Aionin merkitys

Kreikan käsite aion on teologiassa usein ymmärretty ikuisuudeksi.
Kuitenkin on syytä olettaa, että ko käsite on merkinnyt jotain tietyn pituista ajanjaksoa
ja aikahistoriallisesti ottaen nimenomaan ns.prekessiovuoden eli suuren tähtivuoden 25920 vuotta 12. osaa eli 2160:a vuotta. Tämän ajan nimittäin aurinko viipyy vuosittain kevätpäivän tasauksessa samassa tähtimerkissä,joka Jeesuksen aikaan oli vaihtumassa Kaloista Vesimieheen. Ja tästä syystä aurikokuningas kuvataan useiden synagogien eläinradan mosaiikkikuvissa osoittamaan juuri näiden tähtimerkkien rajaa.

https://www.academia.edu/9816164/Greco_Roman_Zodiac_Sundials_and_Their_Links_to_a_Qumran_Calendar_4Q208_4Q209_?auto=download

Vahvistuksen aionin käytöstä kuvaamaan astronomista aikautta 2160 vuotta antaa myös Pistis Sofian luvun 136 viimeinen kappale:
”Jokaisesta a i o n i s t a hän tuhat 8:san sataa valtiasta kiinni sitoi ja 3 sataa 6 kymmentä heidän johtajikseen asetti, ja 5 muuta suurta valtiasta hän herroiksi 3:llesadalle 6:llekymmenelle ja kaikille kahlehdituille valtiaille asetti, joita koko ihmiskunnan keskuudessa seuraavasti nimitetään; ensimmäistä Kornokseksi sanotaan, 2: Arekseksi ja kolmatta Hermekseksi ja neljättä Afroditeksi ja viidettä Zeukseksi”

On selvää,että tässä kuvataan astronomisia ilmiöitä ja suuret valtiaat kuvaavat 5: ttä tuolloin tunnettua planeettaa. Katkelmassa olevat luvut 1800 ja 360 antavat näet juuri summan 2160 ja sitaatissa samassa jaksossa esiintyvien kokonaislukujen 8,3,6,5,3,6 tulo 12960 on juuri puolet prekessiota,joka seuraavalla luvulla 2 kerrottuna antaa siis Platonin prekession 25920 vuotta. Loppunumeroiden summa on 12, jolla kerrottuna suuri prekessiovuosi laajenee ns. Brahman yöksi eli 311 040: vuodeksi.(Tunnetaan Intiassa)
Qumranin kalenterin sovellus samasta aiheesta:
https://sites.google.com/site/hazynotionsite/elevator

  1. ”Kuitenkin on syytä olettaa, että ko käsite on merkinnyt jotain tietyn pituista ajanjaksoa”.

    Näin sana ”aion” useimmiten Raamatussa myös käännetään. Esimerkiksi ”synteleia aiōn” Matteuksen luvussa 24 kääntyy englantilaisissa käännöksissä ”the end of the age” epämääräisimmän ”maailman loppu” asemasta. Sana maailma, jota ”aiōn” myös merkitsee, on kovin väljä käsite.

    Mutta miten Seppo ymmärrät sanasta ”aiōn” johdetun adjektiivin ”aiōnios” ja sanaparin ”aiōn apollymi” seuraavassa: ”Minä annan heille ikuisen(aiōnios) elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan (aiōn apollymi).”(Joh10:28KR92)

    Eikö tuossa viitata elämään, joka kestää ikuisesti ja joka ei koskaan pääty?

    • Rauli, tunnetaan myös sanonta eis aionas ton aionon eli ajanjaksosta ajanjaksoon.
      Muinaiset kykenivät laskemaan, mikä ilmene ns. Niiniven vakiosta, näitä 2160 vuoden mitaisia syklejä aina 240 kertaa prekessiovuoden eli 240x 25920 mikä tekee 2268 miljoonaa päivää. On ymmärrettävää etä he katsoivat näin pitkien jaksojen edustavan ’ikuisuutta’.
      Prekessiokuukausi tuli luvussaan 2160 symboloimaan myös jälleensyntymää, muinaiset juutalaiset uskoivat mm.Filonin mukaan,että sielut jälleenstyvät 216/2160 vuoden välein aina uudelleen ja uudelleen kunnes tulevat täydellisiksi (leijoniksi 216) jonka jälkeen niiden ei tavitse enää syntyä. Filon: ”Näistä sieluista yhdet laskeutuvat ja joutuvat kuolevaisiin kehoihin, ne, jotka ovat lähinnä maata ja rakastavat kehoja. Toiset puolestaan nousevat ylös erotettuina taas kehoista luonnon määräämin v a i h e i n ja a j o i n. Näistä yhdet kuolevaiselämän tavanomaisuuksia kaivaten palaavat takaisin. Toiset puolestaan, tuomiten sen suurena hulluutena kutsuvat kehoa vankilaksi ja haudaksi ja pakenevat kuin tyrmästä tai ruumisarkusta ja ylös kevein siivin kohti eetteriä[1] kohonneina elävät korkeuksissa ikuisesti.”
      Kts. Yli-Karjanmaan väitöskirja aiheesta: https://www.academia.edu/1928226/Kehottomat_sielut_ja_reinkarnaatio_Filonin_ajattelussa

    • Rauli: Aion on myös Kronoksen eli mm. eläinrataa hallitsevan ’ajan kuninkaan’ nimi:
      Khronoksen hahmo oli pohjimmiltaan Titan Kronosin (Cronus) (”Isä-aika”) kosmologinen kaksoiskappale . Orphics joskus sulautuivat Khronos kanssa luoja-jumala Phanes , ja myös rinnastaa häntä Titan ophion . Hänen vastaavuutensa foinikialaisten kosmogoniassa oli luultavasti Olam (hepreaa,avaruus, aika), jonka nimi on kirjoitettu Oulomosiksi kreikkalaisissa tekstissä.

      Khronos kuvattiin kreikkalais-roomalaisessa mosaiikissa nimellä Aion (Aeon), ikuisuus. Hänellä on pyörä, johon on merkitty eläinradan merkit, ja Gaia (Äiti Maa) yleensä nojaa hänen jalkoihinsa. Runoilija Nonnus kuvaa Aionia vanhanaikaisena, jolla on pitkät, valkoiset hiukset ja parta, mutta mosaiikkitaide esittelee nuorekkaan hahmon. Kts kuva: https://www.theoi.com/Protogenos/Khronos.html
      Huoma kuvan vasen käsi jää Oinaan ja Kalojen väliin. Kronos/Aeon on siis malli monille Jeesus ikoneille.

  2. Sana ”aion” käännetään vaihtelevaisesti myös kohdassa Mat12:32.

    KR92 kertoo, että ”Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.” KR38 käyttää ilmaisua ”tässä maailmassa eikä tulevassa”.

    Useista kohden voimme siis päätellä, että kun Raamattu puhuu tulevaisuudesta, se kertoo uudesta maailmanajasta juuri sanaa ”aion” käyttäen. Ja näin kirja rohkaisee siihen ajatukseen, että meidän ihmisten möhläyksistä huolimatta Luojan luoma hieno planeetta säilyy ”eis aionas ton aionon”.

    Seuraava ajanjakso tulee olemaan sitten se parempi ja lopullinen, sanotaan Raamatussa. Miten sinä tuollaiseen hyvään uutiseen henkilökohtaisesti suhtaudut, Seppo?

    • ’Maailmanaika’ on yksinkertaisesti väärä käännös. Tietysti aionit viittaavat tuleviinkin aikoihin (72v tai 216 v tai 2169 v tai 25920 v) koska antiikissa nähtii tähtitaivaan olevan hitaassa pyörimisliikkeessä jonka ’pyörän’ uskottiin tuovan niihin liitetyt tapahtumat aina uudelleen sykleittäin myös maassa koettaviksi.
      Henkilökohtaiseti miulla on ollut aivanriitävän hyvä elämä, enkä kaipaa kuolemanjälken muuta kuin olemattomuutta. Minulla ei ole mitään tarvetta elää ikuisestisen paremmin paratiissa kuin etenkään helvetissä… Tietysti toivion,että jälkeentulevani saisivat elää järkevämmin hoidetulla maapalolla, mutta järjettömän ahne liike-elämä tulee ikävä kyllä tuhoamaan maapallon perusteellisesti. Ellei tuotanojärjestemät ja tuotannon objektit muutu ja nopeasti ja aivan radikaalisti.

    • ”Järjettömän ahne liike-elämä tulee ikävä kyllä tuhoamaan maapallon perusteellisesti.” Näinkin asian voi muotoilla.

      Toteat kuitenkin, että ”Ellei tuotanojärjestemät ja tuotannon objektit muutu ja nopeasti ja aivan radikaalisti.” Minä uskon juuri tuollaisen aionin alkuun, mutta en halua tuputtaa muille väkisin samanlaista tulevaisuusnäkymää, keskustelu kanssasi silti jatkukoon.

Kirjoittaja