Kohupoliitikot valottavat uskonnollista ajatteluaan

niikko_hakkarainen_420

Perussuomalaiset kansanedustajat Mika Niikko ja Teuvo Hakkarainen ovat olleet näkyvillä maahanmuuttopuheidensa vuoksi. Heitä yhdistää myös helluntailaisuus ja uskoontulokokemus. Viitasaarelainen sahayrittäjä Teuvo Hakkarainen joutui kohun keskelle heti alkumetreillään kerrottuaan Helsingin Sanomille maahanmuuttonäkemyksistään. Sahataustan ja maahanmuuttovastaisuuden lisäksi eduskunnan ensikertalainen erottuu edustajatovereidensa enemmistöstä uskonnollisella vakaumuksellaan.

– Mä olen uskovainen mies, mikäs siinä, Hakkarainen sanoo.

Hän kuvaa löytäneensä Jeesuksen 1990-luvun alkupuolella ja ryhtyneensä helluntailaiseksi. Uskosta puhuessaan aluksi hiljaisen oloinen mies saa vauhtia.

– Kaikkea uskonnollisuutta minä vihaan, siitä ei ole mitään hyötyä. Kun tulee uskoon ja saa Jumalan rauhan, vapautuu kaikesta sellaisesta mikä elämää rasittaa, jos kärsii esimerkiksi alkoholismista.

– Uskonnollisuus ja Kristuksen sisäinen tunteminen ovat aivan eri asioita. Uskonnollisuus on vain sääntöjä sääntöjen päälle, sellaista muotojumalisuutta mistä ei ole mitään hyötyä. Uskonto on piilopaikka, jonne on paettu syntiinlankeemuksesta saakka.  Koko luomakunnan ongelma on se, että ihminen lähti karkuun Jumalaa alussa ja sillä pakomatkalla se on niin kauan, kun se löytää Jeesuksen.

Myös Hakkaraisen puoluetoveri, vantaalainen Mika Niikko on helluntailaisuuden piiristä.

– Mä olen tullut uskoon vuonna 1991. Olen kokenut uudestisyntymisen. Silloin löysin rauhan elämääni ja sen suunta muuttui täysin. Olen taustaltani päihdeperheen lapsi. Kun nyt jo edesmenneet vanhempani aikanaan erosivat, jouduin lastenkotiin, kunnes äiti meni uudestaan naimisiin. Muutimme Korsoon, kun oli 12-13 -vuotias ja viikoittainen kaljoittelu alkoi.

Hän kertoo, että lapsena alkanut säännöllinen bilettäminen jatkui 24-vuotiaaksi.

– Aika villiä oli. Sinä aikana voin henkisesti pahoin. Tein paljon syntiä ja pahaa.

Koettuaan helluntaiseurakunnassa uskoontulemisen, elämästä tuli erilaista.

– Elämänmuutos alkoi siitä. Halu juoda loppui. Se oli niin täyskäännös kuin voi vain olla.

Räsänen kutsui raamattupiiriin

Tämän jälkeen Niikko omistautui nuorten auttamiselle. Opiskeltuaan helluntaiherätyksen Iso Kirja -opistolla teologiaa, hän perusti erityisnuorisotyötä tekevän Takaisin elämään ry:n. Hän sanoo, että nuorten ja lapsiperheiden asia on hänelle keskiössä eduskunnassa. Vakaumus näkyy hänen mukaansa politiikassa, kun käsitellään moraalisia kysymyksiä.

Niikon tulkinnassa se tarkoittaa muun muassa sitä, että hän sanoo puolustaneensa perinteistä perhemallia ja ettei hän ole koskaan hyväksynyt seksuaalivähemmistöjen kampanjoita.

– En ole vähemmistöjä vastaan, mutta tarkoitus ei ole se, että he alkavat vaatia meitä elämään omilla ehdoillaan, kansanedustaja esittää.

– Tuskin politiikka tulee tämän ympärillä pyörimään. Tulen keskittymään perheiden ja lasten asioihin. En mä ole mitään noitavainoa täällä suorittamassa. Ei se ole mun juttu. Keskityn siihen mitä olen 11 vuotta tehnyt, Niikko sanoo.

Hakkaraisen mukaan helluntaiherätykseen kuuluminen ei juuri vaikuta politiikkaan.

– No kyllähän mulla on moraali kohdallaan, ei kait se helluntailaisuus muuten vaikuta sen enempää. Ei sieltä mitään sääntöjä tule.

Hakkarainen sanoo löytävänsä uskon hengenheimolaisia muistakin puolueista.

– Perussuomalaisissa on ehkä aika montakin. Niitä on tullut tänne siksi, että perussuomalaiset ottavat selkeämmin kantaa kuin kristilliset, hän sanoo.

Eduskunnassa pyörii raamattupiiri, johon Niikko ja Hakkarainen aikovat osallistua kumpikin kansanedustaja Päivi Räsäsen kutsusta.

– Päivi Räsänen esitti kutsun jo viikko sitten. Lupasin tulla tutustumaan. Kuulostaa ihan hyvälle, että kristityt päättäjät hiljentyvät sanan ääressä ja jakavat ajatuksiaan ylöspäin ja keskenään, Niikko sanoo.

Niikon ja Hakkaraisen kansanedustajauran alkutaivalta on leimannut maahanmuuttopuheet. Helsingin Sanomien haastattelussa Hakkarainen käytti maahanmuutosta puhuessaan sanaa ”neekeriukko” ja matki halventavaan sävyyn islamilaista rukouskutsua. Hän vetoaa muun muassa siihen, että ennen neekeri ei ollut haukkumasana eikä se ole sitä hänelle.

YLE Uutisten mukaan Hakkaraisen Helsingin Sanomien haastattelussa antamat lausunnot ovat johtaneet poliisitutkintaan.

Niikko puolestaan hätkäytti maahanmuuttoteemaisella blogikirjoituksestaan Uuden Suomen sivustolla. Hän sanoo olevansa pahoillaan, että blogin sisältämä lainaus tulkittiin hänen omaksi tekstikseen, vaikka kyseessä oli verkossa levinnyt teksti, jota hän sanoo lainanneensa esimerkkinä suomalaisten maahanmuuttoasenteista.

Helsingin Saalem-seurakunnan seurakunnanjohtaja, entinen Suomen Helluntaikirkon hallituksen puheenjohtaja Klaus Korhonen sanoi Kotimaa24:lle aiemmin, että hänen kantaansa Niikon mielipiteisiin Uuden Suomen blogikirjoituksessa oli kyselty. Korhonen sanoi Kotimaa24:lle, etteivät ne edusta helluntailaista maahanmuuttajaystävällistä linjaa.

Lue myös: Perussuomalaisten kansanedustajat puolustelevat kielenkäyttöään

Edellinen artikkeliJippu vaihtui Kaleniukseen Motoristikirkossa
Seuraava artikkeliKansliapäällikköä mietityttää uuden hallituksen kehitysapulinjaukset

Ei näytettäviä viestejä