Kysely kristillisestä mediasta: Puolet suomalaista tuntee Radio Dein – Kotimaan tuntee neljännes

Valtakunnallisen kristillisen radiokanavan Radio Dein tuntee 50,1 prosenttia täysi-ikäisistä suomalaisista, ja se on Suomen tunnetuin kristillinen media. Asia käy ilmi Kantar TNS Oy:n tutkimuksesta, jossa vertailtiin 18 vuotta täyttäneiden suomalaisten kristillisen median käyttöä Radio Dein toimeksiannosta.

Erityisen tunnettu Radio Dei on 35–49-vuotiaiden (59 prosenttia) ja 50–64-vuotiaiden (59 prosenttia) sekä akateemisesti koulutettujen (68 prosenttia) keskuudessa.

Kotimaa-lehden sekä pääkaupunkiseudun seurakuntien Kirkko ja kaupunki -median tuntee runsas neljännes aikuisista. Seuraavaksi tunnetuimmat kristilliset mediat, Sana-lehti ja Askel-lehti, ovat tuttuja enää harvemmalle kuin joka kuudennelle suomalaiselle.

Kymmenen tunnetuimman kristillisen median joukkoon mahtuvat vielä Radio Patmos ja Kotimaan verkkolehti Kotimaa24, mutta kumpikin on tuttu enää harvemmalle kuin joka kymmenennelle suomalaiselle.

Seurakuntalainen.fi-verkkomedian tietää neljä prosenttia täysi-ikäisistä suomalaisista.

Järviradiossa uskonnollista ohjelmaa muun ohjelman ohessa

Toiseksi tunnetuin kristillinen media kyselyssä oli mainosrahoitteinen Alfa-tv, jonka tuntee 46 prosenttia kansasta. Kanava lähettää myös IRR-TV:n tuottamia kristillisiä ohjelmia.

Avoimen herätyskristillisen TV7:n tietää noin neljä suomalaista kymmenestä.

Uskonnollista ohjelmaa muun ohjelmiston lomassa lähettävä Järviradio on tuttu vajaalle kolmannekselle 18 vuotta täyttäneistä suomalaisista.

Kysely tehtiin 17.–21. toukokuuta 2019 ja siihen vastasi 1 100 suomalaista. Virhemarginaali on 2,5 prosenttiyksikköä.

Kuva: Olli Seppälä. Radio Dei ja Kotimaa järjestävät yhdessä Piispan kyselytuntia. Kuvassa Mikkelin piispa Seppo Häkkinen, päätoimittaja Sari Savela Seurakuntalainen.fi:stä, Tapio Honkamaa Mikkelin Kaupunkilehdestä, ohjelmajohtaja Kai Kortelainen Radio Deistä sekä kuvan ottaja Olli Seppälä Kotimaasta.

Lue myös:

Radio Dei aloitti 20 vuotta sitten – ”Emme ole koskaan olleet varsinaisesti voitollinen radioasema”

Sley lopetti säästöpaineissa yhteistyön Radio Dein kanssa – Patmos tarjosi ilmaista ohjelma-aikaa

Radio Dei alkaa lähettää aamuhartauksia perinteiseen kellonaikaan, arkisin kello 7.50

Kysely selvitti tunnetuimmat kristilliset mediat


***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliKolumni: Kummiuden teologia on käytännöllistä, totesin puolivuotiaan kanssa merenrannassa
Seuraava artikkeliTornion kirkkoherran valinnassa taas dramatiikkaa – tällä kertaa vaali ratkesi seitsemän äänen erolla

Ei näytettäviä viestejä