Jumalan huolenpito

Jeesus opetti Jumalan huolenpidosta Vuorisaarnassa seuraavasti:"Älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?

Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä. Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?

Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?' Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.

Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan. Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."  (Matt. 6: 25-34)
Jeesus opettaa

 

Mitä Jumalan huolenpito sinulle merkitsee?

Mitä maallinen menestys sinulle merkitsee?

Mitä rukoileminen sinulle merkitsee?

Mistä näkyy meidän luottamus Jumalaan tai mistä näkyy, että luotamme Jumalan sijasta itseemme?

Minkälaista elämää haluamme viettää ja miten siihen päästään?

 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

20 kommenttia

  • Yrjö Sahama sanoo:

    Juha kysyi ja niinpä yritän vastata: 1)Jumalan huolenpidon käsitän niin, että tapahtuipa minulle mitä tahansa niin se on ”suuremmas käres” 2)Menestystä en erityisemmin tavoittele, tavallinen elämä riittää. 3)Rukouksessa voin Jumalalle kertoa tärkeiksi kokemani asiat, sekä yksityiset että yleiset. 4)Tokkopa tuo luottamus missään näkyy, ja luottamuksen varmuusaste vaihtelee suuresti elämäntilanteiden mukaan. 5)Toivon itselleni ja läheiseilleni hiljaista, rauhallista ja turvallista elämää. Sen Jumala antaa sikäli kuin hyväksi näkee.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Kiitos hyvistä vastauksista kysymyksiini, Yrjö.

    Neloskysymys on itselleni tärkeä, koska 6 vuotta sitten masennuin. Toivottavasti olen oppinut luottamaan Jumalaan itseni sijasta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pylkkänen sanoo:

    Jeesus sanoi; ” Te vähäuskoiset” ( Matt.6:30) Onko meidän päivinämme vähäuskoisia ? — Kun pysähdymme näiden sanojen eteen, ja katsoomme itseemme ja omaan elämäämme, eivätkö nämä sanat kolahda juuri oikeaan kohteeseen. Sillä emmekö mekin huolehdi ajallisesta toimeentulosta, ja huolehdimme mitä tulevaisuus tuo mukanaan ? Tällasille ihmisille on vuorisaarna osoitettu meille kaikille kuuluvat myöskin sanat: ” Teidän taivaallinen Isänne tietää” Hän tietää minkälaisia me todella olemme. sen tähden Jeesus itse avaa oven siihen ”vähäuskoisuuden” hämäryyteen ja haluaa tuoda taivaallisen näkökulman, ja tervehdyksen valoksi ja tieksi pimeyteen. Sillä me ihmiset olemme omassa varassa sellisia, että joudumme sanomaan: ”M inä uskon, mutta auta Jeesus minuna pois epäuskosta”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Elias Tanni sanoo:

    1) haluaisin uskoa siihen 2) ikävä kyllä liikaa 3) hengittämistä ylöspäin 4) itseeni voisin luottaa enemmän. Sama pätee Jumalaan. 5) Sellaista, jonka sisällön itse allekirjoittaisin. Arja Tiaisen sanoin: ” Että minä menisin ja eläisin täysin. Enkä ketään kumartaisi turhan syvään. Enkä minä ketään en mitään pelkäisi – paitsi omaa jäätymistäni.”

    Tai vielä lyhyemmin sen sanoitti Ismo Alanko: ”Ei tarvi alistua, kun osaa polvistua!”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Martti, kiitos hyvästä kommentista. Monesti yritämme itse kaikenlaista ja huolehdimme turhista, vaikka Jumalan on jo kaiken järjestänyt.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Kiitos hyvistä vastauksista, Elias. Mitenkä meillä onnistuisi heittäytyä täysin Jumalan huolenpidon alaiseksi ja jättäisimme turhan oman päämme seinään hakkaamisen?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Martti Pylkkänen sanoo:

    Menestystä ei voida laittaa mittariksi siitä, että sen peruustella voidaan sanoa Jumalan hyväksyvän meidän onnistumisen elämässä. Ei pelastusvarmuutta voida löytää omista teoista, tai tunteista jotka vaihtuvat. Kristillinen usko on uskomista siihen, että menetymisestä tai epäonnistumisesta huolimatta Jumala rakastaa ja pitää lupauksensa. Emme voi lainkaan vaatia Jumalalta mitään, sillä Jumala antaa hyvydessään sen kaiken minkä hän on luvannut. ja Jumalan lupaukset löytyvät Raamatusta ( 5.Moos.29:29 )

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen. Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti. (Ps. 23)

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Juha Heinilä sanoo:

    Johannes Arndt selitti Tuhlaajapoikavertausta Postillassaan seuraavasti

    Eikö meillä ole siitä suuri lohdutus, että kaikkivaltias Jumala on meidän sydämiimme kuvannut oman sydämensä, ja että Hänellä on samanlainen sydän ja mieli kuin meilläkin? Mutta nämä Jumalan ajatukset ovat tuhansia kertoja pyhemmät, puhtaammat ja täydellisemmät kuin meidän. Sentähden on Herra ne kuvannut tuossa lohduttavaisessa vertauksessa tuhlaajapojasta, jossa Herra ensiksikin sanoo: pojan taaempana ollessa 1) näki hänen isänsä hänet, tämä merkitsee Jumalan hoitoa ja huolenpitoa. 2) Armahti hän häntä, tämä merkitsee isänsydäntä. 3) Juoksi hän ja lankesi hänen kaulaansa, tämä on rakkautta. 4) Antoi hänelle suuta, tämä on armoa. 5) Sanoi Poika: isä, minä olen syntiä tehnyt taivasta vastaan ja sinun edessäsi, tämä on syntein tuntemista. 6) Minä en ole mahdollinen kutsuttaa pojaksesi, tämä on nöyryyttä, mahdottomuutensa ja kelvottomuutensa tuntemista. 7) Sanoi isä: tuokaa parhaat vaatteet, tämä on Kristuksen viattomuutta ja vanhurskautta; Kristus on paras vaatetus. Pani hän sormuksen hänen sormeensa; se on Pyhä Henki. Tultuaan taas pojaksi ja Jumalan lapseksi, piti hänen saaman valittujen lasten hengen, Room 8:15, Gal. 4:6. 9) Kengät hänen jalkoihinsa, tämä merkitsee hurskasta vaellusta ja pyhää elämää. Sillä niin pian kuin me Hänen armonsa kautta luovumme synnistä ja antaudumme Jumalalle, niin Hän alkaa meissä vaikuttaa ja ojentaa jalkamme rauhan tielle, Luuk. 1:79. 10) Tuokaa syötetty vasikka, nimittäin Kristuksen uhri, ravinnoksi. Kristuksen toimittama uhri on kääntyneen ihmisen oikea ruoka. 11) Syökäämme ja iloitkaamme, tämä on enkelein iloa. Ilo Jumalassa on parannuksen hedelmä. 12) Sillä tämä minun poikani oli kuollut synneissä, ja taas elää, parannuksen ja kääntymisen kautta uskossa. Hän oli kadonnut Aadamissa, ja on taas löydetty Kristuksessa. Kaikki jotka Aadamissa ovat kadonneet, tulevat Kristuksessa taas löydetyiksi parannuksen ja uskon kautta. 13) Rupesivat he iloitsemaan. Se merkitsee sitä, että totinen parannus tuo ilon ja rauhan sieluun, ja levon Kristuksessa. Totisen parannuksen kautta tullaan iankaikkiseen iloon.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Janne Onnela sanoo:

    Minusta ristiriitaisia tunteita herättäviä kysymyksiä, kun nykyään vaaditaan, että jokainen käy työssä, vaikka työstä saatava korvaus ei elättäisi kunnolla. Vaatimuksia köyhälle, ei niinkään rikkaalle. Rikkailta ei saa vaatia luopumista korkeasta tulotasostaan, vaikka luulisi sen tulevan ensiksi mieleen eikä sitä, että peruskoulun käyneen pitää kiltisti kerätä paskaa kaduilta huonolla tuntipalkalla. Kamalinta, mitä Jeesus sanoi on, että ”köyhät teillä on aina keskuudessanne”. Se on Jumalan taholta sanottu ja joidenkin osa, koska Jumalan sanaa ei kukaan muuksi muuta. Se on ja pysyy maailman tappiin asti. Kunpa Jeesus olisi voinut sanoa jotain toista? Ehkä ainoastaan köyhät pääsevät taivaaseen, kuten alkukirkossa uskottiin. Ei saanut kiinnittyä liikaa maallisiin. Rikkaille tulee kova tuomio, koska rikastuivat viimeisinä aikoina. Rukoilemisestakin sanottiin, että pitää rukoilla kuin olisi henkensä hädässä eli huutaa Jumalan puoleen apua: apua, ettei paha saisi ja veisi mukanaan valheiden verkkoihin, koska niin mielellämme niitä uskomme.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Juha Heinilä

    Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit