Kuvassa Loimaan evankelisen kansanopiston Toveriliiton sihteeri Eino Knuutila puhuu Someron seurakuntakeskuksessa torstaina 23.10.2025 Toveriliiton vieraillessa rakkaassa seurakunnassamme.

Tässä toisessa kuvassa on kolme kotikirjastoni Raamattua
vasemmalta alkaen
Raamattu tšekiksi, Uusi testamentti sanskritiksi ja Raamattu esperantoksi

Lauantai 1.11.2025
Pyhäinpäivä
Pyhien yhteys
Pyhäin päivän epistolasta nostan esiin pari kohtaa.
- Ensinnäkin kirkon katolisuuden eli koko maailmaa koskevana Jumalan kansana.
- Jo Abraham sai lupauksen siitä, että kaikki kansat tulevat hänessä siunatuiksi. Tämä toteutui Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala otti ihmisyyden ja tuli keskellemme. Ihmisyyden puolesta hän on Abrahamin jälkeläinen, Jumaluuden puolesta ikuinen ja kaikkivaltias Jumala. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän sovitti koko maailman kaikki ihmiset kaikkina aikoina ja antoi tulevaisuuden ja toivon koko maailmalle.
- Nyt taivaan valtaistuimellakin hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
- Ilmestyskirja kuvaa tätä taivaallisessa näyssä: Ihmiset kaikkialta ja kaikista oloista ovat kokoontuneet Jumalan valtaistuimen eteen. Siellä Jumalan Poika, joka Jumalan Karitsana antoi sovitusuhrin puolestamme, istuu Jumalan istuimella ja kaikki kansat kootaan hänen eteensä.
- Luther iloitsi tästä suunnattomasti, koska Jumalan valtaistuimella istuu Vapahtajamme, joka puolustaa meitä ihmisiä.
- Toiseksi kasteen merkitys taivaaseen pääsemisen merkkinä.
- Ilmestyskirjassa valkea vaate kuvaa kasteen toimitusta. Jos vain oli mahdollista käytännössä toteuttaa, niin vanhassa kirkossa kasteen toimituksessa annettiin juuri kastetulle valkea vaate, vanhurskauden vaate, kuten Ilmestyskirja sitä nimittää. Tämä kasteen antama Jumalan vanhurskaus on tulevan taivaan saliin pääsyn suurena tuntomerkkinä.
- Vanhan kirkon isiltä on ajatus, että luonnollinen syntymä antaa meille tämän ajallisen elämän, mutta kasteen antama uudestisyntymä antaa meille iankaikkisen elämän. Niin paljon kuin iankaikkisuus on ajallisuutta suurempi, niin paljon luonnollista syntymää suurempi on kasteen antama uudesti syntymä.
- Kaste liittää meidät Kristuksen sovintotyöhön Golgatan ristillä.
- Siksi Ilmestyskirjassa puhutaan tästä sovintotyöstä: Valkeat puvut on pesty Karitsan veressä. Tässä siis sanotaan, että kaste liittää Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen todellisuuteen.
Niinpä juuri kasteen välityksellä
koko maailmasta kootaan
kaikista kansoista ja kaikista kielistä
ihmisiä Taivaan Kartanoon,
Jumalan valtaistuimen eteen
Jumalan antamaan ikuiseen elämään
taivaan riemua viettämään.
Toinen lukukappale eli epistola: Ilm. 7:2–3, 9–17
Johanneksen ilmestyksestä, luvusta 7
Näin vielä yhden enkelin,
joka nousi idästä kantaen elävän Jumalan sinettiä.
Hän huusi kovalla äänellä noille neljälle enkelille,
joille oli annettu valta hävittää maata ja merta:
”Älkää hävittäkö maata, älkää merta älkääkä puita,
ennen kuin olemme painaneet sinetin meidän Jumalamme palvelijoiden otsaan.”
Minä näin suuren kansanjoukon,
niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan.
Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä.
He seisoivat valtaistuimen ja Karitsan edessä
yllään valkeat vaatteet ja kädessään palmunoksa ja huusivat kovalla äänellä:
– Pelastuksen tuo meidän Jumalamme,
hän, joka istuu valtaistuimella,
hän ja Karitsa!
Kaikki enkelit seisoivat valtaistuimen, vanhinten ja neljän olennon ympärillä,
ja he heittäytyivät kasvoilleen valtaistuimen eteen
ja osoittivat Jumalalle kunnioitustaan sanoen:
– Aamen.
Ylistys ja kirkkaus,
viisaus, kiitos,
kunnia, valta ja voima
meidän Jumalallemme
aina ja ikuisesti!
Aamen.
Yksi vanhimmista kysyi minulta:
”Keitä nämä valkeavaatteiset ovat?
Mistä he ovat tulleet?”
Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.”
Hän sanoi minulle:
– Nämä ovat päässeet suuresta ahdingosta.
He ovat pesseet vaatteensa
ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä
ja palvelevat häntä hänen pyhäkössään
päivin ja öin,
ja hän, joka istuu valtaistuimella,
on levittänyt telttansa heidän ylleen.
Nälkä ei heitä enää vaivaa, ei jano,
enää ei heitä polta aurinko
eikä paahtava helle.
Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
kaitsee heitä
ja vie heidät elämän veden lähteille,
ja Jumala pyyhkii heidän silmistään
kaikki kyyneleet.
________________________________
Tšekiksi Raamattua voi lukea esimerkiksi osoitteesta
tai osoitteesta Revelation 7 Czech BKR
ja kuunnella esimerkiksi osoitteesta Zjevení Janovo 7 | Bible.is
sanskritiksi voi lukea esimerkiksi Revelation 007 ॥सत्यवेदः॥ Sanskrit Bible
tai täältä jopa 22 eri kirjaimistolla
Revelation Chapter 7 (DEV) | Bible Study with AI | Hail Mary
ja esperantoksi esimerkiksi täältä


Evankeliumeja on kymmeniä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfiset_kirjat
Tunnetuimmat Uuden testamentin apokryfisistä kirjoista ovat Jaakobin, Nikodemuksen, Pietarin ja Tuomaan evankeliumit, Paavalin ja Johanneksen teot, pienet kertomukset Jeesuksen lapsuudesta, kuten Tuomaan lapsuusevankeliumi, sekä monet apokalyptisista kirjoista, kuten muun muassa Pietarin ilmestys.
Evankeliumeja
Katso myös: Evankeliumit ja lapsuusevankeliumit
Arabialainen lapsuusevankeliumi
Barnabaan evankeliumi (todellisuudessa keskiaikainen teos)
Bartolomeuksen evankeliumi (mahdollisesti sama kuin Bartolomeuksen kysymykset ja Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus Bartolomeuksen mukaan)
Ebioniittien evankeliumi
Egyptiläisten evankeliumi (koptilainen)
Egyptiläisten evankeliumi (kreikkalainen)
Filippuksen evankeliumi
Gamalielin evankeliumi
Heprealaisevankeliumi
Jaakobin protoevankeliumi (Protevangelium Iakobi)
Johannes Kastajan elämä
Kertomus rakentaja Joosefista
Juudaksen evankeliumi
Lapsuuden evankeliumi
Marian evankeliumi
Markuksen salainen evankeliumi (mahdollisesti väärennös)
Nasarealaisten evankeliumi
Nikodemuksen evankeliumi (Evangelium Nicodemi)
1. osa: Pilatuksen teot (Gesta Pilati)
2. osa: Kristuksen laskeutuminen tuonelaan (Descensus Christi ad inferos)
Pietarin evankeliumi
Pseudo-Matteuksen evankeliumi (Pseudo-Matthaei Evangelium)
Totuuden evankeliumi
Tuomaan evankeliumi
Tuomaan lapsuusevankeliumi (Evangelium Thomae)
Kilpailevat versiot kanonisista evankeliumeista
Apelleen evankeliumi (Apelles)
Bardesaneen evankeliumi (Bardesanes)
Basileideen evankeliumi (Basileides)
Kerinthoksen evankeliumi (Kerinthos)
Manin evankeliumi (Mani)
Markionin evankeliumi (Markion, versio Luukkaan evankeliumista, jota Markion väitti alkuperäisemmäksi)
Apostolien tekoja
Katso myös: Apostolien teot
Teot, joiden kirjoittajana pidettiin aiemmin Leukiosta:[10][11]
Andreaan teot
Johanneksen teot
Paavalin teot, joka sisältää myös joskus erillisenä löydetyt osat:
Paavalin kolmas kirje korinttilaisille
Paavalin ja Theklan teot
Pietarin teot
Tuomaan teot
Muita tekoja:
Andreaan marttyyrikuolema
Barnabaan teot
Bartolomeuksen teot
Filippuksen teot
Ksanthippen, Polyksenan ja Rebekan teot, mukana Paavali, Pietari, Filippus ja Andreas
Mattiaan teot
Paavalin ja Theklan teot
Pietarin ja Andreaan teot
Pietarin ja kahdentoista apostolin teot
Pietarin ja Paavalin teot, tunnetaan myös muunnelmana nimellä Pietarin ja Paavalin kärsimys
Taddeuksen teot
Apostolien ja apostolisten isien kirjeitä
Apostolien kirje (Epistula Apostolorum)
Abgarin kirje Jeesukselle ja Jeesuksen kirje Abgarille (Taddeuksen oppi, Addain oppi)
Barnabaan kirje
Kirje Diognetokselle
Ensimmäinen Klemensin kirje (Klemensin kirje korinttilaisille)
Toinen Klemensin kirje
Korinttilaisten kirje Paavalille
Paavalin ja Senecan kirjeet
Paavalin kirje laodikealaisille (Laodikealaiskirje)
Pietarin kirje Filippukselle
Paavalin kolmas kirje korinttilaisille
Pietarin kirje Jaakobille
Yhdentoista apostolin kirje
Ilmestyskirjallisuutta
Hermaan Paimen
Ensimmäinen Jaakobin ilmestys
Toinen Jaakobin ilmestys
Paavalin ilmestys (kreikkalainen)
Paavalin ilmestys (koptilainen)
Pietarin ilmestys
Pietarin ilmestys (gnostilainen)
Sefanjan ilmestys
Stefanuksen ilmestys
Tuomaan ilmestys
Pilatus-tekstejä
Pilatuksen kirje keisarille (Epistola Pilati)
Pilatuksen raportti keisarille (Anaphora Pilati)
Pilatuksen puolustus (Paradosis Pilati)
Pilatuksen kuolema (Mors Pilati)
Maria-kirjallisuutta
Marian ylösnousemus
Marian syntymä
Neitsyt Marian kuolonuneen nukkuminen (Transitus Mariae)
Johanneksen kirja Marian kuolonuneen nukkumisesta (De dormitione Mariae)
Varhaiskirkon kirkkojärjestystä käsitteleviä teoksia
Apostolien säädökset (Constitutiones Apostolorum), koottu teoksista Didascalia apostolorum, Didakhe ja Apostoliset kaanonit
Apostolinen kirkkojärjestys (Constitutio Ecclesiastica Apostolorum)
Apostoliset kaanonit (Canones Apostolorum), kirkollisten määräysten kokoelma varhaiskirkon ajalta, oletetusti apostolien asettama
Didakhe (Apostolien opetus, Kahdentoista apostolin opetukset)
Didascalia apostolorum (Apostolien opetus)
Tuomaskirjallisuutta
Nag Hammadin kirjaston tekstejä.
Tuomas Kilvoittelijan kirja
Tuomaan tekojen Helmihymni
Keskustelu Vapahtajan kanssa
Sekalaisia gnostilaisia tekstejä
Setiläisiä, valentinolaisia ja muita tekstejä (Nag Hammadi yms.)
Apostoli Paavalin rukous
Arvovaltainen opetus
Hallitsijoiden olemus
Jaakobin salainen kirja
Jeesuksen Kristuksen viisaus
Kertomus sielusta
Johanneksen salainen kirja
Pistis Sofia
Ptolemaioksen kirje Floralle
Silvanoksen opetukset
Suuren voimamme tunteminen
Tutkielma ylösnousemuksesta
Ukkonen, täydellinen järki
Katkelmia Valentinokselta: Valentinolainen selonteko, Voitelusta, Kasteesta ja Ehtoollisesta
Muita kirjoituksia
Kodratoksen katkelma
Aarteiden luolan kirja
Paavalin saarna
Papiaan teos Herran puheiden selitykset
Pietarin saarna (Kerygma Petri)
Polykarpoksen marttyyrikuolema
Sekstoksen lauseet
Vapahtajan kosto (Vindicta Salvatoris)
Katkelmia
Tunnettujen apokryfisten kirjoitusten lisäksi on löydetty pieniä tekstikatkelmia muutoin tuntemattomista teoksista. Merkittävimpiä katkelmia ovat:
Egertonin evankeliumi
Faiyumin katkelma
Naassenen katkelma
Oksyrhynkhoksen evankeliumit
Tuntematon Berliinin evankeliumi (Vapahtajan evankeliumi)
Katso myös: Agrafa (kr. ”kirjoittamattomat”), neljän evankeliumin ulkopuolella säilyneet Jeesuksen sanat
Kadonneita teoksia
Tunnettujen kirjoitusten lisäksi antiikin ajan lähteet mainitsevat useita kirjoituksia, joista ei ole säilynyt yhtään kopiota, mutta jotka todennäköisesti laskettaisiin apokryfisiin kirjoituksiin:
Andreaan evankeliumi
Mattiaan evankeliumi
Neljän taivaallisen valtakunnan evankeliumi
Täydellisyyden evankeliumi, Basileideen ja muiden gnostilaisten käyttämä
Eevan evankeliumi, mahdollisesti sama kuin Täydellisyyden evankeliumi
Kahdentoista evankeliumi
Taddeuksen evankeliumi, mahdollisesti sama kuin Juudaksen evankeliumi, mutta sekoittaa Juudas Iskariotin Juudas Taddeukseen
Seitsemänkymmenen evankeliumi
Käärmeiden loitsujen kirja
Memoria Apostolorum (”Apostolien muistoksi”)
Lähde: Wikipedia
Yhteenveto: Kirkko muokka vapaasti perimätietoa Jeesuksesta. Kirkko teki Jeesuksesta Jumalan.