Kansankirkon on vihittävä samaa sukupuolta olevat parit
”Tämän pienen kysymyksen yhteydessä ratkaistaan kansankirkon kohtalo”, sanoi piispa, myöhemmin arkkipiispa Erkki Kaila vuoden 1928 kirkolliskokouksessa. Jos siitä luistettaisiin, ”oltaisiin liukumassa reformeerattujen lahkojen kannalle, ja kansankirkkoaate olisi hylätty”. Kaila puhui pappien velvollisuudesta vihkiä eronneet.
”Jos siis mennään tuolle jyrkälle kannalle, on minusta koko kirkkolain systeemi ja rakenne muutettava toiseksi, on saatava siihen enemmän vapaakirkkojen henkeä ja luonnetta”, sanoi tuomiorovasti, myöhemmin piispa L.P. Tapaninen vuoden 1953 kirkolliskokouksessa. Tapaninen viittasi hankkeeseen kieltää eronneiden vihkiminen.
”Tämä on kuitenkin osoittautunut mahdottomaksi, kun ei ole haluttu muuttaa kansankirkkomme perusteita”, totesi siviilivaliokunta vuoden 1963 kirkolliskokouksessa. Siviilivaliokunta tarkoitti pyrkimystä rajoittaa eronneiden vihkimistä.
Eronneiden vihkimistä on Suomen kirkossa pidetty välttämättömänä kirkon omaksuman ja raamatullisena pitämän kansankirkkotehtävän vuoksi. Kirkko on halunnut ulottaa vaikutuksensa koko kansaan, ei vain pieneen valittujen joukkoon, kuten vapaakirkot. Se on halunnut rukoilla niidenkin avioliittojen puolesta, joita sen kaikki jäsenet eivät ole hyväksyneet.
Meidän aikanamme samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen on välttämättömyys kansankirkossa. Samaa sukupuolta olevia pareja ja heidän läheisiään ei voi sulkea pois kirkon palvelutehtävän piiristä, eikä kirkon sovi menettää yhteyttään syrjintää yhä jyrkemmin vastustavaan enemmistöön kansasta. Jos kirkko erottelee parit vihkikelpoisiin ja -kelvottomiin, se syöksyy kohti vapaakirkollisuutta ja hylkää kansankirkollisuuden.
Kirkon kutsumus on edelleen säilyä avarana kansankirkkona. Kuten isät sanoivat, kansa voi erota kirkosta, mutta kirkko ei voi erota kansasta. Kirkon on oltava koko kansaa varten, palveltava erottelematta sekä hurskaita että syntisiä. Muun muassa vihkimällä sekä eri että samaa sukupuolta olevat parit.
"Tämän pienen kysymyksen yhteydessä ratkaistaan kansankirkon kohtalo.”
Vesa Hirvonen
TT, dos.
79 kommenttia
Kaila kirjoittaa vuonna 1936: “Mutta luomisjärjestyksiin, jotka ovat alkuperäisiä, luomisen kautta asetettuja ei kuulu ainoastaan Jumalan ja ihmisen välitön suhde, vaan luomisjärjestyksiin kuuluvat myöskin sellaiset asiat kuin vanhempien ja lasten suhde, siis vanhempien kunnioittaminen neljännen käskyn hengessä, edelleen aviosuhde ja avioerojen jyrkkä kieltäminen ja edelleen muut alistus- ja auktoriteettisuhteet, varsinkin esivallan ja alamaisten suhde. (STK: “Puoli vuosisataa suomalaista teologiaa” vuodelta 1944)
Kieltämättä nuo Kailan mainitsemat luomisjärjestykseen kuuluvat asiat eivät vastaa nykyistä “postmodernia myyteistä riisumisen” henkeä.
Kirkkomme ei enää ole kansankirkko. Jotta kirkolla voisi olla uskottavuutta olisi vältettävä sanoman vesittämistä ja pitäydyttävä kaikessa toiminnassa Jumalan pyhän sanan ja kristikunnan yhteisten uskontunnustusten pohjalle. Vajoaminen yleistä mielipidettä myötäileväksi seremonialaitokseksi on tuhon tie.
Kansankirkkoa on viime aikoina väheksytty aikansa eläneenä niin konservatiivien kuin liberaalien piirissä. Molemmilta puolilta on kuulunut halua tehdä kirkosta oman suunnan pyhien yhteys tai aidata se osiin. Ja vetäytyä vastuusta koko kansasta. Luulenpa kuitenkin, että avarassa, uloslämpiävässä kansankirkossa kaikilla on parempi olla.
Kirkolla on aivan mahtavat mahdollisuudet tavoittaa koko kansa. Ongelmana on vain se, ettei kirkko käytä hyväkseen mahdollisuuksiaan. Parhaat voimavarat lepäävät kirkon penkeissä aivan toimettomia. Nekin, jotka lähtevä liikkeelle, menevät vain kolehtia kantamaan tai tekstejä lukemaa. Eli tekevät toimintoja, jotka ovat työntekijöitä varten. Yhtä hyvin ja paremminkin he voisivat nuo tehtävät hoitaa. Sen sijaan kirkon seinien ulkopuolella olisi paljon tärkeää tekemistä. Niitä riittäisi meille kaikille kirkon penkkejä kuluttaville. Jospa kirkossa herättäisiin jo piankin ottamaan yhdessä vastuuta. Jolloin oikeasti vastuuta jaettaisiin myös seurakuntalaisille.
Ihmettelin illalla kirkossa, kun alttarikaide oli täynnä kuorolaisia rukoilemassa yhdessä. Sellaista oli riemullista katsella. Olisinhan voinut mennä mukaan, mutta kun en kuulu tuohon kuoroon, niin rukoilin siellä takapenkissä. Joten onhan kirkossa valtavat mahdollisuudet. Vaikka kansankirkon aika alkaakin olla jo ohi.
“Kansankirkon on vihittävä samaa sukupuolta olevat parit” otsikko
Miksi olisi toimittava näin? Kirkon ei ole pakko muuttaa käytäntöään. Niin kauan kuin kirkon käytäntö perustuu Raamatun ilmoitukseen ja siellä esiin tulevaan käytäntöön, niin mitään muutoksia kirkon suorittamissa vihkisissä ei ole pakko tehdä.
Tulkaa kaikki haluaa olla messias joka pelastaa kirkon. Vaikka juuri heidän ansioitaan on se, että kirkko on nyt historiansa pahimmassa kriisissä.
Ovat he sentään saaneet ihmiset heräämään ja eroamaan. Sehän siinä liikkeessä on koko ajan ollut tavoitteena. Ihmettelen sitä yhä, miten monet kirkon työntekijät ovat innolla sahanneet oksaa poikki jolla itse istuvat. Moni heistä jää työttömäksi, tuon, aikaan saamansa erovyöryn tähden. Miksiköhän he eivät sitä käsitä. Sitä olen jo pitkään pohtinut.
Tulkaa kaikki-liike voisi perustaa oman uuden kirkkokunnan. Nythän olisi pappejakin tarjolla, joita voisi sitten rekrytoida virkaan. Sillon he saisivat, mitä tavoittelevat, ja kirkko jäisi omaan rauhaansa “muinaisjäänteeksi”.
Tuo nimitys: Kansankirkko, kertoo kaiken. Kansankirkkoa voidaan verrata Kansanvalistus-seuraan. Molemmat pyrkivät antamaan mukavaa kaikupohjaa ihmisen niille tarpeille, jotka eivät täyty fyysisellä toiminnalla, kuten syöminen tai lenkkelileminen. Toki kansankirkon piirissä monimuotpisuudesta johtuen vaikuttaa myös hengelliset asiat. Asiaan olisi nyt hyvin yksinkertainen ratkaisu. Tunnustetaan se, ettei kirkko ole kaikille enää se Jumalan valtakunta, jolle Jeesus antoi Lähetyskäskyn, tosin näitä elementtejä on mukana, kokonaan vieraantunut se ei ole. Annetaan vapaus perustaa niitä henkilöseurakuntia niin, että lähinnä samanmieliset saavar toimia mielensä ja omantuntonsa mukaisesti eikä sisällöstä enää kukaan yrittäisi kantaa kokonaisvastuuta.
Ilmoita asiaton kommentti