Kansat kasteen kautta Kunnian Kuninkaan kartanoon


Kuvassa Loimaan evankelisen kansanopiston Toveriliiton sihteeri Eino Knuutila puhuu Someron seurakuntakeskuksessa torstaina 23.10.2025 Toveriliiton vieraillessa rakkaassa seurakunnassamme.

Tässä toisessa kuvassa on kolme kotikirjastoni Raamattua

vasemmalta alkaen

Raamattu tšekiksi, Uusi testamentti sanskritiksi ja Raamattu esperantoksi

Lauantai 1.11.2025

Pyhäinpäivä

Pyhien yhteys

Pyhäin päivän epistolasta nostan esiin pari kohtaa.

  1. Ensinnäkin kirkon katolisuuden eli koko maailmaa koskevana Jumalan kansana.
  2. Jo Abraham sai lupauksen siitä, että kaikki kansat tulevat hänessä siunatuiksi. Tämä toteutui Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala otti ihmisyyden ja tuli keskellemme. Ihmisyyden puolesta hän on Abrahamin jälkeläinen, Jumaluuden puolesta ikuinen ja kaikkivaltias Jumala. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän sovitti koko maailman kaikki ihmiset kaikkina aikoina ja antoi tulevaisuuden ja toivon koko maailmalle.
  3. Nyt taivaan valtaistuimellakin hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
  4. Ilmestyskirja kuvaa tätä taivaallisessa näyssä: Ihmiset kaikkialta ja kaikista oloista ovat kokoontuneet Jumalan valtaistuimen eteen. Siellä Jumalan Poika, joka Jumalan Karitsana antoi sovitusuhrin puolestamme, istuu Jumalan istuimella ja kaikki kansat kootaan hänen eteensä.
  5. Luther iloitsi tästä suunnattomasti, koska Jumalan valtaistuimella istuu Vapahtajamme, joka puolustaa meitä ihmisiä.
  6. Toiseksi kasteen merkitys taivaaseen pääsemisen merkkinä.
  7. Ilmestyskirjassa valkea vaate kuvaa kasteen toimitusta. Jos vain oli mahdollista käytännössä toteuttaa, niin vanhassa kirkossa kasteen toimituksessa annettiin juuri kastetulle valkea vaate, vanhurskauden vaate, kuten Ilmestyskirja sitä nimittää. Tämä kasteen antama Jumalan vanhurskaus on tulevan taivaan saliin pääsyn suurena tuntomerkkinä.
  8. Vanhan kirkon isiltä on ajatus, että luonnollinen syntymä antaa meille tämän ajallisen elämän, mutta kasteen antama uudestisyntymä antaa meille iankaikkisen elämän. Niin paljon kuin iankaikkisuus on ajallisuutta suurempi, niin paljon luonnollista syntymää suurempi on kasteen antama uudesti syntymä.
  9. Kaste liittää meidät Kristuksen sovintotyöhön Golgatan ristillä.
  10. Siksi Ilmestyskirjassa puhutaan tästä sovintotyöstä: Valkeat puvut on pesty Karitsan veressä. Tässä siis sanotaan, että kaste liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuteen.

Niinpä juuri kasteen välityksellä

koko maailmasta kootaan

kaikista kansoista ja kaikista kielistä

ihmisiä Taivaan Kartanoon,

Jumalan valtaistuimen eteen

Jumalan antamaan ikuiseen elämään

taivaan riemua viettämään.

Toinen lukukappale eli epistola: Ilm. 7:2–3, 9–17

Johanneksen ilmestyksestä, luvusta 7

Näin vielä yhden enkelin,

joka nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä.

Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille,

joille oli annettu valta hävittää maata ja merta:

”Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita,

ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan.”

    Minä näin suuren kansanjoukon,

niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan.

Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä.

He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä

yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
      – Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
      hän, joka istuu valtaistuimella,
      hän ja Karitsa!
    Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä,

ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen

ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen:
      – Aamen.
      Ylistys ja kirkkaus,
      viisaus, kiitos,
      kunnia, valta ja voima
      meidän Jumalallemme
      aina ja ikuisesti!
      Aamen.
    Yksi vanhimmista kysyi minulta:

”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat?

Mistä he ovat tulleet?”

Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.”

Hän sanoi minulle:
      – Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
      He ovat pesseet vaatteensa
      ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
      ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
      päivin ja öin,
      ja hän, joka istuu valtaistuimella,
      on levittänyt telttansa heidän ylleen.
      Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
      enää ei heitä polta aurinko
      eikä paahtava helle.
      Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
      kaitsee heitä
      ja vie heidät elämän veden lähteille,
      ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
      kaikki kyyneleet.

________________________________

Tšekiksi Raamattua voi lukea esimerkiksi osoitteesta

Zjevení Janovo 7 | Bible.is

tai osoitteesta Revelation 7 Czech BKR

ja kuunnella esimerkiksi osoitteesta Zjevení Janovo 7 | Bible.is

sanskritiksi voi lukea esimerkiksi Revelation 007 ॥सत्यवेदः॥ Sanskrit Bible

tai täältä jopa 22 eri kirjaimistolla

Revelation Chapter 7 (DEV) | Bible Study with AI | Hail Mary

ja esperantoksi esimerkiksi täältä

Apokalipso de sankta Johano 7 Esperanto

104 KOMMENTIT

  1. Evankeliumeja on kymmeniä:

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat

    Tunnetuimmat Uuden testamentin apokryfisistä kirjoista ovat Jaakobin, Nikodemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit, Paavalin ja Johanneksen teot, pienet kertomukset Jeesuksen lapsuudesta, kuten Tuomaan lapsuusevankeliumi, sekä monet apokalyptisista kirjoista, kuten muun muassa Pietarin ilmestys.
    Evankeliumeja

    Katso myös: Evankeliumit ja lapsuusevankeliumit

    Arabialainen lapsuusevankeliumi
    Barnabaan evankeliumi (todellisuudessa keskiaikainen teos)
    Bartolomeuksen evankeliumi (mahdollisesti sama kuin Bartolomeuksen kysymykset ja Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus Bartolomeuksen mukaan)
    Ebioniittien evankeliumi
    Egyptiläisten evankeliumi (koptilainen)
    Egyptiläisten evankeliumi (kreikkalainen)
    Filippuksen evankeliumi
    Gamalielin evankeliumi
    Heprealaisevankeliumi
    Jaakobin protoevankeliumi (Protevangelium Iakobi)
    Johannes Kastajan elämä
    Kertomus rakentaja Joosefista
    Juudaksen evankeliumi
    Lapsuuden evankeliumi
    Marian evankeliumi
    Markuksen salainen evankeliumi (mahdollisesti väärennös)
    Nasarealaisten evankeliumi
    Nikodemuksen evankeliumi (Evangelium Nicodemi)
    1. osa: Pilatuksen teot (Gesta Pilati)
    2. osa: Kristuksen laskeutuminen tuonelaan (Descensus Christi ad inferos)
    Pietarin evankeliumi
    Pseudo-Matteuksen evankeliumi (Pseudo-Matthaei Evangelium)
    Totuuden evankeliumi
    Tuomaan evankeliumi
    Tuomaan lapsuusevankeliumi (Evangelium Thomae)

    Kilpailevat versiot kanonisista evankeliumeista

    Apelleen evankeliumi (Apelles)
    Bardesaneen evankeliumi (Bardesanes)
    Basileideen evankeliumi (Basileides)
    Kerinthoksen evankeliumi (Kerinthos)
    Manin evankeliumi (Mani)
    Markionin evankeliumi (Markion, versio Luukkaan evankeliumista, jota Markion väitti alkuperäisemmäksi)

    Apostolien tekoja

    Katso myös: Apostolien teot

    Teot, joiden kirjoittajana pidettiin aiemmin Leukiosta:[10][11]

    Andreaan teot
    Johanneksen teot
    Paavalin teot, joka sisältää myös joskus erillisenä löydetyt osat:
    Paavalin kolmas kirje korinttilaisille
    Paavalin ja Theklan teot
    Pietarin teot
    Tuomaan teot

    Muita tekoja:

    Andreaan marttyyrikuolema
    Barnabaan teot
    Bartolomeuksen teot
    Filippuksen teot
    Ksanthippen, Polyksenan ja Rebekan teot, mukana Paavali, Pietari, Filippus ja Andreas
    Mattiaan teot
    Paavalin ja Theklan teot
    Pietarin ja Andreaan teot
    Pietarin ja kahdentoista apostolin teot
    Pietarin ja Paavalin teot, tunnetaan myös muunnelmana nimellä Pietarin ja Paavalin kärsimys
    Taddeuksen teot

    Apostolien ja apostolisten isien kirjeitä

    Apostolien kirje (Epistula Apostolorum)
    Abgarin kirje Jeesukselle ja Jeesuksen kirje Abgarille (Taddeuksen oppi, Addain oppi)
    Barnabaan kirje
    Kirje Diognetokselle
    Ensimmäinen Klemensin kirje (Klemensin kirje korinttilaisille)
    Toinen Klemensin kirje
    Korinttilaisten kirje Paavalille
    Paavalin ja Senecan kirjeet
    Paavalin kirje laodikealaisille (Laodikealaiskirje)
    Pietarin kirje Filippukselle
    Paavalin kolmas kirje korinttilaisille
    Pietarin kirje Jaakobille
    Yhdentoista apostolin kirje

    Ilmestyskirjallisuutta

    Hermaan Paimen
    Ensimmäinen Jaakobin ilmestys
    Toinen Jaakobin ilmestys
    Paavalin ilmestys (kreikkalainen)
    Paavalin ilmestys (koptilainen)
    Pietarin ilmestys
    Pietarin ilmestys (gnostilainen)
    Sefanjan ilmestys
    Stefanuksen ilmestys
    Tuomaan ilmestys

    Pilatus-tekstejä

    Pilatuksen kirje keisarille (Epistola Pilati)
    Pilatuksen raportti keisarille (Anaphora Pilati)
    Pilatuksen puolustus (Paradosis Pilati)
    Pilatuksen kuolema (Mors Pilati)

    Maria-kirjallisuutta

    Marian ylösnousemus
    Marian syntymä
    Neitsyt Marian kuolonuneen nukkuminen (Transitus Mariae)
    Johanneksen kirja Marian kuolonuneen nukkumisesta (De dormitione Mariae)

    Varhaiskirkon kirkkojärjestystä käsitteleviä teoksia

    Apostolien säädökset (Constitutiones Apostolorum), koottu teoksista Didascalia apostolorum, Didakhe ja Apostoliset kaanonit
    Apostolinen kirkkojärjestys (Constitutio Ecclesiastica Apostolorum)
    Apostoliset kaanonit (Canones Apostolorum), kirkollisten määräysten kokoelma varhaiskirkon ajalta, oletetusti apostolien asettama
    Didakhe (Apostolien opetus, Kahdentoista apostolin opetukset)
    Didascalia apostolorum (Apostolien opetus)

    Tuomaskirjallisuutta

    Nag Hammadin kirjaston tekstejä.

    Tuomas Kilvoittelijan kirja
    Tuomaan tekojen Helmihymni
    Keskustelu Vapahtajan kanssa

    Sekalaisia gnostilaisia tekstejä

    Setiläisiä, valentinolaisia ja muita tekstejä (Nag Hammadi yms.)

    Apostoli Paavalin rukous
    Arvovaltainen opetus
    Hallitsijoiden olemus
    Jaakobin salainen kirja
    Jeesuksen Kristuksen viisaus
    Kertomus sielusta
    Johanneksen salainen kirja
    Pistis Sofia
    Ptolemaioksen kirje Floralle
    Silvanoksen opetukset
    Suuren voimamme tunteminen
    Tutkielma ylösnousemuksesta
    Ukkonen, täydellinen järki
    Katkelmia Valentinokselta: Valentinolainen selonteko, Voitelusta, Kasteesta ja Ehtoollisesta

    Muita kirjoituksia

    Kodratoksen katkelma
    Aarteiden luolan kirja
    Paavalin saarna
    Papiaan teos Herran puheiden selitykset
    Pietarin saarna (Kerygma Petri)
    Polykarpoksen marttyyrikuolema
    Sekstoksen lauseet
    Vapahtajan kosto (Vindicta Salvatoris)

    Katkelmia

    Tunnettujen apokryfisten kirjoitusten lisäksi on löydetty pieniä tekstikatkelmia muutoin tuntemattomista teoksista. Merkittävimpiä katkelmia ovat:

    Egertonin evankeliumi
    Faiyumin katkelma
    Naassenen katkelma
    Oksyrhynkhoksen evankeliumit
    Tuntematon Berliinin evankeliumi (Vapahtajan evankeliumi)

    Katso myös: Agrafa (kr. ”kirjoittamattomat”), neljän evankeliumin ulkopuolella säilyneet Jeesuksen sanat
    Kadonneita teoksia

    Tunnettujen kirjoitusten lisäksi antiikin ajan lähteet mainitsevat useita kirjoituksia, joista ei ole säilynyt yhtään kopiota, mutta jotka todennäköisesti laskettaisiin apokryfisiin kirjoituksiin:

    Andreaan evankeliumi
    Mattiaan evankeliumi
    Neljän taivaallisen valtakunnan evankeliumi
    Täydellisyyden evankeliumi, Basileideen ja muiden gnostilaisten käyttämä
    Eevan evankeliumi, mahdollisesti sama kuin Täydellisyyden evankeliumi
    Kahdentoista evankeliumi
    Taddeuksen evankeliumi, mahdollisesti sama kuin Juudaksen evankeliumi, mutta sekoittaa Juudas Iskariotin Juudas Taddeukseen
    Seitsemänkymmenen evankeliumi
    Käärmeiden loitsujen kirja
    Memoria Apostolorum (”Apostolien muistoksi”)

    Lähde: Wikipedia

    Yhteenveto: Kirkko muokka vapaasti perimätietoa Jeesuksesta. Kirkko teki Jeesuksesta Jumalan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25