Keväinen kuva kotimme niityltä

Tältä näytti Turun tuomiokirkon torni erään prinsessan kodin ikkunasta 9.6.2025

Tämä mongolin kielinen Uusi testamentti tuli kotiini 29.3.2000

Kevät vaihtuu kesäksi. Elämä versoo kukoistukseensa. Osa kukista on jo ehtinyt kuihtua. Suvi suloinen on saapunut.
Historian kuluessa Jumalan valtakunnan esiintulo on edennyt samalla tavoin. Ensiksi tulee esille yhtä. Sitten seuraava vaihe. Tämän jälkeen enemmän ja enemmän.
Aikoinaan Abraham koki Jumalan puhuttelun. Uskon isä sai kutsun lähteä maastansa, omiensa luota Jumalan avaama tietä käymään. Jumala näytti suunnan. Lupaus oli tienviittana. Hän sai siunauksen. Siunaus henkilöityi Jeesuksessa. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme. Jumalan armo, hyvyys ja siunaus on tullut kaikkien kansojen hyväksi.
Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!
Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”
Daavidissa Jumalan lupaus sai uuden vaiheen. Jumala siunasi kuningasta. Tämä sai armon ja anteeksiannon. Lupaus Messiaasta tuli selvemmäksi. Jumalan kansalle luvattiin Pelastaja. Lupaus viittasi eteenpäin: Jeesusta kohti. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.
”Daavidin jälkeläisistä
Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.
Kun aika lähestyi, Jumalan antama hetken ollessa ovella, vähää ennen, Jumalan ilmoitus näytti tien Vapahtajamme luo. Johannes Kastaja ilmoitti, että Jeesus on Messias, Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin. Johanneksen lisänimi Kastaja kertoo, että hän kastoi Jeesuksen. Tuossa kasteessa Jumala oli läsnä. Kolmiyhteinen: Isä taivaassa, Poika veden äärellä ja Pyhä Henki kyyhkysen hahmossa, yksi Jumala kolmessa persoonassa. Tämä oli kristillisen kasteen lähtökohta. Kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesus on kasteen Herra. Meidät otetaan Jumalan omaksi. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.
Hänen edellään kulki Johannes,
joka julisti Israelin kansalle,
että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.
Lupausten tie on suorassa linjassa. Abrahamista Daavidiin ja Daavidista Jeesukseen. Johannes Kastajan tehtävä oli kertoa, että Jeesuksessa Jumalan lupaukset täyttyivät. Meidän Vapauttajamme oli saapunut
Tämän lupauksen jälkeläisiä mekin olemme. Vapahtajamme on meidänkin Pelastajamme.
Lauantai 21.6.2025
Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)
Tien raivaaja
Toinen lukukappale eli epistola: Ap. t. 13:23–26
Apostolien teoista, luvusta 13
Apostoli Paavali puhui synagogassa:
”Daavidin jälkeläisistä
Jumala on lupauksensa mukaan antanut Israelille Pelastajan, Jeesuksen.
Hänen edellään kulki Johannes,
joka julisti Israelin kansalle,
että kaikkien tuli kääntyä ja ottaa kaste.
Kun Johannes oli matkansa päässä, hän sanoi:
’En minä ole se, joksi te minua luulette.
Minun jälkeeni tulee toinen,
jonka kenkiäkään minä en kelpaa riisumaan.’
Veljet, Abrahamin jälkeläiset, ja te muut, jotka pelkäätte Jumalaa!
Juuri meille on lähetetty sanoma tästä Pelastajasta.”
Mongolin kielistä Raamattua voi lukea näiltä sivustoilta, viite Ap.t. lukuun 13:
WordProject
Монгол Ариун Библи: Үйлс Бүлэг 13
Bible.com
Raamattu siis on niiiiiin yksinkertainen kun Jumala sen ilmoittaa eikä salaa.
Kun ajatellaan ketä Jeesus tuli kutsuaan, juutalaisia parannukseen, Hän sanoi että KAIKKI ovat poispoikenneet ja jokaisen täytyy tehdä parannus eli kääntyä pois pahoilta teiltään takaisin Jualan tykö, mutta ottivatko juutalaiset Jeesuksen sanat vastaan?
Sitten me pakanat, me emme ole alunpitäen ”poispoikenneita” vaan ulkopuolella ja eidän on mentävä sisälle ja se tapahtuu myös parannuksen kautta, tehdä parannus ja ottaa kaste niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan.
Matias Roto siteeraa Paavalin kirjettä Tiitukselle:
4 Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, 5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Siis tuossa on kohta ”” ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta””, siis tuossa on selkeästi sanoitettu että olitiin eletty ja tehty ennen kuin Jumala pelasti.
Kun otetaan Raamatun tekstejä itseä koskeviksi täysin ajattelematta kenelle ne on kirjoitettu ja näin kuvitellaan olevan samassa tilanteessa niin harhaan mennään, siis ensin tulee ottaa JEESUKSEN SANAT ja niiden kautta tulla uskoon ja vasta sitten voi ymmärtää muut UT.n tekstit ja koko Raamatun, siis kun on saanut Pyhän Hengen.
Ari
KASTE EI OLE UUDESTISYNTY N E E N PESO,
VAAN SE ON UUDESTISYNTY M Ä N PESO.
Siis kaste antaa lahjaksi uudestistyntymän eli siis Pyhän Hengen uudistuksen.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti hän meidät ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Joten olisi aihetta opetella lukemaan teksti NIIN KUIN SE ON KIRJOITETTU eikä lukea tekstiin sisään oman mielensä keksimiä omia vääristelyjään.
Matias Roto siis itä tarkoittaa ””pelasti hän meidät ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta…””, siis eikö tuossa ole ””tekemiemme tekojen ansiosta””, eikö tuo tarkoitaa että Paavali oli ns ”vanhurskaana” tehnyt tekoja, mutta Jumala ei pelastanut häntä niiden ansiosta vaan armosta!!!
”Vasta sitten voi ymmärtää muut UT.n tekstit ja koko Raamatun, kun on saanut Pyhän Hengen.” Henki ei anna kenellekään uskovalle tuollaista täydellisen ymmärryksen lahjaa. Hän kirkastaa Raamatusta milloin yhden, milloin toisen kohdan sen mukaan, mitä kukin milloinkin ohjeeseen tai rohkaisukseen tarvitsee. Raamatun kokonaisuuden hahmottaminen vaatii vuosien opiskelun ja tutkimisen.
Martti Pentti vai vuosien opiskelun, inä en ole ”opiskellut” Raamattua päivääkään ja ymmärrän sen hyvin kun Pyhä Henki on sen kirkastanut.
Et taida ymmärtää mitä tarkoittaa kun Jumala ilmoittaa ja mitä tarkoittaa kun Jumala salaa, onko ne ihmisen oman ”viisauden ja ymmärryksen” varassa?????
Martti Pentti et taida erottaa sitä mitä on opetettu Raamatun sana ja mitä on Jumalan ilmoittamana.
Teille on lapsesta asti OPETETTU Raamattua ja sen te hyvin olette oppineet, mistä tiedät että se on oikeaa opetusta, mistä olet saanut sen kyvyn erottaa oikean ja väärän opetuksen???
Ajattele nyt maailman kaikkia lapsia kun heille OPETETAAN uskontoa tai sitten jotain muuta, erottavatko he sen ikä on Jumalasta ja mikä ei?? Entä kuinka vaikeaa on luopua lapsesta asti saadusta opetuksesta??? Siis nyt on kyse että onko teidän saama OPETUS Jumalasta vai ihmisistä niinkuin muiden uskontojen?????
Ari
Lauseesi: ” —inä en ole ”opiskellut” Raamattua päivääkään —-” selittää kaikki pöhköt käsityksesi eräistä Raamatun tekstistä.
Muista että Pyhä Henki on Totuuden Henki. Hän on Raamatun totuuden tae.
JOTEN
K A I K K I
sinun mielettömät Raamatun sanan vääristelysi ovat sinun omia puheitasi eikä vääristelyistä ainoakaan ole Pyhän Hengen työtä.
Sen sijaan se että opiskelee säännöllisesti ja systemaattisesti Pyhää Raamattua, on Jumalan edessä aidosti jaloa tekemistä.
Ja huomaa, että tämä oli JULISTETUN SANAN HEDELMÄÄ, kun Paavali ja Silas menivät Bereaan. Pyhä Henki vaikuttaa SAARNATUN SANAN KUULEMISEN VÄLITYKSELLÄ.
Ja puheeseen mikä oli Berealaisten Raamattu. Heidän Raamattuunsa kuului myös VANHAN TESTAMENTIN UUSIMMAN OSAN KIRJOITUSTEN ELI KETUVIMIN KIRJAT.
Ja koska he olivat kreikankielisiä niin heidän Raamattunsa eli meidän Vanha testamenttinsa sisälsi myös meidän kirkkomme Apokryfiset tekstit, jotka oleellisena osana kuuluvat kreikankieliseen käännökseen Septuagintaan.
Apostolien teot:
17:10 Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan.
17:11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja
tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
JOTEN TEEPÄ PARANNUS LAISKUUDESTASI
JA ALA PÄIVITTÄIN LUKEA KOKO RAAMATTUA.
Ari
Kysyt mistä ihminen voi oppia ymmärtämään mikä on oikeaa uskonnon opetusta.
Meillä on siihen selkeä vastaus: Kirkkomme opin perusta on PYHÄ RAAMATTU.
Sen opetusta tukemaan meillä on myös tunnustuskirjamme.
Jos haluat saada oikeaa opetusta, niin ala käydä säännöllisesti messuissa. Kirkon jäsenille siinä tarjotaan iankaikkisen elämän lääkettä eli Herran pyhä ehtoollinen, jota nauttimalla pääsee iankaikkisen elämän osallisuuteen
Johanneksen evankeliumi:
6:54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Ari
Käytät virheellisesti ilmausta Jumalan salaamisesta.
Kun saarna on saarnattu, niin silloin SALAISUUS ON JULKISTETTU.
Profeetta eli Jumalan sanan julistaja julistaja tuo esille sen, mitä JUMALA TEKEE.
Hän siis julistaa Jumalan sanaa eikä oman mielensä mielettömiä oikkuja.
Aamos:
3:7 Sillä ei Herra, Herra, tee mitään ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille.
Efesolaiskirje:
6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta,
Tapasi yrittää kuvitella omia haihattelujasi muka Jumalan salaisena ilmoituksena on mitä suurinta itsensä pettämistä.
Raamatun hakusanakirjasta ei löydy ainoatakaan tulosta sanoille ”salatieto” tai ”salainen ilmoitus”.
Sen sijaan ihmisten salaisuuksien paljastamisesta Raamatussa vatoitetaan
Sananlaskut:
11:13 Joka panettelijana käy, ilmaisee salaisuuden, mutta jolla luotettava henki on, se säilyttää asian.
20:19 Salaisuuden ilmaisee, joka panettelijana käy; älä siis antaudu avosuisen pariin.
25:9 Riitele oma riitasi vastapuolesi kanssa, mutta toisen salaisuutta älä ilmaise.
Ari
Yrität kiemurrella vanhurskauttamisopin sanomasta, että olemme armosta autuaita, kieräen kuin kissa kuumaa puuroa. Mutta vaikuttaa kuin sinun olisi vaikeaa ymmärtää että kelpaamme Jumalan edessä ainoastaan armosta yksistään Jumalan lahjana. Usko Jumalaan jättää meidän omat tekomme syrjään.
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
”Minä en ole ’opiskellut’ Raamattua päivääkään ja ymmärrän sen hyvin, kun Pyhä Henki on sen kirkastanut.” Edellinen seikka näkyy kommenteissasi. Siitä ei kannata kerskua. Jälkimmäinen on valitetava harha. Henki on varmasti kirkastanutkin jonkin sinulle tärkeän kohdan, mutta ei todellakaan Raamatun koko ilmoitusta. Tulet sen joskus itse huomaamaan. Mitä nopeammin toteat ymmärryksesi inhimillisen vajavaisuuden, sitä vähemmän se huomio tulee tekemään kipeää.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Sinulla on terveellinen asenne ihmisen hengelliseen kasvuun
Hyvä on myös tuo toteamus, että mitä aikaisemmin Ari huomaa elämän realiteetit sitä helpompaa sekä hänelle itselleen että hänen kanssaan eläville ja keskusteleville
Matias Roto näytä nyt kerrankin missä olen ”vääristellyt” Raamatun sanaa??
Minä voin näyttää monia kohtia joissa sinä olet niin tehnyt!!!!!!
Ari
Älä höpötä!
Matias Roto kuinka voin ottaa ”neuvoistasi” vaarin kun et näytä yhtäkään????
Ymmärrän että pyyntöni on vaikea koska se on mahdoton!!!!!
Ari,,,,
En ole nähnyt sinua kertaakaan Raamatun eksegetiikan tutkijaseminaareissa kolmen vuosikymmenen aikana. En myöskään nähnyt sinua Hyvinkäällä Euroopan eturivin Vanhan testamentin ja Raamatun arkeologian tutkijoiden kokoontumisessa 1990 -luvulla.
Jos et olisi niin mahdottoman kiukkuinen hyökkäilemään Kristukseen uskovia vastaan, vaan kunnioittaisit Kristukseen uskovien uskoa, niin silloin ei oppimattomuutesi olisi ongelma, mutta kun nuoren pöyhkeilevän Joukahaisen tavoin aina yrität väittää virheitäsi muka oikeiksi tulkinnoiksi ja pakkosyöttää niitä sellaiselle joka asiat on jo aikoja sitten ymmärtänyt, niin silloin on aihetta oikaista, koska kyse ei ole inhimilisistä erehdyksistä vaan pinttyneestä huonojen tulkintojen esiin tyrkyttämisestä.
OLEN LUKEMATTOMIA KERTOJA OSOITTANUT SINUN RAAMATUN TKSTIN VASTAISIA TULKINTOJASI. Ja nyt kuvittelet että sinulle pitäisi näyttää EDES yksi – pelkkää joukahaismaista pöyhkeilyä -.
Ota todesta Raamatun sana,että KASTEEN VESI PELASTAA”
1. Pietarin kirje 3:21
Vuoden 2020 käännös suomeksi
21 Samoin teidätkin pelastaa nyt vesi eli kaste, ei saastaisesta elämästä luopuminen. Kasteessa te olette tehneet Jumalan kanssa sopimuksen, joka takaa teille puhtaan omantunnon. Te pelastutte Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta.
Vuoden 2011 käännös vienankarjalaksi
21 Tämä vejen kautti pelaštumini juohattau kaššantah. Kaššanta ei merkiče likojen pešömistä runkošta, vain še on lupauš Jumalalla pityä omahenki riähättömänä. Šen myö šuamma Iisussan Hristossan kuollehista noušomisen kautti,
Vuoden 2000 käännös ruotsiksi
21 På motsvarande sätt räddas ni nu av vattnet i dopet, som inte innebär att kroppen görs ren från smuts utan att man med gott uppsåt vänder sig till Gud. Och ni räddas genom att Jesus Kristus har uppstått,
Vuoden 1992 käännös suomeksi
21 Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus,
Vuoden 1938 käännös suomeksi
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena — joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta — Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
KERTAA TÄMÄ NIIN MONTA KERTAA ETTÄ OPIT LUKEMAAN, MITÄ SIINÄ LUKEE:
VESI PELASTAA KASTEENA, KOSKA SE LIITTÄÄ MEIDÄT KRISTUKSEN YLÖSNOUSEMUKSEEN.
Ari
Aikoinaan kirjoitin tekstin venäläisestä kirjailijasta Aleksandr Sergejevitš Puškinista (Алекса́ндр Серге́евич Пу́шкин),, 6.6.1799 – 10.2.1837, Häntä pidetään Venäjän kirjallisuuden noin vuosille 1820–1880 ajoitetun kultakauden[ synnyttäjänä. Vielä viime vuosisadan loppupuolella venäläiset osasivat hänen tuotantoaan ulkoa edes vähäsen.
Jos joku olisi kysynyt voitko NÄYTTÄÄ YHDENKÄÄN venäläisen joka osaa hänen tuotantoaan ulkoa, niiin siihen saattoi vastata sanomalla: Näytä minulle tässä LÄHIN venäläinen, niin minä näytän sinulle, että hän osaa Puškiniaan ainakin jonkin verran.
Joten Ari
Vähän saman suuntaisesti voin sanoa sinun teksteistäsi. Näytä minulle LÄHIN kommenttisi, niin minä voin näyttää sinulle jonkun ajatuksen tai lauseen, joka vaatii korjaamista tai oikaisua.
On miellyttävää että kommentoit ahkerasti mutta olisi myös suotavaa että käyttäisit miellyttävämpää puhetyyliä, etkä yrittäisi kinaamalla pakkosyöttää virheellisiä tulkintojasi muka asianmukaisina selityksinä.
Matias Roto mistä tuo ”vesi pelastaa” on vertauskuvana???
Pelastaako vesi taivaaseen vai mikä on tuo vertauskuva????
Ari
Ilmestyskirja luku 7 kertoo, että kaste vie pelastettujen joukkoon, ”pesseet vaatteena”: kastepuku Ilmestyskirjan kielenkäytössä.
Jotta Ari saisit silmäsi auki,
annan sinulle toisenkin kohdan Ilmestyskirjasta, missä kerrotaan, että kasteemme ammentaa voimaa tulevaisuudesta käsin. Jumalan valtaistuimella Isän oikealla puolella istuu Vapahtajamme Jeesus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Vapahtajamme Jeesus on Jumalan Karitsa, joka on lunastanut koko ihmiskunnan pyhällä kalliilla verellään Golgatan ristillä.
Niin kuin aikoinaan Paratiisissa, niin tulevaisuuden uudistuneessa Paratiisissa eli siis Uusien taivaitten juhlasalissa, Karitsan valtaistuimen alta virtaa Elämän veden virta eli siis taivaallisen veden virta, kasteen veden täyttymyksen virta, antaa iankaikkisen elämän veden kaikkien kansojen terveyttämiseksi ja ikuiseksi elämäksi.
Huomaapa tämä. Tässä meidän nykyisessä maailmassamme menneisyys sanelee nykyisen aikamme olosuhteet, mutta tulevan Jumala taivaan kirkkaudessa tulevaisuus muovaa meidän nykyisyyteemme ja elämäämme Jumalan valtakunnassa eli Jumala omina, Jumalan lapsina eli Kirkkona. Tämä tulevaisuudesta aukeava taivaallisen elämän veden virta vaikuttaa meidän kasteemme vedessä ennakoiden sitä, mikä onni ja autuus meitä taivaassa odottaa.
Ja yksilökeskeisen näkökulmasi sijaan avaa silmäsi näkemään Raamatun maailmanlaajuiset näköalat
KANSAT -sanassa.
Kasteen armo riittää koko maailmalle kaikkien kansojen kutsumiseksi perille taivaan riemuun.
Ilmestyskirja:
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
22:2 Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
Olen poistanut Arin puheenvuoron sen jankuttamisen vuoksi
Hän yrittää uudelleen kysyä samaan asiaan, johon jo olen antanut vastauksen.
Ari kysyi viekö kaste taivaaseen ja minä vastasin että VIE.
JOTEN ARI
Ota opiksesi järkevä Raamatun selitys äläkä koko aikaa yritä kiemurrella Raamatun suoran sanan alta omien mielikuvituksellisten pilvilinnojesi pariin.
Opetin lapseni siihen, että kinuamalla ei saa mitään. Pienikin kinuaminen merkitsee ei-vastausta koko anotulle asialle.
Nyt ilmeisesti sinuakin pitää ojentaa kuin pientä lasta, että opit keskustelemaan asiallisesti ja keskustelukavereitasi kunnioittaen.
Matias Roto toivottavasti pysyt pystyssä kun ”lakaset maton alle” kaikki vaikeat kysymykset, ”keskustelu on vaikeaa kun et vastaa kysymyksiin ja poistat ne ja keskityt minuun henkilöjohtaisesti.
Ari
En suinkaan lakaise maton alle vastauksia. Sen sijaan vastaan sinun kysymyksiisi niin suoraan, ettet halua kuulla sitä, koska joutuisit korjaamaan omien mielikuvituksesi luomuksia voidaksesi muuttaa ajatuksiasi asiallisemmaksi Raamatun mukaiseksi opiksi.
Mitä tulee henkilökohtaisuuksiin menosta, niin omalta puoleltani olen kokenut sinun tapasi ilmaista asiasi lähinnä keskustelukavereitten mollaamiseksi. Tähän olen vastannut samalla mitalla, miten olen sinun tyylisi kokenut.
”Keskustelu on vaikeaa, kun et vastaa kysymyksiin ja poistat ne, ja keskityt minuun henkilökohtaisesti.” Olen miettinyt tarvettasi sinnikkäästi jatkaa keskustelua Mastias Roton kanssa – ja minunkin kanssani. Onko sinulla jokin itsellesikin piiloon jäänyt henkilökohtainen asia, johon haluat selvyyttä? Haetko näistä keskusteluista sitä inhimillistä yhteyttä, jonka nähtävästi muuten torjut?
Martti
Kiitos hengellistä kypsyyttä ja muutoinkin tasapainoista persoonallisuutta osoittavasta kommentistasi.
Matias Roto siis kun vertaus oli:
…Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.
21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa..
niin mistä ja mihin Nooa ja kump pelastettiin???
Jatkan vielä että koko VT on todellista Jumalan sanaa meillekkin, siis yksi todella puhutteleva asia on Jumalan suhtautuminen pahaan, siis kuinka ankara Hän on niille jotka pahaa tekevät, niinkuin nyt tuossa Nooan tapauksessakin, hukutti kaikki muut ihmiset maan päältä. Eikö tämä kerro todella paljon Jumalasta!!
Sitten on Jumalan oman kansan vaiheet, ne kertovat myös tätä samaa kuinka Jumala tahtoo ihmisiä lähelleen, muttaa vihaa pahaa ja rankaisee niitä jotka sitä tekevät, mutta on nöyrille armollinen.
Ari
Huomaan sinun kiinnittävän huomiota yhteen sanaan ”vertauskuva”. Tämä sana kertoo että SAMALLA TAVOIN KUIN Nooan aikana vesi kannatti arkkia ja pelasti Nooan, hänen perheensä ja kaikki eläimet, samalla tavalla vesi nykyisenä aikana on Jumalan pelastusteon välineenä.
Vuoden 2020 käännös: Samoin
Bibel 2000: På motsvarande sätt
Näin Nooan tapahtumasta tuli esikuva sille mitä Jumala tekee kirkon kautta nykyisenä aikana.
Vuoden 1992 käännös: Tuon esikuvan mukaisesti
Vuoden 1938 kertoo että samalla tavoin kuin Nooan aikana koko maailman koko pelastunut väestö sai veden päällä osallisuuden pelastuksen laivasta, Nooan arkista, niin koko maailman väestöstä pelastuvat ne jotka kasteen välityksellä saavat osakseen Jumalan antaman pelastuksen.
Vuoden 1938 käännös: Tämän vertauskuvan mukaan
Vienankarjan kielinen käännös puolestaan toteaa, että kyseessä on samasta Jumalan luomasta vedestä, mikä on luomisesta asti aina ollut. Vesi kannatti Nooaa, kun Jumala hänet pelasti, samaista ainetta, vettä Jumala käyttää meidän aikanamme kasteen vedessä meidät pelastaessaan:
Vienan kielinen käännös: 21 Tämä vejen kautti pelaštumini juohattau kaššantah.
Kyseessä siis kaikissa käännöksissä on siitä, että JUMALA PELASTAA MEIDÄT KASTEEN VEDEN VÄLITYKSELLÄ.
Sama kaava toistuu kautta koko Uuden testamentin. Se mitä Vanhassa testamentissa eli Jeesuksen käyttämässä Raamatussa on kerrottu, saa täyttymyksensä Jeesuksessa ja hänen PELASTUSTEOSSAAN. Jeesuksessa Jumala itse tuli ihmiseksi: Sana tuli lihaksi, Joh. 1:14, eli siis Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa. Ikuinen Jumala tuli meidän keskellemme, meitä syntiinlankeemuksessa kadonnutta ihmiskuntaa yhteyteensä palauttamaan. Nytkin taivaan istuimella Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella istuessaan Jeesus, Jumalan Poika, on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Siis kysymäsi sanan ajatus on siinä, että Jeesuksessa toteutui koko Vanhan testamentin profeetallinen lupaus Jumalan suuresta huolenpidosta omaa kansaansa kohtaan. Jeesuksen mukana tuon jo muinoin annetun lupauksen KAIKKIEN KANSOJEN PELASTUMISESTA toteutui koko maailman lunastuksesta Golgatan ristillä ja riemullisessa ylösnousemuksessa.
Huomaa, että tuo koko maailman kaikkien kansojen pelastuksen lupaus annettiin jo yli 3700 vuotta sitten Uskon isälle Abrahamille hänen lähtiessään Kaldean Urista luvattua maata kohti.
1.Mooseksen kirja:
12:1 Ja Herra sanoi Abramille: ”Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
12:2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva SIUNAUKSEKSI.
12:3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi KAIKKI SUKUKUNNAT maan päällä.”
Jeesuksessa tämä koko maailman siunaus toteutui.
Ari
Jumalan sana on sekä lakia että evankeliumia
Lain saarna paljastaa Jumalan vihan kaikkea syntiä kohtaan. Koska synti on aina kapinaa Jumalaa vastaan ja rikkoo hänen luomistyönsä tuloksia tavalla tai toisella. Siksi laki on todellinen ja ankara kaikkea pahaa vastaan.
Tällä tavoin LAIN TEHTÄVÄNÄ on koko elämämme ajan alati jokaisena päivänä ajaa meitä turvautumaan
armahtavan Jumalan anteeksiantamukseen. Tämä armahdus on jo annettu meille Jeesuksessa.
EVANKELIUMINA Jumalan sana kertoo, että koko maailma on sovitettu Jeesuksessa. Koko maailman synnit on kannettu Golgatan ristille. Koko maailman kaikkien kansojen jokaisen ihmisen kuolevaisuus on voitettu YLÖSNOUSEMUKSEN TODELLISUUDESSA.
Jumalan sana evankeliumina kertoo, että meidät on armahdettu, meille on anteeksi annettu. KAIKKI mikä meitä meidän syntisyydessämme painaa, on jo pois pyyhitty. Näin me itsessämme syntiset ja vain tuomion ansainneet ihmisraukat saamme iankaikkisen ilon ja riemun taivaassa Jumalan äärettömä hyvyyden takia, kun Kristuksen täytetyn työn takia saamme olla kokonaan pyhitettyjä ja kokonaan Jumalalle kelpaavia eli siis vanhurskautettuja.
YKSIN USKOSTA, YKSIN ARMOSTA, YKSISTÄÄN KRISTUKSEN TÄHDEN meidät on vanhurskautettuja.
Olemme siis samaan aikaan
sekä itsessämme syntisiä
että Kristuksessa vanhurskautettuja
SIMUL IUSTUS ET PECCATOR
”Nooa oli aikalaistensa joukossa ainoa oikeamielinen ja nuhteeton, ja hän vaelsi Jumalalle kuuliaisena.” Kertomuksessa ei sanota, että Nooan perhe olisi ollut erityisen hyveellinen ja oikeamielinen. Hekin kuitenkin pelastuivat. Kertomuksen kärki on siinä, että Nooa uskoi Jumalan varoitukseen ja kehotukseen rakentaa arkki sinne koottuine eläimineen.
Martti
Kiitos uskon näkökulman esille nostamisesta
Heprealaiskirje puhuu Nooasta nimenomaan uskon näkökulmasta. Heprealairje luku 11 alkaa sanoilla: ”*Usko on luja luottamus ”””” ja jakeessa 7 sanotaan:
Hebrealaiskirje
11:7 Uskon kautta rakensim Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.
Vanhassa testamentissa on myös todistus Jumnalan armahtavasta laupeudesta:
Psalmit 103
Herran armo on suuri
1 Daavidin psalmi. Ylistä Herraa, minun sieluni, ja kaikki mitä minussa on, ylistä hänen pyhää nimeään.
2 Ylistä Herraa, minun sieluni, älä unohda, mitä hyvää hän on sinulle tehnyt.
3 Hän antaa anteeksi kaikki syntini ja parantaa kaikki sairauteni.
4 Hän päästää minut kuoleman otteesta ja seppelöi minut armolla ja rakkaudella.
5 Hän ravitsee minut aina hyvyydellään, ja minä elvyn nuoreksi, niin kuin kotka.
6 Vanhurskaat ovat Herran teot, hän tuo oikeuden sorretuille.
7 Hän osoitti tiensä Moosekselle ja näytti Israelille suuret tekonsa.
8 Anteeksiantava ja laupias on Herra. Hän on kärsivällinen ja hänen armonsa on suuri.
9 Ei hän iäti meitä syytä, ei hän ikuisesti pidä vihaa.
10 Ei hän maksanut meille syntiemme mukaan, ei rangaissut niin kuin olisimme ansainneet.
11 Sillä niin kuin taivas on korkea maan yllä, niin on Herran armo suuri niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä.
12 Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meidän syntimme.
13 Niin kuin isä armahtaa lapsiaan, niin armahtaa Herra niitä, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä.
14 Hän tuntee meidät ja tietää meidän alkumme, muistaa, että olemme maan tomua.
15 Ihmisen elinaika on niin kuin ruohon: kuin kedon kukka hän kukoistaa,
16 ja kun tuuli käy yli, ei häntä enää ole eikä hänen asuinsijansa häntä tunne.
17 Mutta Herran armo pysyy ajasta aikaan, se on ikuinen niille, jotka pelkäävät ja rakastavat häntä. Polvesta polveen ulottuu hänen uskollisuutensa
18 kaikkiin, jotka pysyvät hänen liitossaan, muistavat hänen käskynsä ja elävät niiden mukaan.
19 Herralla on istuimensa taivaissa, ja hänen valtansa alla on kaikki maa.
20 Ylistäkää Herraa, te hänen enkelinsä, te voimalliset sankarit, jotka hänen sanansa kuulette ja hänen käskynsä täytätte.
21 Ylistäkää Herraa, te taivaan joukot, kaikki hänen palvelijansa, jotka hänen tahtonsa täytätte.
22 Ylistäkää Herraa, te hänen luotunsa kaikkialla hänen valtakunnassaan. Ylistä Herraa, minun sieluni!
Martti
Ihanan psalmin olet esille tuonut, rauhan ja rakkauden, armon ja laupeuden, Jumalaan luottamisen ja turvaamisen, kiitoksen ja ylistyksen ihanasti esille tuovan, suurenmoisen suloisen.
Kiitos sinulle puheenvuorostasi!
”Mistä ja mihin Nooa ja hänen perheensä pelastettiin?” Heidät pelastettiin hukkumasta. Vedenpaisumuskertomuksessa puhutaan ruumiillisesta hukkumiskuolemasta, mutta sanaa käytetään Uudessa testamentissa iankaikkisen kadotuksen vertauskuvana: ”Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin (Matt. 10:28).”
Martti
Kiitos hyvästä vastauksestasi
Kiitos molempien näkökulmien esittelystä
Siis Nooaa ja kump pelastettiin siitä turmelluksesta joka maan päällä vallitsi, samoin kuin voidaan sanoa juutalaiset meren ylityksessä vapautettiin egyptin orjuudesta, nämä ovat vertauskuvallisia eli näissä tulee esille se kuinka ihminen voi omassa ”viisaudessaan ja ymmärryksessään” ymmärtää Jumalan tahtoa ja elää sen mukaan. Siis eikö Nooan esimerkki olisi todella varoittava eli eikö sen kautta ihmisten tulisi peljätä Jumalaa ja elää Jumalan tahdossa, mutta kun ei omassa voimassa onnistu niin ei onnistu!!!!!! Samoin kun Jumala vapautti ihmeiden kautta kansansa egyptin orjuudesta niin eikö silloin kansan olisi pitänyt uskoa että Jumala voi tehdä kaiken eli myös viedä heidät luvattuun maahan vaikka siellä olisi mitä hirviöitä tahansa ja antaa sen heille, mutta ei uskoneet vaan napisivat epäuskossaan!!!!!
Ari
Puhut Jumalan pelastavasta työstä Nooan aikana.
Muista että Jumala pelasti Nooan. Pelastus oli Jumalan teko.
Tämä on se esikuva mistä puhutaan kun 1. Piet. 3:21 puhuu KASTEEN VEDESTÄ Jumalan pelastavana työnä.
Älä ihmeessä stke siihen mitään ihmisen omaa työtä tai ansiota. Kysymys on siis yksistää uskosta eli yksistään Jumalan tekoon turvansa panemisesta eikä teoista.
11:7 Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee.
Teot sis eivät olleet perusta vaan vasta uskon hedelmänä tulevia seurauksia.
Ari
Vedät väärät johtopäätökset Myös Punaisen meren ylityksestä.
Sekin oli yksistään Jumalan armoteko KANSANSA hyväksi, ei siis kenkään yksityisen omaa yritystä, vaan Jumalan teko KOKO yhteisön hyväksi. Näin se o;kasteen esikuva. Kastekin on yksistään Jumalan teko koko kansan pelastamiseksi, ”tehkää kansat opetuslapsiksi kastamalla” Matt. 28:19
Toinenkin karkea virhe on tekstissäsi. Älä sössötä tyhmyydestä muka hyveenä Jumalan edessä! Siinä et hyvää tee, vaan tuhoat Jumalan työtä, joka suuressa viisaudessaan on luonut maailman ja yhä edelleen pitää siitä huolen.
Muista, että Mooses opiskeli KAIKKEA Egyptin viisautta 40 vuotta. Sitten hän opiskeli 40 vuotta elämää Siinain autiomaassa. Vasta sitten Jumala antoi hänelle tehtävän kansan vapauttajaksi. Ap.t. 7:22.
Joten älä höpötä tyhmyydestä muka etuna Jumalan palveluksessa.
Komanneksi. Mitä tapahtui Israelin langetessa Siinailla?
Kansa KAPINOI Jumalan asettamaa kansan johtajaa vastaan. Tämä kapina aiheutti kuoleman noin puolelle kansaa. (Tuohon aikaan väestön keskimääräinen elinikä oli noin 35 – 40 vuotta. Se oli keskiarvo, jotkut kuolivat nuorenpana, jotkut elivät vanhemmiksi.
Jos sinä Ari nouset kapinaan Jumalan säätämää kirkon järjestystä vastaan, niin mitä siitä seuraa? Mietipä tuota omalle kapinoivien ajatustesi mielipiteittesi edessä rehellisesti miettien!
Edelleen. Mooses oli ikääntynyt. Kapinoitsijat olivat hänen rinnallaan pieniä kakaroita.
Ari. Missä on sinun kunnioituksesi itseäsi vanhempien rinnalla pöyhkeillessäsi kuin kuriton murrosikäinen paljon enemmän elämää kokeneitten rinnalla heitä halventaen mielettömillä sanoillasi.
Joten Ari tekstisi edessä totean sen ala-arvoiseksi. Huonoa hedelmää tuotavaa puhetta kynästäsi suoltaen.