Jaakobinpaini ja neljä muuta fraasia Raamatusta

Raamattu on kielen ja mielen lähde. Moni fraasi tai sanonta on lähtöisin Isosta Kirjasta, vaikka niiden käyttäjä ei sitä tiedä.

1. Leijonan osa

Puhekielessä tarkoittaa suurinta tai parhainta osaa. ”Hän sai leijonan osan”.

Leijona tunnettiin Vahan testamentin maailmassa ja sen ruokailutavat tiedettiin. Kun leijona kaataa saaliseläimen, se syö siitä niin paljon kuin halua ja jaksaa. Vasta sitten on muiden metsän eläinten ja raadonsyöjien vuoro.

Leijonan osa ei esiinny suoraan Raamatussa, mutta on johdettavissa sieltä. Esimerkiksi (1. Moos 49:9): Juuda, sinä nuori leijona, saaliilta olet noussut, poikani. Hän on kyyristynyt, käynyt makuulle, kuin leijona, kuin jalopeura. Kuka uskaltaa häntä häiritä?

2. Pääkallonpaikka

Kun he tulivat paikkaan, jota kutsutaan Golgataksi, Pääkallonpaikaksi… (Matt 27:33).

Nykykielessä Pääkallonpaikasta puhuvat tuskin tarkoittavat paikkaa, jossa Jeesus ristiinnaulittiin, vaan viittaavat tapahtumien polttopisteessä olevaan esimerkiksi firman tai ministeriön pääkonttoriin, jossa tehdään tärkeitä ja ratkaisevia päätöksiä.

Käsitteen käytön piiloviesti on kertoa, että Golgata oli tapahtumien keksipiste, historian merkittävä tihentymä.

3. Etsikkoaika

Ajanjakso jolloin voi tai pitää tehdä tärkeitä ratkaisuja. Kun etsikkoaika on ohitse, aikaikkuna sulkeutuu eikä valintaa voi enää tehdä – se meni sivu suun. Etsikkoajalla on myös hengellisessä merkitys herätyskristillisyydessä: erityinen ajanjakso jolloin Jumala kutsuu ihmistä tai häntä kiinnostavat uskoasiat tavalla, joka edeltää uskonnollisen vakaumuksen omaksumista (myös uskoontuloa).

Taustalla ovat Jeesuksen sanat hänen lähestyessään Jerusalemia ja ennustaessaan sen tuhon (Luuk 19: 44): He mursakaavat maan tasalle sinut ja sinun asukkaasi. Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi.

4. Pää vadille

Kun jonkun päätä vaaditaan vadille, hänelle vaaditaan rangaistusta tai kostoa. Syyllinen halutaan vastuuseen teoistaan. Jonkun on maksettava.

Sanonnan taustalla on Raamatun kertomus (Mark 6:17-29) Herodeksen pidoista, joissa hän lupasi täyttää kaikki tytärpuolensa toiveet jos tämä tanssisi pöytäseurueelle. Kun lupauksen lunastuksen aika koitti, tyttö pyysi äitinsä kehotuksesta saada Johannes Kastajan pään lautasella. Ja niin tapahtui.

5. Jaakobinpaini

Puhekielessä jaakobinpainista on kyse silloin, kun ihminen kamppailee vaikean asian kanssa päästäkseen selvyyteen omasta näkemyksestään tai kun hän joutuu ottamaan mittaa perimmäisistä kysymyksistä. Jaakobinpainia ei voi voittaa, mutta kampailu voi päättyä. Nykykielessä jaakobinpaini on kamppailua sisäisen ristiriidan kanssa.

Alkuperäinen Jaakob paini Raamatussa (1. Moos 32:23-33) Jumala vastaan. Jumalaa edusti mies, joka taiteessa kuvataan enkelinä (tarustossa nimeltään Penuel, Jumalan kasvot). Jaakob kieltäytyi lopettamasta kamppailua ennen kuin vastustaja siunaa häntä.

Teksti on osa alunperin Kotimassa 2012 julkaistusta jutusta, jota on hieman muokattu. Lähde: Maunu Sinnemäki: Raamatun sitaattisanakirja. Otava 1992, 2. painos.

Kuva: Gustave Dorén kuvitusta Raamattuun. Jaakob painii enkelin kanssa.

Edellinen artikkeliOliko Urho Muroma fasisti?
Seuraava artikkeliUudet virret syntyvät kuvastamaan aikaamme

Ei näytettäviä viestejä