Helluntaikirkko julkaisi kannanoton: Avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto

Helluntaikirkko on julkaissut kannanoton, jossa se toteaa oman avioliittokantansa säilyneen muuttumattomana lainsäädännön muutoksista huolimatta. Helluntaikirkon mukaan avioliitto on ”Jumalan säätämä, luomisessa asetettu ja Jeesuksen Kristuksen opetuksessaan vahvistama yhden miehen ja yhden naisen välinen yhdyselämän muoto”. Helluntaikirkko tiedotti asiasta perjantaina.

– Tänä vuonna avioliittolakiin tuli iso muutos, ja luterilaisessa kirkossa käydään tästä asiasta keskustelua. Halusimme tuoda esille sen, että meille linja on selkeä ja sama kuin tähänkin asti, Suomen Helluntaikirkon johtaja Mika Yrjölä kommentoi kannanottoa helluntaiherätyksen
Ristin Voitto
-lehdelle.

Kannanotossa todetaan kirkon hyväksyvän sen, että lainsäädäntö pyrkii kansalaisten yhdenvertaisuuteen riippumatta siitä, noudattavatko he kristillisen avioliitto- ja seksuaalietiikan periaatteita.

”Näkemyksemme mukaan yhdenvertaisuutta ei kuitenkaan edistetä rinnastamalla miehen ja naisen väliseen avioliittoon muunlaisia yhteiselämän muotoja”, Helluntaikirkon kannanotossa kirjoitetaan.

Helluntaikirkko toteaa, että avioliittolain muuttumisen myötä uskonnollisten yhdyskuntien ja yhteisöjen toimintamahdollisuuksien varmistaminen on tärkeää tilanteissa, ”joissa lainsäädännön sallimat käytännöt ja Raamatusta nousevan kristillisen etiikan mukaiset periaatteet ovat keskenään ristiriidassa”.

Johtaja Yrjölän mukaan helluntaikirkko kunnioittaa ihmisten itsemääräämisoikeutta ja tunnustaa, että ihmisillä on oikeus toimia tavoilla, jotka Suomen laki mahdollistaa.

– Me uskomme, että olisi parempi, jos myös Suomen laki määrittelisi avioliiton edelleen naisen ja miehen väliseksi. Valtio on kuitenkin tehnyt omat ratkaisunsa, Yrjölä sanoo Ristin Voiton haastattelussa.

Suomen Helluntaikirkko on uskonnollinen yhdyskunta, johon kuuluu 41 helluntaiherätyksen piirissä olevaa paikallisseurakuntaa eli vajaa viidennes Suomen helluntaiseurakunnista. Helluntaikirkolla on myös vihkimisoikeus, eli se voi hakea pastoreilleen ja vanhimmilleen vihkilupia.

Kuva: Olli Seppälä. Helluntaiseurakunnan Saalem-temppeli Helsingissä. Saalem-seurakunta on yksi Suomen Helluntaikirkon jäsenseurakunnista.

Lue myös:

Analyysi: Nyt kovenivat äänenpainot – ykseyspuhe sysättiin syrjään, kun vihkikannat kärjistyivät

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata digilehden ja printtilehden täältä.

Edellinen artikkeliMatti Pehkonen: Kymmenen teesiä kehitysvammaisten kohtaamisesta seurakuntatyössä
Seuraava artikkeliKolumni: Yhteinen uskonnonopetus ei sovi kaikille, mutta valinnanvapauden puute ei ole nykypäivää

Ei näytettäviä viestejä