"Korkeimman pyhien kansa"
Tätä päivää monet suomalaiset viettävät pyhäinpäivänä. Kenties on sopiva ottaa tällaisena ajankohtana esille se, mitä Raamattu kertoo heistä, jotka ovat Raamatun mukaan pyhiä. ”Jumalalle erotettuja”, kuten ilmaus ”pyhä” voidaan alkukielen perusteella ymmärtää. (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyh%C3%A4)
Raamatun vanhalla puolella sekä Kaikkivaltiaan palvelijoita että koko Israelia kutsuttiin pyhäksi.(Ps34:9) Erityisen mielenkiintoinen on kuitenkin se ennustus, jonka Danielin kirja pyhistä esittää. Ensin Daniel näki, kuinka Kristuksesta tuli hyvin voimakas vallankäyttäjä:
”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”(Dan7:14)
Joitakin jakeita myöhemmin Raamattu kertoo, että Jeesus-kuningas jakaa valtaansa pyhien kanssa: ” Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.”(Dan7:27)
Danielin kirja ei kerro tietenkään yksityiskohtia siitä, keitä tuohon ”Korkeimman pyhien kansaan” kuuluu. Mutta Uudeksi Testamentiksi kutsuttu osa Raamattua ei jätä meitä siitä tietämättömäksi.
Oletko pannut merkille, että useimmat Paavalin kirjeet on otsikoitu alkuseurakunnan pyhille? Esimerkiksi Roomalaiskirjeen alkulauseessa: ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija… tervehtii kaikkia Roomassa olevia … pyhiä.” On mielenkiintoista, että hän esittää kirjeissään usein tuon ajatuksen hallitsemisesta, siis siitä, johon Danielin kirja ”pyhät” asemoi. Esimerkiksi:
”Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina?...Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin”(1.Ko6:2,3)
”Kunpa olisittekin kuninkaita, niin että mekin saisimme kuninkaina hallita teidän kanssanne!”(1.Ko4:8)
”Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan.”(2.Tim2:12)
Jeesus Kristus tiesi olevansa se ”Ihmisen Pojan kaltainen”(KR38), jolle globaali kuninkuus annettaisiin yli nykyisten kansallisten rajojen. Erään kerran hänen apostolinsa kysyivätkin tulevaisuudestaan: "Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?" Vastauksessaan Messias kertoi heille delegoitavasta hallitusvastuusta: "Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat27,28)
Tällainen hallitusvastuu kiinnosti sitten eräitä opetuslapsia liiankin kovasti. Jotkut laittoivat oikein äidin asialle pyytämään: "Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella."(Mat20:21) Jatkokeskustelussa Jeesus osoitti selvästi, ettei hänen tulevassa valtakunnassaan siedetä minkäänlaista korruptiota.
Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)
Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä”? Eikö sellaisten pyhien hallinnon vuoksi kannattaisi jo nyt viettää pyhäinpäivää 365 kertaa vuodessa? Ja sitten heidän alamaisinaan 1000 vuotta?
276 kommenttia
”Miksi Juudas valitsi pahuuden se on salaisuus joka ei aukea.”
Siksi , että oli sopinut asian Jeesuksen kanssa. He toteuttivat ennalta laadittua suunnitelmaa ja Juudas toteutti vain mestarinsa käskyn. Kts Juudan evankeliumi.
Aila -> ”“Jos kavaltajaa ei olisi ilmaantunut Jeesus olisi voinut kuolla onnellisena vanhuuteen, niinkö?”
Rauli -> ”Ei olisi kuollut vanhuuteen, ei. Hänellä kun ei ollut tätä meidän kuolemaan ja vanhenemiseen johtavaa genomiamme. Tietysti ne, jotka pitävät Jeesusta Jumalana, voivat kokea Jeesuksen vanhuuskuoleman vielä ongelmallisempana.”
So let me get this straight, kuten maailmalla sanotaan. Jumala lähetti Jeesuksen maan päälle pelastussuunnitelmansa mukaisesti, mutta ei keksinyt mitään muuta keinoa toteuttaa suunnitelmaa, kuin että jonkun oli pakko kavaltaa hänet (ja menettää samalla toivonsa tuonpuoleisesta), ja jonkun tai joidenkin oli myös tapettava hänet.
Pitäisikö tästä kuviosta löytää jotain logiikkaa?
Jos Jumala ei todella keksinyt mitään muuta pelastussuunnitelmaa kuin tappaa / tapattaa oma poika, niin mistä syystä suunnitelmaan oli pakko sotkea ulkopuolisia ja varmistaa samalla heidän surkea kohtalonsa? Koska ihmiskunnan synnit sovitettiin _Jeesuksen kuolemalla_ (eli ei siis sillä, että jonkun piti tappaa tämä), kuolema olisi voitu toteuttaa noin kymmenellä tuhannella eri keinolla, johon ei liittyisi ulkopuolisia.
Tämä aivan erityisesti silloin jos ajatellaan kuten Jehovan todistajat, eli että teloittamiseen käytetyllä välineellä ei ole kuviossa varsinaista merkitystä. Josta tulikin mieleen tarkistaa miten UMK kääntää ristin 1. Kor. 1:18:ssa. Ratkaisu on varsin mielenkiintoinen. Millä tavalla ”puhe kidutuspaalusta” Jehovan todistajille ”Jumalan voima”?
KR Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
UMK Sillä puhe kidutuspaalusta on tyhmyyttä niille, jotka tuhoutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
Juudaksen kohtalla voimme nähdän Jlan. vihan toteutuvan yksilöä kohtaan. Hän ( Juudas ) tahtoo kavaltaa Jeesusken ja tätä pahuutta Jeesus ( Jla.) ei rajoita. Vt on monia kohtia joissa Jla. käyttää vihansa toteuttamiseeen, esim. ihmisiä tai eläimiä. Juudaksen kohdalla toteutuu sisäinen paatumus, joka on Jlan. rangaistusta. Vertailukohdaksi voimme ottaa Epyptin Faaraon, jonka teot olivat vääriä ja kohdistuivat Israeliin (tätä Jla. ei estä) Juudaksen tapauksessa väärät teot kohdistuivat Jeesukseen.
Vt: ja Ut:n uhrit olivat Jlan säätämiä, emme tiedä miksi Jla määräsi, että ilman verenvuodatusta ei tapahtu sovitusta. Tämä on kuitenkin vanha sääntö ja löytyy Raamatusta kautta linjan.
En tiedä osasinkoi vasta kysymykseen.
Jehovan todistajien paalu on heidän oma tulkinta. Raamattu puhuu rististä. Uuden maailman käännös on monissa kohdin epätarkka ja käännetty heidän ideologiansa mukaan. On huomattava ,että Russel sai voimakkaita vaikutuksia sen aikaisesta kristillisyydestä koska hän eli kristtillisen seurakunnan keskuudessa ja samalla irtautui siitä. Sama tilanen oli Islamin syntymisen historiassa. Muhamed eli juutalisten ja kristittyjen ympäröimänä ja tunsii heidån tekstinsä, mutta irtautui niistä ja kirjotti oman kirjansa.
Palataan vielä tuohon Raulin aiheeseen. Rauli kirjoittaa;
” Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)”
Muutamia näkökulmia:
1. Esitetty kuvas sopii huonosti siihen kuvaan mitä Uusi Testamentti maailmanlopusta puhuu. Kristuksen tultua maanpäälle seuraa viimeinen tuomio ja iankaikkisuus. Mihin väliin tuhat vuotinen valtakunta mahtuisi?
2. Ilm 20:4-6 ei viittaa sanallakaan siihen, että tuhatvuotinen valtakunta elettäisiin maan päällä. Tilanne on toinen Ilm 21-22 jossa taivaallinen Jerusalem lasketaan alas maan päälle, ja jossa Jlan. srk viettää iankaikkista elämää.
3. Avain kysymyksenä voisi olla myös se, että perkele on sidottu tuhanneksi vuodeksi syvyyteen. Mitä tarkoittaa, että perkele on sidottu tuhanneksi vuodeksi. ( Vertailukohdaksi Mt 12:29, Lk. 11:21-22)
4. Tuhatvuotinen valtakunta ajoittuu ennen Harmagedonin taistelua. Se on sama valtakunta josta ilm 12 puhuu.
5. Jos Js. 65:17-25 viittaisi maanpäälliseen tuhatvuotiseen valtakuntaan, silloin ilmestyskirjasta käsin katsottuna uusia taivaita ja uutta maata ei olisi vielä luotu, mikä olisi ristiriidassa Js. 65:17 kanssa. Ilmestyskirjassa tuhatvuotinen valtakunta on sijoitettu ennen uusien taivaiden ja uuden maan luomista.
6. Tuhat vuotta mainitaan Raamatussa muuallakin. Ps. 90:4, 2Piet 3:8, nämä vuodet eivät ole ihmisten mitattavissa eikä laskettavissa.
7. Ilm 19:11-21 kerrotaan Kristuksen tulosta tähän maailmaan ja täällä saavutetusta voitosta. Hänen ja ensimmäisessä ylösnousemuksessa eloon heränneiden pyhien luulisi siis istuvan istuimillaan. Niin toteutuisi lupaus Ilm 5:10 ” He tulevat hallitsemaan maan päällä”. Jatko kuitenkin osoittaa Ilm 20, että suurin osa ihmisistä on maailmassa edelleen uskosta osattomia. Kristuksen ja eloon herätettyjen marttyyrien hallinta on vielä silloinkin usko ja epäuskon kohde.
Tuomitseminen ja hallitseminen ei siis ole pakottamista. Se ei ole edes aistien tavoitettavissa eikä sillä tavoin todettavissa, että jokainen alistuisi siihen. Valtaistuimet hallitsijoineen ovat näkymättömissä – taivaassa.
Rauli kirjoittaa edelleen, ”Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta…”
Raamattu puhutaan ilm 20:6, että marttyyrit pääsevät Kristuksen papeiksi ja kanssahallitsijoiksi tuhatvuotiseen valtakuntaan. Tämä oikeus ei koske pelkästään marttyyrejä, vaan myös maanpäällisen seurakunnan jäseniä;
ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, ( Ilm 1:6)
Tämä sama opetus esiintyy 1 Pt. 2:5,9 joiden mukaan kristillinen seurakunta on kuninkaallinen papisto. Tämä nimitys on peräisin 2Ms. 19:5-6:sta. missä Israelin kanssa nimitetään pappisvaltakunnaksi. Myös nyt pakanat ovat tästä osallisia ( Rm 11:17-24).
Näin ollen Kristuksen seurakunnan jäsenten ja taivaallisen tuhatvuotisen valtakunnan kansalaisten välillä on läheinen yhteys. Se joka on pappi ja kuningas täällä on myös sitä kuolemansa jälkeen taivaallisessa valtakunnassa. Tämä käy ilmi myös hyvin Hebr 12:22-24:stä. Täällä siis uskomme siellä näemme.
Enpä olisi uskonut, että tämä keskustelu voi vielä jatkua ihan otsikon puitteissa. Näytti siltä, että koko juttu alkaa mennä päin paalua – tai sitten ristiä.
Kiitos Sami, että toit keskusteluun niitä kaipaamiani uusia näkökulmia ja kysyt, että ”Mihin väliin tuhatvuotinen valtakunta mahtuisi?”
Lyhyesti voisi tietysti vastata, että kyllä kai se Raamatussa tuollainen tuhatvuotinen kausi mainitaan? Eihän Ilm20:6 ole mikään turhake Raamatussa, vaikka tässä keskustelussa Ilmestyskirjaa onkin hiukan vähätelty. Johonkinhan sen täytyy mahtua.
Esitit myös näkemyksesi siitä, että ”Kristuksen tultua maanpäälle seuraa viimeinen tuomio ja iankaikkisuus”. Tällä viittaat ilmeisesti siiihen, mitä Matteuksen 24 ja 25 ja muut kertovat ”tämän maailman lopusta”(Mat24:3) Ja siellä on se tuhatvuotisvaltakunnan mentävä aukko.
Raamattu osoittaa, että tämä maailmanaika päättyy ”suureen ahdistukseen, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule”.(Mat24:21) Edelleen meille opetetaan, että tuo aika ei kestä liian kauan vaan ”Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle.” Tässä vaiheessa Raamatun mukaan Jeesus jakaa ihmiset vuohiin ja lampaisiin:”toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.”(Mat25:46)
Nyt Jumalan valtakunnan kuningas siis toteuttaa sen Raamatussa usein ennustetun pahan hävittämisen, jota Tessalonikalaiskirje kuvailee seuraavasti: ”Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa tulenlieskojen keskellä ja rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä suostu olemaan kuuliaisia Herramme Jeesuksen evankeliumille.”(2.Tess1:6-8)
Ihmisiä siis jää jäljelle näiden mullistusten jäljiltä. Vain pahat hävitetään, Raamattu alleviivaa. Toki kerrotaan sitten myös taivaaseen hallitsijoiksi menevien ensimmäisestä ylösnousemuksesta, jota joskus kutsutaan myös ”ylöstempaamiseksi”(1.Tess4:16,17) Mutta se ei koske maapallolle jääviä.
Tämän jälkeen alkaa se tuhatvuotinen hallituskausi, jolle siis paikka oikeinkin hyvin tapahtumainkulussa löytyy.
Mitä Sami ajattelet tällaisesta aikataulutuksesta? Entä muut?
Olet Sami tehnyt sellaisen havainnnon, että ”Ilm 20:4-6 ei viittaa sanallakaan siihen, että tuhatvuotinen valtakunta elettäisiin maan päällä”. Sinä siis ilmeisesti uskot tuhatvuotiseen valtakuntaan?
Ilmestyskirjan 20. luvun jatkossa kerrotaan, että ”Kun tuhat vuotta tulee täyteen, päästetään Saatana vankilastaan, ja se lähtee liikkeelle, kiertää maan neljä kolkkaa ja johtaa kansat harhaan. Se eksyttää niin Gogin kuin Magogin ja kokoaa kansat sotaan”(Ilm20:7,8)
Näyttäisi siltä, että tuhatvuotiskauden lopussa on runsaasti ihmisiä, joita Saatana lähtee testaamaan. Osa heistä on peräisin ”suuresta ahdistuksesta”, mutta useiemmat ovat niitä kuolleista herätettyjä, jotka eivät ole olleet mukana siinä taivaallisessa, ”ensimmäisessä ylösnousemuksessa”. Raamattu kertoo, että Saatanan viimeisen hyökkäyksen jälkeen tuhatvuotiskauden lopussa sitten ”Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen”.(Ilm20:14)
Siinä vaiheessa alkaa sitten se alkuperäisen Jumalan tarkoituksen mukainen iankaikkinen elämä myös täällä maapallolla.
Arvostan Sami erittäin paljon johtopäätöstäsi, jonka mukaan ”Ilmestyskirjassa tuhatvuotinen valtakunta on sijoitettu ennen uusien taivaiden ja uuden maan luomista.” Ja teet vertailun Jesajan kirjan 65. lukuun. Ymmärrät siis, että Jesajan paratiiskuvaukset kertovat tuhatvuotisesta valtakunnasta? Taidat Sami tutkia ihan oikeasti Raamattua?
Ehkä sinun johtopäätöksesi viehättää minua siksi, koska itse ajattelin juuri tuolla tavoin aiemmin. Kuvittelin nimittäin, että Ilmestyskirjan näyt ovat aikajärjestyksessä. Mutta eivät ne ole.
Oletko Sami pannut merkille, että luku 21 esittää pitkälti saman ajanjakson kuin 20. luku, mutta eri näkökulmasta. Kun 20. luku kertoo ”pyhien” hallintoajasta 1000 vuotta, seuraavassa luvussa sama asia kerrottaan ”taivaasta laskeutuvana Jumalan asuinsijana.”
Luku 21 aloittaa hetkestä, jolloin ”ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet”. Eli se aloittaa Nooan ajan vedenpaisumuksen suuremman täyttymyksen jälkeisen ajan.
Oletko havainnut, että Jeesus vertasi ”tämän maailman” viimeisiä päiviä ”Nooan päiviin” ja Pietari osoittaa, että ”uudet taivaat ja uusi maa” aloittavat juuri ”tulelle talletetun” ”tämän maailman” pääätyttyä.
Jeesuksen hallintokauteen viitataan 21. luvussa muullakin tavoin. Vai miten voi ymmärtää esimerkiksi repliikin ”Valtaistuimella istuva lausui: ’Uudeksi minä teen kaiken.'”(jae5)
Odotan kommenttejasi tästä lukujen 20 ja 21 aikajärjestyksestä. Miksi mielestäsi ne ovat peräkkäisiä eivätkä voisi olla rinnakkaisia? Ehkä tuon vastauksen voit kirjata tämän jatkoksi, niin on helpompi jatkaa kesksutelua juuri tästä yksityiskohdasta.
Juudaksen kohtaloon vielä sen verran, että kyllä Jla, näki miten asiat menivät. Hän tiesi jo ennen Juudaksen syntymää, mikä Juudaksen kohtalo oli. Miksi Juudas valitsi pahuuden se on salaisuus joka ei aukea. Sen sijaan, että ihminen on valittu Jumalan yhteyteen siihen ihmisellä ei ole osaa eikä arpaa. Jeesus sanoi: ” minä valitsin teidät”. Ihmisen tahto on sidottu syntiin ja pahuuteen. Ihminen ei voi valita Jumalaa, sen sijaan Jla. valitsee kenet valitsee. Me emme tiedä kenen Jla. valitsee sekin on salaisuus. Mutta se joka uskoo Jeesukseen on valittu. Se joka luopuu Jeesuksen seurasta ei ole valittu. Valitut myös ovat pyhiä, joissa on Jlan sinetti, he kerran myös hallitsevat Kristuksen kanssa uudessa Jerusalemissa. He saavat olla Jlan kanssa aina ja ikuisesti.
Ilmoita asiaton kommentti