Kristus on ylösnoussut

Enkelit Jeesuksen tyhjällä haudalla sanoivat pelokkaille naisille: ”Miksi te elävää kuolleiden seassa etsitte? Ei hän ole täällä, mutta nousi ylös.” (Luuk. 24:5,6) Jeesuksen ruumis ei voinut maatua, koska se oli ennustettu jo Vanhassa Testamentissa. Daavid profetoi Jeesuksesta: ”Sillä et sinä hyljää (hylkää) sieluani helvetissä, etkä salli sinun pyhäs näkevän turmelusta.” (Ps. 16:10) Apostoli Pietari selittää tätä kohtaa Apostolien tekojen toisessa luvussa. Siinä hän mm. sanoo Jumalan herättäneen Jeesuksen kuolleista kyseisen psalmin kohdan mukaisesti. Jumalan sana on siis kokonansa totuus!

Tärkeää on, että mainintoja Jeesuksen ylösnousemuksesta löytyy useasta eri luotettavasta lähteestä. Vain ylösnoussut Kristus pystyi vakuuttamaan opetuslapset ja tekemään pelkureista rohkeita julistajia. Israelin kansan ylipapit joutuivat lahjomaan haudan vartijoina olleet roomalaiset sotilaat, jotta he valehtelisivat opetuslasten varastaneen Jeesuksen ruumiin. Näin ilmeisesti myös siksi, koska jotenkin täytyi selittää maaherra Pilatukselle, miksi hauta on tyhjä.

Vahvasti Jeesuksen ylösnousemuksen historiallisuudesta todistaa hänen ilmestymisensä monille ihmisille eri paikoissa. Kristinuskon nopean leviämisen on myös katsottu selittävän sen, että Jeesus elää ja vaikuttaa. Ennen kaikkea kristittyjen oma kokemus todistaa hänen elävän! Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti.

Kaikki neljä evankeliumia ja esim. Paavalin ensimmäinen kirje korinttilaisille, luku 15, kertovat Herramme ylösnousemukseen liittyvistä tapahtumista. Tosin eri kirjoittajat käyttävät, Jumalan Hengen vaikutuksesta, hieman eri sanoja ja näkökulmaa, mutta kuitenkin kaikki yhtä luotettavasti. Mitä tämä kaikki merkitsee meille, nykyajan ihmisille? Paavali vastaa: ”Joka (Jeesus) meidän synteimme tähden on annettu ulos (kuollut), ja meidän vanhurskauttamisemme tähden herätetty ylös.” (Room. 4:25)

Kun olemme Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen kastettuja (Room. 6:3-5) ja elämämme loppuun asti uskomme, niin meidänkin ruumiimme nousevat ylös ja me pelastumme taivaaseen. Ihanasti Jesaja kirjoittaa tästä iankaikkisuustoivosta: ”Mutta sinun kuollees elävät, ja minun kuolleet ruumiini nousevat jälleen kuolleista. Herätkäät ja kerskatkaat te, jotka makaatte maan alla; Sillä sinun kastees on viheriäisen kedon kaste, ja maa on kuolleet itsestänsä antava.” (Jes. 26:19)

Luther kirjoittaa Jeesuksen astumisesta ylös taivaaseen: ”Herra asettaa hänet ylen määrin korkealle, nimittäin oikealle puolelleen, missä hän tulee pysymään turvassa. Joka siis pelkää, hän pukeutukoon rautapaitaan: jos se auttaa, niin auttaa. Mutta me tiedämme, että Kristus elää ja pysyy elävänä; Hän on Herra, jolle Isä sanoi: ”Istu oikealle puolelleni.” (Ps. 110:1) Riemuitkoot siis kaikki vanhurskaat Herrassa ja veisatkoot iloiten, ja kaikki hurskaat ylpeilkööt hänessä.” (Hengellinen aarreaitta, s. 225, Aurinko kustannus ja Arkki-kirjat, 2016.)

Raamatunkohdat ovat Biblian 1776 mukaan.

  1. Mietin tätä lukiessa, että keneltä puuttuu poliittinen korrektius, toimittajalta vai ”vanhusten kesäulkoiluttajien” palkkaajalta. Meinaan, ajatus on ihan hieno, että nuoret ja ikäihmiset kohtaavat tällaisen toiminnan kautta, mutta en ihan heti keksi miten voisi vielä vähän enemmän objektivisoida näitä kesätyön kohteeksi pääseviä vanhuksia. Kuulostaa hiukan 4H-kerhon dogsitter-toiminnalta. Vai eikö poliittinen korrektius ole enää muotia? Tiedäpä näistä, kun en ole aina ihan trendien aallonharjalla.

  2. Sinänsä kannatettava hanke, mutta tämä kuuluisi ennen kaikkea julkisen sektorin järjestettäväksi. Varsinkin, kun nuoret ja heidän työllistymisensä ovat puheissa ja kiikarissa muutenkin. Hyvä, että seurakunta näyttää esimerkkiä. Hanke ei saisi jäädä kertaluontoiseksi, vaan sen tulisi olla pysyvä tapa. Siksi sillä tulisi olla julkisen tahon rahoitus.

  3. Kannatan tällaista toimintaa. Siitä on iloa sekä työn saajille, että vanhuksille. Nykyään vanhukset nähdään usein jonain kummajaisina, mutta henkilökohtaisen tutustumisen kautta, vaikka työnkin merkeissä, nuoremmat ihmiset saavat heihin kontaktin arkielämässä ja se on varmasti hedelmällistä puolin ja toisin. Hyvä Järvenpään seurakunta!

  4. Jos Herra Jumala antaisi sataa rahoja ja tekisi meidät täällä mahtaviksi, niin olisi kyllä ihmisiä, jotka kilvan rientäisivät jotakin häneltä saamaan. Mutta kun hän meille sanassaan lupaa iankaikkisia, taivaallisia lahjoja, joita meidän tulisi kärsivällisinä toivoa ja odottaa, niin se ei ole maailman mielestä mitään.

    Martti Luther, Huonepostilla, s. 677, SLEY, 1945.

  5. Hän aina elää. Hebr. 7:25

    Tässä on meidän toivomme, hänen totuutensa toivo ja ihmiskunnan toivo. Ihmiset tulevat ja menevät. Johtajat, opettajat ja ajattelijat puhuvat ja tekevät työtä aikansa, sitten he vaikenevat ja vaipuvat voimattomina. Mutta hän pysyy. He kuolevat, mutta hän elää. He ovat valoja, jotka sytytetään ja ennemmin tai myöhemmin sammutetaan, mutta hän on se Valo, josta he saavat kirkkautensa, ja hän loistaa ikuisesti.

    Alexander Mclaren, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.

Kirjoittaja

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.