Jeesus sanoi: ”Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä.” (Luuk. 21: 34-36 / FB38)
Jeesus Kristus opettaa, ettemme panisi toivoamme maallisiin ja eläisi suruttomasti. Ensisijaisesti meidän tulee olla valmiina, kun Herramme Jeesus Kristus tulee takaisin. Jeesus on kehottanut myös etsimään ensiksi Jumalan valtakuntaa, niin kaikki muukin tarpeellinen meille annetaan.
Jeesus sanoi seuraajilleen: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. (Luuk. 24:46-47 / FB38)
Jokainen ihminen on rikkonut Jumalan lain. Parannussaarnan tarkoitus on osoittaa meidät kaikki syylliseksi ja että me kauhistuisimme syntejämme ja tietäisimme mikä on lainrikkomisen seuraus. Tämän jälkeen meille kelpaa evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta syntien anteeksi saamiseksi.
Parannukseen kuuluu katumus, synnin tunnustus, anteeksiannon hyväksyminen ja kilvoittelu.
Matkalaulu. Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni. Tarkatkoot sinun korvasi minun rukousteni ääntä. Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää? Mutta sinun tykönäsi on anteeksiantamus, että sinua peljättäisiin. Minä odotan Herraa, minun sieluni odottaa, ja minä panen toivoni hänen sanaansa. Minun sieluni odottaa Herraa hartaammin kuin vartijat aamua, kuin vartijat aamua. pane toivosi Herraan, Israel. Sillä Herran tykönä on armo, runsas lunastus hänen tykönänsä. Ja hän lunastaa Israelin kaikista sen synneistä. (Psalmi 130 / FB38)
Onko tänäpänä kaikki Jumalan tahdon vastaiset teot luvallisia ja sallittua ja voimmeko elää suruttomasti?

Ajattelen että luettuani monia Arin kommentteja niin usein toistuu tuo helluntain tapahtuma ja Pietarin sanat parannuksesta ja kasteesta. Se on ehkä se miksi keskustelu ei etene ajattelun tasolla . Helluntai ja Pyhän Hengen vuodatus oli ainutkertainen tapahtuma ihmiskunnan historiassa ja Pyhä Henki vuodatetaan edelleen ihmisten sydämiin kun ihminen kastetaan Kristuksen kuolemaan . Jos parannuksen merkitys olisi selvä niin olisi helpompi päästä eteenpäin . Ari ilmeisesti ajattelee että parannus on uskoontulo ja sitten kastetaan . Ja tämä asia pitäisi Raamatun tekstien äärellä pystyä hahmottamaan . Ja myös se että alkuseurakunnassa kastettiin paljon myös aikuisia kuten myös lähetystyössä tehdään tänään .
Hyvä kommentti, kiitos Timo. En ole päässyt selville Arin omaan oppiin. Vaikuuttaa sekavalta.
Kehoitus parannuksesta kuuluu keskeisesti Jeesuksen opetukseen. Mutta se on hyvin monelle epäselvä mitä parannus itse asiassa tarkoittaa. Raamatun alkutekstin mukaan sana,joka on suomennettu parannukseksi merkitsee mielennmuutosta,toisin sanoen kokonaan kääntymistä omasta tiedosta ja viisaudestaan pois. jossa ihmisen elämänsuunta kokonaan muuttuu, että tapahtuu mielenmuutos. Eikä ihminen ei voi itse päättää,että hän tekee parannuksen. Parannus on mahdollista vain silloin,kun Jumala herättää ihmisen omantunnon. Silloin on mahdollista ihmisessä alkaa mielenmuutos. Joka mahdollistaa sen ,että voi alkaa vähitellen kuolettaa vanhaa luontoaan Jumalan sanalla. Silloin heräämässä olevaa omatunto alkaa eroittamaan väärän oikeasta.
Kiitos Martti! Hyvä kommentti. Vaikka osittan muutosta tapahtuu nopeasti, niin vasta Taivaissa olemme täydellisiä.
Tässä on ainakin osittain asiaakin, siis esitys jää vajavaiseksi kuinka tuo mielen muutos tapahtuu, mitä se pitää sisällään?
Ari
Pietarin helluntaisaarnassa mielenmuutos eli kreikaksi metanoia annetaan pyhän kasteen välityksellä. Siinä perkeleet karkotetaan niin että saatanan kakarasta tulee Jumalan lapsi ja kadotukseen vievä tie vaihtuu taivaaseen vievään tiehen.
Eli siis tuo kaste antaa PYHÄN HENGEN LAHJAN, kuten Pietari, sittemmin Syyrian Antiokian ensimmäinen patriarkka ja elämänsä lopulla Rooman ensimmäinen paavi, sanoo juutalaisten suuren kansallisen juhlan, jolloin Jerusalemissa parhaimmillaan saattoi olla yli miljoona henkeä paikalla, aamupäivän noin kello 9 liturgiassa saarnaajana. Ja huomaapa tämä, tuo KASTEEN LUPAUS KOSKEE KOKO KANSAA ( — te aikuiset, teidän lapset [tekna = synnytyksen tulos, äsken syntyneet, vauvat, lapset] ja kaikki muutkin teidän läheltänne aina maan ääriin saakka muut —)
Edelleen tuossa juutalaisten valtavan juhlan juhlapuhujan, suuren reettorin Pietarin puheessa todetaan, että tämä kasteen antama Pyhän Hengen antama uudistus eli mielen muutos annetaan niin, että JUMALA ITSE KUTSUU ELI OTTAA OMAKSEEN. Valinta siis on Jumalan.
Jo veneessä kutsun apostoliksi saaneen ihmisten kalastajan kutsussakin todetaan että Pietari vastusti, ”mene pois”, mutta Jumala piti huolen lopusta, teki hänestä ihmisten kalastajan, apostolin, joka sitten sai paljon vastuuta kirkon palveluksessa Jerusalemista alkaen aina Rooman valtakunnan pääkaupunkiin Roomaan asti, joten valinta ei ole ihmisen oma teko, vaan yksipuolisesti Jumalan oma teko.
”Kuinka tuo mielen muutos tapahtuu, mitä se pitää sisällään?” Käytetään myös ilmaisua ’kääntyminen’. Alokkaana opin, mitä tarkoitti ’täyskäännös vasempaan päin!’ Näköala muuttui toiseksi, vaikka mihinkään ei vielä liikuttu. Se, mikä oli ennen edessä, oli nyt selän takana ja päinvastoin. – Ajattelen siis, että on kysymys näkökulman vaihtumisesta. Ennen katsottiin vain omaa etua, nyt nähdään Jumala ja lähimmäiset. Se, mikä oli ennen vähäpätöistä, näyttääkin tärkeältä ja ennen olennaiselta näyttänyt nyt sivuseikalta.
Ikiaikoinen Tie on kaita, joka vie Taivaisiin.
Hyvää Pyhän Kolminaisuuden päivän messua!
Juha Heinilä tuot esille seuraavan:”Suuin osa kommenteista, jotka ovat vastauksia Arille, on ylläpidon tarkistuksessa. Keskustelu on hankalaa, jos toinen osapuoli estää sen. Missä on rakkaus? Vihalta ja tällainen toiminta vaikuttaa. Pitäisi jonkun tarttis tehdäparannusta.””
Näin on, on sääli kun poistetaan tai merkataan asiattomaksi kommentteja, se ettei tykkää minun kommenteista on toki hyväksyttävää ei siinä mitään mutta samalla menee vastauksetkin eli ne joissa näkyy mihin joku toinen uskoo, vertaamalla näitä voisi ”nähdä” miten nähdään sama Raamatun sana eritavalla.Näistä hyvä esimerkki on kun Raamatussa on ”tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen….” niin joku yrittää sovittaa tuota vauvana saatuun kasteeseen!
Ari, tänäänkin on mennyt joitakin kommenttia tarkistukseen. Uskoisin, että osa kommenteista palautuu blogille.
Ari
Älä irrota Raamatun sanoja siitä yhteydestä mihin ne kuuluvat.
Otetaanpa lause: ”Hän mietti sitä ja heti se kolahti hänen tajuntaansa.”
Tässä siis lausutaan että jonkun mietittyä asiaa hän heti tajusi mistä oli kysymys, mutta jos tuo lause irrotetaan asiayhteydestä, voi tuo lause ilmaista, että pesäpallomailalla huitaistiin päähän tai muuta vastaavaa.
1)
Näin valitettavasti on käynyt sinun tulkinnallesi, joka kaiken lisäksi kieltää juutalaisten suuren juhlapuhujan Pietarin sanan äskensyntyneistä lapsista, τέκνοις [teknois], joka on synnyttää verbin kanssa samaa sanuetta. Esim. 1 Moos. 3:16 esiintyvät molemmat sekä verbi että substantiviivi samassa lauseessa sekä predikaattina että objektina: ” τέξῃ τέκνα [teksē tekna], ”synnyttää lapsia”, eli siis Pietarin puheen lapsi -sana tarkoittaa kaikkia lapsia synnytyksen hetkestä eteenpäin.
2)
Oppisi myös tulkitsee parantautumisen eli elämän sisällön ja mielen muuttumisen sellaiseksi TEOKSI, joka on ristiriidassa lauseen myöhemmän sanan LAHJA kanssa.
Lahja -sanahan jo itsessään estää tekemisen palkkaa ilmaisevan tulkinnan. Sen sijaan lahja annetaan lahjoittaman osoittaman hyvyyden, hyväntahtoisuuden, armon ja rakkauden takia, ei lahjan saajan palkkana maksettavaa työn vastinetta.
Roomalaiskirje:
4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
JOTEN ARI
Olisi erittäin miellyttävää, jos opettelisit ottamaan todesta koko tekstin jokaisen sanan.
Esimerkki sanojen sanoma on täysin eri sen mukaan missä yhteydessä ne lausutaan.
otan tästä keskustelusta täysin irrallaan käytetystä parista sanasta
japanittaren Yagisawa Satoshin kirjan,
tänä vuonna 2025 julkaistusta käännöksestä venäjäksi Dni v knižnom Morisaki.
ISBN 978-5-00214-875-2
Kirjassa sivulla 21 puhutaan housuista ja sandaaleista, брюки и сандалии,
mutta juhannuksen epistolassa sandaaleista puhutaan kerrottaessa Johannes Kastajan asenteesta Jeesukseen käännöksen 2020 mukaan:
”Minun jälkeeni tulee kuitenkin mies, jolta en kelpaa edes sandaaleja riisumaan.” Ap.t. 13:25
Siis sama sandaali -sana, mutta eri yhteyksissä täysin eri asiaa puhumassa.
ja toinen esimerkki kirjan sivulta 24: eräässä yhteydessä siinä puhutaan noin 6000 kirjasta:
примерно шесть тысяч,
mutta tätä kohtaa lukiessani mieleeni assosioitui kokonaan eri yhteyteen kuuluva ajatus, että minun kotokirjastooni on tämän vuosituhannen puolella ajautunut noin 10 000 kirjaa entisten lisäksi.
Jälleen kaksi arvioitua NOIN -lukua,
mutta keskenään näillä kahdella luvulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Näillä kahdella esimerkillä haluan sanoa, että Raamatun tekstin oikeaan ymmärtämiseen on hyvä tietää myös se yhteys mihin käytetty sana liittyy, niin ettei rupea lukemaan tekstin sisään täysin toisiin yhteyksiin kuuluvia ajatuksia, mitä mieleen sattuu juolahtamaan, vaan kannattaa ottaa todesta Etiopian rahaministerin toteamus, ettei jotain voi ymmärtää, ellei ole opastajaa. Kannattaa siis ottaa oppia toinen toiseltaan ja avoimin mielin kuunnella, mitä Jumala seurakunnalle sanoo.
Apostolien teot:
8:30 Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ”Ymmärrätkö myös, mitä luet?”
8:31 Niin hän sanoi: ”Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?” Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
8:32 Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: ”Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
8:33 Hänen alentumisensa kautta hänen tuomionsa otetaan pois. Kuka kertoo hänen syntyperänsä? Sillä hänen elämänsä otetaan pois maan päältä.”
8:34 Ja hoviherra kysyi Filippukselta sanoen: ”Minä pyydän sinua: sano, kenestä profeetta puhuu näin, itsestäänkö vai jostakin toisesta?”
8:35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
Perimätieto kertoo, että tuo rahaministeri oli suureksi hyödyksi evankeliumin saapumisessa Etiopiaan.
PUHDAS ELÄMÄ (Erasmus Rotterdamilainen)
Oi sinä Pyhä Henki, joka kauhistut kaikkea saastaista elämää mutta joka myös iloiten ja riemuiten asut puhtaissa sydämissä. Rukoilen sinua nöyrästi:
Varjele laupiaasti minussa se kallis aarre, jota sinun armostasi kannan tässä saviastiassa.
Suo minun puhtaalla sydämellä ja ruumiilla palvella sinua päivä päivältä paremmin ja paremmin.
Salli minun päästä siihen elämään, jossa ei ole mitään turmelusta ja jossa sinä elät Isän ja Pojan kanssa. Aamen.
Mikael Agricola (n. 1510-1557), Rukouskirja ”Jumalan aijnoan olcohon kijtos” 1543/1544, Kustantaja Kirkkohallitus, Keuruu 2007.
Pekka, kiitos hyvästä kommentista. Joku on laittanut sen ylläpidon tarkistukseen. Harmillista, että ulkopuolinen häiriköi meidä keskustelua.
Pekka Pesonen:
”On vapauttavaa tunnustaa oma syntisyytensä Jumalan suuren pyhyyden ja puhtauden edessä. Se edellyttää kyllä Jumalan tuntemista hänen oikealla nimellään, joka on : Rakkaus. Oman syntisen olemukseni tunnistan helposti siitä, ettei minussa joka hetki vallitse täydellinen rakkaus Jumalaa ja lähimmäisiäni kohtaan. Jumalan lupaukseen uskovana on ihana tietää, että Jumala katsoon minut täysin kelvolliseksi Jeesuksen tähden, vaikka yhä olen yhtä kelvoton kuin ennenkin. Kaiken hyvän mitä minussa on – on Hänen rakkautensa vaikuttamaa. Se tässä on ihmeellistä juuri, että Jumala rakastaa minua juuri siksi, etten voi mitään tehdä oman pelastumiseni eteen. Eikä sellainen ole edes tarpeellista. Siihen ei minun tarvitse voimiani kuluttaa. Saan vähäiset voimani käyttää Jumalan rakkauden ihmettelyyn.”
Uskoisin ylläpidon näkevän mistä tarkistuspyynnöt on laitettu vireille.
Tuossa Pekan kommentissa on selkeä epäuskon sanoma eli ei olla ymmärretty/uskota mitä tarkoittaa Pyhän Hengen saanti uskovalle, siis Raamattu sanoo selkeästi että JUMALAN RAKKAUS on vuodatettu uskoviin Pyhän Hengen kautta, joten toteamus ””vaikka yhä olen yhtä kelvoton kuin ennenkin.””, siis kuinka ihmeessä uskova voisi olla yhtä kelvoton kuin pakana kun on saanut Pyhän Hengen??????????????????????????????????????????????????
”Kuinka ihmeessä uskova voisi olla yhtä kelvoton kuin pakana, kun on saanut Pyhän Hengen?” Pyhää Henkeä ei anneta kenellekään yksityiselle ihmiselle. Eri asia on, että Henki antaa kristityille lahjoja – tahtonsa mukaan kullekin sopivia ja tarpeellisia. Pyhä Henki on vuodatettu seurakunnalle, joka on Kristuksen ruumis maan päällä ja tässä ajassa.
ANNA RIEMUN RAIKUA
Arvokas on elämä, jonka Jeesus antoi.
Siksi synnit ristillään tähtemme Hän kantoi
johtaakseen yhteyteen Jumalamme kanssa,
koska Isä rakastaa paljon lapsiansa.
Jälleen tänä päivänä Isä haluaisi,
että rakas Poikansa meidät armahtaisi,
jokaisen ihmisen johdattaisi luokseen.
Onhan Jeesus ristillään kuollut heidän vuokseen.
Jos et tunne Jeesusta, älä karkuun juokse.
Syntisenä lapsenaan palaa Isän luokse.
Uhrinsa hinnalla hän syntisi poistaa.
Taivaan rauhan kirkkaus sydämeesi loistaa.
Matti Vuolanne, Hovinarri, s. 3.
Ari
Koska kommentteja on poistettu, niin en ole varma puhutko Pekka Pesoselle. hyvästä ystävästäni jo yli 40 vuoden ajalta, jalosta kristitystä, jonka usko on ollut esimerkillistä koko sen ajan, minkä häntä olen tuntenut.
Tapasi haukkua pataluhaksi uskon kilvoituksessa jalon kamppailun käyneitä Kristukseen toivonsa panevia paljastaa sinun olevan evankeliumin vihollinen. Olet kuin sotilas joka rintamalla sekoaa ja alkaa ampua omiaan.
Luukkaan evankeliumi:
6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta.
Kiitos Matias. Joo vaikeaa seurata kun osa kommenteista on piilossa. Toivottavasti ylläpito hyväksyy ne ja ne palautuvat kommenttiketjuun. Ehkä 5-10 kommenttia puuttuu.
Ari
Tarkastelukulmasi pakanan ja kristityn välisestä rajasta on virheellinen. Pekalle osoittamassasi puheenvuorossasi tuon ajattelemattomuutesi vai pitäisikö puhua ymmärtämättömyytesi tulee esille.
Ehdoton raja kristityn ja pakanan välillä on kaste. Joka on kastettu on siirtynyt pakanuudesta Kristuksen omaksi.
Luopio ei ole enää pakana vaan hän on luopio.
Sillä jos hän olisi tullut pakanaksi, niin sellainen ajattelutapa merkitsisi että JUMALA EI ENÄÄ OLISIKAAN USKOLLINEN LIITOSSAAN. Mutta tällainenhan ei ole mahdollista. Niinpä hän pysyy uskollisena liitossaan vaikka me ihmiset lankeaisimmekin. Vertaa tuhlaajapoika vertausta. Tuhlaajapoika poikkesi pois, mutta hän pysyi edelleen isänsä poikana. Toki karkumatkalla ollessaan hän ei hyötynyt lapseudestaan, mutta heti kun hän palasi Isän kotiin, niin tuli näkyviin, ettei hän ollut ulkopuolinen, vaan hän oli isänsä poika.
Verrataanpa avioliittoon.
Ennen avioliiton solmimista ihminen on naimaton.
Avioliiton solmittuaan hän on avioliitossa, hän on naimisissa.
Avioliiton päätyttyä hän on joko leski tai eronnut. Mutta huomaapa tämä: hän ei enää ole naimaton. Se vaihe meni ohi jo avioliiton solmisessa.
Yhtä mieletön on väitteesi, että kastettu muka voisi olla pakana. Väitteesi KIELTÄÄ kokonaan JEESUKSEN TÄYDEN JUMALUUDEN. JUMALAHAN PYSYY USKOLLISENA LIITOSSAAN IANKAIKKISESTI.
1.Korinttolaiskirje:
1:9 Jumala on USKOLLINEN, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen.
10:13 Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on USKOLLINEN, —
Hebrealaiskirje:
2:17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja USKOLLINEN ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
Ilmestyskirja:
3:14 Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Amen, se USKOLLINEN ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku:
JOTEN ARI
Älä halveksi Jumalan USKOLLISUUTTA edes silloin, kun olet eri mieltä jonkun keskustelukaverisi kanssa.