Sunnuntain evankeliumi: Kolmiyhteyttä ei voi ylittää eikä ohittaa
Vanhan kevennyksen mukaan Pyhän Kolminaisuuden päivä ei ole niitä sunnuntaita, joita saarnaajat erityisesti odottavat. Päivän aihe on kristinuskon dogman kivikovaa ja välttämätöntä ydintä, ja Kolminaisuuden päivä on myös uskontunnustuksen päivä. Mutta on se aiheeltaan myös vaikeasti ymmärrettävä ja selitettävä.
Ongelmaa ei helpota se, että toisen vuosikerran evankeliumi (Joh. 15:1–10) näyttää liittyvän aiheeseen melko ohuesti: puhuuhan Jeesus siinä lähinnä uskovan ja itsensä suhteesta. Mutta jos ajattelemme asiaa Jumalan salatun luonteen kannalta, ovat ymmärtämisen ja saarnankin juuret myös tämän perikoopin kautta onnellisesti koossa.
Kolminaisuusoppi tarkoittaa sitä, että Jumaluudessa on yksi olemus ja samalla kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki, siis Luoja, Lunastaja ja Pyhittäjä. Isästään Jeesus-Vapahtaja puhuu tässä perikoopissa toistuvasti. Pyhää Henkeä ei mainita, mutta kun Jeesus mainitsee usein uskovan tuottaman hyvän hedelmän, on kristillisen tradition mukaan syytä ajatella niiden olevan myös Hengen hedelmää (Gal. 5:22).
Luotettavat jutut eivät synny ilmaiseksi. Tilaamalla viikon lukuoikeuden Kotimaan tähtijuttuihin hintaan 1,95 euroa tuet laadukasta ja merkityksellistä journalismia.