RAAMATUN SEKSISÄÄNNÖT OVAT SELKEÄT JA KIRKKAAT



RAAMATUN IKUISET KÄSKYT

Jumala antoi Raamatussa käskyt ja määräykset ikuisina (5. Moos. 6:2, 16).


”Älkää lisätkö mitään näihin käskyihin älkääkä poistako niistä mitään”
(5. Moos. 4:2). (3. Moos. 18:26–29; 22:31; 23:3–5; 26:3; 5. Moos. 4:1, 5–6, 14, 6:6, 14–15, 17, 25; 10:13, 20; 11:1, 8, 22–23, 26–28; 27:10).


”Nainen ei saa pitää yllään mitään miehen asuun kuuluvaa, eikä mies saa pukeutua naisen vaatteisiin. Jokainen, joka niin tekee, on iljetys Herralle, teidän Jumalallenne” (5. Moos. 22:5).
”Älä käytä härkää ja aasia kyntöparina.”
”Älä käytä vaatteita, jotka on kudottu kahdesta eri lankalajista, villasta ja pellavasta.”
”Tee tupsut viittasi kaikkiin neljään kulmaan” (5. Moos. 22:10–12) (4. Moos. 15:37–40)
”Noudata näitä minun lakejani. Älä anna karjassasi kahden erilaisen eläimen pariutua keskenään.
Älä kylvä samaan peltoon kahta erilaista siementä.
Älä pue yllesi vaatekappaletta, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta. (3. Moos. 19:19)

***

Orjuudesta antaa Raamattu tarkkoja määräyksiä:


Raamatun mukaan Jumala sanoo:

”Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä, jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako;

onhan orja hänen omaisuuttaan.” (2. Moos. 21:2, 20, 32)

***
Jumala antaa Raamatussa määräyksiä tyttären orjaksi myymisestä. (2. Moos. 21:2, 7–8)
”Jos härkä puskee kuoliaaksi orjan tai orjattaren, omistaja maksakoon orjan isännälle kolmekymmentä sekeliä hopeaa ja eläin kivitettäköön”. (2. Moos. 21:2, 20, 32)

Uudessa Testamentissakaan ei Paavali kiellä tai tuomitse orjuutta. (1. Kor. 7:20–21) (Tit. 2:9), (1. Tim. 6:1–4)

***

Raamatussa Jumala määrää:

”Orjanne ja orjattarenne teidän tulee ostaa muilta, ympärillänne asuvilta kansoilta…

Heitä voitte pitää pysyvänä omaisuutenanne, ja voitte myös antaa heidät perintönä lapsillenne, jotka samoin saavat pitää heidät orjinaan.

Heidät voitte aina pitää orjinanne,”
(3. Moos. 25:18, 44–46) (5. Moos.15:12–14, 16–18)


VANHAN LIITON JA SEKSUAALIMORAALIA KOSKEVIA JUMALAN MÄÄRÄYKSIÄ JA KÄSKYJÄ

Orjuuden lisäksi perinteinen Vanhan Testamentin perhekäsitys hyväksyy moniavioisuuden:

  • Kantaisä Jaakobille Herra antoi tämän vanhemman vaimon tulla raskaaksi ensin, ja tämä synnytti Jaakobille neljä poikaa. (1. Moos. 29:31)
  • Tämän jälkeen Jaakob teki kaksi lasta nuoremman vaimonsa orjattaren kanssa (30:3–7).
  • Ja sitten Jaakob teki kaksi lasta vanhemman vaimonsa orjattaren kanssa (30:10–13).
  • Tämän jälkeen ”Jumala kuuli Lean (isosiskon) rukoukset”, ja tämä synnytti Jaakobille vielä kolme lasta (30:17–21).
  • Myöhemmin ”Jumala muisti myös pikkusiskoa ja kuuli hänen rukouksensa. Hän antoi Raakelin tulla hedelmälliseksi, ja Raakel tuli raskaaksi ja synnytti pojan” (30:22–24).

Jumala ei tuomitse moniavioisuutta, vaan antaa siihenkin tarkkoja ohjeita. (3. Moos. 18:8; 5. Moos. 21:15–17)


Muita Jumalan seksuaalimoraalia koskevia käskyjä Vanhassa Liitossa:

  • Jos avioitunut tyttö ei ollutkaan neitsyt, ”eikä voida näyttää toteen, että tyttö oli koskematon, vanhimpien tulee viedä tyttö isänsä talon ovelle ja kaupungin miesten on kivitettävä hänet hengiltä”. (5. Moos. 13:20–21)

  • ”Jos mies makaa orjattaren kanssa, joka on luvattu toiselle miehelle vaimoksi mutta jota ei vielä ole lunastettu vapaaksi tai vapautettu, teko vaatii hyvityksen. Älköön heitä silti surmattako, koska nainen ei ollut vielä vapaa.” (3. Moos. 19:20)

  • ”Jos mies tavataan makaamasta toisen miehen vaimon kanssa, molemmat on surmattava, sekä nainen että mies” (5. Moos. 22:22) (3. Moos. 20:10)

  • ”Jos mies makaa toiselle miehelle kihlatun koskemattoman tytön … molemmat on vietävä kaupungin portille ja kivitettävä kuoliaaksi”. (5. Moos. 22:23–24)

  • ”Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä.” (5. Moos. 22:28–29)

  • Raamatun seksuaalimääräysten mukaan neitsyen tytön raiskaamisesta selviää siis maksamalla tämän isälle, ja ottamalla tämän vaimokseen.

  • Raamatussa Jumala määrää, että
  • • ”Jos nainen on tullut saastaiseksi olemalla miehelleen uskoton, kirousta tuottava vesi menee hänen sisuksiinsa ja aiheuttaa hänelle katkeraa tuskaa. Hänen kohtunsa turpoaa, hänen lanteensa kuihtuvat ja hänestä tulee varoittava esimerkki” (4. Moos. 5:27)

  • Jumala antaa luvan sotavankien raiskaamiseen:
  • ”… joku teistä saattaa nähdä vankien joukossa kauniin naisen, rakastua häneen ja haluta hänet vaimokseen. … mies voi maata hänen kanssaan ja ottaa hänet omakseen” (5. Moos. 21:10–14)

Raamatun perhemoraalia:

  • ”Herra sanoi Moosekselle: … Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan.” (3. Moos. 20:9)

  • ”Jos mies makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja yhtyy häneen… Heidät on poistettava kansansa keskuudesta” (3. Moos. 20:18, 18:19).


JUMALAN LUPAAMAT RANGAISTUKSET RAAMATUN VANHASSA TESTAMENTISSA

  • ”Minä olen Herra, teidän Jumalanne… Jos ette kuuntele minua ettekä noudata kaikkia näitä säädöksiä… kuritan teitä seitsenkertaisesti syntienne tähden…
  • Te joudutte syömään poikienne ja tyttärienne lihaa.»” (3. Moos. 26:13–14, 28–29)

Viides Mooseksen kirja, 28. luku kertoo:

”»Jos ette tottele Herraa, Jumalaanne,

ettekä tarkoin noudata kaikkia

hänen käskyjään ja säädöksiään,

niin teitä kohtaavat nämä kiroukset:

  • ”Hän tartuttaa teihin ruton” ”Herra lyö teitä hivuttavalla taudilla, kuumeella ja tulehduksilla,” (28:21)
  • ”teidän päällenne sataa taivaasta hiekkaa, ja te menehdytte. (28:24)
  • ”Herra lyö teitä paiseilla … ihottumilla ja syyhytaudeilla, eivätkä ne koskaan parane.
  • ”Herra lyö teitä sokeudella ja hulluudella” (28:27–28)
  • ”Herra lyö teitä nostattamalla polviinne ja reisiinne pahoja paiseita. Ne leviävät yli koko ruumiinne eivätkä parane.” (28:35)
  • ”te nälkänne ahdistamina syötte omia lapsianne, poikianne ja tyttäriänne,” (28:53)
    ”Teidän osaksenne tulevat kaikki nämä kiroukset. … koska ette totelleet Herraa, Jumalaanne, ettekä noudattaneet hänen käskyjään ja säädöksiään,” (28:45)

UUSI LIITTO ON KUMONNUT VANHAN LIITON

Koko Uusi Testamentti on täyttä korvausteologiaa:

  • Vanha Liitto: ”Mooses otti veren, vihmoi sillä kansaa ja sanoi: »Tämä on sen liiton veri, jonka Herra nyt tekee teidän kanssanne näillä ehdoilla.»” (2. Moos. 24:8).

  • Uudessa Liitossa Jeesus Kristus sanoi: »Tämä on MINUN vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta.»” (Matt. 26:28, Mark. 14:24, Hebr. 9:20)

  • ”Jos ensimmäinen liitto olisi ollut rikkumaton, ei sen sijalle olisi tarvittu toista… Aika tulee, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Se ei ole samanlainen liitto kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa…”

  • ”Puhuessaan uudesta liitosta Jumala osoittaa, että ensimmäinen liitto on vanhentunut. Ja se, mikä on vanhentunut ja aikansa elänyt, häviää pian.” (Hebr. 8:6–13)

  • ”Tästä näemme, kuinka paljon vahvempi on se liitto, jonka takaajana Jeesus on….
  • Laki tekee ylipappeja ihmisistä, jotka ovat heikkoja, mutta lakia myöhemmin vannottu vala nostaa ylipapiksi Jumalan Pojan, joka on saavuttanut ikuisen täydellisyyden.” (Hebr. 7: 22–28)

  • ”Jos pappisvirka muuttuu, muuttuu välttämättä myös laki” (Hebr. 7:12)
  • ”Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus.” (Joh. 1:16–18)

JUMALAN LAKI UUDESSA LIITOSSA

  • ”Nuhtele heitä sen vuoksi ankarasti, jotta he tulisivat uskossaan terveiksi eivätkä enää kuuntelisi juutalaisia taruja ja sellaisten ihmisten käskyjä, jotka ovat kääntäneet selkänsä totuudelle.

  • Puhtaille kaikki on puhdasta, mutta epäpuhtaille ja epäuskoisille ei mikään ole puhdasta, vaan heidän mielensä ja omatuntonsakin on likaantunut.” (Tit. 1:10–15)

  • ”Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.
  • … Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta.
  • Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia.” (Gal. 3:21, 24–29)

  • ”Kuinka te nyt jälleen turvaudutte noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin? Aiotteko jälleen alistua niiden orjiksi? Te pidätte tarkoin silmällä päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja määrävuosia. Pelkään pahoin, että olen tehnyt teidän takianne turhaa työtä.” (Gal. 4:4, 9–11)

”Laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää.

Laki ei ikinä pysty tekemään pysyvästi täydellisiksi niitä, jotka astuvat Jumalan eteen” (Hebr. 10:1).

  • ”Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi.
  • Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa.” (Hebr. 7:15–19)

  • ”Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan,
  • olemme päässeet vapaiksi laista.
  • Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina.” (Room. 7:4, 6)

Jeesus kertoo uuden liiton säännöt, Jumalan Lain:

  • ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat” (Matt. 7:12).

  • ”Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: »Opettaja, mikä on lain suurin käsky?» Jeesus vastasi: »Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.
  • Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
  • Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.»” (Matt. 22:35–40)
  • ”Näitä suurempaa käskyä ei ole” (Mark. 12:28–31; Luuk. 10:25–37).

Ja Paavali jatkaa:

  • ”Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.

  • Käskyt »Älä tee aviorikosta», »Älä tapa», »Älä varasta», »Älä himoitse», samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.»
  • Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
  • Näin rakkaus toteuttaa koko lain.” (Room. 13:8–10)

  • ”Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle. …
  • Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.»” (Gal. 5:1–4, 14)

  • ”Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen. …
  • Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta. Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia.” (Gal. 3:21, 24–29)
  • ”Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, …” (Gal. 4:4, 9–11)

Ja Jaakob:

  • ”Jos te noudatatte lain kuningaskäskyä: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi», te teette oikein. Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä” (Jaak. 2).

Ja Johannes:

”Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.

Mutta jos me rakastamme toisiamme, Jumala pysyy meissä ja hänen rakkautensa on saavuttanut meissä päämääränsä.” (1. Joh. 4:9–12)

”Rakkaat ystävät! Käsky, jonka teille kirjoitan, ei ole uusi. Se on se vanha käsky, joka teillä on ollut alusta alkaen, se sana, jonka te olette kuulleet.

Ja kuitenkin käsky, jonka teille kirjoitan, on uusi: nyt se on toteutunut hänessä ja teissä, sillä pimeys hälvenee ja tosi valo loistaa jo.” (1. Joh. 2:7–8)

”Tämä on se sanoma, jonka te alusta alkaen olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toisiamme” (1. Joh. 3:11).

”Tämä on hänen käskynsä:

meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt” (1. Joh. 3:23).




antti.vuolanne@gmail.com
antti.vuolanne@gmail.comhttps://www.anttivuolanne.fi/
Antti Vuolanne on valtiotieteiden maisteri ja yhteiskunnallisten aineiden opettaja. Hän on toiminut aikoinaan mm. kansanedustajana ja kauppa- ja teollisuusministerin erityisavustajana, kirkkovaltuutettuna sekä 28 vuotta kaupunginvaltuutettuna.