Herran uskollisuus

Pieni mökki pihamme perällä

ja villiruusu väriä täynnä

kertovat Luojamme hyvyydestä ja uskollisuudesta meitä luotuja kohtaan.

Eläimetkin sen tajuavat. Pieni oravanpoika tuli meitä tervetulleeksi Svenssonille toivottamaan talon oven edustalla, kun menimme sinne Sanan ja rukouksen iltaa viettämään. Lisätty kuva 30.4.2025 klo 22.21.

Herran uskollisuus täyttää maan.
Herra on sanallaan luonut taivaat.

Sunnuntai 4.5.2025

2. sunnuntai pääsiäisestä (Misericordia Domini)

Pyhän aihe: Hyvä paimen

Muinaisessa Orientissa paimen oli hyvän huolenpidon esikuva. Paimen vei laumaansa ruokapaikalta toiselle. Juomapaikalta toiselle, jos niitä oli useampia. Paimen myös suojeli laumaansa pedoilta. Antoi turvaa, tarvittaessa taisteli vaaroja vastaan.

Muinaisessa Orientissa hyvä paimen oli myös hallitsijan hyvyyden ilmaus, kunnianimi, jolla häntä ylistettiin.

Suomessa olosuhteet ovat olleet toisenlaisia. Kylmää vastaan on tarvittu navetoita, hevostalleja, kanaloita, sikaloita jne. Karjaa olen ruokkinut jo pienestä pitäen. Kesällä on karja viety ulos. Isäni kanssa kuljin, kun hän eläimiä varten aitoja rakensi. Karjaa olemme laskeneet laitumille. Lypsylle olen lehmiä hakenut takaniityiltä navettaan. Jne.

Kun Jeesus sanoi, että hän on Hyvä Paimen, niin hän liittyi Vanhan testamentin sanomaan. Psalmissa 23 paimenen kaitsenta avaa näköalan nykyisestä tulevaan. Jumala itse on Hyvä Paimen. Hän vie vihreille niityille. Nämä kuvaavat tulevan maailmankauden iloa ja onnea, täyttä elämää taivaan riemussa. Virvoittavien vetten tykö tuleminen kertoo tulevan maailmankauden vesistä, missä vesi kostuttaa kuivan maan ja saa sen elämään. Janoinen saa raikasta vettä juodakseen: Elämä ja yltäkylläisyys antavat täysipainoisen onnen.

Jeesus menee puheessaan pidemmälle. Hän puhuu omasta ristin kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan koko maailman syntien sovittamiseksi. Hän pelastaa synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta.

Tähän liittyy 1. Pietarin kirjeen teksti, meidän epistolamme eli messun toinen lukukappale.

Jeesus kärsi ja kuoli koko maailman syntien sovittamiseksi. Hänen ristin työnsä toi lunastuksen. Hän on ansainnut meille voiton pahuuden henkivalloista. Hän on meidän Vapahtajamme. Hän antaa armonsa ja laupeutensa meidän, itsessämme syntisten, vanhurskauttamiseksi, niin, että meillä on tulevaisuus ja toivo.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Piet. 2:21–25

Ensimmäisestä Pietarin kirjeestä, luvusta 2

Kristus kärsi teidän puolestanne

ja jätti teille esikuvan,

jotta seuraisitte hänen jälkiään.

    – Hän ei syntiä tehnyt,

    hänen suustaan ei valhetta kuultu.

    Häntä herjattiin,

mutta hän ei vastannut herjauksella,

hän kärsi, mutta ei uhkaillut,

vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin haltuun.

Itse, omassa ruumiissaan,

hän ”kantoi meidän syntimme” ristinpuulle,

jotta me kuolisimme pois synneistä

ja eläisimme vanhurskaudelle.

”Hänen haavansa ovat teidät parantaneet.

Te olitte ”eksyksissä niin kuin lampaat”,

mutta nyt te olette palanneet

sielujenne paimenen ja kaitsijan luo.

133 KOMMENTIT

    • Ari

      Eihän ole meidän asiamme kertoa sellaisista näkökohdista.

      Muista Raamatun sana, että RAKKAUS. peittää syntien paljouden

      On myös aiheellista noudattaa hänen kehotustaan pysyä hänen seuraajanaan Kristus -uskossa.

      Muistapa siis hänen rakkautensa järjestäytynyttä kirkon elämää kohtaan.

      Muista että hän rakasti kirkkoa ja niitä seurakuntia, joiden syntyyn hän oli saanut olla Jumalan käytössä.

      Rakastakaamme mekin Kristuksen KIRKKOA kaikkialla maailmassa

    • Ari

      On tärkeätä huomata, että painopiste ei ole siinä että me olemme syntisiä,

      vaan siinä, että Kristus armahtaa. Tämähän on varsinainen evankeliumin sisältö.

      Tänäänkin Jokioisten kirkossa käydessämme tämä Kristuksen antama syntien anteeksianto tuli esiin monessa yhteydessä.

      Esimerkiksi KÄSIKIRJAN

      KOHTA 4. Yhteinen rippi

      Siinä on kaksi osaa

      1) Synnintunnustus
      Synnintunnustuksessa me tunnustimme syntimme JUMALAN EDESSÄ

      Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä.
      Me tunnustamme sinulle syntimme,
      joilla olemme ansainneet vihasi ja rangaistuksesi.
      Katso armollisesti meihin
      ja anna meille syntimme anteeksi
      rakkaan Poikasi,
      Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden.

      2) ja synninpäästö

      MISSÄ MEILLE JULISTETTIIN SYNTIEN ANTEEKSIANTO JEESUKSEN ANSIOSTA

      KOHTA 16. Uskontunnustus (Credo)

      Siinä me tunnustimme että Pyhän Hengen työnä meille annetaan syntien anteeksianto.

      ”Minä uskon —– ja Pyhään Henkeen — syntien anteeksiantamisen —”

      KOHDASSA 20, Ehtoollisrukous (Eukaristinen rukous)

      Ehtoollisen asetussanoissa sanotaan mitä me ehtoollisen nauttimisessa saamme

      ”Tämä malja on uusi liitto minun veressäni,

      joka vuodatetaan teidän puolestanne

      syntien anteeksiantamiseksi.”

      KOHDASSA 21. Isä meidän (Pater noster)

      Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,

      niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
      —”

      Tässä vain neljä kohtaa, jotka kaikki vakuuttavat meille, että

      koko evankeliumin suuri ilosanoma on siinä,

      että meidän syntimme ovat anteeksi annettuja.

      Jote Ari

      Aurinkoisena päivänä nosta katseesi ihmisten varjoista päivän loisteeseen ja valon suoman ympäristön kauneuteen

      eli siis hengelliseen elämää soveltaen:

      Toisten ihmisten syntien penkomisen sijaan kiinnitä katseesi Kristuksen anteeksiantoon,

      joka on valmiiksi tehty KOKO MAAILMAA VARTEN,

      ja joka ojennetaan meille pyhän, YHTEISEN kirkon julistaman evankeliumin ja pyhien sakramenttien välityksellä.

    • ”Kuinka Paavalin elämässä näkyi se, että hän teki sitä, mitä ei halunnut, eli syntiä?” Taitaa olla turhaa miettiä tällasia. Arvelen kuitenkin, että Paavali painotti tässä ajatuksen alkuosaa: ”En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo.” Tietoisuus siitä, että paljon Jumalan tahdon mukaista jäi tekemättä, saattoi olla häntä painamassa. Niinpä kaikki se muu, mitä hän teki sen asemesta, oli ’pahaa, mitä en tahdo’, vaikka se tuskin oli mitään ilmeisen synnillistä tai pahantahtoista.

    • Martti

      Kiitos taitavasta ja elämänläheisestä vastauksesta Arille. On upeaa että osaat näin osuvasti pukea sanoiksi syvän elämänkokemuksesi hedelmiä.

    • Ettekö siis huomaa/ymmärrä eroa siinä kun Paavali eli ennen kääntymystään ja kääntymyksen jälkeen? Siis lihallisen Jumalan palvelijan ja hengellisen Jumalan lapsen välillä? Minulle nuo kertoo paljon siitä kuinka niin moni kuvittelee palvelevansa/tekevänsä Jumalan tahtoa mutta ei todellisuudessa sitä tee.

    • ”Ettekö siis huomaa tai ymmärrä eroa siinä, miten Paavali eli ennen kääntymystään ja kääntymyksen jälkeen?” Siitä, miten Paavali eli, ei kerrota juuri mitään. Hänen julkinen toimintansa on toki kuvattu Apostolien teoissa. Kristittyjen vainoajasta tuli kristinuskon merkittävä julistaja. Kirjeissään Paavali kuvaa muutostaan lain kirjaimen noudattajasta lain hengen tavoittelijaksi. Siitä, miten hänen elämänsä arki kenties muuttui, ei ole kuvausta. Emme siis voi ’huomata tai ymmärtää’. Korkeintaan saatamme arvailla, miten Paavalin kääntyminen vaikutti siihen, miten hän eli. – – – Paavalin julistuksen painopiste ei kuitenkaan ole siinä, miten oikein tai väärin ihmiset elävät, vaan siinä, että Kristus elää ja vaikuttaa seurakunnassaan.

    • Martti Pentti väistit kyllä kokolailla asian, siis muuttiko Pyhän Hengen saanti Paavalia ja etenkin kuinka hän toimi palvellessaan Jumalaa?

      Onko siis eroa lihallisella ja hengellisellä uskovalla?

    • ”Onko eroa lihallisella ja hengellisellä uskovalla?” Uskoni mukaan se ero on siinä, että ’hengelliset uskovat’ ovat siirtyneet ajasta iäisyyteen ja me täällä ajassa vaeltavat olemme yhä sidottuja lihalliseen ruumiseemme. Perinteisesti on käytetty nimityksiä ’taisteleva seurakunta’ ja ’riemuitseva seurakunta’.

    • Martti Pentti siis Pyhä Henki ei mielestäsi tee mitään uskovissa, mietippä kun Jeesus sanoi että Hän varjeli opetuslapsia ettei paha päässyt tekemään näille mitään, miksi sitten Jeesus sanoi että on parempi että Hän menee Isän tykö sillä tulee toinen puolustaja, Pyhä Henki? Onko Pyhä Henki voimaton puolustamaan uskovia pahalta???

    • Ari

      Miksi maailmankuvasi uskoon tulosta on MEKANISTISEN toiminnan tapainen ihmisen OMIEN TOIMINTOJEN MUUTOS.

      Missä on tajusi siitä, että kasteessa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen tapahtuneessa liittymisessämme KOLMIYHTEISEN JUMALAN yhteyteen meistä on tullut JUMALAN OMIA.

      Verrataanpa talon omistajan vaihtumiseen. Omistus siirtyy kauppakirjan tai perinnönjaon tms. välityksellä. Kun talo on uudella omistajalla, niin muuttuuko talon ULKONÄKÖ kertaheitolla. Riippuu ihan uudesta omistajasta miten paljon se näkyy ja missä ajassa. Useinkin vasta vuosien jälkeen muutos tulee enemmän näkyviin. Vain joissakin tapauksissa muutokset alkavat välittömästi näkyä.

      Esimerkiksi meidän nykyinen eläkeasuntomme muutokset ovat tapahtuneet noin neljännesvuosisadan kuluessa: Tontin pelto on muuttunut nurmikoksi, piharakennus on muuttunut toiseksi. Tontille on tullut huvimaja eli pukaro, hedelmäpuita on istutettu, puita on kaadettu ja toisia istutettu, päärakennuksessa sähköt ja vesijohdot on uusittu, aurinkopaneelit on asennettu, laajakaista on liitetty, entisten lämpöpatterien sijaan on hankittu ilmalämpöpumput, keittiö uusittu, ikkunat muuttuneet nelikerroksisiksi, lattiat ja seinät uudelleen pinnoitettu, huonekaluja on pikkuhiljaa vaihdettu jne. Tässä vain muutama muutos mainitakseni.

      Tarkoitukseni on sanoa sinulle Ari, että ota elämän realiteetit sellaisina kuin ne ovat äläkä pyri vääntämään tuomioittesi epärealistisia vaatimuksia toisia maahan painaaksesi.

      Joten Ari soisin ettet takertuisi mekanistisen muutoskuvitelmasi vangiksi vaan avartuisit näkemään Kristuksen kirkon elämän olosuhteiden muutoksen, kun Perkeleen omat ovat siirtyneet Jumalan lapsiksi, synnin vallassa olleet ovat saaneet syntinsä anteeksi ja kadotustuomion alaiset ovat siirtyneet iankaikkisen elämän perillisiksi.

      Lienee aiheellista ottaa tähän yhteyteen esille kirkkoisä Ambrosiuksen sana siitä, että jos joku haluaa ymmärtää teologiaa, hänen on ensiksi ymmärrettävä elämää.

      Joten koeta sinäkin ymmärtää ihmisten elämää edes sen verran että lopetat kanssasi tekemisissä olevien ihmisten tuomitsemisen. Muista että kovasti mainostamasi rakkauden saaminen muuttuu todeksi vasta kun lopetat toisten ihmisten tuomitsevan halveksimisen. Niin kauan kuin jatkat vääristynyttä kritiikkiäsi toisia ihmisiä kohtaan, puheesi rakkaudesta muuttuu vastakohdakseen.

    • ”Jeesus sanoi että Hän varjeli opetuslapsia, ettei paha päässyt tekemään näille mitään.” Eihän Jeesus varustanut oppilaitaan millään täysin pahudenkestävällä panssarilla. Eipä Henkikään sellaista anna. Kristityn vaellus on alusta loppuun kilvoittelua, jossa vaaditaan valpautta ja kestävyyttä.

    • Martti Pentti toteat ”” Eihän Jeesus varustanut oppilaitaan millään täysin pahudenkestävällä panssarilla. Eipä Henkikään sellaista anna.””, siis kuinka tuon löydät Raamatusta? Eikö muka Jeesus varjellut opetuslapsia???

      Joh. 17:12
      Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

    • Ari

      Puheenvuorosi kertoo, ettet ole alkuunkaan ymmärtänyt, mitä Martti sanoo.

      Koeta hyvä ihminen ymmärtää, mitä täällä kirjoitetaan.

      ELI SIIS

      HANKI VIISAUTTA!

    • ”Eikö muka Jeesus varjellut opetuslapsia?” Juudaksen jo mainitsitkin. Entäpä Pietari, jolle Jeesus sanoi: ”Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!” Jeesus tiesi myös: ”Totisesti: tänä yönä, ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti kiellät minut.” Jeesus ei suojellut heitä kiusauksilta ja lankeamisilta, mutta varjeli heitä sortumasta niiden kohdatessa.

    • Ari

      Katselepa tuota kuvan oravaa, joka tulee turvallisesti tekemään seuraa meidän mennessämme hartautta pitämään.

      Katso niin kauan että opit ymmärtämään todellisen rakkauden. Sehän heijastuu meistä niin luonnollisesti, että eläimetkin sen aistivat.

      Oletko niin ystävällinen ympärilläsi olevaa elämää kohtaan että eläimetkin tulevat luoksesi turvallisin mielin. Jos ei näin tapahdu, niin kovasti kerskumasi muka jumalainen rakkautesi on vain itsepetosta, ilman konkreettista kosketuskohtaa sinun elämäsi todellisuuteen.

      Aikoinaan Lapinjärven ruotsalaisen pappilan pihalla oli oravanpesä. Niinpä pienet oravanpoikaset saattoivat toisinaan tulla ympärilleni piirileikkiä leikkimään ympärilläni kirmaten.

  1. Evankeliumissa on kuitenkin yksi osa että kuuleeko ihminen Jeesuksen äänen, tässä ei ole kyse konkreettisesti kuulemisesta eikä siitä etteikö jokainen voi lukea Raamatusta Jesuksen sanat vaan siitä onko ihmisellä paatunut sydän jolloin ei pysty ymmärtämään Jeesuksen sanoja.

    Täällä on tuotu niin selvästi esille että ihmisen sydän on paha (vrt perisyntioppi), siis onkohan ainoat Jeesuksen sanat joihin uskotte??

    Matt. 15:19
    Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

    Nyt sitten onkin ratkaiseva asia että tarvitsenko MINÄ sydämeni parantajaa, kuka voisi sydämeni parantaa???

    • ”Nyt sitten onkin ratkaiseva asia, tarvitsenko minä sydämeni parantajaa, joka voisi sydämeni parantaa?” Niinpä. Kysytkö tätä itseltäsi, Ari Pasanen, vai luotatko siihen, että olet uskoontulokokemuksessasi tehnyt lopullisen parannuksen, joka varjelee sinut elämäsi loppuun asti?

    • Martti Pentti tuo kysymys on kaikille, siis niin minulle kuin myös sinulle, minun sydämen Jeesus on jo parantanut, kuulen Jeesuksen äänen eli ymmärrän Jeesuksen sanat.

    • Ari

      1)

      Jumalan äänen kuulemisessa ei ole lupa jättää ulkonaista KUULEMISTA ulkopuolelle, kuuloille viittomin vastaanotettua Jumalan sanaa, eikä koko ruumiin aistimaa kasteen sakramentin toimitusta.

      Sellainen joka tämän ulkonaisen Jumalan sanan saarnan hylkää, elää omien haihattelujensa ja päiväuniensa varassa. Silloin uskon perusteena ei ole JUMALAN SANA vaan ihmisen oman sydämen oikut.

      2)

      Kirjoitat: ”—onkohan ainoat Jeesuksen sanat joihin uskotte??”

      Kummallisesti vääristelet meidän raamattunäkemystämme, kun menet omiin kuvittelemisiisi takertuen heijastamaan omaa tavattoman rajoittunutta Raamatun lukemistasi ja todesta ottamistasi meidän niskaamme.

      Olen lukenut ja/tai äänikirjana kuunnellut KOKO RAAMATUN läpi lukemattomia kertoja.
      Muista miten olen jo joulunlomalla 1951 miettinyt, mitä siihenastinen koulunkäyntini on minulle antanut. Silloin totesin mielessäni, että kaikkein suurin anti on ollut se, että olen oppinut tuntemaan ja käsittämään paljon uusia Raamatun asioista ja Jeesuksen elämästä, HÄNESTÄ JOHON USKON. Näin siis arvioin koulun antia oman USKONI näkökulmasta.

      Pitäisikö nauraa vai itkeä, kun näin lapsellisia väitteitä meistä menet laukomaan edes unissasi.

      Mieletön retoriikkasi muuten muistuttaa eräiden lahkolaisten kuvitelmaa, että muka tuollaisella herjalla saa ujutettua omia vääristymiään kuulijoittensa mieliin. Mutta asiansa osaavien silmissä retoriikan yritykselläsi teet vain itsesi naurettavaksi. Puhu asioista asioina, niin et lauo tällaisia sammakoita suustasi.

      3) Maistaaksesi omaa keittämääsi soppaa

      sanomiseesi: ” —tarvitsenko MINÄ sydämeni parantajaa, kuka voisi sydämeni parantaa???”,

      annan vastauksen: ” Tarvitset.”

      Ja jatkoksi asiallista selitystä, mistä on kyse:

      Muista että me kaikki tarvitsemme Jeesusta JOKA PÄIVÄ. Joka päivä tarvitsemme hänen anteeksiantoaan.

      Jo vauvana saamamme kasteen armo saakoon vaikuttaa meissä joka päivä, jokapäiväisen parannuksen, elämän jatkuvan edistymisen ja rohkean heittäytymisen tulevaisuutta kohti, sitä aikaa kohti, jolloin uskontunnustuksen mukaisesti Pyhä Henki herättää kirkon ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään.

      Liity sinäkin tähän pelastuneitten yhteisöön, Jumalan kansaan eli kirkon jäseneksi!

    • ”Jeesus on jo parantanut, kuulen Jeesuksen äänen eli ymmärrän Jeesuksen sanat.” Tämä saa minut surulliseksi. Suren sinua, sillä noin uskoen olet tehnyt Jeesuksen itsellesi tarpeettomaksi. Hän on osuutensa tehnyt ja nyt luulet pärjääväsi omillasi.

    • Roomalaiskirjeen 12. luvun alku, joka on otsikoitu: Uusi elämä, Antaa hyvät ohjeet elämiselle. Liitän tähän erityisesti lauseet jakeista 16-18: ”Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa.”

    • Martti Pentti mitä haet tuolla tuomallasi kohdalla?

      Sovitatko sitä myös omaan kirkkoosi ja sen historiaan, onko siellä selkeänä tuo mitä tuot esille? Ymmärrän että monen täällä kirjoittavan elämät ovat ”puhtaita” eikä mitään SUURIA syntejä tee, mutta se mistä on saanut oman uskon perustan on ratkaisevaa, onko se evankeliumin sanan pohjalta vai jonkun ihmisen tuoman toisen evankeliumin????

    • ”Sovitatko sitä myös omaan kirkkoosi ja sen historiaan; onko siellä selkeänä tuo, mitä tuot esille?” Ensiksi: ei ole mitään ’minun kirkkoani’. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on osa Kristuksen kirkkoa. Toiseksi: Raamatun ohjeita ei ole annettu, jotta me arvostelisimme niiden perusteella toisiamme tai yhteisöjämme. Ne on suunnattu meille itsellemme, jotta noudattaisimme niitä kykymme mukaan.

    • Martti Pentti eikö Jeesus selkeästi käske kavahtaa vääriä opettajia joiden huonosta hedelmästä näkee sen.

      Siis ”vaadit” minulta sellaista jota eivät oppi isäsi ole noudattaneet, otat heiltä iankaikkisen elämän sanat.

    • ”Eikö Jeesus selkeästi käske kavahtaa vääriä opettajia, joiden huonosta hedelmästä näkee sen.” Hän ei viitannut entisaikojen opettajiin. Jeesuksen seuraajien tulevaisuudesta oli kysymys. Näinhän tuo varoitus alkaa: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. (Matt. 7:15)” – – – En ole vaatimassa sinulta mitään. Kehotan sinua itseäsi valvomaan käytöstäsi ja vaatimaan itseltäsi sen virheiden korjaamista. En suinkaan toimi aina oikein ja viisaasti, mutta tunnistan kömmähdykseni ja koetan olla toistamatta niitä.

    • Ari

      Olisi kohtuullista, että sinä jonka opillinen tietämyksesi on vähintä ja opinkohtien ymmärtämisesi vieläkin heikompaa, malttaisit mielesi arvostelemasta toisten oppia, joilla sentään on merkittävästi enemmän sekä elämänkokemusta että hengellisen elämän syvää tuntemusta. Tässä suhteessa sinulla vielä olisi parantamisen varaa käyttäytymisessäsi. Toki edellä poistettuihin kommentteihisi verraten tyylisi on nyt paljon rauhallisempaa, mutta vielä voisit vähän petrata tyyliäsi, niin keskustelukin sujuisi iloisimmin ilmein.

      On hyvä että edistyt, mutta vielä on varaa kehittää ilmaisusi ystävällisyyttä.

      Muista mitä Paavalin kirje Kreetan piispalle Tiitukselle sanoo:

      Tiituksen kirje:

      2:7 Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta

      Myös apostoli Paavalin ja elämänsä lopulla Efeson piispan Timoteuksen kirje Kolossalaisille antaa samanlaisia ohjeita suloisesta ja hyvänmakuisesta kielenkäytöstä, mikä lisää kaikkien konkreettisen seurakunnan jäsen välistä armoa, = rakkautta ilman ehtoja, keskinäistä rauhaa ja rakkaudellista suhtautumista toinen toiseensa. Ja huomaa että ilmaus PYHÄT VELJET tarkoittaa konkreettisia ihmisiä seurakunnan jäseninä (YKSI ASIA SEMIITTISESTI TOISTOLLA ILMAISTEN).

      Kolossalaiskirje:

      1:1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus

      1:2 Kolossassa asuville pyhille ja uskoville veljille Kristuksessa. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme!

      1:7 niinkuin te sen opitte Epafraalta, meidän rakkaalta kanssapalvelijaltamme, joka on uskollinen Kristuksen palvelija teidän hyväksenne

      1:8 ja joka myös on kertonut meille teidän rakkaudestanne Hengessä.

      4:6 Olkoon puheenne aina suloista, suolalla höystettyä, ja tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata.

    • Ari

      Olet todella typerä heittäessäsi tyhjästä temmaten saastaisine väittteinesi mielettömiä väitteitä Martin vanhemmista sanoessasi todellista palturia näistä ihanista ihmisistä, joiden puolesta rukoilin jo niihin aikoihin, kun sinä vasta olit pienenä taaperona ensi askeleitasi ottamassa.

      Miten saatatkin kirjoittaa tällaista saastaa:

      Siis ”vaadit” minulta sellaista jota eivät oppi isäsi ole noudattaneet, otat heiltä iankaikkisen elämän sanat.

      Martin ihanat vanhemmat nimittäin olivat lähetyssaarnaajia silloisella Ambomaalla, nykyisessä Namibiassa.

      Joten tällaisen törkypuheen takia Ari

      Lopetan sinun osallistumisesti

      TÄHÄN KESKUSTELUKETJUUN.

      Pyri parempaan keskustelukumppaniesi kunnioitukseen jatkossa uusissa keskusteluissa!

    • ”Siis vaadit minulta sellaista jota eivät oppi-isäsi ole noudattaneet.” Sen verran lausun Ari Pasasen puolustukseksi, että hän ei tarkoittanut isääni – eikä äitiäni – vaan oletettuja oppi-isiäni. Hyökkäyksen kärki taisi olla jälleen suunnattu Martin Lutheriin.

    • Arin väite Lutherista muka huonon hedelmän tuottamisesta on mieletön.
      Hänen ansiostaanhan meillä on omakielisiä Raamattuja. Hän ei ollut ensimmäinen kääntäjä. Olihan yksistään saksaksi käännöksiä jo ennen häntäkin ainakin 70 käännöstä säilynyt ainakin osaksi meidän aikaammekin. Mutta Lutherin käännöksen innoittamana Raamatun käännösten tekeminen sai kokonaan uudenlaista vauhtia eri puolilla maailmaa. Nykyisin Raamattu on maailman luetuin kirjakokoelma.

      Joten ymmärtämättömyyttään Ari hyökkää lausunnollaan koko Pyhän Raamatun maailmanlaajuista käännösten tekoa vastaan.

      Ari ei näytä tajuavan mielipiteittensä mielettömiä seurauksia, vaan takertuu Saksan talonpoikaiskapinan johtoon pyrkineen Hubmeierin keksimän kasteopin omaksi kasteopikseen näin hyläten koko perinteisen kirkon perusteisiin kuuluneen opetuksen siitä, että Jeesuksen omaksi tullaan PYHÄN KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25