Ekumeeniset suhteet

Kun puhutaan tasa-arvoisesta avioliitosta ja vihkimisestä tai edes siunaamisesta kirkossa, tulee takuuvarmasti esiin niitä, joiden mukaan tuollainen vallaton uudistusmielisyys vaarantaa ekumeeniset suhteet. Ajatelkaapa sitä!

No ajattelen.

Ruotsin kirkko avasi pappisviran myös naisille vuosikymmeniä ennen meitä.

Ruotsin kirkko oli ensimmäisiä, jotka alkoivat vihkiä myös samaa sukupuolta olevia.

Ruotsin kirkko sai juuri paavi Franciscuksen vieraakseen reformaation juhlavuotta aloittamaan.

Mihin se ekumeenisten suhteiden vaarantuminen unohtui?

 

  1. Jumalan Sana, Raamattu on iankaikkinen Totuus. Jeesus on Sana: ”Joka halveksii Minua eikä ota vastaan Minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se Sana, jonka MInä olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä (Joh.12:48). ”Sydämestä lähtee elämä”, (San.23), siksi puhdas sydämen usko Jeesukseen on tärkein Jumalan edessä. Kun ihminen tekee hyviä tekoja, jotka auttavat toisia, on hyvä asia täällä. Mutta jos sydän on syntinen, niin ei hän eivätkä hänen tekonsa kelpaa Jumalalle,”Älkää eksykö! Jumala ei salli pilkata itseään. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää” (Gal.6:7).

    • ”Ja jos Herra, sinun Jumalasi, antaa sen sinun käsiisi, niin surmaa kaikki sen miesväki miekan terällä. Mutta naiset, lapset ja karja ja kaikki, mitä kaupungissa on, kaikki, mitä sieltä on saatavana saalista, ryöstä itsellesi, ja NAUTI vihollisiltasi saatu saalis, minkä Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. Tee näin kaikille niille kaupungeille, jotka ovat sinusta hyvin kaukana, jotka eivät ole näiden kansojen kaupunkeja. Mutta näiden kansojen kaupungeissa, jotka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi, älä jätä ainoatakaan henkeä eloon, vaan vihi ne tuhon omiksi: heettiläiset ja amorilaiset, kanaanilaiset ja perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt” – 5. Moos. 20:10-17

      Murhaa, varasta ja raiskaa. Elämän ohjeita jumalalta.

    • Ei Kirkkoon kuuluminen tee autuaaksi. Monella ihmisellä on usko, Voi olla moni Kristytty voi, olla että kuuluisi Kirkkoon tai johonkin uskonnolliseen yhteisöön.. Kun joku ihminen uskoo Jumalaan, niin hänelle tulee tarve löytää tietoa Raamatun sanomasta, niin hän myös lähtee etsimään omaa paikkaa jossa hän voi oppia tietämään kristillysyydestä.

    • Olet myöhässä. Suomessa on ollut tasa-arvoinen avioliitto jo vuodesta 1930. Silloin voimaan tullut uusi avioliittolaki säätää näin. Etkö todellakaan tiennyt? Jos et tiennyt niin sitten on ihan hyvä että valistin sinua.

    • Lahtinen: ”Jos paavi olisi “jumala” niin päätelmä olisi oikea!”

      No, mutta eikös se paavi ole Jumalasta seuraava, siis hierarkiassa ylöspäin. Joskus ainakin näin maallikosta tuntuu siltä, kun tuota katolisten touhua seurailee sivusta.

  2. Ei varmaan ekumeeniset suhteet varannu, vaikka paavi suoraan näyttää ilmoittaneen, että esim. naispappeutta ei roomalaiskatoliseen kirkkoon tule. Ei taida tulla spn-vihkimistäkään. Enkä ole huomannut, että ortodoksitkaan asiasta kovin näkyvästi ainakaan julkisuudessa keskustele.

    Nämä ekumeeniset suhteet ovat sitä dialogia. Kaikki kristilliset kirkot näyttävät kuitenkin tiukasti pitävän kiinni omista kannoistaan.

Marja-Sisko Aalto
Marja-Sisko Aalto
Pappi, rovasti, kirjailija, entinen kirkkoherra Imatralla ja sitten tuomiokapitulin notaari Kuopiossa, nyt eläkemuorina. Ihmisen ja uskon puolesta. Sattuneesta syystä sydämellä monet asiat, vaikkapa eri tavoin siipeensä saaneet ihmiset. Vapauteen Kristus vapautti meidät!