Kenelle kellot soivat,ne soivat aina sinulle

Kenelle kellot soivat? Ne soivat aina sinulle!

100-vuotiaan Forssan kirkon kellotornissa on maalaus,jossa on kuvattuna Jeesus seisomassa Gennesaretin järven rannalla opetuslapsiaan opettaen.Tämän kuvan alla on runo,jonka samoin kuin maalauksenkin,on tehnyt aikoinaan kellonsoittaja Pekka Pelli.

Runo on tällainen:” Oli tilanne kerran tämä-On aamu Galilean merellä. Kuin aamuruskon ennättämänä-Seisoo Jeesus rantatörmällä. Tänään on hetki samanlainen-Me hengen hedelmää nauttia saamme,vaan emme tyydy-kun toisenlainen ompi Sana – jota jaamme. Me tahdomme jakaa viisauttamme-Me haluamme herkästi rakastaa,me kaiken kukilla kaunistamme,kuin olisi meidän-vain tämä maa.”

Aikoinaan,suntion lomittajana, kirkon kelloja soitellessani, jäi tämä runo ja maalaus mieleeni. Ne johtivat ajatukseni Lutheriin ja nykyiseen kirkon julistukseen,toimintaan.

Jeesus opetti ihmisiä niin kuin ”se jolla valta on.” Mt.7:29

Jokainen uskova yhtyy apostoli Pietarin tunnustukseen:”Herra,kenen tykö me menisimme?Sinulla on iankaikkisen elämän sanat.” Jh.6:68

Jokainen uskova sai silloin ja saa tänään tyydyttävät vastaukset sekä ajallisen että iankaikkisen elämän kysymyksiin.

Me tunnustaudumme uskonpuhdistajamme Kristuksen kirkoksi. Tämä tarkoittaa Martti Lutherin vallankumouksellisten periaatteiden noudattamista:

  1. Pitäytyen muodolliseen periaatteeseen eli siihen että kirkon ja sen jäsenten korkein ohje sekä opin että elämän alalla on yksin Raamattu.
  2. Pitäytyen julistuksessa ja elämässä aineelliseen periaatteeseen eli siihen että ihminen pelastuu Jumalan edessä,yksin armosta,Kristuksen tähden,uskon kautta,ilman lain tekoja.

Runossa todettiin:”vaan emme tyydy-kun toisenlainen ompi Sana -jota jaamme.” Runoilija oli oikeassa. Viimeisten aikojen hengellinen luopumus,paatumus ovat vaikuttamassa. Ihmiset ”ovat opetusta ottamassa,eivätkä koskaan voi päästä totuuden tuntemiseen.” 2 Tim 3:7 Miksi?

Uskonpuhdistuksen muodollinen periaate on unohdettu. Raamattua voidaan tulkita oman viisauden ja yhteiskunnallisen tasa-arvo normien mukaisesti. Pappeja kirkollemme valmistavassa yliopistossa on jumaluusoppineita,jotka kieltävät Raamatun jumalallisuuden. Siksi kielletään Jeesuksen jumaluus ja Hänen maailman synnit sovittaneen sijaisuhrinsa. Siksi katoavat ”iankaikkisen elämän sanat.” VT:n kuningas Saul on tästä esimerkkinä:1 Sam. 16:14 ”Mutta Herran Henki poistui Saulista, ja Herran lähettämä paha henki vaivasi häntä.”

Uskonpuhdistuksen aineellinen periaate,armon oppi on mitätöity. On paljon julistusta,opetusta,jossa pelastukseemme lisätään jotain ihmisen omaa myötävaikutusta,osuutta tai suoritusta.

Pelastus käsitetään Jumalan ja ihmisen välisenä yhteistyönä. Selkeä synnin ja armon,lain ja evankeliumin linja puuttuu.

Me tahdomme jakaa viisauttamme. Me haluumme herkästi rakastaa,me kaiken kukilla kaunistamme. Kuin olisi meidän- vain tämä maa.”

Hylkäämällä ”iankaikkisen elämän sanat”,raamattuperiaatteen ja armon opin,kirkko jättää nykyihmisen heitteille eli oman itsensä varaan,hukkumaan. Ihmiselle jääkin ”vain tämä maa.”

Jukka Teininen

Srk-mestarin viikonvaihde lomittaja 1.8.1978-31.03.1985

Jukka Teininen
Jukka Teininen
Saarnaaja (eläk.) Hengellinen työ Forssan Ev.lut. Srk Kirkkokuoro 1966 - 1978 Lähetyssihteeri 1975-1998 Forssan ev.lut. Srk oto Lähetystyön kannatusrenkaan ja Forssan Kristillisen Työväenyhdistyksen perustamiset 1996 Kirkon saarnalupa 1978-1995 .Piispa Kortekankaan peruutus 02.08.1995 Seppo Suokunnaksen ”tarpeettomuuslausunnon”avulla.(haamukirjoittaja) SLEY:n saarnalupa 1987 Seppo Suokunnaksen tekemä ”hyllytyspäätös” 08.05.1996 Taloudellinen tappio kirjoista 2.500 mk SRK-mestarin sijainen 1.8.1978-31.03.1985 Forssa ev.lut. Suomen Kristillisen Työväen liitto  oto saarnaaja 1979- Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys piirisihteeri 1990-eläkkeelle 1.2.1995 - Concordia r.y yhdyshenkilö 1995- Luther-säätiön perustamisasiakirja säädekirja 27.10.1999 Perustajajäsen. Luther säätiö , toimintavaltuutettu 2001-? Kirkkovaltuuston jäsen 1979-1982 Seurakuntaneuvoston jäsen 1983-1986 , 1995-1998