Kirkkoneuvos: ”Kankaan lausunto vain yksi osa Kirkkohallituksen selvitystä”

Helsingin yliopiston siviilioikeuden professorin Urpo Kankaan mukaan kirkon on järjestettävä vihkiminen samaa sukupuolta oleville pareille avioliittolain muutosten astuttua voimaan 1.3.2017 alkaen.

Toinen vaihtoehto olisi päättää kirkolliskokouksessa, että kirkko vihkii avioliittoon vain eri sukupuolta olevia pareja. Kankaan lausunnosta uutisoi eilen Valomerkki.

Nykyisellään kirkkolaissa tai -järjestyksessä ei vaadita, että vihittävien tulisi olla eri sukupuolta. Kirkkokäsikirjassa puhuu morsiamesta ja sulhasesta. Kankaan mukaan tällä ei ole samanlaista oikeudellista velvoittavuutta kuin kirkko- tai avioliittolain säädöksillä.

Kirkkohallituksen hallinto-osaston johtaja, kirkkoneuvos Pirjo Pihlaja kommentoi Kankaan lausuntoa Kotimaa24:lle lyhyesti. Hänen mukaansa professorin lausunto on vain osa Kirkkohallituksessa käynnissä olevan selvityksen tausta-aineistoa ja myös muita lausuntoja odotetaan.

– Kirkkohallituksessa on valmisteilla kirkolliskokouksen toimeksiannosta oikeudellinen selvitys avioliittolain muutoksen vaikutuksista kirkkoon. Asia on kirkolle tärkeä, joten tutkimme asian huolella. Selvityksen valmistelu on vielä kesken.

Pihlajan mukaan tällaisissa kysymyksissä on tyypillistä, että asiantuntijoiden näkemykset poikkeavat toisistaan.

Hän viittaa sähköpostitse antamassaan vastauksessa myös eduskunnan lakivaliokunnan mietintöön, kun se käsitteli avioliittolain muutokseen johtanutta aloitetta:

”Avioliittolain 16 §:stä seuraa, että vihkiminen on uskonnolliselle yhdyskunnalle oikeus, ei velvollisuus. Lakivaliokunnan käsityksen mukaan, jos kansalaisaloitteessa ehdotetut lainmuutokset hyväksyttäisiin, uskonnollisille yhdyskunnille ei syntyisi oikeudellista velvoitetta muuttaa vihkimiskäytäntöjään.”

Lue myös:

Valomerkki: Oikeusoppineen mukaan kirkon on vihittävä samaa sukupuolta olevia

Edellinen artikkeliAktiivipoliitikkoja ei ole ollut Lähetysseuran hallituksessa
Seuraava artikkeliLaura Malmivaara on kesäkuun liikuntakummi