Timo Junkkaala teologisilla opintopäivillä: ”Martti Lutherkin pysyi kirkossa, kunnes hänet erotettiin”

Perusta-lehden päätoimittaja ja Helsingin yliopiston kirkkohistorian dosentti Timo Junkkaala kehottaa Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon tyytymättömiä kaikesta huolimatta pysymään kansankirkon jäseninä.

Junkkaala puhui aiheesta Kauniaisissa parhaillaan vietettävillä Perusta-lehden teologisilla opintopäivillä. Alustuksesta käydyssä keskustelussa ilmeni nopeasti, että kirkkoa voimakkaasti jakava avioliittokysymys on monille myös kirkon jäsenyyttä koskeva tämän hetken kuumin peruna.

Iso kysymys Junkkaalan mukaan on se, miten Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tilannetta tällä hetkellä Raamatun esimerkkien valossa arvioidaan. Onko kansankirkko jonkinlainen Uuden testamentin mainitsema kristittyjä vainoava Babylon? Vai onko se kuin muinainen langennut Israel, jota kutsutaan parannukseen? Vai vertautuuko se siihen alkukirkon seurakuntaan, jota apostoli Paavali kehottaa yksimielisyyteen? Vai mahdollisesti Ilmestyskirjan Laodikean seurakuntaan, jota Vapahtaja moittii ja kehottaa parannukseen?

– Mielestäni ratkaisu on selvä: kirkko ei ole sellainen, joka vainoaa ja surmaa kristittyjä, tai epäuskoinen, jonka aisapariksi ei pitäisi ryhtyä, Junkkaala linjasi puheenvuorossaan.

Sen sijaan Suomen evankelis-luterilainen kirkko on Junkkaalan arvion mukaan raihnainen kirkko, johon sopivat monet Ilmestyskirjan seurakuntakirjeiden parannukseen kehottavat kohdat.

Junkkaala muistutti myös siitä, että kirkon historian vaikeina aikoina esimerkiksi kerjäläismunkistot pysyivät kirkossa.

– Kirkkoa uudistamaan pyrkinyt Martti Lutherkin pysyi kirkossa niin kauan, kunnes hänet erotettiin siitä, Junkkaala totesi.

Junkkaala painotti, että Raamattu ei kehota eroamaan kirkosta vaikeinakaan aikoina.

– Apostolien ja herätysliikkeiden esimerkki puhuu myös sen puolesta, että on pysyttävä kirkossa.

Kansankirkko on Jumalan ihmeellinen lahja

Hyvin tärkeänä Junkkaala piti esityksessään sitä, että Suomen evankelis-luterilaisen kirkon perustana on yhä Jumalan sana ja luterilainen tunnustus. Näihin pitäytyvillä on edelleen kotipaikkaoikeus kirkossa.

– Kirkossa olemme myös saaneet kasteemme, Junkkaala huomautti.

Hajaannuksesta ei Junkkaalan mukaan seuraa mitään hyvää.

– Meidänkin aikanamme kirkosta on erottu ja on muodostettu ryhmiä, jotka ovat yleensä pysyneet hyvin pieninä. On vaikea nähdä, että sellaisesta koituisi kokonaisuutta ajatellen mitään hyvää, vaikka joku yksityinen ihminen voisikin kirkosta erotessaan säästyä joltakin ahdistukselta, Junkkaala sanoi.

Vaikka kirkollista keskustelua ja menoa seuraten voisikin jollekulle tulla sellainen olo, että kirkosta pitäisi lähteä, pitää Junkkaalan mukaan muistaa, että todellisuudessa Jumalalla on edelleen paljon kansaa tässä kirkossa. Suomalainen kirkollinen todellisuus on myös kovin erilaista riippuen siitä, ollaanko Helsingissä vai kauempana Suomessa.

Viimeisenä perusteluna kirkossa pysymiselle Junkkaala mainitsi sen, että ongelmistaan huolimatta kansankirkko on Jumalan sallima ja antama ihmeellinen lahja.

– Tällaisia malleja, jossa kirkolla on tällaiset mahdollisuudet, ei ole maailmassa paljon. Jos kirkko puretaan, niin purkakoon Jumala sen. Se ei ole meidän ihmisten asia.

Kirkon ja sen uudistumisen puolesta on Junkkaalan mielestä edelleen rukoiltava, jotta kirkko voisi uskollisena Jumalan sanalle uudistua. Samoin on huolehdittava siitä, että kirkossa saa opettaa Jumalan sanan mukaisesti.

Tähän liittyen Junkkaala sanoi kirkossa tarvittavan ruokkimispaikkoja, joissa voi kokoontua ja viettää ehtoollista. Tämä voi perinteisen virkakannan kannattajien näkökulmasta olla vaikea asia ja liittyy Junkkaalan mukaan myös siihen, että Kirkon tulevaisuuskomitean mietinnössäkin (2016) mainittujen henkilöseurakuntien kaltaisia rakenteellisia ratkaisuja evankelis-luterilaisessa kirkossa voitaisiin selvitellä.

Perusta-lehden teologiset opintopäivät Kauniaisissa alkoivat tänään keskiviikkona ja päättyvät perjantaina.

Kuva: Jussi Rytkönen. Timo Junkkaala on Suomen Raamattuopiston eläkkeellä oleva entinen toiminnanjohtaja, Perusta-lehden päätoimittaja ja kirkkohistorian dosentti.

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliOulussa Kiimingin seurakunta sai osia Oulujoen seurakunnasta – taustalla kirkkohallituksen päätös
Seuraava artikkeliPispalan uudistunut kirkko siunataan loppiaisena – ”Aiemmin on puuttunut yhteen tulemisen paikka”

Ei näytettäviä viestejä