Kokonaiskirkon viestintä kolmeksi vuodeksi luupin alle – ”Tulossa ei ole uutta Kipaa”

Kirkkohallituksen täysistunto päätti 19.1. pitämässään kokouksessa perustaa kolmivuotisen hankkeen, jossa selvitetään kokonaiskirkon viestintää. Hankkeen päätavoitteeksi kerrotaan kirkon vaikuttavuuden vahvistaminen viestinnän keinoin, kustannustehokkuus tiedostaen mutta seurakuntien ja hiippakuntien identiteettiä kunnioittaen.

Viestintäselvityksen hankejohtajana toimii kokopäiväisesti kirkon viestintäjohtaja Tuomo Pesonen. Hanke päättyy 31.12.2023.

Tuomo Pesonen listaa hankkeen suurimpina ja ehkä työllistävimpinä esimerkkeinä kolme keskeistä aluetta: audiovisuaaliset tuotannot, sosiaalinen media sekä painetut lehdet.

– Esimerkiksi juhlapyhien alla monet seurakunnat tekevät omia videoitaan. Voi kysyä, onko siinä löydettävissä yhteistyömahdollisuuksia. Sama koskee painettuja lehtiä ja niiden sisältöjä.

– Tarkoituksena ei kuitenkaan ole luoda mitään keskitettyä järjestelmää, vaan verkostoitunut kokonaisuus. Kirkon viestinnällä voisi olla joissain osa-alueissa koordinoiva rooli, joskin joissain asioissa koordinointia voitaisiin aivan hyvin tehdä muuallakin. Tulossa ei siis ole uutta viestinnällistä Kipaa, Pesonen sanoo ja viittaa Kirkon palvelukeskukseen, jonka toiminta on herättänyt paljon kritiikkiä.

Pesosen mukaan hankkeelle ei ole asetettu tarkkoja säätötavoitteita. Tällä hetkellä kirkon keskushallinnon, hiippakuntien ja seurakuntien viestintä maksaa noin 35 miljoonaa euroa vuodessa.

Viestintäselvityksen selvitysryhmään puheenjohtajaksi nimettiin Tampereen seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Sami Kallioinen. Muiksi jäseniksi nimettiin Kotimaa Oy:n toimitusjohtaja Kati Kinnunen, sosiaalisen median ja koulutusteknologian asiantuntija Harto Pönkä, Kirkon viestinnän käyttöliittymäsuunnittelija Titti Kallio, Vantaan seurakunnan viestintäpäällikkö Meri-Anna Hintsala, Oulun hiippakunnan piispan erityisavustaja Harriet Urponen, Lasten ja nuorten keskuksen viestinnän ja vaikuttamisen johtaja Katri Korolainen, Siilinjärven seurakunnan tiedottaja Sini-Marja Kuusipalo, Porvoon seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Simon Lampenius ja Valion asiakaskokemuspäällikkö Pekka Rantamoijanen. Selvitysryhmän sihteeriksi nimitettiin kehittämistyön asiantuntija, tiedottaja Eva Wäljas Tampereen seurakuntayhtymästä.

Selvityshankkeen ohjausryhmän puheenjohtajaksi nimettiin Turun tuomiokapitulin hiippakuntadekaani (1.2.2021 alkaen Turun arkkihiippakunnan piispa) Mari Leppänen ja muiksi jäseniksi Kirkkohallituksen kansliapäällikkö Pekka Huokuna, Taivalkosken seurakunnan kirkkoherra Tuomo Törmänen, Lapuan tuomiokapitulin hiippakuntadekaani Terhi Kaira ja viestintäpäällikkö, päätoimittaja Minna Siikaniva Kuopion seurakuntayhtymästä.

Tuomo Pesosen sijaisena kirkon viestintäjohtajana 19.1.2021–31.12.2023 toimii Kirkkohallituksen viestintäpäällikkö Eeva-Kaisa Heikura.

***

Seuraa Kotimaata
Facebookissa ja Twitterissä.

Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden tai näköislehden täältä.

Edellinen artikkeliKelton Teologinen instituutti menetti opetuslisenssin – Piispa Häkkinen: Toivon, että koulutusyhteistyö Inkerin kirkon kanssa jatkuu
Seuraava artikkeliKirkko myönsi John Vikström -liikuttajapalkinnon Aira Samulinille

Ei näytettäviä viestejä