Raamatun kuusi Mariaa

Jeesuksen äiti

Raamatun Marioista yksi on muita tunnetumpi. Jeesuksen äiti on kristinuskon kuuluisin nainen.

Katolisessa ja ortodoksisessa kirkossa Marian asema on vahva, monen mielestä jopa liioiteltu. Varsinkin katoliset opit Marian tahrattomasta sikiämisestä ja ikuisesta neitsyydestä vetävät luterilaisen mietteliääksi. Toisaalta luterilaisuudessakin Mariaa kunnioitetaan ja pidetään esikuvallisena ihmisenä.

Kirkkotaiteen ja kansahurskauden kaikkein suosituimmat taideteokset kuvaavat Mariaa.

Läntisissä kirkoissa puhutaan Neitsyt Mariasta tai Pyhästä Marista. Kristikunnan tunnetuimpia rukouksia on Ave Maria (Ole tervehditty Maria). Itäisessä kirkossa Mariasta käytetään ilmaisuja Jumalansynnyttäjä ja Jumalanäiti. Rakastetuimmat ikonit kuvaavat Mariaa ja Jeesus-lasta.

Nasaretista kotoisin oleva Maria oli teinityttö, joka sai enkelin vieraakseen. Maria kuuli olevansa raskaana ja synnyttävänsä Jumalan. Nuoresta, ehkä vain 14 vuoden iästään huolimatta Maria oli kihloissa puuseppä Joosefin kanssa. Tuohon aikaan juutalaistyttöjen tavallinen avioitumisikä oli 15 vuotta.

Marian kohtalo on kiehtonut ihmisiä psykologisesti ja hengellisesti. Mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa? Uskoinko enkelin sanoman? Luotaisinko ilmestyksen perusteella Jumalaan?

Kristillisen opetuksen mukaan Maria uskoi ja luotti. Hänen nöyryytensä ihmeen edessä on esikuva kaikille kristityille.

Jeesuksen äiti mainitaan Raamatussa nimeltä 20 kertaa.

Nainen Magdalasta

Raamatun toiseksi tunnetuin Maria on eittämättä Magdalasta kotoisin ollut nainen. Hänet tunnetaan myös lisänimellä Magdaleena.

Jeesus paransi riivaajien vallassa olleen Marian, joka alkoi kiitollisuudesta seurata Jeesusta. Maria oli paikalla, kun Jeesus kuoli Golgatalla. Hän oli myös niiden kolmen naisen joukossa, jotka pääsiäisaamuna menivät Jeesuksen haudalle. Tosin Johanneksen evankeliumin mukaan Magdalan Maria meni haudalle yksin.

Maria Magdaleenasta on olemassa myös hurjia ulkoraamatullisia tulkintoja. On väitetty, että hän oli Jeesuksen vaimo tai alun perin prostituoitu. Taiteilijat käyttävät jatkuvasti hyväkseen näitä tulkintoja.

Magdalan Maria mainitaan evankeliumeissa nimeltä yhteensä 15 kertaa.

Lasaruksen ja Martan sisko

Kolmanneksi tunnetuin Raamatun Maria on Martan ja kuolleista herätetyn Lasaruksen sisar. Jeesus vieraili sisarusten kodissa mielellään.

Kun Maria istui Jeesuksen jalkojen juuressa kuuntelemassa tämän puhetta, taloustöiden rasittama Martta torui siskoaan. Silloin Jeesus sanoi: ”Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.” (Luuk. 10:42)

Jeesuksen sanojen on tulkittu tarkoittavan, että on hyvä keskittyä myös hengellisiin asioihin eikä käyttää kaikkea energiaansa arkiaskareisiin.

Maria mainitaan nimeltä Luukkaan evankeliumissa kahdesti ja Johanneksen evankeliumissa kymmenen kertaa.

Jaakobin äiti

Neljäs evankeliumien Maria liikkui ilmeisen tiiviisti Jeesuksen lähipiirissä. Hän oli myös yhden opetuslapsen, Jaakobin, äiti. Tämä Maria mainitaan Raamatussa myös Jaakobin veljen Joosefin äitinä.

Evankelista Johannes tietää, että Maria oli Kloopas-nimisen miehen vaimo. Kloopas lienee sama Alfeuksenakin tunnettu henkilö, jonka pojaksi apostoli Jaakob kolmesti mainitaan.

Jaakob nuoremman äitiä kutsutaan parissa kohdassa ilmauksella ”se toinen Maria”. Hän oli kolmantena mukana, kun Magdalan Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan hautaan lasketun Jeesuksen ruumiin. Hän oli myös ylösnousemuksen ensimmäisiä todistajia.

Jaakobin äiti mainitaan evankeliumeissa nimeltä yhteensä kahdeksan kertaa.

Markuksen äiti

Jaakobin äidin lisäksi Raamattu mainitsee nimeltä toisenkin Marian, jonka lapsi oli Jeesuksen seuraaja. Apostolien teoissa (12:12) kerrotaan, että kun Pietari oli vapautunut vankilasta, ”hän lähti kohti Johanneksen äidin Marian taloa, sen Johanneksen, jota kutsutaan Markukseksi”.

Samassa jakeessa kerrotaan myös, että talossa oli paljon väkeä rukoilemassa.

Marian koti Jerusalemissa toimi siis alkuseurakunnan kokoontumispaikkana. Maria mainitaan poikansa kautta, mutta avaamalla kotinsa ovet uskonveljille ja -sisarille hän paljastuu vahvaksi vaikuttajaksi kristinuskon alkuhetkillä. Marian poika Markus oli Paavalin työtoveri.

Kristitty nainen Roomassa

Raamatun kuudesta Mariasta ehkä tuntemattomin on nainen, jonka Paavali mainitsee kerran Roomalaiskirjeessä (16:6): ”Terveisiä Marialle, joka on nähnyt paljon vaivaa teidän hyväksenne.”

Maria mainitaan osana terveisten luetteloa, joka on osoitettu Priscillan ja Aquilan, Paavalin työtovereitten talossa kokoontuvalle seurakunnalle.

Suurin osa Paavalilta terveisiä saavista henkilöistä on miehiä, mutta mukana on myös muutama nainen. Ensimmäisenä heistä mainittu Maria oli yksi alkuseurakunnan vastuunkantajista, kaikesta päätelleen luotettava rivijäsen.

Rooman Mariasta on muiden Marioiden tapaan esikuvaksi. Kaikki eivät halua olla esillä, mutta nimeltä mainituksi tuleminen on tärkeää.