessanssi-ilmiö ja myös Suomessa ja esimerkiksi Virossa on yhä enemmän Suomen uskon ja maauskon kannattajia.

Pulkkinen kertoo seuranneensa hämmentyneenä vastareaktiota joillakin herätyskristillisillä netin keskustelufoorumeilla: kalevalakorutkin nähdään saatananpalvontana. Onko voimakas vastakkainasettelu tarpeellista?

Omassa ajattelussaan Risto Pulkkinen on ratkaissut asian erottamalla selkeästi toisistaan uskonnon tämänpuoleisen ja tuonpuoleisen merkityksen. Hän näkee, että tämänpuoleisen elämän kannalta kristitty voi ammentaa myös luonnonuskonnosta: Suomalainen muinaisusko voi tarjota apua, jos haluaa luoda toimivaa suhdetta luontoon ja siinä vaikuttaviin salattuihin voimiin, jotka kaikki kuitenkin ovat pohjimmiltaan Jumalan luomia lahjoja ihmiselle. Sen sijaan tuonpuoleista pelastusta ajatellen kristitty ei voi turvautua luonnonhenkiin. Tuonpuoleisen pelastuksen tuo yksin Kristus.

Pulkkisen mukaan kristinuskoa ja luonnonuskontoja siis yhdistää pyhän kokemus luonnossa, jumalallisen kohtaaminen metsässä, merellä tai tunturissa. Mystiset kokemukset luonnossa eivät ole pahoja tai kristinuskon vastaisia.

Taivaannaulan haastattelussa Pulkkinen nostaa esiin kiinnostavan ajatuksen. Hänen mukaansa vanhat uskomukset eivät ole olleet uskomiseen perustuvia. Ne ovat olleet omana aikanaan yleisesti hyväksyttyä tietoa maailmasta. Kirkon opetuksista tuli kansan yleisesti hyväksymää tietoa viimeistään 1600-luvulla, jolloin vanhat perinteet jatkuivat nimenomaan valtakulttuurin vastaisina uskomuksina.

”Vahvempi ideologia on aina yhteiskunnassa tietoa ja heikompi uskoa”, Pulkkinen huomauttaa. 

“Niin kauan kuin ei ollut kristinuskon kaltaista kilpailevaa maailmanselitystä, vanhat uskomukset olivat ihmisille tietoperäisiä havaintoja maailmasta. Haltijoihin uskottiin, koska ihmiset niitä näkivät ja kertoivat niistä toisilleen.”

Tämä herätti mielessäni monenlaisia ajatuksia. Nykyisessä kielenkäytössämme sanoilla ’tieto’ ja ’uskomus’ on kovin erilainen kaiku ja arvolataus. Onko tosiaan niin, että yleisessä keskustelussa vahvemman (vaikutusvaltaisemman, rikkaamman?) näkemykset ovat tietoa ja heikomman (alistetumman, köyhemmän?) näkemykset uskomuksia? Jos tällainen osittain tiedostamaton vallankäyttöasetelma on olemassa, miten se vaikuttaa siihen, miten asennoidumme, ymmärrämme, tulkitsemme maailmaa?

Tieteellisessä mielessä sanoilla on tietysti vakaat ja selkeät määritelmänsä. Mutta puhun nyt tavallisen kansalaiskeskustelun tasosta, jossa määrittelyt usein jäävät vähemmälle ja erilaiset sisäänkirjoitetut automaattiset oletukset vaikuttavat vahvemmin. Mitätöimmekö automaattisesti jostakin suunnasta tulevan tiedon elämästä, koska tietolähteellä ei ole valtaa? Ketä uskomme, ketä kuuntelemme, ketä arvostamme, ketä emme?

Juhlan päätteeksi Jippu päätyi pitämään puheen melkein kuin herätyskokouksessa. Ja laulamaan Hanna-Maria Heleniuksen sanoin ja sävelin, riipaisevasti tulkiten ”Tee minussa työtä siellä missä en nää kuin pelkkää pimeyttä ja vielä pyyntö tää: tee minussa työtä kun en jaksa enää…” b2ap3_thumbnail_aJippu.jpg

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Minä haluan itse nähdä, että toinen toistaan kunnioittava rinnakkaiselo on mahdollista mitä erilaisimpien uskontojen ja maailmankatsomusten kesken.

    Minun on vaikea uskoa, että väkivallalla, vääräuskoiset tuhoamalla tms. voitaisiin koskaan saada mitään oikeaa ja todellista hyvää aikaan minkään tai kenenkään nimissä – edes Kristuksen nimessä. En siis voi ymmärtää sellaista lähestymistapaa, että vaikkapa Kalevalasta ja luonnosuskonnoista innoitustaan saavien taiteilijoiden, koruntekijöiden, säveltäjien, kirjailijoiden tms. tuotantoa aletaan nimitellä saatanalliseksi jne. Se ei ole minusta ”suoraselkäistä rehellisyyttä” vaan enemmänkin moukkamaista ymmärtämättömyyttä Jumalan luoman luomakunnan moninaisuutta kohtaan.

    Mutta näistä asioista tietysti ollaan ja voidaan olla hirveän montaa mieltä.

  2. Sitä en myöskään ymmärrä, millä logiikalla joku muinainen (kauan ennen kristinuskon syntyä olemassa ollut) uskonnollinen ajattelu olisi vain ja ainoastaan ja pelkästään väärää, pahaa, vaarallista, saatanallista tms. Aika outo olisi sellainen ajatus, että satoihin tuhansiin vuosiin ihmisellä ei muka olisi ollut mitään oikeansuuntaista ymmärrystä mistään uskonasioista, ja sitten yhtäkkiä vasta kristinusko olisi tuonut oikean uskon maailmaan.

    Ymmärrän täysin sen ajatuksen, että ajattelee kristinuskon olevan eniten tosi, syvimmin tosi uskonto. Mutta ajatus siitä, että ennen kristinuskoa kaikki ukonnollinen olisi ollut pelkästään saatanallista (korkeintaan pois lukien juutalaisen kansan historian), on vähintäänkin outo ja pimeä sekä myös Jumalaa aliarvioiva. Miten niin Jumala ei muka olisi osannut puhutella ihmisiä myös ennen Kristusta? Osasihan hän puhutella VT:n profeettojenkin kautta. Miksei sitten muualla maapallolla joidenkin muiden uskontojen kautta? Miksei Jumala olisi voinut puhua luonnonkansoille luonnossa? Miksei Jumala voisi olla luonnonkansojen pyhyys-kokemusten takana?

  3. ”Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.” Apt 17:30.
    Raamattu antaa voimakkaan varoituksen siitä, jos käännytää takaisin maan alkeisvoimiin sen jälkeen, kun Jumala on antanut oikean tiedon. Totuus palasi takaisin ihmisten tietoisuuteen Jeesuksen tuomana.
    Ei kannata leikitellä sen asian kanssa, että Jeesus ristinkuolemansa kautta avasi tien todelliseen yhteyteen Jumalan kanssa.

  4. Emilia on oikea uskontotieteilijä, joka osaa asettaa oikeat kysymykset. Ei ole olemassa mitään pakanuutta, jotain uskomme esiastetta, joka väistyi kristinuskon juurtuessa maahamme. Usko ennen kristillistymistä oli oikeaa ja aitoa ja on yhäti osana uskoamme. Kristinusko tuotiin meille yhtä aikaa idästä ja lännestä. Molemmissa suunnissa onneksi säilyivät monet esikristilliset uskomukset ja etiikka. Kuunnelkaamme Risto Pulkkista ja Emilia Karhua, väkevää todistusta kansamme menneisyydestä ja Kiesuksesta.

  5. Lainaus blogista: ”Omassa ajattelussaan Risto Pulkkinen on ratkaissut asian erottamalla selkeästi toisistaan uskonnon tämänpuoleisen ja tuonpuoleisen merkityksen. Hän näkee, että tämänpuoleisen elämän kannalta kristitty voi ammentaa myös luonnonuskonnosta: Suomalainen muinaisusko voi tarjota apua, jos haluaa luoda toimivaa suhdetta luontoon ja siinä vaikuttaviin salattuihin voimiin, jotka kaikki kuitenkin ovat pohjimmiltaan Jumalan luomia lahjoja ihmiselle. Sen sijaan tuonpuoleista pelastusta ajatellen kristitty ei voi turvautua luonnonhenkiin. Tuonpuoleisen pelastuksen tuo yksin Kristus.”

    Emilia hyvä – En sanonutkaan kieltämässä, vaan sekoittamassa. Vaikka ed. olevassa lainauksessa ihan oikein sanotaan pelastuksen tulevan yksin Kristuksen kautta joukossamme on edelleen ja ilmeisesti aina niitä, joille pelastusasiat eivät ole kovin selvät. Heille ja meille kaikille luonnonuskontojen sekoittaminen pelastavaan kristinuskoon on tarpeetonta ja jpa kohtalokasta. Mm. Galatalaiskirje varoittaa siitä, ettemme kääntyisi takaisin maailman alkeisvoimien puoleen.

    Tänä aikana voimakkaasti lissäntyvät mm. samanismi, joogat, akupunktio-, reiki-, ym luonnonuskontoihin perustuvat ns. vaihtoehtohoidot saavat yhä enemmän sijaa suomessa ja muuallakin. Se johtuu juuri blogissa mainitusta asiasta, että kristitty muka voisi ammentaa jotain luonnonuskonnoista. Se on synkretismiä.
    Toki voidaan asioita tutkia ja se ottaa selvää, mutta ei käyttää niitä millään tavalla uskon korvikkeena.

Karhu Emilia
Karhu Emilia
Olen Kotimaan toimittaja.