Sateenkaarenväriset kirkolliset vaatteet?

Viikonlopun kansainväliset uutispoiminnat 26.7.2025

Timo Keskitalo toimittaa kansainväliset uutispoiminnat, jotka kuullaan Radio Patmoksessa lauantaina ja sunnuntaina klo 8-18:00 välillä tasatunnein.

Ruotsalainen pappi mediamyrskyssä, koska kieltäytyy käyttämästä sateenkaariasua

Lähde: The European Conservative 21.07.2025

Useat tiedotusvälineet hyökkäsivät ruotsalaista Markarydin kirkkoherraa Håkan Perssonia vastaan sen jälkeen, kun hän oli hiljattain julkaissut sosiaalisessa mediassa postauksen, jossa hän kritisoi uusia sateenkaarenvärisiä, LGBT-ystävällisiä kirkollisia vaatteita, jotka on suunniteltu Ruotsin kirkon edistyksellisyyden symboliksi.

Facebook-kirjoituksessaan Persson totesi, että Västeråsin hiippakunnan aloitteesta suunnitellut sateenkaarenväriset messukasukka ja stola ”eivät tule Markarydin kirkkoon niin kauan kuin olen kirkkoherra”.

Vaikka tiedotusvälineet syyttävät häntä seurakuntansa LGBT-yhteisön syrjimisestä, pappi vakuuttaa noudattavansa vain kirkon liturgisia sääntöjä, ja hänen ovensa pysyvät avoimina kaikille, mutta eivät hetkellisille poliittisille suuntauksille ja seksuaaliselle mainonnalle.

”Ruotsin kirkossa meillä on liturgiset vaatteet, jotka noudattavat kirkkovuotta. Meillä on itse asiassa säännöt sitä varten”, Persson selittää.

Kirkon verkkosivujen mukaan pukujen suunnitteluun ja valmistukseen kului puolitoista vuotta, ja niissä oli otettu tarkkaan huomioon kaikki muodosta mittasuhteisiin ja väreihin – paitsi ilmeisesti se, sopivatko ne liturgisiin sääntöihin.

Ruotsin kirkkoa on pitkään pidetty yhtenä Euroopan liberaaleimmista kirkoista. Se on toimittanut samaa sukupuolta olevien vihkimisiä vuodesta 2009 lähtien.

61 KOMMENTIT

  1. Herra Jumala. Me katselemme kuin kuvastimesta sinun pyhästä sanastasi taivaallisen Kristuksen kuvaa. Suo hänen kasvojensa kirkkauden niin loistaa meille, että jotakin siitä tarttuisi meidän olemukseemme, että me alkaisimme elää hengen elämää. Aseta meidät taivaallisiin. Vaikka me vaellamme täällä alhaalla vaivojen alaisina ja kiusausten keskellä, salli sydämemme kuitenkin asustaa sinun tykönäsi taivaassa, niin että riemuitsemme kunniallisella ilolla. Suo meidän pysyä sinun lapsinasi.

    Jaakko Haavio, Taivaan avain, s. 129, WSOY, 1965.

  2. Marko. Symbolien ollessa lähtökohtaisesti avoimia tulkinnoille, niin sitten messukasukkaan toki voi ottaa hyvillä mielin ”yksisarvisen”, tuon hyvyyden ja puhtauden voiman ihmeellisen, ”Kristukseen verrattavan” kristillisen kirkon symboliksi. Tullessaan yleisesti hyväksytyksi, kuten jo Suomessa papin stola kirkkotarvike.fi: ”KOTIMAINEN. Suosi suomalaista. Erikoisuutena myös sateenkaarenvärisenä, jolloin toinen puoli on violetti ja toinen saateenkaarenvärinen.” Ajan kanssa kaiketi saatavana yksisarvisena messukasukkaan ja alttarille myös Suomessa.

    ”He jakavat keskenään minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa” ennustetaan psalmissa 22:19, kuten se tuli todeksi Kristuksen riippuessa ristillä. Tuo psalmi 22:22 ”Pelasta minut jalopeuran kidasta ja villihärkäin sarvista”, tuskin tarkoittaa sitä, että Kristuksen ristiä ympäröi nelijalkaisten oxien lauma, jotka sitten huusivat raivoisasti: ”Astu alas ristiltä, jos olet Jumalan poika.”

    Myös sotamiesten villihärkämäinen mylvintä ympäröi ristin. ”Auta itseäsi, jos olet juutalaisten kuningas?” Mutta Kristuksen iankaikkinen vastustaja hävisi tuon taistelun, mutta se ei estä häntä pyrkimästä kristillisen kirkon ja alttarin valtiaaksi yhä uudestaan. Tällä kertaa puhtaana, ah` niin kauniina ja monivärisenä – ”yksisarvisena”.

    Ps. ”Hatunnosto sinulle Håkan Persson, monet ihmiset ajattelevat kuten sinä.”

    • Nostan myös hattua Håkan Perssonille!

      Kansa vieraantuu kirkosta. Ruotsi edellä, Suomi perässä. Julistuksen painopisteiksi nousevat ilmastopolitiikka, pakolaiskysymykset sekä vähemmistöjen asema. Sateenkaari ryhmä on aktiivinen. Media nostaa sen jalustalle. Papit sekä piispat ottavat liikkeen erityiseen suojelukseen. Joka oudoksuu, saa suvaitsemattoman leiman. Yksisarvisen laukka jatkuu.

      Suomi
      Evankelis-luterilaisesta kirkosta on eronnut viime vuosikymmeninä kymmeniä tuhansia vuosittain. Vuonna 2024 kirkkoon kuului n. 65 % suomalaisista.

      Ruotsi
      Svenska kyrkanin jäsenmäärä on laskenut, vuonna 2024 noin 50–55 % ruotsalaisista kuuluu siihen.

    • Niinpä niin Kari, näin pitkälle on tultu ja evankelis-luterilaisen kirkon työntekijät kantavat piispan edellä sateenkaarilippua, johon on kirjoitettu kirkon viesti: ”Suurin kaikista on rakkaus.” IL 14.6.2025.

    • ”Julistuksen painopisteiksi nousevat ilmastopolitiikka, pakolaiskysymykset sekä vähemmistöjen asema.” Ovatko nämä aiheet mielestäsi sinänsä saarnaan kuulumattomia, Kari Paukkunen, vai otetaanko niihin kirkossa mielestäsi väärä kanta?

    • Pentti Martti

      Voivat myös kuulua osaksi saarnan sisältöön. Kantaa voidaan ottaa moneen suuntaan.

    • ”Kantaa voidaan ottaa moneen suuntaan.” Tarkoitatko, että mainitussa aiheissa ei ole selvää kristillistä vaihtoehtoa?

    • Kristillinen vaihtoehto löytyy lähes mihin tahansa. Edellisiin aiheisiin voisi ottaa kantaa -Kristityn vastuu -otsikon alla. Meille on uskottu monenlaisia asioita, joihin voi vaikuttaa. Yhteiskunnallisia ja poliittisia aiheita on paljon. Politiikan ei pitäisi kuulua saarnaan.

      Kristillisen julistuksen keskuksena tulee olla Raamatun Herra, Jeesus Kristus. Tätä erityisesti tarkoitin, ”Leipä, joka antaa maailmalle elämän.”

  3. Kannattaa huomata että Ruotsissa toimii ”Svenska kyrkan”. Kyse on siis ruotsalaisesta kirkosta ja ruotsalaisesta uskosta, jolla ei nykyään välttämättä ole paljoakaan tekemistä kristinuskon kanssa. Sehän voi keneltäkään kysymättä päättää täysin itsenäisesti mitä sen oppi kulloinkin pitää sisällään.

  4. Tästä meidän tulee oppia ensin, mitä sanat ”taivasten valtakunta” merkitsevät, että ne eivät merkitse kuninkaan valtakuntaa maan päällä, vaan taivaallista valtakuntaa, jossa vain itse Jumala on kuningas, ja jota me sanomme kristilliseksi seurakunnaksi täällä maan päällä. Kun siis kuulet puhuttavan taivasten valtakunnasta, niin sinun ei tarvitse kurkistella ylös taivaaseen, vaan pysy täällä alhaalla, etsi sitä ihmisten seassa, ympäri koko maailman, siellä missä evankeliumia opetetaan, Kristukseen uskotaan ja pyhiä sakramentteja oikeassa järjestyksessä nautitaan.

    Taivasten valtakunta merkitsee siis samaa kuin Kristuksen valtakunta, evankeliumin ja uskon valtakunta. Tässä valtakunnassa meillä on elämä toivossa, ja me olemme, sanan ja uskon mukaan katsottuina, puhtaat synnistä ja pelastetut kuolemasta ja helvetistä, vaikkei tuo vanha säkki ja laiska, häijy liha vielä ole juurineen riisuttu pois. Säkki ei ole vielä kulunut rikki eikä liha vielä kokonaan riisuttu pois. Ja tämä pitää kuitenkin ensin tapahtua, vasta sitten saamme nauttia pelkkää elämää, vanhurskautta ja autuutta.

    Martti Luther, Lyhyt evankeliumipostilla, s 328, SLEY-Media Oy, 2016.

    • Mika, olet oikeassa. Ilmeisesti sateenkaarisymbolin käyttöä kirkollisessa liturgisessa vaatetuksessa ei saa kritisoida eikä pyrkiä puolustamaan sateenkaarisymbolin raamatullista, 1 Mooseksen kirjaan suoraan palautuvaa, käyttöä.

      No, Ranskasta löytyi katolinen kirkko, jonka lasimaalauksiin tekijät olivat jättäneet oman poliittisen kannanottonsa joskus 1940-luvun saksalaismiehityksen vuosina. Betlehemin lastenmurhaa esittävään maalaukseen oli kuvattu Adolf Hitleriä muistuttava hahmo. En muista, esittikö hahmo Herodesta vaiko murhaavaa sotilasta.

  5. Juo sinäkin runsaasti elämän vettä sanasta ja Hengen saarnasta, niin saat nauttia yhä enemmän omantunnon rauhaa ja autuuden varmuutta. Alituisesti puhdistaa tällä lähteellä viihtyviä Kristuksen veri, jonka voimasta tahdomme myös palvella elävää Jumalaa hänen käskyjensä kuuliaisuudessa. Karitsan veren ja sanan aseilla voitamme saatanan, synnin ja maailman kiusaukset. ”Uskomme on se voitto, joka voitti maailman”. Vaikka synti asuu ja vaikuttaa meissä, niin Jeesuksen veriarmossa meillä on aina ”avoin lähde kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan.”

    Heino Pätiälä, Saarnaa sanaa.

    • Mika kirjoittaa; ” etsi sitä ihmisten seassa, ympäri koko maailman, siellä missä evankeliumia opetetaan, Kristukseen uskotaan ja pyhiä sakramentteja oikeassa järjestyksessä nautitaan.”

      Luther on aika sekaisin. Missä uskotaan oikein? Ja toimitetaan sakramentit oikein? Vain luterilaisten keskuudessako?
      Luterilainen kirkko on ainut oikea? Uskovatko helluntailaiset oikein? Toimittavatko katoliset sakramentit oikein? Ei vain luterilaisia luterh kehoittaa etsimään.

  6. Mika, mitä se tarkoitaa, et ilmeisesti osaa pohtia asiaa teologisesti. Sen sijaan kirjoitat kuitenkin asiasta.

  7. Mika ei tässä ole mistään pakkomielteestä kysymys, vaan siitä mitä julkaiset, kai niitä nyt saa pohtia ja kysyä. Vai kiellätkö sen? Jos kiellät sen puhumme propagandasta, jossa levität aatetta ja haluat ohjata ihmsiten mielipitetiä.

    • En minäkään täällä kritisoi ortodoksikirkkoa. Tai sen verran, että ihmettelen Haminan piispa Sergein puheita. Hän sanoi puhelimessa, jos on kolme kertaa peräkkäin pois messusta, ei enää ole ortodoksi tai ortodoksikirkon yhteydessä. Eikö tämä ole liian ankaraa?

    • Mika et kritisoi ortodoksi kirkkoa. Miten se tähän liittyy? Sinä kirjoitat sellaista jota tulee arvioida. Jos luther kirjoittaa sekavasti totta kai sitä saa kysyä.

    • Mika , ei nyt pelastumisesta ole kysymys. Vaan kirjoitat; ” Mika kirjoittaa; ” etsi sitä ihmisten seassa, ympäri koko maailman, siellä missä evankeliumia opetetaan, Kristukseen uskotaan ja pyhiä sakramentteja oikeassa järjestyksessä nautitaan.”

      Missä kirkoissa näin opetetaan? Helluntailaisissa? Katolisetko jakavat sakramentteja oikein? Mikä on tämä lutherin intentio?

  8. Mika R ja Sami P. Ehdotan, että tässä ei nyt väännettäisi luterilaisesta ja ortodoksisesta traditiosta vaan pitäydyttäisiin alkuperäisessä aiheessa. Tai lopetetaan kokonaan.

Kommenttien lisääminen on estetty.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.