Kirkon Jäsen360°-työkalu kasvoi uusille markkinoille

Kirkon jäsenymmärryksen parantamiseen Kotimaa Oy:ssä kehitetty segmentointityökalu Jäsen360° on kasvanut laajemmaksi, eri elämänaloja kartoittavaksi ja syväluotaavaksi Ihminen360° -konseptiksi.

Ideana on luokitella ihmiset kiinnostuksen kohteiden ja niin sanottujen kontekstien perusteella, joissa hän liikkuu ja joihin hän mielellään samaistuu. Kun tähän yhdistetään todellinen verkkokäyttäytyminen, käsillä on uudenlainen tapa kohdentaa sisältöjä ja mainontaa kuluttajille.

Segmentointi on paras arvaus, tilastollinen ennuste joka perustuu niihin jälkiin, joita ihmisestä verkossa jää. Esimerkkisi jos olet kiinnostunut auton vaihtamisesta ja käyt tietynlaisilla verkkosivuilla, alat saada sinulle kohdennettua automainontaa.

– Kaikki lähti kirkkosegmentoinnista. Jäsen360° on käytössä jo noin sadassa seurakunnassa, joissa halutaan ymmärtää jäsenistöä paremmin, keitä he ovat, mitä ajattelevat. Samaa segmentoinnin logiikka sovellamme nyt myös uusilla alueilla, sanoo Ihminen360°-liiketoimintayksikön vetäjä Jarmo Lipiäinen.

Tällä hetkellä tekeillä on segmentoinnit liikunnasta, matkailusta, ruoasta sekä terveydestä ja hyvinvoinnista. Asumissegmentointi on myös suunnitteilla.

– Politiikan puolella olemme tehneet vihreille oman Vihreät360°-segmentoinnin.

Kotimaa on solminut yhteistyösopimuksen Aller Medioiden kanssa, jossa nämä Ihminen360°-segmentit kiinnittyvät 2,7 miljoonaan markkinointikelpoiseen suomalaiseen. Digitaalisella puolella segmentit kiinnittyvät jopa kuuteen miljoonaan verkkoprofiiliin.

– Nyt tätä rikastettua tietoa on mahdollista käyttää monikanavaisessa sisällön ja mainonnan kohdentamisessa ja toimivuutta pystytään mittaamaan erittäin tarkasti.

– Markkinoinnin kuuma termi on mikrohetki. Se on juuri se hetki verkossa, jolloin asiakas on valmis tekemään ostopäätöksen. Moni taho on kiinnostunut samaan oman viestinsä näkyviin juuri tuohon hetkeen, Lipiäinen sanoo.

Ihminen360° on Kotimaa Oy:n konsultointiliiketoiminnan tulosyksikkö.

Kuva: Olli Seppälä. Jarmo Lipiäinen puhumassa 16.2. Helsingin musiikkitalolla pidetyssä Rikastamon Ihminen360° -lanseeraustilaisuudessa.

Lue myös:

Kotimaa nimetty ison datan edelläkävijäksi

Onko seurakuntalainen sittenkin asiakas

Edellinen artikkeli”Messuun voi tulla vaikkei uskoisi Jumalaan”
Seuraava artikkeliValko-Venäjän pieni luterilainen kirkko on ekumeenisesti aktiivinen

Ei näytettäviä viestejä