Ihmettelen

Kaikki naispiispamme ovat innokkaina ajamassa sukupuolineutraalia avioliittoon vihkimistä kirkkoomme. Kirkkomme alamäki alkoi naispappeuspäätöksestä ja naispiispoista on tullut sateenkaariväen asianajajia.
Papin virka on miehen virka!

    • Homomies voi käyttää esim. kohdunvuokrausta maissa joisa se on sallittu ja saada näin oman lapsen.

    • Kohdunvuokrauksen eettisiä ja muitakin lieveilmiöitä vieraissa maissa on pidetty hieman ongelmallisina. On sanottu riskin olevan naisten ”välineellistämisestä” maissa, joissa naisten oiekudet ja mahdollisuudet ovat rajoitetut. Mutta ei siitä ehkä enempää tässä yhteydessä.

    • Jukka : Useimmiten miesparien toinen osapuoli on lapsen fyysinen isä. Ei kai tässä tarvitse ruveta selittämään, miten lapsia tehdään. Naisparit tosiaan käyttävät nykyään keinohedelmöitystä.

    • Johannes eli Ioannes saattoi olla nainen ja vastata Jaakobin poikien sisarta Dinaa.
      Leonardo da Vinci on tuntenut tätä koskevan salatunperimä tiedonja maalannut siksi Pyhään ehtoolliseensa Ioanneksen selvästi naiseksi.

    • Ylösnoussut valitsi Magdalan Marian: ”Jeesus sanoi: ’Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo. Mene sinä viemään sanaa veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.'”

    • ”Ylösnoussut valitsi Magdalan Marian.” Seurakunnan johtajaksi vai?”

      Valitsi vaimonsa Mirjam Migdolin ensimäiseksi evankeliuminjulistajaksi ja eikö evankeliumin saarnaaminen ole juuri papin ensisijainen tehtävä?

    • Maria verbimuoto ’koske’ tulee kreikan verbistä haptomai,joka tarkoitti eroottista koskettamista. Paavali käyttää sama verbiä puhuessaan ’naiseen ryhtymisestä’

    • Homoissa ja lesboissa on täytynyt tapahtua jotakin sellaista elämän aikana, joka on muuttanut heidän seksuaalista suuntautuneisuutta ja kiinnostuksen kohdetta.

    • Luomiskertomuksen mukaan Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi – siis yhdeksi olennoksi, jossa on molemmat puolet. Kun ihmisen ei ollut hyvä elää yksin, puoliskot erotettiin toisistaan toistensa puolisoiksi. Kun ajattelemme tarkasti, huomaamme, että jako ei suinkaan ole kaikkien kohdalla mennyt samalla tavalla. Tunnemme enemmän tai vähemmän miehekkäitä naisia ja naisellisia miehiä.

    • Olisi jo korkea aika sinunkin Ramtanen viimein käsittää, että kyseessä ovat synnynäiset ominaisuudet, eivät mitkään tahdonvaltaiset jälkikäteisvalinnat. Koska kaikki nisäkkäät ovat lähtökohtaisesti naaraita ja maskuliinen kehitys on jälkijättöistä, jää väliin paljon erilasia synnynäisiä variaatioita.

    • ”Jumala siis loi miesnaisen ja naismiehen?” Niinhän Raamatussa kerrotaan: ”Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.” Siinä ei sanota, että ihminen olisi luotu joko mieheksi tai naiseksi.

    • Niin, tuossa on jako kohdallaan. Mieheksi ja naiseksi, Jumalan kuvaksi. Vaan ei ”miesnaiseksi ja naismieheksi.” Tuo sopii kyllä syntiinlankemukseen.

    • Kosti,luepa ajatuksen kanssa alkutekstin Genesis 5: 2 Puhkaisemelliseksi ja uakkoiszeksi hän synnytti heidät , skiiunasi heidät ja antgoi heille nimenadam sinä päivänä kun heidät loi בזָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בְּרָאָ֑ם וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָ֗ם וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמָם֙ אָדָ֔ם בְּי֖וֹם הִבָּֽרְאָֽם:

      Jakeesta käy selvästgi ilmi, että puhkaisinja au,kko olivat ensinsamsa adamissa,joka oli siis alkua androgyyni. Uskaltaka nt joskus lukea se Raamattunne kuten heprealaiset fiksuimmat rabbitkin kuten Rashi sen tekevät, Rashinkin mukaan I adam oli ’kaksikasvoinen’.

    • Kielitoimiston ohjeesta: ”Sana ja on lisäystä ilmaiseva rinnastuskonjunktio, joka yhdistää toisiinsa samassa tehtävässä toimivia sanoja, sanan osia, lauseita tai lauseen osia.”

    • Selkokielellä:
      Kosti,luepa ajatuksen kanssa alkutekstin Genesis 5: 2 Puhkaisinmelliseksi ja aukkoiseksi hän synnytti heidät , siunasi heidät ja antoi heille nimen a d a m sinä päivänä kun heidät loi בזָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בְּרָאָ֑ם וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָ֗ם וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמָם֙ אָדָ֔ם בְּי֖וֹם הִבָּֽרְאָֽם:

      Jakeesta käy selvästi ilmi, että puhkaisin ja aukko zakar זָכָ֥ר ja nekeba נְקֵבָ֖ה olivat ensin s a m a s s a adamissa,joka oli siis alkua androgyyni. Uskaltakaa nyt joskus lukea se Raamattunne kuten heprealaiset fiksuimmat rabbitkin -eskim. Rashi – sen tekevät, Rashinkin mukaan I adam oli ’kaksikasvoinen’.

    • Jumala loi kaksi eri sukupuolta.
      EDi luonut,josvderbiä bara nyt ylipäätään voi edes ’luomiseksi kääntää.’ Raamatun mukan elohimit TEKIVÄT adamin vderenkuvansa kaltaisuudessa ja sitten tästä ensin kaksineuvoisesta adamista leikattiin irti toisen sukupuolen tekijä ja adamile tehtiinhäne alapäähänsä kohtu,jolloi hänestä tuli vain nainen: näin: Jiskor basar tachenah: ”Sulki alapään lihan”) Naisellinen osa on erotettu ’adamin alapään’ (hntxt) ’lihasta’ (rsb). Kts. tehoom mvht syvyys. txt alin osa ja erityisesti Ps. 139:15, missä sanonta jra tvythtb (’maan alimmassa paikassa’) rinnastuu psalmin 13. jakeen sanontaan yma nubb eli ’äitini kohdussa’. Psalmi kuvaa miten Jumala on luonut ihmisen ’salaisessa paikassa’, äidin syvimmässä osassa. Jumala sulkee luomiskertomuksessa siis tähän (hntxt) osaan tulleen haavan erotettuaan sätä ensin naisen ’siemenen’.
      Vahinko ettei heprean fontit tule esiin.

    • ”Jumala loi kaksi eri sukupuolta.” Niin loi, mutta ne ovat molemmat yhden ihmisen ominaisuuksia. Hän ei luonut vain täysin miehisiä miehiä ja täysin naisellisia naisia. Hän loi kirjon erilaisia yhdistelmiä noista sukupuolista.

    • Luomiskertomus ei ole ’vanha asia’ vaan kertomus, joka ilmoittaa meille nyt, miukä ihminen on.

    • Mikä mahtaa juuri nyt olla se ’maailmanajan henki’, johon kristityn ei tule mukautua? Näkisin sen olevan keskustelun taipumus kärjistyä molemminpuoliseksi inttämiseksi ja syyttelyksi. Eikö meidät olekin kutsuttu rauhan ja sovinnon lähettiläiksi?

    • Asiat eivät myöskään muutu hengellisiksi totuuksiksi sillä, että niitä kannattaa vain pieni vähemmistö.

    • Ei voi puhua hengellisten totuusien muuttumisesta. Jos sellaisen voi muuttaa, niin sehän merkitsee silloin sitä ettei ole kyse hengellisestä totuudesta. Totuus on muuttumaton. Juuri muuttumattomuudesta totuus on mahdollista tunnistaa.

    • ”Ei voi puhua hengellisten totuuksien muuttumisesta.” Enhän minäkään puhu. Tarkoitan sitä, että totuuksien joukkoon liitetään inhimillisiä asenteita perustellen niitä sillä, että ne eivät ole ’yleisen mielipiteen’ mukaisia.

    • ”Yleinen mielipide? Onko sellaisata ylipääänsä?” Tätä olen tullut testanneeksi yläkoulun opettajana. ’Enhän minä, mutta kun kaikki muut’ tuli tutuksi. Kysellessä selvisi, että kukaan ei oikeastaan kuulunut ryhhmään ’kaikki muut’.

Ilpo Nurmenniemi
Ilpo Nurmenniemi
Eläkeukkona päivästä toiseen, siinä on paras hetki tässä ja nyt.