Lähetyshiippakunta ja Sley eri linjoilla Sambian piispanvihkimyksestä

Lähetyshiippakunnan piispa Risto Soramies on vihkinyt Sambian luterilaisen kirkon (LECA) piispan virkaan. Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys olisi toivonut afrikkalaista vihkijää.

Sley on tehnyt pitkään lähetystyötä Sambiassa. Lähetyshiippakunnan piispa avaa asiaa omalta kannalta blogissaan. Soramies kertoo kutsun vihkimään yllättäneen hänet. Blogista avautuu myös Sambian luterilaisen kirkon vaikea tilanne. Vihitty piispa on nimeltään Robert Kaumba.

”Hän oli kirkon muitten pappien kanssa koulutuksessa, jonka oli järjestänyt pastori James May Sleyn ylläpitämässä, kirkon käyttöön annetussa keskuksessa… Valittu piispa joutui kuitenkin jatkuvasti poistumaan oppitunneilta, koska poliisi oli saanut ilmoituksen, jossa väitettiin Kaumban aiheuttavan epäjärjestystä ja häiriötä laittomilla puuhillaan. Kun mainitsen, että ilmoituksen alla oli edellisen piispan allekirjoitus, saa lukija pienen välähdyksen monissa Afrikan kirkoissa vallitsevasta tilanteesta”, Soramies kirjoittaa blogissaan.

Sleyn toiminnanjohtaja Lasse Nikkarikoski, onko teillä yhteiskenttiä Lähetyshiippakunnan kanssa Sambiassa?

– Meillä ei ole yhteiskenttiä eikä yhteisjuttua. Annoimme siitä ihan mustaa valkoisella. Toivoimme vihkimyksen toteutuvan laillisen kokouksen ja reilun äänestystuloksen jälkeen ja afrikkalaisen piispan toimesta.

– Sambian kirkossa on aika yllättävä kokonaistilanne. Kirkolliskokous äänin 19-4 valitsi Kaumban seuraavaksi piispaksi. Sen jälkeen siellä alkoi outo ja selvittämätön kokonaiskuvio. Piispan vihkimystä lykättiin ja lykättiin. Tuli yllättäviä käänteitä. Jostakin syystä pienelle vähemmistölle tilaisuus ei sopinutkaan. Tässä yhteydessä viestitimme, että tuemme uuttaa piispaa, joka on siihen laillisesti äänestetty ja onnittelimme valinnasta. Vihkimyksessä sitten, että se kääntyi tuolla lailla, emme ole olleet millään lailla aloitteellisia, Nikkarikoski jatkaa.

Sleyllä ei ole tällä hetkellä Sambiassa lähettejä eikä sillä ollut osallisuutta piispan vihkimyksessä. Mainittu kirkon rakennus on Sleyn omistama, mutta se on vastikkeetta Sambian kirkon käytössä.

– Me odotamme jännityksellä, rauhoittuuko kokonaistilanne. Siellä on isot jännitteet heimojen ja henkilöiden välillä vähän siellä sun täällä. Jatkamme yhteydenpitoa, vierailuja ja avustustoimintaa jossain määrin. On yritetty vaikuttaa siltä osin rakentavasti mitä voidaan.

Onko Sambian kirkko nyt Lähetyshiippakunnan kirkko?

– Tuskin paikallisilla mitään sellaista ajatusta on, että siihen liittyvät. Se pitäisi kysyä Kaumbalta ja kumppaneilta. Tuli aika äkkiä ja yllättäen meillekin nämä tiedot, Nikkarikoski sanoo.

– Meidän näkökulmasta olisi voitu tehdä niin päin, että olisi vielä kutsuttu synodi uudestaan koolle ja vahvistettu tilanne. Synodi olisi voinut sopia selkeän päivän ja oltaisiin menty normilain mukaan ja joku afrikkalainen olisi vihkinyt. Nyt on vähän tilanne, ettei osata sanoa, mihin tämä sitten johtaa.

– Koko onnettomuus lähti liikkeelle siitä, että siellä paikallinen joukko lähti toimimaan vastoin paikallisen synodin selkeää päätöstä, Nikkarikoski sanoo, muttei kuitenkaan usko, että edellinen piispa olisi itse ollut halukas jatkamaan tehtävässään.

Näetkö Lähetyshiippakunnan toiminnan asiassa rakentavana vai hajottavana?

– En tiedä, onko tämä edes Lähetyshiippakunnan toimintaa. En tiedä, onko Soramies siellä aikaisemmin ollut ja tiennyt tilanteesta. Sanotaanko näin, että ei se välttämättä helpoin ratkaisu tässä tilanteessa ollut. Kun se meni näin, ei meillä ollut siellä edes edustusta, Nikkarikoski muotoilee.

Sley peruutti oman edustajansa lähettämisen piispanvihkimykseen.

Lue ”Sambian kirkolla ei mitään tekemistä Lähetyshiippakunnan kanssa”

Edellinen artikkeliEnsimmäiset korkeakoulutetut asioimistulkit valmistuvat
Seuraava artikkeliArkkihiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä

Ei näytettäviä viestejä