Kristuksen tulo on kuin aamun koitto
Kuvassa tulkkaan lähetysjohtaja Pekka Huhtista, taustalla tuolloinen lääninrovasti myöhemmin Kamerunin luterilaisen kirkon varapresidentti Adolphe Telesam.
SUNNUNTAI 15.11.2020 Valvomisen sunnuntai Valvokaa! Ensimmäinen lukukappale: Mal. 3: 13-18
Uskonto on sivistyksen korkein ilmentymä. Uskonnolla on arvo sinänsä. Jos se olisi vain keino jonkun muun hyödyn saamiseksi, niin silloin tuo toinen olisi itsessään merkittävämpi kuin uskonto. Mutta nytpä uskonnon olemus on itse Jumalan edessä eläminen ja koska Jumalan löytäminen ja hänen edessään eläminen on elämämme kallain asia, niin mikään muu ei saa tulla tärkeämmäksi kuin Jumala.
Jo muinaiset roomalaiset oppineet totesivat, että sellainen hyve, joka olisi vain väline jonkun toisen hyvän saamiseen ei olisikaan hyve. Niipä hyve on hyvää vain siksi. että se otsessään on tavoittelemisen arvoista.
- Te puhutte uskaliaasti minua vastaan,
sanoo Herra.
”Miten me olemme puhuneet sinua vastaan?”
te kysytte.
Olette sanoneet näin:
”Turha on palvella Jumalaa.
Mitä hyötyä on siitä,
että noudatamme hänen käskyjään,
palvelemme Herraa Sebaotia
Kateus kalvaa mutta rakkaus rakentaa
Toisinaan huomaamme, miten kateus saa pahaa aikaan. Jos jollain toisella menee ulkonaisesti paremmin kuin itsellä, niin moni tulee pahoille mielin. Valitettavasti toisinaan joku on valmis uhraamaan omastaan satasen voidakseen tehdä jollekin toiselle viidenkympin vahingon. Tuollaisessa ei ole mitään järkeä.
Sen sijaan rakkaus saa aikaan myönteisen asenteen. Kun näkee, että lähimmäisellä menee hyvin, niin iloitsee yhdessä hänen kanssaan ja on tyytyväinen siitä, että saa olla sellaisten joukossa, joilla menee hyvin. Kun ihmissuhteet ovat kunnossa, niin yhden ilo on kaikkien ilo ja yhden menestys on kaikkien menestys.
Valitettavasti kateus ei ole ainoastaan muutamien harvojen pahe, vaan myös monet muutoin hyvinkin hurskaat voivat siihen langeta, kuten kävi Malakiankin aikana:
Me näemme, kuinka röyhkeät ovat onnellisia,
kuinka he menestyvät
vaikka ovat tehneet pahaa.
He saavat elää,vaikka ovat koetelleet Jumalan kärsivällisyyttä.
Suuri ei ole sellainen, joka voi kukistaa jonkun toisen, vaan sellainen joka voi nostaa toisen ylöspäin, on USA:n tuleva varapresidentti Kamala Harris lausunut eräissä yhteyksissä. Tässä hän on sisäistänyt jotakin todella merkittävää oman baptistisen perinteensä parhaista puolista. Vaaleissa voittoon riittävän enemmistön saanut Joe Biden puolestaan on hurskas katolinen.
Iloitkaamme siitä,
että nimemme on kirjoitettu elämän kirjaan
Jeesus oli lähettänyt opetuslapsensa evankelioimaan kotomaassaan. Oppilaat tulivat suuresti iloiten matkalta. He olivat kokeneet suuria ja nähneet merkittäviä ihmeitä ja merkkejä työnsä tuloksina.
Tuossa tilanteessa Jeesus halusi kiinnittää huomion kaikkein oleellisimpaan asiaan: Iloitkaamme siitä, että nimemme on kirjoitettu elämän kirjaan.
Tuohon aikaan jo juutalaisessa yhteisössä kaupungeilla oli omat jäsenluettelonsa. Se joka oli kaupungin vakituinen asukas, saattoi rakentaa kaupunkiin ja harjoittaa liiketoimintaa vapaammin kuin tilapäiset kävijät, joiden oikeudet olivat rajoitetumpia.
Nimen esiintyminen yhteisön kirjoissa oli suuren etuoikeuden merkki.
Niinpä Jeesus kertoo iloitseville oppilailleen, että nimen esiintyminen Jumalan valtakunnan kirjassa, elämän kirjassa, on ihmisen suurin etuoikeus. Silloin saa iloita vielä enemmän kuin vain hyvin onnistuneen työmatkan jälkeen. Saa iloita kaikkein tärkeimmästä. Ilolla on suurin mahdollinen aihe: Taivasten valtakunnan kansalaisuus.
Mutta kun ne, jotka Herraa pelkäävät,
puhuvat kaikesta tästä,
Herra kuulee, mitä he sanovat.
Kaikki kirjoitetaan muistiin hänen edessään.
Se koituu iloksi niille,
jotka kunnioittavat häntä
ja pelkäävät hänen nimeään.
Jumalan lapsi suuren sisaruskatraan yhteydessä
Jumala on meidän Isämme taivaassa. Me olemme hänen lapsiaan.
Pyhän kasteen kautta on päässyt Jumalan perheväkeen ja nyt saa kuulua Jumalan suureen lapsikatraaseen. Jumalan lapsena elämämme on täysipainoista ja merkittävää. Saamme olla Jumalan perillisiä ja tulevan ilon täysivaltaisia osallisia. Jumalan huolenpito on jo nyt mukana ja kerran se tulee esille täysipainoisena, kun Jeesus tulee takaisin kirkkaudessaan. Silloin Jumala ilmestyy kaikkien yhtä aikaa nähtävänä kirkkaana kuin vanhurskauden aurinko.
- Sinä päivänä, jonka minä määrään,
he jälleen ovat minun oma kansani,
sanoo Herra Sebaot.
- Ja minä olen hyvä heitä kohtaan,
niin kuin isä on hyvä pojalleen,
joka tottelee häntä.
Kristuksen tulo on lähellä
Kukaan ei tiedä Kristuksen takaisin tulon hetkeä. Sen vain tiedämme, että joka päivä hänen tulonsa on päivän verran lähempänä. Meille on tästä ilmoitettu vain vähän, mutta kuitenkin riittävästi. Saamme riemuiten odottaa Jumalan valtakunnan tuloa voimassaan.. Silloin Kristus tulee täydessä kunniassaan ja kirkkaudessan. Silloin Jumalan vanhurskauttamat saavat periä ikuisen ilon ja pääsevät taivaan onneen ja autuuteen. Silloin paha kukistetaan ja kaikki itku, vaiva, vääryys ja suru kukistetaan lopullisesti, kun Jumalan Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa taivaan valtaistuimella tuo esiin koko totuuden ja elämän täyteyden.
Silloin usko vaihtuu näkemiseksi. Taisteleva seurakunta muuttuu voittaneitten seurakunnaksi. Katoavaisuus katoaa ja ikuisuus astuu sijaan. Silloin koko kristikunta kaikkialta maailmassa tuo kiitosta ja ylistystä rakkaalle Vapahtajallemme, joka kalliilla sovintoverellään Golgatan kummulla on meidät vapauttanut ja ylösnousemuksellaan nostanut meidät voittajien joukkoon. Silloin näkyy kirkon koko olemus: Jumala on kaikki kaikessa ja hänelle yksistään kuuluu kaikki kirkkaus ja kunnia ja valta ja voinma iankaikkisesta iankaikkiseen.
Tuosta Jumalan omien suuresta tulevaisuudesta ja siitä, että Jumala pitää huolen omistaan kertoo Malakian profetia seuraavaa:
Te näette jälleen eron
vanhurskaan ja jumalattoman välillä.
Te näette, kuka on palvellut Jumalaa
ja kuka ei ole häntä palvellut.
89 kommenttia
Matias,
Kirjoitat, että:
“Oppi on selkeää kun ei lähde sekottamaan käsitteitä vastoin niiden omaa olemusta.”
Viisaan tuntuista, mutta oppi Raamatussa ei ole käsiteongelmaisuutta. Tällainen nk. viisaus eli ‘itseymmärrys’, on Raamatusta poikkeavien oppien olemusta. Koko Raamattu painottaa Jumalan puheen, Laista lähtien, selkeyttä. Kun Jeesus moitti käsiteviidakon kasvattajia, eli talmudia ja sen selityksiä, ja selittäjiä, hän painotti, että Kirjoitukset ovat noudatettavissa, ymmärrettävissä. Uudet ‘olemukset’ on kasvatettu kumoamaan Alkuperäinen, eli Jumalan, profettojensa kautta antama sana.
Tilanne on päällä tänään ja siihen liittyy ja siitä johtuu, että ihmisen tulkinnat ja käsitteet väitetään selkeiksi, vaikka selkeää ei voi enempää tehdä selkeäksi.
—
“Kun koko Raamatun sanoma Kaikkivaltiaasta Jumalasta yritetään tiivistää lyhyeksi oppilauselmaksi, niin silloin jokaiselle sanalle tulee oma tarkoin määritelty merkityksensä. Siksi jopa muutaman sanan muuttaminen voi muuttaa kaiken aivan toisenlaiseksi mitä on yritetty sanoa tiivistetyssä määritelmässä.”
Sekoittavaa! Eli se on sekoittavaa, että jo pelkistettyä vielä tiivistetään “oppilauselmaksi”. Mikään Raamatun sana sellaisenaan ei ole ratkaiseva, vaan Totuus, mistä sanat kertovat. Siksi Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo:
4:2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
Eli Hyvä Sanoma on julistettu niin, että se on kaikkien ymmärrettävissä. Kuitenkin ymmärrys alkaa Jumalan vaikuttamasta, Henkensä kautta, uskoontulosta. Eli Jeesus muuttaa ihmiseen sisäisesti ‘asumaan’. Ilman tätä tapahtumaa ihminen ei voi mitään tehdä, vt. “sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä”.
Tämä “tarkoin määritelty” merkityksen käsittäminen liittyy kirkkojen, itseymmärryksen ymmärtämiseen, mikä ei viittaa Hebr. 4:2-kohdan ytimeen, eli uskon, mikä on Pyhän Hengen työn vaikutukseen. Nämä tarkoin määritellyt ‘aitaukset’ ilmaisujen ympärillä ovat esteitä Jumalan toimia.
Matias
Mistä päin se Kristus tulee? Jos Kristuksen pitäisi Jerusalemiin tulla Kultaisen portin kautta, niin kerrottakoon, että muslimit ovat muuranneet sen umpeen, juuri siitä syystä ettei pääse tulemaan.
Ja koska muslimit eivät jeesusta ihan kuninkaana pidä, ja jeesus taas kertoo kuninkaan paluusta, että ” ne, jotka eivät huolineet minua kuninkaaksensa tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni. ”
Joten …… ketä tässä ryhdytään teloittamaan ja kenen toimesta. ?
Matias,
Olen useasti pyytänyt pysymään teemassa, eli asiassa mihin esimerkiksi minä kommentoin. Pyydän, että huomioit, että otin esille oppilauselmat, joissa ‘tiivistetään’ Raamattua, sen sanoma.
Myös muistutin, että kastekysymyksen olemme jo käsitelleet, mutta viittauksen Nikeian määritelmään koskien kasteen ‘voimaan’, halusin mainita. Olet pitänyt erittäin paljon esillä juuri tuota “yhden kasteen voimaa”, eli perustelusi pitäisi jo tehty.
Tällä haluan täsmentää, että keskustelu ei ole mahdollista, ellet hillitse vyörytyksiäsi ja mielivaltaista hyppimistä asioilla joita tiedät. Olen yrittänyt minäkin olla kertomatta kaikkea mahdollista minkä olen käsityskykyyni rekisteröinyt.
Katsotaan voisinko vielä jotain sanoa, esim. talmudeista.
Matias Roto eikö lapset seuraa isiään eli oppivat sen mitä isät opettavat?
Siis aika todennäköistä on että luterilaisen uskonnollisen isän lapsista tulee luterilaisia, helluntailaisien helluntalaisia, jehovan todistajien jehovia, muslemien muslimeita jne…
Missä vaiheessa lapsi alkaakin seuraamaan Jeesusta ja kuinka se tapahtuu?
Mitä kunkin edellä mainitun tulee tehdä?
Näkyykö Jeesuksen seuraaminen elämässä?
Matias Roto:”” huomauttaakseni kysymyksesi sisältämistä erikoisuuksista teen vastakysymyksen: “Oletko sinä luopunut kaikesta eli siis oletko luopunut kodistasi, pankkitilistäsi, käyttötavaroistasi, puhelimestasi, tietokoneestasi jne. ? ” Joten hyvää ihminen käytä tervettä järkeä äläkä toimi kuin Jeesusta vastustaneet tekivät, joista Jeesus sanoo:
Matteuksen evankeliumi:
23:4 He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.””
Siis tarkoitatko nyt minua että sidosn kuormia vai mitä tuolla tarkoitat?
Siis oletko sinä luopunut kaikesta ja lähtenyt seuraamaan Jeesusta, jos niin milloin?
Matias,
Mikä kiire sinulla on kommentoida ennenkuin mitään olen vielä ottanut esille. Tällaiset “aavistuslähtösi” sekoittavat.
Sakramentaalinen kaste: Olet kantasi, perusteesi tehnyt erittäin selväksi. No futher questions!
Helluntalaisuus: Sen ymmärtäminen ei sinulla ole lisääntynyt. Ymmärrän, että pysyt kannassasi ja sitä en sinulta riistä.
Katolisuus: Paavi, Madonna, “Emil Anton”-ryhmä, Marian ikuinen neitsyys. Olet myös nämä niitannut itseesi ja askellatte samalla tiellä. Sen tien pää on katolinen taivas.
Talmud ja talmudit, eli tunnustuskirjat ja 21, lähinnä katolista kirkolliskokousta: Kaikkia näitä propagoit ja johtavat samaan päämäärään kuin edelliset. Siksi niiden oikeellisuus Raamatun ilmoituksen yhteydessä on vakava, tarkoituksellinen ja tarkoitushakuinen virhe.
Jos kuitenkin kommentointimme toisillemme jatkuu, niin pyytäisin keskitystä, vaikka kaikki asiat maailmassa jotenkin liittyvät toisiinsa.
Matias Roto toteat minulle:””Liian mekanistisesta ja materialistisesta tulkinnasta ei tule oikeaa tulkintaa, koska silloin Abraham ja Job sekä Salomo ja monet muutkin olisivat olleet tuomion alaisia, mutta nytpä kerrotaan, että he olivat Jumalan siunaamia.””
Siis entäpä kun itse teet tuota “”liian mekaanista…” kuten tuolla Athanasiuksen uskontunnustuksen kanssa eli otat sen kirjaimellisesti ja kuitenkin Jeesus sanoo seuraavaa:
Joh. 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: ‘Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne’. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
Alla ote ko tunnustuksesta:
“”Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään SUUREMPAA eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.””
Paljon on kirjoitettu ja niistä nousi mieleen muutama seikka… Kasteesta.
Kirkon opetus Kasteesta ei perustu inhimilliseen ajatteluun, vaan Jumalan Sanaan.
Ensimmäinen virhe on erottaa Kaste Vesi ja Henki toisistaan, koska siellä missä on Jumalan Sana, siellä on myös Pyhä Henki, kun taas siellä missä ei ole Sanaa, siellä ei ole myöskään Henkeä.
Kun Kirkko kastaa, niin Sana on aina mukana. On siis ymmärrettävä, että ilman Sanaa ei ole myöskään spiritualiteettia, joka voi muuttaa ihmistä ja tehdä ihmisestä Kristittyä.
Pyhä Henki asuu ainostaan Sanassa ja tulee ihmiseen asumaan juuri Sanan kautta. Kun ihminen kastetaan Jumalan Sanan ja veden kautta, niin ihmisestä tulee Kristitty, sillä Taivaasta tullut Sana synnyttää ihmisen ylhäältä uudesti. (Matt.21:25)
Pyhän Hengen Voima on siis Sanassa ja Pyhä Henki muuttaa ihmistä vain siellä missä on Sana paikalla. Kun Kristukseen kastettu lapsi saa kuulla Jumalan lupaukset, niin hän on Sanan kuulossa ja näin hän kasvaa Pyhän Hengen osallisuudessa.
Hyvinkin pienelle lapselle voi kertoa, että hän Kristitty koska hänet on kastettu Kristukseen. Jos tämä jätetään kertomatta lapselle, niin hän jää ilman Sanaa ja sen kautta tulevaa siunausta. Tällä haluan vain korostaa, ettei Pyhä Henki ole mikään yllämme leijaileva näkymätön eteerinen olento, joka vaikuttaa meissä ilman Sanaa.
Kun ihminen tulee Pyhän Hengen koskettamaksi, niin se tapahtuu YKSIN Sanan kautta, sillä Pyhä Henki on Sanassa. Vesi ja Henki pitävät yhtä, eikä sellaista Kristillistä kastetta ei ole olemassa, missä Sana ei olisi läsnä. Kaste, Sana ja opetus kuuluvat yhteen. Luottaminen on uskoa.
Nyt kun yhteiskuntamme on alkanut selkeästi oirehtimaan ja voimaan pahoin monilla tavoin, niin suurimpia syitä siihen on kasteen väheksyminen ja osattomuus Pyhästä Hengestä, sillä Sana ei ole enää saanut kasvattaa meidän lapsia ja nuorisoa moneen aikaan. Jumalan Sanan läsnäoloa pyritään jopa valtiovallan toimesta vähentämään ja sen seuraukset ovat alkaneet jo näkyä.
Jumalan Sanan siunaus asuu Sanassa ja sen puuttuminen taas saa aikaan ahdistusta ja pelkoa ja kaikkea itsekkyyttä. Pyhän Hengen aikaan saama yhteisöllisyys ja välittäminen vähenee keskuudessamme ja itsekkyys pääsee valtaan, jolloin myös kansakuntamme ajautuu eriarvoisuuden lisääntymiseen.
Hurmahengistä vielä sen verran, että niiden merkitystä ei tule vähätellä, Kirkossa ja hengellisissä yhteisöissä, sillä ne eksyttävät ihmisen hakemaan kokemuksia sen sijaan, että ihmiset juurtuisivat Sanaan, jossa Pyhä Henki vaikuttaa Armoa Totuutta ja josta Kristityn todellinen kasvaminen nousee. Oikea ja puhdas oppi on paras suoja hurmahenkiä vastaan. Kristuksen oppi juurtunut Jumalan Sanaan.
Kristityn identiteetti kasvaa ja juurtuu jo hyvinkin pienen lapsen sydämeen, kun hänelle opetetaan, että hänet on kastettu Kristukseen ja sen tähden Jumalan siunaus lepää hänen päällään. Lapsen kanssa yhteisessä rukouksessa vietetty aika vaikuttaa myös ihmeellisesti. Sanan läsnäolo lapsen elämässä on yhtä kuin Pyhän Hengen läsnäolo. Ei siis tarvitse suorittaa mitään, vaan hän saa kasvaa Jumalaan luottavansa Armon Hengessä. Sana vaikuttaa ihmisessä sisäisesti ja hiljainenkin Rukous nousee ihmisen mieleen ja sydämeen juuri Jumalan Sanasta.
Matias Foto joo anteeksi kolme kertainen kommentti.
Nyt en ollenkaan ymmärrä vertauksiasi, siis kun ajatellaan kenraalia ja sotilasta, niin molemmat ihmisiä, mutta toisella valta toisen yli, siis en kiistä Jeesuksen jumaluutta vaan tuon esille Jeesuksen itse säkin sanoman “Isä on suurempi” eli Jumalalla on valta yli Jeesuksen.
Tarja, kuten hyvin tiedät Juutalaiset ottivat Hänet vastaan, eivät tosin kaikki, vaikka kaikki Hänet näkivät. Juutalaiset myös olivat niitä Apostoleja jotka lähes kaikki tapettiin, koska julistivat Jeesuksen olleen Messias. Hänet itsensäkin tapettiin, koska teki hyvää ja julisti Jumalan valtakuntaa kansan keskellä, ei niinkuin papit, vaan niinkuin se, jolla on valta.
“Kun hän nyt lähestyi kaupungin porttia, katso, silloin kannettiin ulos kuollutta, äitinsä ainokaista poikaa. Ja äiti oli leski, ja hänen kanssaan kulki paljon kaupungin kansaa. Ja hänet nähdessään Herra armahti häntä ja sanoi hänelle: “Älä itke”. Ja hän meni ja kosketti paareja; niin kantajat seisahtuivat. Ja hän sanoi: “Nuorukainen, minä sanon sinulle: nouse.” Niin kuollut nousi istualleen ja rupesi puhumaan. Ja hän antoi hänet hänen äidillensä. Ja heidät kaikki valtasi pelko, ja he ylistivät Jumalaa sanoen: “Suuri profeetta on noussut meidän keskellemme”, ja: “Jumala on katsonut kansansa puoleen”. Ja tämä puhe hänestä levisi koko Juudeaan ja kaikkiin ympärillä oleviin seutuihin. Ja Johannekselle kertoivat hänen opetuslapsensa tästä kaikesta. Niin Johannes kutsui luoksensa opetuslapsistaan kaksi ja lähetti heidät Herran tykö kysymään: “Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?” Miehet saapuivat hänen tykönsä ja sanoivat: “Johannes Kastaja on lähettänyt meidät sinun tykösi ja kysyy: ‘Oletko sinä se tuleva, vai pitääkö meidän toista odottaman?'” Sillä hetkellä hän juuri paransi useita taudeista ja vitsauksista ja pahoista hengistä, ja monelle sokealle hän antoi näön.
Niin hän vastasi ja sanoi heille: “Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille julistetaan evankeliumia. Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun.” Luuk.7:12-23
Olen pahoillani Tarja, jos et pidä Kristusta Messiaana. Maranata.
Ilmoita asiaton kommentti