Äiti Amman halauksissa hindulainen ydin

Äiti Amma vieraili viime viikonloppuna Suomessa 13. kertaa. Halaustapahtumaa oli seuraamassa myös hindulaisuuteen perehtynyt piispainkokouksen pääsihteeri Jyri Komulainen.

Komulainen pitää Amma-liikettä mielenkiintoisena ja ristiriitaisena ilmiönä, joka ylittää perinteisen uskonnollisuuden rajoja. Liike on joustava eikä vaadi ehdotonta jäsenyyttä.

– Kyse on tyypillisestä uushindulaisesta liikkeestä, joka häivyttää hindulaisen ytimensä ja antaa siten mahdollisuuden osallistua väljemmin. Mutta puheiden taustalla on kyllä vahvasti hindulainen viesti.

Komulaisen mielestä äiti Amman tunnusmerkki, halaaminen, rikkoo koskemisen hierarkiaa. Se ylittää myös kastirajoja.

– Uskonnontutkijan näkökulmasta kyse on uudenlaisesta ilmiöstä. Amma on avatara-guru, uudenlainen guru, joka on tullut ikään kuin tyhjästä. Perinteisesti guruilla on omat gurunsa, mutta äiti Ammalla ei. Hän on köyhän kalastajaperheen tytär.

Komulainen ei ole itse koskaan käynyt äiti Amman halattavana. Kun hän kertoi Twitterissä olevansa Amman tilaisuudessa Vantaalla, kirjalija-pappi Jaakko Heinimäki tviittasi, että ”syliin vaan”.

– En mennyt. En ole käynyt halattavana koskaan Ammaan tilaisuuksissa, sillä teologina ja tutkijana tunnistan, että halaaminen on keskeinen osa uskonnollista rituaalia. Olkoonkin, että kaikki halattavana käyneet eivät sitä ehkä niin koe. Minusta akateemisen teologin kannattaa olla pidättyväinen tässä asiassa.

Komulainen sanoo, että Amma haastaa suomalaiset teologit, jotka osaavat kyllä kohdata maallistumisen ja siihen liittyvät ilmiöt.

– Amman ympärille rakentunut liikehdintä on joustavaa. Siinä ei vaadita, että alkaa seurata Ammaa, voi hyvin hengata ikään kuin reunoilla. Mutta tarvittaessa tarjolla on kokonaisvaltainen elämäntapa, jossa voi vetäytyä Amman ashramiin Intian Keralaan.

Amman ohella Suomessa tunnettu hindulaisuuden muoto Krishna-liike sen sijaan on selvärajaisempi jäsenyyden suhteen. Se on myös rekisteröitynyt uskonnolliseksi yhdyskunnaksi.

Komulainen kertoi myös ensimmäistä kertaa havainneensa äiti Amman tilaisuuden ulkopuolella aggressiiivisen kristittyjen vastakampanjan.

Komulainen on tutkinut Intian uskontoja. Hän on myös tutkinut äiti Amman ympärille rakentunutta liikettä.

Kuva: Olli Seppälä

Lue myös:

Äiti Amma kolmattatoista kertaa Suomeen

Edellinen artikkeliVäitös: Onko uskonnollinen usko tahdonvaraista vai ei?
Seuraava artikkeliOnko kirkkoon kuuluminen liian kallista?

Ei näytettäviä viestejä