Pössyteltiinkö temppelissä ja tiedetäänkö nyt miltä Jahve näyttää? – Arkeologien löydöistä syntyi jännittäviä teorioita

Viime vuonna Israelin arkeologisista kaivauksista uutisiin nousi kaksi erikoisempaa teoriaa. Jerusalemin Hebrew Universityn professori Yosef Garfinkel herätti vilkasta keskustelua löydöllään, jonka hän väitti esittävän Jahven eli Israelin Jumalan päätä. Israel-museon arkeologi Eran Arie ja bioarkeologi Dvory Namdar puolestaan onnistuivat tunnistamaan pyhäkön alttarin pinnalta kannabiksen jäämiä.

Khirbet Qeifyassa ja Mozassa kaivauksia tehnyt Yosef Garfinkel onnistui löytämään kolme lähes 3000 vuotta vanhaa savifiguriinia, jotka esittävät miehen päätä. Kaksi niistä löytyi varastohuoneesta, jossa oli useita kulttiesineitä mukaan lukien kaksi hevosta esittävää figuriinia.

Garfinkelin Biblical Archeology -verkkolehdessä julkaiseman teorian mukaan päät ovat kuuluneet ratsastajapatsaisiin. Koska kanaanilaiset eivät kuvanneet miespuolista jumalaansa ratsailla ja Vanha testamentti puolestaan useamman kerran mainitsee Jahven ratsastamassa pilvillä tai hevosilla, Garfinkel päätteli päiden esittävän Israelin Jumalaa.

Juutalaisuudessa Jahven kuvaaminen on kuitenkin kielletty. Koska löydetyt päät ovat peräisin 900–800-luvuilta eKr.,Garfinkel päättelee löydöksensä perusteella, että kuvakielto on tullut juutalaisuuteen vasta 700-luvulla eKr.

Joukko tutkijoita julkaisi Biblical Archeology -lehdessä vastineen Garfinkelin teorialle. Heidän mukaansa ratsastajapatsaat yleistyivät 700-luvulta eKr. ja lisäksi löydetyistä päistä puuttuu jumalallisia piirteitä, joten on liian pitkälle mentyä tulkita niiden esittävän Jahvea. Tutkijoiden mukaan kyseiset päät ovat luultavammin votiivilahjoja, joita on tuotu kiitokseksi temppeliin.

Kannabista poltettiin alttarilla

Toisen kiinnostavan löydön mukaan Tel Aradissa olevan pyhäkön alttarilla on noin 2700 vuotta sitten polteltu kannabista. Asiasta kertoo muun muassa Live Science -verkkolehti.

Muinaisen Juudan kuningaskunnan alueelta 60-luvulla esiin kaivetun Tel Aradin linnoituksesta löytyi hyvin säilynyt pyhäkkö, joka on peräisin ajalta 750–715 eKr. Pyhäkössä on kaksi alttaria, joiden pinnalta on löydetty kiinteytynyttä mustaa ainetta. Kun sitä 60-luvulla tutkittiin, sen todettiin sisältävän eläimen rasvaa.

Nyt arkeologit Eran Arie ja Dvory Namdar päättivät analysoida aineen uudelleen semminkin, kun sitä vielä oli jäljellä alttarien pinnoilla. Suuremmalta alttarilta löydetty aine sisälsi suitsuketta ja eläimen rasvaa. Arkeologien yllätykseksi pienemmän alttarin pinnalta löytyi kannabiksen jäänteitä ja eläinten jätöksiä. Jätöksiä oli käytetty polttoaineena. Tutkimustulos vahvistettiin vielä toisessa laboratoriossa.

Arkeologien mukaan löydöt viittaavat siihen, että Juudan kuningaskunnassa on 700-luvulla käytetty kultin harjoittamisessa apuna hurmosta ja harhanäkyjä stimuloivaa kasvia. Koska Aradin pyhäkkö oli virallinen Juudan kuningaskunnan palvontapaikka, sen käytännöt saattavat myös valottaa samaan aikaan Jerusalemissa sijainneen Salomon temppelin kulttimenoja.

Eran Arien mukaan kannabista on saatettu käyttää vähintäänkin ainesosana temppelissä poltetussa suitsukkeessa.

Lue myös

Arvio: Arkeologia ei ”todista” Raamattua oikeaksi

Edellinen artikkeliSuositut kirkkomuskarit pitävät myös nuorten aikuisten kirkkopolkua auki – ”Hengelliset laulut siirtyvät kotiin ja leikkeihin”
Seuraava artikkeliEduskunnan puhemies Anu Vehviläinen kääntyi luterilaisesta ortodoksiksi

Ei näytettäviä viestejä