"Korkeimman pyhien kansa"
Tätä päivää monet suomalaiset viettävät pyhäinpäivänä. Kenties on sopiva ottaa tällaisena ajankohtana esille se, mitä Raamattu kertoo heistä, jotka ovat Raamatun mukaan pyhiä. ”Jumalalle erotettuja”, kuten ilmaus ”pyhä” voidaan alkukielen perusteella ymmärtää. (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyh%C3%A4)
Raamatun vanhalla puolella sekä Kaikkivaltiaan palvelijoita että koko Israelia kutsuttiin pyhäksi.(Ps34:9) Erityisen mielenkiintoinen on kuitenkin se ennustus, jonka Danielin kirja pyhistä esittää. Ensin Daniel näki, kuinka Kristuksesta tuli hyvin voimakas vallankäyttäjä:
”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”(Dan7:14)
Joitakin jakeita myöhemmin Raamattu kertoo, että Jeesus-kuningas jakaa valtaansa pyhien kanssa: ” Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.”(Dan7:27)
Danielin kirja ei kerro tietenkään yksityiskohtia siitä, keitä tuohon ”Korkeimman pyhien kansaan” kuuluu. Mutta Uudeksi Testamentiksi kutsuttu osa Raamattua ei jätä meitä siitä tietämättömäksi.
Oletko pannut merkille, että useimmat Paavalin kirjeet on otsikoitu alkuseurakunnan pyhille? Esimerkiksi Roomalaiskirjeen alkulauseessa: ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija… tervehtii kaikkia Roomassa olevia … pyhiä.” On mielenkiintoista, että hän esittää kirjeissään usein tuon ajatuksen hallitsemisesta, siis siitä, johon Danielin kirja ”pyhät” asemoi. Esimerkiksi:
”Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina?...Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin”(1.Ko6:2,3)
”Kunpa olisittekin kuninkaita, niin että mekin saisimme kuninkaina hallita teidän kanssanne!”(1.Ko4:8)
”Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan.”(2.Tim2:12)
Jeesus Kristus tiesi olevansa se ”Ihmisen Pojan kaltainen”(KR38), jolle globaali kuninkuus annettaisiin yli nykyisten kansallisten rajojen. Erään kerran hänen apostolinsa kysyivätkin tulevaisuudestaan: "Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?" Vastauksessaan Messias kertoi heille delegoitavasta hallitusvastuusta: "Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat27,28)
Tällainen hallitusvastuu kiinnosti sitten eräitä opetuslapsia liiankin kovasti. Jotkut laittoivat oikein äidin asialle pyytämään: "Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella."(Mat20:21) Jatkokeskustelussa Jeesus osoitti selvästi, ettei hänen tulevassa valtakunnassaan siedetä minkäänlaista korruptiota.
Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)
Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä”? Eikö sellaisten pyhien hallinnon vuoksi kannattaisi jo nyt viettää pyhäinpäivää 365 kertaa vuodessa? Ja sitten heidän alamaisinaan 1000 vuotta?
276 kommenttia
Ailalle. Nyt meidän tässä keskustelussamme ei ole lainkaan tärkeintä se, mitä Jehovan todistajat opettavat paalusta tai karttamisesta, tai… Olennaista on se, mitä Raamattu opettaa meille tähän pyhien hallintaan liitttyen, josta ennalta näkeminen oli yksi keskustelun sivuhaarake.
Esille ottamassani esimerkissä Joona kertoi Jehovan ajatuksista ja sinun mielestäsi osasi kertoa oikein siis kyllä tapahtumain kuvaukset. Oikein hyvä tuokin toteamus. Mutta koska ”ihminen on luotu ja Jumala on Luoja” et usko, ”että yksikään ihminen osaa kuvata täydellisesti Jumalan tunteita taikka tietää Jumalan syvimpiä ajatuksia.” Haluat siis Joonan pätevyyden Jumalan ajatusten tulkitsijana nonchaleerata niiltä osin kun hän ne Isoon Kirjaan on tekstannut.
Olet sitä mieltä, ja niin olen minäkin, ettemme kaikkea voi Tekijämme tahdosta ymmärtää. ”Tietomme on vajavaista”, eikä se ikinä tule Kaikkivaltiaan suhteen täydelliseksi. Opiskeltavaa riittää paratiisimaassakin yllin kyllin. Jeesuksen hallituksella on jo tuhannen vuoden aikana meille paljon opetettavaa, ja sitten ikuisuuden aikana ehtii kyllä melkoisesti.
Olet Aila vähän samalla linjalla kuin Israelin kansa, joka Jesajan päivinä koki melkoisen moitteen: ”Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra”.(Jes55:8) Silloin Jehovan ajatuksista sanottiin, että ”sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella.” Onko sinulla samankaltainen rimakauhu?
Jumalan omaisuuskansa oli tuolloin pahasti ottanut takapakkia, ja sanat lausuttiin luopioille. Sinun ja minun mahdollisuudet ovat ratkaisevasti paremmat.
Koko Raamatun yksi olennainen idea on se, että me tulisimme teoissamme ja ajattelutavassamme mahdollisimman lähelle Luojaamme. Kyseessä on tietenkin eräänlaisen raja-arvon lähestyminen, mutta suunnan pitää olla oikea. Ja ikuisesta elämästä on pohjimmiltaan kyse: ”Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.(Joh17:3)
Jumalan tuntemusta, änen tekojaan ja ajatuksiaan saa lukea vain yhdestä primääritietolähteestä: Raamatusta. Monet Jehovan palvelijat tunsivat aika lailla Kaikkivaltiaan ajattelutapaa.
Kun Abraham anoi armoa parille kaupungille, hän osoitti keskustelussa huomattavaa Juman ajattelutavan tuntemusta: ”On mahdotonta, että surmaisit syyttömät yhdessä syyllisten kanssa ja että syyttömien kävisi samoin kuin syyllisten. Ethän voi tehdä niin! Eikö koko maailman tuomari tuomitsisi oikein?”
Jeesuksen ajattelutavan me voimme lukea evankeliumikertomuksista ja nähdä niissä yhtäläisyysmerkit Jehovan ajatuksiin. ”Joka on nähnyt minut on nähnyt Isän” ja ”Isä ja minä olemme yhtä” ovat avainlausuntoja Raamatussa, kun puhutaan Jumalan ajatusten ymmärtämisestä.
Raamatunkirjoittajat saivat tietoa Jehovan ajatuksista ja kirjoittivat niitä meidänkin pohdittavaksi. Daavid herkutteli usein Jumalan ajatusten tuntemisella, hän nautti niiden oppimisesta: ”Mutta kuinka kalliit ovat minulle sinun ajatuksesi, Jumala, kuinka suuri on niitten luku!”(P139:17) Kaikesta päättäen hän oli onnistunut jossakin sellaisessa, jota pidät mahdottomana Joonalle?
Olisiko nyt kuitenkin niin, että sinun ennakkoajattelusi ja Joonan kirjaama ne oikeasti ristiriidassa olisivat? Eikä Joonan ja Jehovan?
Pietarin kirjeessä kerrotaan, että ”Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johtamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.”(2.Piet1:21) Onko Joonan kirja mielestäsi tästä poikkeus? Onko Joona kirjoittanut ihan omissa nimissään toteamuksen ”Niin hän muutti mielensä eikä sallinutkaan onnettomuuden kohdata niniveläisiä, vaikka oli sanonut tuhoavansa heidät.”?
Sinä Aila olet kuitenkin ja kaikitenkin yksi vankimmin Raamattuun uskovia teologisen läpikäyneitä, joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Pientä viilausta kohti suurempaan Raamatun sanaan luottamiseen ja löydämme toisemme kohta samasta, hyvin paljon parjatusta uskonnollisesta yhteisöstä.
Oliko Rauli nyt niin, että minä mitä ilmeisemmin en saa vastausta muutamaan kertaan kysymääni, blogisi aiheeseen tiukasti liittyvään kysymykseen siitä, että mistä me voimme olla varmoja että Jehovan todistajien oppi on tässä asiassa oikea, ja että siinä on kysymys nimenomaisesti Jehovan todistajista? Kysymyspari on mielestäni varsin oleellinen.
Rauli, tuntuu kyllä kauhealta lukea näitä Jehovan todistajien salaoppeja. Kotimaan sivuilla oli kirjoitus verikysymyksestä teidän puskari tiedottaja veti kyllä aivan vesiperät. Tajuatko missä lahkossa toimit?
Sami Paajanen, oma uskontosi on yhtä kauheita ellei kauheampia opetuksia täynnä. Jehovantodistajat eivät sentää usko rakkauden Jumalan olevan valmis kiduttamaan suurinta osaa luomiaan ihmisiä ikuisesti helvetissä.
Kyllä se sitten kaikki on niin kauheaa.
Ei kai se ihan kaikki ole niin kauheaa. Uskonnoissa on paljon hyviäkin puolia. Jotkut ihmiset tuntuvat tarvitsevan jonkinlaista toivoa tuonpuoleisesta, johon uskonnot omalta osaltaan vastaavat. Jotkut uskonnot tekevät myös paljon pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä.
Mitä tulee uskonnoissa esiintyviin tiettyihin oppeihin, niin kyllä, osa niistä on varsin kauheita.
Näyttää siltä, ettei Aila oikein usko Raamatun sanomaan. Nimittäin silloin kun eteen tulee itselle hankala paikka. Kun Niniven kaupunki sai armon Jehovan silmissä ja Kaikkivaltias ei ollutkaan etukäteen nähnyt lopputulosta, Aila loihe lausumaan:
”Näin tuon kirjan kirjoittaja on kuvaillut meille sitä, miten hän tuon tilanteen ymmärsi. Mutta on aivan toinen juttu, onko hän osannut kuvata Jumalan täsmällisiä, täydellisiä tunteita ja tietää tämän syvimpiä ajatuksia. Uskotko todellakin että on?”
Minun uskoni Joonan kirjan tapahtumiin nyt on pikku juttu, mutta kun Jeesuskin näyttää ottaneen Joonan kirjaukset tosiasioina.
Näin Vapahtajamme luottaa Joonan muistiinpanojen henkeytykseen ja siis paikkansa pitävyyteen: ”Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.”(Mat12:40)
Keskustelun jatkon kannalta olisi oleellista tietää, milloin raamatunkirjoittaja osaa ”kuvata Jumalan täsmällisiä, täydellisiä tunteita ja tietää tämän syvimpiä ajatuksia” ja milloin taas puhuu ihan vain omiaan. Mekö sen päätämme?
Marjaanan luottamuksen suhteen Raamattuun minulle ei ole jäänyt epäselvyyttä. Tietämys kirjan sisällöstä hänellä ylittää kyllä sitten huomattavasti yleisen osaamisen tason.
Ilmoita asiaton kommentti