Kommentti: Elokapinassa kuuluu profeetallinen ehdottomuus

Tuskin mikään mieltään osoittava ryhmä on viime aikoina herättänyt niin paljon ja laajalti tunteita kuin Elokapina. Liike vaatii – näkökulmasta riippuen – vauhtia ilmastotalkoisiin tai utopistisia aikatauluja hiilineutraaliuden saavuttamiseen.

Julkisuutta saadakseen Elokapina ylittää luvallisen ja luvattoman, laillisen ja laittoman rajan. Se pysäyttää liikenteen ja kieltäytyy noudattamasta poliisin ohjeita. Kyse on siis kansalaistottelemattomuudesta oikeaksi koetun asian puolesta.

Tästä kaikesta saatiin näyttöä viime viikolla, kun Elokapina aloitti Helsingissä kymmenen päivää kestävän mielenilmauksen, Syyskapinan. Sen on määrä kestää 8.10. asti. Poliisi on kahdesti ottanut talteen mielenosoittajia keskeltä Mannerheimintietä. Mielenilmaus on kuitenkin jatkunut Eduskuntatalon lähistöllä.

Sunnuntai-iltapäivänä tunnelma oli leppoisa, musiikki jytkytti ja menossa oli jonkinlainen tanssikisa eli battle.

Paikalla oli myös liikkeen jäsenten ryhmä, joka koostuu yli 45-vuotiaista, heidän joukossaan yhteyshenkilö, joka toimii poliisin ja Elokapinan johdon välillä. Pelkästä nuorisoliikehdinnästä ei siis ole kyse. Ilmastonmuutos huolestuttaa kaikenikäisiä.

Lue lisää Elokapinan yli 45-vuotiaista jäsenistä Ylen jutusta täältä.

***

Viime lauantaina Helsingin Sanomissa julkaistiin piispa emeritus Eero Huovisen mielipidekirjoitus, jossa hän ilmaisi tukensa Elokapinan tavoitteille. Moni on varmasti Huovisen kanssa samaa mieltä. Ilmastohuoli on vakava asia. Se yhdistää ihmisiä.

Samalla Elokapinan tyyli ja toimintatavat herättävät ärtymystä. Suomalaiset ovat lainkuuliaista kansaa, eikä järjestys- ja liikennehäiriöiden tietoinen aiheuttaminen yleensä herätä sympatiaa. Lyhyen tähtäimen pikkuhaitta kiinnostaa enemmän kuin kauempana häämöttävä iso haitta (lue: mahdollinen katastrofi).

Elokapina ja kirkko ovat löytäneet toisensa jo ennen Huovisen kirjoitusta. Vuosi sitten lokakuussa Temppeliaukion kirkossa Helsingissä järjestettiin Ilmastomessu. Kirkkokahveilla oli Elokapinan väkeä kertomassa liikkeen tavoitteista.

– Toivottavasti he saavat lisää aktiivisia jäseniä. On tärkeää, että Elokapinassa kuuluu nuorten ääni. Ilmastonmuutos koskettaa ennen kaikkea nuoria, pastori Hilkka Niemistö sanoi Kirkko ja kaupunki -lehdessä.

Facebookissa on ryhmä Kristittyjen Elokapina (Christian Climate Action Finland). Ryhmä määrittelee itsenä näin: ”Kapinoimme elämän puolesta seuraten Jeesuksen esimerkkiä radikaalista oikeudenmukaisuudesta ja inspiroituen Hänen sääntöjä rikkovista rakkaudellisista teoistaan. Jumala rakastaa luomaansa maailmaa ja on käskenyt meitä varjella sitä.”

Itä-Suomen yliopiston kirkkohistorian professori Ilkka Huhta otti heinäkuussa Kotimaan kolumnissaan kantaa Elokapinan tavoitteiden puolesta. Hän vertasi keskenään kirkollisen median suhtautumista Lapuan liikkeen talonpoikaismarssiin 1930-luvulla ja suhtautumista Elokapinaan.

”Elokapinaan suhtautuminen ei ole ollut kristillisessä lehdistössä yhtä jakamattoman innostunutta kuin aikanaan talonpoikaismarssin kohdalla oli laita.”

***

Elokapina on osa kansainvälistä ympäristöliikettä, Extinction Rebellionia (usein lyhennys XR). Se käyttää symbolinaan tiimalasia, joka on myös katoavaisuuden ja rajallisuuden symboli. Saman symbolin voi toisinaan nähdä vanhoissa hautamuistomerkeissä. Antiikin aikana tiimalasi oli Khronoksen eli ajan henkilöitymän tunnus. Niin ikään se edustaa hyveellistä elämää, kohtuullisuutta ja pidättyväisyyttä, jotka nekin saattavat olla Elokapinan toivelistalla ihmiskunnalle.

Koska tiimalasin voi kääntää ylösalaisin ja ajan aloittaa ikään kuin alusta, se symboloi myös uutta mahdollisuutta ja niin ollen myös syklistä aikakäsitystä: emme olisikaan lineaarisesti menossa päin seinää.

XR:n tiimalasissa näkyy valuva hiekka. Tempus fucit, aika rientää. Kristittyjen Elokapinan tiimalasissa valuvan hiekan paikalla on risti.

Elokapinan toimintaa voi pitää profeetallisena. Asiat, joista liike puhuu, tosin ovat yleisesti tiedossa, mutta ihmiskunta ei vielä täysin osaa tai halua toimia tiedon mukaisesti. Ratkaisevat päätökset uupuvat. Ilmastomuutoksen kriitikot tai jopa sen kieltäjät pitävät meteliä omissa kuplissaan.

Profeetan otteita Elokapina edustaa myös ehdottomuudessaan. Jos profeetat ovat liian totuudellisia, heidän sanansa voivat kaikua kuuroille korville.

Fiksu profeetta ei ole oikeassa, vaan saa ihmiset kuulemaan. Profeetan onnistuminen nähdään siitä, onko hänen huudollaan vaikutusta.

Lue myös:

Piispa Eero Huovinen tuki Elokapinan tavoitteita HS:ssa – ”Olisiko mahdollista, että keskittyisimme kuuntelemaan?”

***

Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.

Edellinen artikkeliPiispa Eero Huovinen tuki Elokapinan tavoitteita HS:ssa – ”Olisiko mahdollista, että keskittyisimme kuuntelemaan?”
Seuraava artikkeliVuoden kristillinen kirja -kilpailun finalistit julki – katso kuusi ehdokasta

Ei näytettäviä viestejä