Maahanmuuttajamiesten rippileirillä Hailuodossa tutkittiin Raamattua innokkaasti

Lauttamatkan takana Hailuodossa pidetään turvapaikanhakijoiden rippileiriä. Pidennetty viikonloppu on vain pieni osa urakkaa, joka alkoi helmikuussa.

Opetusvuorossa on Oulujoen seurakuntapastori Terttu Laaksonen, joten toinen vetäjä, Karjasillan seurakunnan kappalainen Kimmo Kieksi ehtii Hailuodon ruokakauppaan ostamaan iltapalatarvikkeita. Illalla on luvassa grillausta ja tutustumisleikkejä.

Aamupäivän aiheena on Jumalan kolmiyhteys. Presbyteerisen seurakunnan pastori Gumo Kak tulkkaa arabian ja suomen välillä.

– Sanotaanko Raamatussa, minkä näköinen Jeesus oli?

Herää touhukas keskustelu. Opettajan mukaan Jeesus oli paikallisen Lähi-idän ihmisen näköinen.

– Se olisi siunaus meille, huokaa oppilas.

Opettaja kertoo rippikoululaisten kotiseudulla asuneista itämaan tietäjistä ja partilaisista, jotka kuulivat jo ensimmäisenä helluntaina sanoman Jeesuksesta.

– Miten paljon paremmin te voisitte ymmärtää Jeesuksen maailmaa kuin me!

Mutta mikä yhteys Pyhällä Hengellä on helluntaikertomuksen makeaan viiniin? Oppilaat yllättävät opettajan: arabiankielisessä Raamatussa sama sana tarkoittaa sekä viiniä että paholaista.

”Irakissa kristinusko oli kielletty”

Haiderin ja monen muun ryhmäläisen ensikosketus kristinuskoon oli kirkkorakennus.

– Vastaanottokeskuksen ohjaajan kanssa tutustuimme eri paikkoihin Suomessa. Kuulin kirkossa, että on mahdollista osallistua rippikouluun. Täällä tuntuu hyvältä, rauhalta. Oli yllätys, kun sain arabiankielisen Raamatun, jota pystyn lukemaan. Irakissa kristinusko oli kielletty.

Myös Fouad kiinnostui kristinuskosta, kun sai siitä tietoa. Hän luki Katekismusta ja Raamattua salaa kolmen ystävänsä kanssa ja kyseli paljon pastoreilta.

Kristityksi kääntyminen ei ole helppo päätös. Oppitunnin aikana keskustelu palautuu pariinkin kertaan tuttavaan, jota oli puukotettu kauppakeskuksessa, kun tämä oli lehtijutussa kertonut kääntyneensä kristityksi.

Osa leiriläisistä on jo kastettu, joku Suomeen tultuaan, joku jo vauvana. Yksi kuuluu katoliseen kirkkoon. Jotkut ovat tulleet Suomeen kiintiöpakolaisina, toiset turvapaikanhakijoina. Osalla on oleskelulupa, osalla ei.

– Osa leiriläisistä on kristittyjä ennestään, jolloin rippikoulu on osa seurakuntaan liittymistä. Miten uudessa maassa ja kulttuurissa ja uudella kielellä ollaan kristitty? Rippikoulu tukee heitä tässä.

Yhteistä on, että kaikki rippikoululaiset ovat aikuisia miehiä.

– Leiriläiset eivät tunne toisiaan etukäteen. Samoin kuin tavallisessa rippikoulussa, heidän pitää ryhmäytyä ja oppia luottamaan toisiinsa, jotta uskaltaisivat puhua ja kysyä. Kun vieraita mieshenkilöitä on paljon paikalla, naisen voi olla paha kysellä, ja silloin hän jää paitsioon, Laaksonen kertoo.

Oulun seudulla turvapaikanhakijanaiset käyvät tällä hetkellä rippikoulua yksityisopetuksessa kuten miehet aiemmin.

Kasteopetusta edeltää haastattelu

Karjasillan seurakuntaan ilmoittautuu Kimmo Kieksin mukaan viikoittain ihmisiä, jotka haluavat kääntyä kristityiksi.

– Teemme perushaastattelun, ennen kuin otamme ihmisen kasteopetukseen. Pelkän turvapaikkapäätöksen johdosta ilmoittautuvat henkilöt jäävät jo alkuvaiheessa pois, koska eivät halua sitoutua niin pitkään prosessiin.

Rippikoululaiset osallistuvat vähintään kolmen kuukauden ajan seurakuntaelämään. He kuulevat muun muassa lähetystyöstä ja oppivat kaupunkiviljelyn kautta luomisen teologiaa.

– Ensin henkilö oppii kristinuskosta jotain ja näkee, mitä se on käytännössä. Sen jälkeen hän päättää vapaasti, haluaako mennä kasteelle ja haluaako, että hänet konfirmoidaan.

Armon, rakkauden ja rauhan sanoma kiinnostaa ihmisiä, jotka ovat pettyneet entiseen.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun he voivat valita uskontonsa vapaasti.

Kuva: Jaani Föhr. Bahaa sattui tutustumiskäynnille kirkkoon juuri, kun siellä näytettiin elokuvaa Jeesuksesta. Nyt hän käy rippikoulua oppiakseen lisää kristinuskosta ja pohtii kasteelle menoa.

Oikaisu 13.7.2017 kello 13.11: Artikkelissa kerrottiin rippileirin järjestyspaikan sijaitsevan Hailuodossa Oulussa. Hailuoto on oma itsenäinen kuntansa.

Lue myös:

Arkistojuttu: Islamista kristinuskoon kääntyvät kaipaavat enemmän tukea

Arkistojuttu: Kristittyjen apu ja väkivallattomuus vetoavat muslimeihin

Arkistojuttu: Piispa Simo Peura: Pakolaisilla on oikeus kääntyä kristityiksi

Edellinen artikkeliArkkipiispa Mäkinen: Vastuumme on tehdä ilmastonmuutoksen estämiseksi kaikki mahdollinen
Seuraava artikkeliPääkirjoitus: Lähi-idän epävakaus näkyi Nilsiässä traktoreina kulkuväylällä

Ei näytettäviä viestejä