Palmusunnuntai, Matt. 21:12-17, Sakari Hosike

Sakari Hosike
Johanneksen seurakunta, Tampere

3 vsk. palmusunnuntain teksti ei kerro siitä, kun Jeesus saapui kuninkaana Jerusalemiin ja kansa tervehti Häntä Hoosianna-huudoin ja palmunoksin. Tämän vuoden teksti kertoo mitä Jeesus teki Jerusalemin temppelissä.

Kuulimme 4 kohtaa. Jeesus puhdisti temppelin, sitten Hän päästi sokeat, rammat ja lapset temppeliin ja paransi. Seuraavana aamuna Jeesus kirosi viikunapuun ja neljänneksi sanoi vaikeita sanoja rukouksesta ja uskosta.

Nämä 4 kohtaa ymmärretään oikein, kun näemme ne osana suurempaa kokonaisuutta, kun katsomme Jeesuksen kokonaistehtävää ja Jumalan pelastussuunnitelmaa. Jeesus tuli maan päälle ja palmusunnuntaina Jerusalemiin ja kuoli ristillä ja Hänen verensä sovitti kaikkien ihmisten kaikki synnit ja pääsiäisenä Hän nousi kuolleista voitettuaan synnin, kuoleman ja Saatanan. Ristinkuolema ja ylösnousemus olivat osia Jeesuksen tehtävässä: Jeesus teki Uuden liiton Jumalan ja ihmisten välillä – ja Hän lopetti Vanhan liiton.

Jeesuksen tekoja temppelin suhteen tulee tarkastella tätä taustaa vasten: Jeesus teki Uuden liiton ja lopetti Vanhan liiton.

Katsomme taustaksi muutaman tiedon temppelistä sekä mitä Jeesus oli aikaisemmin sanonut siitä ja siellä tapahtuvasta jumalanpalveluksesta.

Temppeli oli Israelin uskonnollinen ja valtiollinen keskus. Sillä ei ollut vain symbolinen merkitys, vaan se oli todellinen väline olla yhteydessä Jumalaan ja saada synnit anteeksi. Temppelissä uhrit suorittivat ja kaikkea toimintaa valvoivat Mooseksen lain mukainen papisto ja erityisesti ylipapit. Mooseksen laki, Jumalan antamat säädökset sisälsivät tarkat määräykset temppelistä tapahtuvista toimista. Temppeliä valvottiin kaikenlaisten häiriöiden ja saastumisten varalta: koko Israel muisti miten synti oli 600 vuotta aikaisemmin johtanut Salomonin temppelin tuhoutumiseen. Nyt Herodeksen temppeliä vahdittiin tiukasti varsinkin vuoden suurimman juhlan, pääsiäisen aikaan.

Ennen kuin katsomme Jeesuksen toimia temppelissä, ymmärrystämme auttaa seuraavat Jeesuksen sanat temppelistä, jotka Hän sanoi aikaisemmin Syykarin kaupungin kaivolla. Jeesus keskusteli samarialainen kanssa siitä, mikä oli oikea paikka ja oikea tapa olla yhteydessä Jumalaan.
Joh. 4: ”Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.”

Jeesus sanoi, että tulee muutos.

Sitten Jeesus saapui temppeliin ja puhdisti sen. Monia hämmästyttää Jeesuksen väkivaltaisuus. Nöyrä rauhanruhtinas hyppäsi aasinvarsan selästä ja punoi ruoskan ja ajoi kiljuvan väkijoukon ulos temppelistä kaataen rahanvaihtajien pöydät.

Se oli oikein.
Me emme saa verrata Jeesusta itseemme. Me olemme ihmisiä ja ihmisen viha on epäoikeudenmukaista. Jeesus oli ja on Jumala ja mitä Jumala tekee on oikein.
Rahanvaihtoa ja uhrieläinten myyntiä tarvittiin, koska juutalaisia saapui koko Rooman valtakunnan alueelta, mutta sen, minkä piti palvella Jumalaa ja ihmistä, oli muuttunut yksisilmäiseksi voitontavoitteluksi. Jeesus tyhjensi Rosvojen luolan. Ja mitä korkeampi asema, sitä kovempi vastuu: pappien ja varsinkin ylipappien olisi pitänyt hoitaa temppelin puhtaus, mutta he sallivat markkinat ja historia kertoo, että he eivät vain sallineet, vaan saivat hyvät rahat temppelissä tapahtuvasta kaupasta.

Jeesuksen käyttämä väkivalta asettuu oikeisiin mittasuhteisiin, kun vertaamme sitä Vanhan testamentin historiaan. Kun edellisen kerran, 600 vuotta aikaisemmin kuningas Josia puhdisti temppelin ja Israelin, niin se johti aina siihen asti, että pakanapapit teurastettiin omille alttareilleen. Näin toimi ihminen. Kun katsomme tätä taustaa vasten Jeesuksen temppelin puhdistusta, näemme sen Jumalan isällisenä kurituksena lapsilleen. Millään vähemmällä temppeliä ei olisi saatu puhdistettua, eikä kenellekään kirjanoppineelle tai papistolle olisi pitänyt tämä tulla yllätyksenä. Profeetta Malakia oli selvästi ennustanut (Mal. 3), että Jumala itse ja äkkiarvaamatta ilmestyy temppeliinsä ja puhdistaa sen.

Lapset tunnustivat Kuninkaansa ja Jumalansa ja huusivat Hänelle: ”Hoosianna, Daavidin Poika!”, mutta sen sijaan ylipapit ja kirjanoppineet kielsivät messiaansa.

Mooseksen laki kielsi sokeita ja rampoja tulemasta uhraamaan. Kuningas Daavid oli kieltänyt sokeita ja rampoja tulemasta temppeliin. Daadivin Poika Jeesus päästi sokeat ja rammat temppeliin ja paransi heidät. Vanha liitto alkoi väistyä ja Uusi liitto alkoi tulla tilalle. Tällä Jeesus sanoo: Minä olen Laki. Minä olen Temppeli. Minun kauttani ihmiset ovat yhteydessä Isään Jumalaan. Minun kauttani Isä Jumala toimii ja parantaa.

Päästämällä sokeat ja rammat temppeliin Jeesus vahvisti opetustaan siitä, että ihmistä ei saastuta ulkoiset asiat. Ei sokea tai rampa ollut saastunut tai saastuttanut temppeliä. Se, saastuttaa ihmisen, mikä tulee ihmisen sisältä, mitä on ihmisen sydämessä. Sokeat ja rammat eivät saastuttaneet temppeliä, vaan rahanvaihtajat, kyyhkystenmyyjät ja ennen kaikkea papisto saastuttivat väärillä toimillaan temppelin.

Papit, eläinuhrit ja temppeli-rakennus, Vanha liitto lopetettiin. Jeesus teki Uuden liiton ja Hän on Ylipappi ja Temppeli ja Hän antoi kertakaikkisen uhrin kuollessaan ristillä.

Jeesus pani Vanhan liiton papit ja temppeli-kultin viralta, kun Hän kirosi viikunapuun. Viikunapuusta ei löytynyt hyvää hedelmää. Temppelistä ei löytynyt hyvää hedelmää, vaan Rosvojen luola ja korruptoitunut papisto.

Profeetta Jeremian ennustuksen mukaisesti (Jer. 8:13) viikunapuu kuvaa Jerusalemia, papistoa ja kuningasta ja he saivat tuomion. Tämä ei koskenut koko Israelia. 40 vuotta myöhemmin temppeli ja Jerusalem tuhottiin, kuningasta ei enää ollut ja pappien puolue saddukeukset hävisi historiaan ja ylösnousemukseen uskovat fariseukset astuivat juutalaisten johtoon. Huomatkaa: 40 vuotta. Jeesus antoi 40 vuotta armonaikaa. Mutta huonosti Jerusalem, papisto ja kuningas sen käyttivät. Senkin jälkeen, kun he olivat lyöneet Jeesuksen ristille, he eivät katuneet, vaan paatuneesti vainosivat seurakuntaa. Lopulta armonaika päättyi ja Jeesuksen viikunapuulle langettama tuomio astui voimaan. Kun Jeesus kirosi viikunapuun, Hän langetti tuomion Jerusalemille, papistolle ja kuninkaalle. Vanha liitto oli päättymässä ja Jeesus teki Uuden liiton verellään.

Lopuksi Jeesus sanoi vaikeita ja voimakkaita sanoja uskosta ja rukouksesta. En osaa niitä selittää, enkä esitä arvailuja. Suuntaa saa siitä, mitä Jeesus sanoi Syykarin kaivolla. Enää Jerusalemin temppelillä tai ulkoisilla menoilla ei ole merkitystä, vaan Uudessa liitossa rukoillaan Hengessä ja Totuudessa – uskossa.

Ymmärrämme Jeesuksen toimet temppelissä ja Jerusalemissa oikein, kun muistamme Jeesuksen lopettaneen Vanhan liiton ja tehneen Uuden liiton Jumalan ja ihmisten välillä.

Jeesus on meidän temppelimme, ylipappimme ja Hän on sovittanut meidän jokaisen synnit antaessaan itsensä uhriksi. Amen.