Kristinuskon tuoteseloste?

Espoon piispanvaalien ehdokas Leena Huovisen lausunto kirkon edustamasta ”maailman parhaasta tuotteesta” herätti vilkasta keskustelua.

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/leena-huovinen-radio-deissa-kirkolla-on-maailman-paras-tuote-mutta-sen-jakelu-mattaa/

Onko kyseessä todellakin maailman paras tuote? Mitä kaikkea kristinuskon tuote sisältää?

Kukaan ei halua ostaa sikaa säkissä. Pitäisi kai laatia jonkinlainen tuoteseloste. – Tässä blogissa pohditaan sitä, millainen voisi olla kristinuskon tuoteseloste.

 

Ensiksi kertaan, mitä tarkoittaa tuoteseloste.

Wikisanakirjan mukaan tuoteseloste on myytävän tuotteen sisällöstä kertova teksti.

https://fi.wiktionary.org/wiki/tuoteseloste

Eviran mukaan tuoteselosteen on oltava suomen- ja ruotsinkielinen. Yksikielisissä kunnissa tuoteseloste voi kuitenkin olla ainoastaan tuotteen myyntikunnan kielellä.

https://www.evira.fi/kasvit/viljely-ja-tuotanto/lannoitevalmisteet/valmistus-ja-markkinoille-saattaminen/tuoteselosteet/

 

Kansalaisen lääketiedon mukaan tuoteseloste voi olla myös eräänlainen pakkausseloste. Se on käyttäjälle tarkoitettu tiedote, joka kertoo tuotteen oikeasta käytöstä. Seloste perustuu yrityksen laatiman ammattilaisille suunnatun valmisteyhteenvedon tietoihin. Tietojen tulee perustua tutkimuksiin, joten selosteita voidaan pitää luotettavina perustiedonlähteinä. Tuoteselosteen tulee varoittaa myös myytävän tuotteen mahdollisista haittavaikutuksista.

https://www.fimea.fi/vaestolle/laakkeiden_oikea_kaytto/pakkausselosteet

https://www.fimea.fi/vaestolle/laakkeiden_turvallisuus/haittavaikutukset

 

Yritän nyt laatia kristinuskon tuoteselosteen yllä olevien ohjeiden mukaisesti. Koska asuinkuntani on suomenkielinen, laadin sen vain suomeksi…

 

Kristinuskon tuoteseloste:

 

Sisältää uskon Jumalaan, jota ei voi (vielä) nähdä. (Joh.1:18)

Sisältää ilmoituksen noudatettavaksi annetuista moraalinormeista (joita kukaan ei kykene noudattamaan). (Room.7:9-12)

Sisältää opin Jeesukseen uskovien välisestä anteeksiantamuksesta (joka ei usein tunnu siltä).(Kol.3:13)

Sisältää kutsun seuraamaan Jeesusta Kristusta (joka lupaa seuraajille saman kohtelun kuin itselleen). (Joh.15:20)

Mahdolliset haittavaikutukset

” toiset taas ovat saaneet kokea pilkkaa ja ruoskimista, vieläpä kahleita ja vankeutta; heitä on kivitetty, kiusattu, rikki sahattu, miekalla surmattu; he ovat kierrelleet ympäri lampaannahoissa ja vuohennahoissa, puutteenalaisina, ahdistettuina, pahoinpideltyinä-heitä on kivitetty, kiusattu, rikki sahattu, miekalla surmattu; he ovat kierrelleet ympäri lampaannahoissa ja vuohennahoissa, puutteenalaisina, ahdistettuina, pahoinpideltyinä- (Hepr.11:36-38)

” he vetävät teidät oikeuksiin, ja synagoogissaan he teitä ruoskivat;” (Matt.10:17)

”Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina”.(Room.8:36)

 

Käyttöohje

Tuotetta nimeltä kristinusko tulee käyttää Raamatun mukaisesti. Yllä olevat tiedot perustuvat apostolisten ammattilaisten näkemyksiin, jotka ovat testanneet niitä oman henkensä uhalla.

 

 

PS.

Miksi minusta tuntuu, etten saa tätä tuotetta myydyksi? Voitko auttaa minua kertomalla blogini kommenteissa, mitä pitäisi lisätä, sanoa toisin, tai ehkä kokonaan muuttaa? – Muista kuitenkin se, ettet saa muuttaa kristinuskon sisältöä joksikin muuksi. Sellaiset ohjeet poistetaan tämän blogin ”tuotevalvontaviraston” toimesta.

  1. Kohtaan ’tuotetta tulee käyttää Raamatun mukaisesti’ tulisi lisätä kenen raamatuntulkinnasta on kyse, jotta vältyttäisiin turhalta riitelyltä.

    • Nimimerkki Jusu Vihervaara, asia riippuu siitä mistä kirkkokunnista nyt halutaan puhua. Protenstattisissa kirkkoperheissä ongelma vain kasvaa suhteessa horisonttiin, tulkintoja on tuhat ja yksi. Isoissa, vanhoissa kirkoissa tulkinnalle on asetettu ” uskon rajat”.

      ” kenen raamatuntulkintaa on kyse” on vähän hassu kysymys. Monet kristityt vain hymyilevät tälläselle kysymysten asettelulle. Meille luterilaisille kysymys on vaikeampi.

    • Jep. Näinhän se Sami varmaan on. Siksi tässä blogissa tämän asian turvaa absoluuttisen puolueeton tuotevalvontavirasto.

    • En ottanut kantaa siihen, miten Raamattua pitäisi tulkita vaan siihen, että tuoteselosteessa asia pitää mainita, jotta käyttäjät tietävät nauttivansa oikeaa tuotetta.

      Esimerkki.

      Sodoman tarinassa kylään saapuu kaksi enkeliä, jotka vihamielinen kyläläisten joukko haluaa raiskata. Tulkintaako tämä tarkoittavan että:

      A) homosuhteet on syntiä

      B) enkeleiden raiskaus on syntiä

      C) muukalaisvihamielisyys on syntiä

      D) joku muu, mikä?

      Kysymys on retorinen eikä vaadi vastausta.

    • Kiitos Jusulle tärkeistä lisäteemoista tuoteselosteeseen.

      Välitän ”viraston” tiedotteen:

      Mietittyään näitä huomioita tuotevalvontavirasto on päättänyt lisätä kaikki Jusun ehdotukset tuoteselosteeseen. Myös nämä asiat on hyvä mainita tuotetta esillä pidettäessä:

      a) homosuhteet on syntiä , jota ei kuulu toteuttaa kristityn elämässä (3Moos.20:13; 1Kor.6:9).

      b) enkeleiden raiskausyritykset ja muu häpäisy on paitsi syntiä myös täysin hullua ja sitä tulee varoa (2Piet.2).

      c) muukalaisia tulee rakastaa, joten muukalaisvihamielisyyttä ei sovi harjoittaa (5Moos.10:19).

      Nämä siis lisätään tuoteselosteeseen. – Lisää ehdotuksia?

      Ps.
      Tähän blogiin kootaan vain infoa, tärkeitä ideoita ja tuotteistamisen muotoiluvinkkejä. Mahdolliset tuoteselosteen Raamatusta nouseviin sisältökysymyksiin liittyvät valitukset voi lähettää tuotevalvontavirastolle yksityisviestinä pääkonttorin kautta omalla nimellä ja yhteystiedoilla varustettuna. Niitä ei käsitellä tämän positiivisen aivoriihen yhteydessä.

    • Tiedote: ”tuotevalvontavirasto” on poistanut tämän kommentin määriteltyään sen trollausyritykseksi ?

    • Ei ollut tarkoitus trollata. Aikaisemman keskustelun perusteella ehkä yliarvioin viraston huumorintajun määrän. Pahoittelut siitä.

      Vakavasti puhuen ymmärrän kyllä haasteen tuon tuotteen brändissä. Varsinkin jos sitä pitäisi yrittää myydä nuoremmalle kohderyhmälle.

    • Henk. koht. ymmärrän toki (vaikka ”virasto” ei) . Tässä tapauksessa näet saattaa olla hieman vaikeaa vetää trollauksen ja asia-argumentaation rajaa. – Onhan tavallaan aika ”trollia” yrittää porukalla tuotteistaa jotakin sellaista, joka perustuu lähtökohtaisen luonteensa perusteella Pyhän Kirjan ilmoitukseen, eikä mihinkään tuotteistamiseen ja jatkuvasti päivitettävään brändäykseen. – Oikeastaan juuri tässä (pienen konfliktin kautta tavoittamassamme) havainnossa onkin koko blogin juju!

    • Jos ajatellaan, että Jumalan hyvä luomistyö jatkuu ja vaikuttaa yhä meidänkin aikanamme, silloinhan uskon sisällön ei tarvitse olla täsmälleen samanlainen kuin se oli Mooseksen tai Paavalin aikoihin.

      Veikkaisin, että siellä luomisosastolla on jonkinlainen tuotekehitys käynnissä, mitä markkinointi voi käyttää hyväkseen.

    • Noh. -Jatkuvan uuden ilmoituksen teologiaa ei vain taida saada mahtumaan klassisen kristinuskon olemukseen, koska Raamatun kaanon on jo vakiintunut. Niinpä Raamatun kaanonin rajat asettuvat käytännössä useita (post)moderneja muutosyrityksiä vastaan… Ja yritykset selittää vaikkapa moraalinormeja uusiksi yhä kauempaa haettuina tulkintoina (yhteisen kaanonin pohjalta) johtavat taas sisäisiin uskottavuusongelmiin. Tästä useimmat rapautuvat lännen kirkot ovat jo varoittavia esimerkkejä.

    • ”Jatkuvan uuden ilmoituksen teologiaa ei vain taida saada mahtumaan klassisen kristinuskon olemukseen”

      Ei tietenkään saa, jos ’klassinen kristinusko’ määritellään 400-luvun taitteen kirjakokoelman pohjalta tehden se oletus, että Jumala ei pahemmin ole sen jälkeen uutta luonut.

      Ymmärrän hyvin, että tuotteessa on haluttu säilyttää alkuperäinen luonne. Tietysti aikaa on kulunut niin paljon, että epäilen vahvasti evankeliumiyhdistyksen perinnetuotteen maistuvan hyvin happaman liberaalilta, jos sitä syötettäisiin 400-lukulaisille.

      Historialle on tyypillistä se, että tämän päivän liberaalit synnyttävät niitä perinteitä, joita huomispäivän konservatiivit haluavat vaalia.

  2. Kerran vielä pojat. Nyt kun jalkojemme alla oleva maa, hengittämämme ilma ja vesikin halutaan ”tuotteistaa ja brändätä” taloudellista voittoa tuottaviksi sijoituskohteiksi, joiden vuokriin, logistiikkaan tms. veroina tai ”kokonaisvaltaisina palvelumaksuina” kulminoituvan taloudellisen voiton tuotteita tarvitsevat joutuvat maksamaan, niin mitä mieltä ”tuotevalvontavirasto” on kyseisestä kehityksestä. Alla kuvaus ”tempusta” ja miten se tehdään:

    ”17.1.2017 | Uutiset, Verotus
    Keskusverolautakunta katsoi ennakkoratkaisussaan 51/2016 (11.11.2016, lainvoimainen), että carried interest -tuottoa sisältäneitä suorituksia tuli kyseessä olevassa tilanteessa verottaa niiden oikeudellisten muotojen mukaisesti.

    Ennakkoratkaisun hakija oli pääomasijoitusalan yrittäjä A, joka tulisi holdingyhtiönsä C Oy:n kautta perustettavan B Oy:n (”Yhtiö”) osakkaaksi. Ennakkoratkaisussa esitetyn mukaan A työskentelisi Yhtiössä ja toimisi myös sen hallituksen jäsenenä. Yhtiön on tarkoitus perustaa kommandiittiyhtiömuotoinen rahasto D Ky (”Rahasto”), jonka vastuunalaiseksi yhtiömieheksi Yhtiö tulisi. Yhtiön osakkaina olisi myös neljä muuta kokenutta sijoitusammattilaista, ja perustajaosakkaat sijoittaisivat yhdessä Rahastoon myös omia varojansa. Rahaston äänettömiksi yhtiömiehiksi tulisi pääasiassa institutionaalisia sijoittajia.

    Yhtiö hallinnoisi Rahastoa, ja korvauksena tästä johtuvista kuluista Rahaston on tarkoitus maksaa Yhtiölle puolivuosittainen hallinnointipalkkio. Palkkio olisi prosenttiosuus Rahaston sijoitussitoumuksien määrästä ja myöhemmin Rahaston salkussa olevien kohteiden hankintamenosta.

    Rahasto jakaa mahdollisesti saamansa tuoton sijoittajille ja Yhtiölle pääasiassa siten, että Yhtiölle ja sijoittajille palautetaan ensisijaisesti näiden sijoittama pääoma vuosikorolla lisättynä (ns. aitakorko). Yhtiön ja sijoittajien aitakorko ei olisi välttämättä sama. Mahdolliset jäljelle jäävät tuotot jaetaan Yhtiölle ja sijoittajille ennalta sovitussa suhteessa (todennäköisesti Yhtiölle 20 % ja sijoittajille 80 % pääomanpalautuksen ja aitakoron ylittävästä määrästä).

    Yhtiön saama sijoitetun pääoman ja sille maksetun aitakoron ylittävä osuus olisi ns. carried interest -tuottoa (”CI-tuotto”). Ennakkoratkaisun mukaan Yhtiö jakaisi saamansa CI-tuoton edelleen osinkoina mm. A:n holdingyhtiö C Oy:lle.

    A hakija haki Keskusverolautakunnalta ennakkoratkaisua siitä, verotetaanko Yhtiön Rahastosta saamaa voitto-osuutta (jossa mukana CI-tuottoa) sen oikeudellisen muodon mukaisesti voitto-osuutena ja vastaavasti siitä, verotetaanko holdingyhtiö C Oy:n Yhtiöltä saamaa osinkoa (jossa mukana CI-tuottoa) sen oikeudellisen muodon mukaisesti osinkona.

    Keskusverolautakunta katsoi ennakkoratkaisussaan, että kummassakin tapauksessa tulo verotetaan sen oikeudellisen muodon mukaisesti siten kuin tuloverolaissa ja elinkeinotulon verottamisesta annetussa laissa säädetään.” (https://uutishuone.pwc.fi/carried-interest-tuoton-verotus/)

  3. Kiitos, Manu Ryösö 🙂 Tämä oli mainio blogi. En ole talous- enkä mainosasiantuntija, enkä osaa jatkaa tästä mitenkään. Oli vain virkistävää lukea näin positiivinen ja hauska, ja silti totuudenmukainen kirjoitus.

  4. Aito puhdas evankeliumi (tuote) saa aikaan käyttäjissään lähimmäisen rakkautta, entä tuoteväärennökset, mistä ne tunnistaa?

  5. Sain juuri kuulla, että eräs itseäni n. vuotta nuorempi työtoveri on siirtynyt tästä ajasta iankaikkisuuteen. Tämä on minulle ravisteleva uutinen, koska olemme Sleyssä melko pieni työyhteisö, ja tunnemme kaikki toisemme vähän kuin suuri perhe.

    Pahoittelen, etten enää osallistu tämän blogin keskusteluun, ja suljen sen muutenkin. Keskustelu on ollut asiallista ja moni on ymmärtänyt, ettei kristinuskoa voi tuotteistaa tai brändätä. Kiitos osallistujille. Kristinusko ei ole tuote, vaan uskomme on elävä suhde Kaikkivaltiaaseen ja iankaikkiseen Jumalaan. Jumalaan, joka on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti (Hepr.13:3). Joku voi toki kokea tämän uskon vanhaksi, tai jopa vanhentuneeksi, mutta tässä maailmassa, jossa kaikki muu on kuin tuulen henkäys juuri Jumalan muuttumattomuus on äärimmäisen turvallista. – Ja juuri suruviestien äärellä näemme tämän kirkkaasti. – Ei ole suurempaa lohdutusta kuin Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa & iankaikkisen elämän toivo hänen ylösnousemuksensa kautta.

    Surunkin keskellä voimme sanoa: ”Herran armoa on, ettemme ole aivan hävinneet, sillä hänen laupeutensa ei ole loppunut: se on joka aamu uusi, ja suuri on hänen uskollisuutensa.” (Valit.3:22-23)

    Sama ”vanha” Raamatun ilmoittama ja julistama usko on siis yhä ajankohtainen, sillä Kristuksen armon ilosanoma on joka aamu uusi, elävä ja voimallinen. (Hepr.4:12; Room.1:16)

    https://www.sley.fi/sleyn-pastori-petri-harju-kuollut/

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.