Toinen Käsky 4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. |
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; |
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. É qui rigidamente inculcato il monoteismo, ossia il culto solo vero Dio, e destata l’idolatria, alla quale il popolo ebreo era tanto esposto e inclinato; per questo si proibisce lo di farsi delle statue e delle immagini. Oggi, che non vi è più tale pericolo. Sono permesse, perché costituiscono un valido aiuto al culto esterno. Ci aiutano a ricordare i veri servitori di Dio e ci invitano ad imitare le virtù. Tässä on ehdottomassa muodossa monoteismi, toisin sanoen vain yhden tosi Jumalan palvonta, ja niinpà kiinnostus epäjumalanpalveluun herää, jolle juutalainen kansa oli niin alttiina ja siihen taipuvainen; tästä syystä patsaiden ja kuvien tekeminen on kielletty. Koska nykyään sitä vaaraa ei enää ole. Ne ovat sallittuja, koska ne ovat oiva apu ulkoiseen palvontaan. Ne auttavat meitä muistamaan Jumalan todelliset palvelijat ja kutsuvat meitä jäljittelemään hyveitä. ——— Tämä on vanhin nk. kristilliseen opinmuotoon kuuluva harhaopetus. Asia, eli patsaan- ja kuvantekokielto, on selkeässä muodossa. Trumpin pöljyydet kalpenevat tämän harhan rinnalla ja sen voi todeta ilman uskon sulattavaa vaikutusta, vt. Hebr. 4:2. Pelkkä sisältälukutaito riittää, kun lukee ensin Toisen käskyn ja sitten 1968 painetun Raamatun selitys-tulkinnan marginaalissa. Eli vakuutetaan tässäkin, että kaikki Trenton kirkolliskokouksessa päätetty on sellaisenaan voimassa. Roomalaiskatolisuuteen kuuluvana oppina asian voisi sivuuttaa jos Luther ei olisi ottanut Augustinusta Raamattua korkeammaksi arvovallaksi. Idän katolisuus ikäänkuin näyttää kyntensä jättämällä toisen käskyn alkuperäisessä sijoituksessa ja muodossa, mutta omien klausuuliensa ryydittämänä. On hyvin turhauttavaa seurata ensin Mäkipelto-Huotarin kirjoittamaa Raamatun arvovallan liiskausta, jonka toiminnan vakuudeksi on tuotu jopa kummankin helluntalainen koti. Viimeisinä vuosikymmeninä onkin epäraamatullisten opetuksien tueksi tuotu opinmuotoilijan helluntalaisyhteydet tai ao. aikaisempi aika helluntailaisuudessa. Tähän todisteeksi mainitsen V-M. Kärkkäinen ja Juho Sankamo. Muitakin on. |
Kopioimani kohta italiaksi on La Sacra Bibbia v. 1968. Eli Vatikaani 2:n jälkeinen RKK:n virallinen laitos, joka ensin tehtiin italiaksi ja sitten englanniksikin.
Tämä käännös käsittelee ja tulkitsee sivujen marginaalissa kirjoitetun opillisen merkityksen. Tämä liittyy silloin poistettuun raamatunlukukieltoon ja niiden tarkoitus on estää Saatanan puuttuminen eli vaikuttaa väärinkäsityksiä.
2.Tess.2:
9 tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
Isämeidän rukouksen kohta ”Äläkä salli meidän joutua kiusaukseen viittaa samaan.
Ei-uskovien älykkäiden, lukeneiden yleinen väite on, että miksi Jumala sallii ihmiselle niin paljon pahaa tapahtuvaksi.
Jumala on yhteistyössä synnistä pois eikä synnin hedelmistä sopimisesta. Synti on evlut rippikoulunkin käynneen tiedossa, että ”se on sydämen ero Jumalasta”. Tämä ero tuottaa omat hedelmänsä, ja Jumala sallii sen tapahtua.
Augustinus poisti toisen käskyn tarpeettomana ja Luther siihen yhtyi, se oli Lutherin lankeemus. Eli tapahtui se mikä 11. jakeessa lukee, ”.. niin he uskovat valheen”.
Reijo,
Ikonien kunnioittaminen ei ole epäjumalan palvontaa. Se on kunnioituksen osoittamista ikonin esittämälle henkilölle tai tapahtumalle. Koska Kristus on tullut ihmiseksi, hänestä voi tehdä kuvan ja kunnioittaa sitä ja sen kautta Kristusta. On hyvä muistaa, etttä kuvien kieltäminen on keskeinen osa islamia, joka kieltää Jumalan kolminaisuuden ja Kristuksen jumaluuden.
Hyvää opetusta asiasta on esim. kirjassa Theodoros Abu Qurra: Ikonien kunnioittamisesta ( https://www.ortodoksi.net/index.php/Ikonien_kunnioittamisesta_(kirja) ). Ja tietysti Nikeassa vuonna 787 pidetyn seitsemännen ekumeenisen kirkolliskokouksen päätökset on syytä muistaa.
Kiitos, Jari H, ortodoksisen käsityksen puolustamisesta.
Luterilainen näkökulma: Kysymys siitä, miten käskyt pitäisi numeroida, on vanha. Tässä asiassa sekä juutalaiset ja ortodoksit että reformoidut kristityt ovat mielestäni oikeassa, mutta samalla pitää osata nähdä ”metsä puilta”.
Ratkaiseva juttu on ensiksikin se, että 10 käskyä ovat peräisin Vanhasta testamentista, vaikka ne ilmaisevatkin jo luomiseen palautuvan ns. luonnollisen lain JA vahvistetaan Uudessa testamentissa.
Toinen keskeinen asia on, että tässä välissä tapahtui nimenomaan se asia, josta Jarikin muistuttaa: Kristuksen syntymä. Juuri se Jumala, josta EI saanut tehdä kuvaa, syntyi ihmiseksi, jolla oli kasvot.
Ja JOS pidämme kristikunnan vanhoja pyhäinjäännöksiä, Kristuksen ylösnousemuksen yhteydessä syntyneitä Mandylion-liinaa ja Torinon käärinliinaa aitoina, meille on jopa säilynyt Herran itsensä jättämä kuva itsestään. (Minä ilmottaudun tässä kohden skeptikoksi, mutta olen valmis muuttamaan käsitystäni, jos niikseen tulee).
Läntinen kristikunta on toki kauan ollut ainakin jollain tapaa varauksellinen idän kristittyjen tapan kunnioittaa ikoneita. Syynä on, että se perustuu keskeisesti tietyn tyyppiseen filosofiseen ajatteluun kuvan ja sen esittämän kohteen välisestä suhteesta. Mutta asia on kyllä pohjimmiltaan niin kuin Jari toteaa. ”Toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne, rupeamatta väittelemään mielipiteistä”.
Kirkko on aina kunnioittanut ikoneita. Idässä ja lännessä myös juutalaisuudessa löydämme synagoogista kuvia. Kuvat eivät ole ristiriitaisia käskyjen kanssa. Paljon kuvia mahtavaa.
Amerikkassa calviniti pohjaisella kirkossa ei saa olla mitään kuvia, ei edes RISTIÄ, koska se on kuva ja näin ollen epäjumalanpalvontaa.
Ortodoksisessa palveluksessa kunnioitetaan jokaista ihmistää samalla tavalla kuin ikoneitakin. Onhan ihminenkin ikoni, Jumalan kuvaksi luotu.
Jari,
Jari,
”.. äläkä mitään kuvaa,” kattaa kaikenlaisten kuvien tekemisen.
Toisen käskyn kuvienteko- ja kumartamis-, suutelemiskieltoon palattin jatkuvasti sen antamisenjälkeen. Monta mainitaa siitä, kuinka hebrealaiset rikkoivat kieltoa ja ansat laukeilivat. Toisen käskyn alkuperäisessä muodossa on yksityiskohtaisesti käyty läpi mistä on kysymys. Toistamiseen, kun kuvanteko-palvontakietltoa rikottiin, niin kysymys oli aina pakanakansojen epäjumalien palvonnan jäljittelystä. Asiat ei ole muuttunut.
Sitten kolmannen vuosisadan alun alkoi kirkot täyttymään kuvilla ja patsailla ja niiden kunnioituksella ja palvonnalla. Eli kielto käännetti käskyksi, koska, muka, se auttoi ulkoista palvontaa?? Kuten tässä kääntämässäni 1968 katolisessa raamatussa asia tulkitaan.
Pitkiä selityksiä ja runsaasti kirjoja on kirjoitettu lyhyen kiellon kumoamisesta, niinkuin suosittelemasi kirja. Kaikki Raamatun ohjeet ja käskyt ovat lyhyesti, tulkintavapaasti kirjoitettu Jumalan antamien ohjeitten mukaan Jeesuksen seuraajille. Toisaalta ilman uskoa, ei ole kieltojakaan.
Ikonien kunnioittaminen on juuri sitä, mistä toinen käsky kieltää. Läntisen katolisuuden kolmitasoinen autuuttavien ja auttavien välineitten on ihmisten aliarvioimista ja siirtyy uskomukseksi, koska Raamatunluku on ollut ehdottomien kieltojen listalla, virallisesti aina 1962 asti. Sen jälkeen on paljon ihmisiä tullut uskoon alettuaan lukea Raamatua, jossa kuvien- ja kuolleitten palvonta ensimmäisten asioitten joukossa on kirkastunut. Siksi tänäänkään ei suositella yksin ja ilman ohjausta Raamattua lukea.
Marko ja Martti,
Oikeaa numerointia arvostavat kaikki muut, paitsi evlut ja RKK. Katson edustavani raamatullista seurakuntajäjestystä tässä ajassa.
Jeesus syntyi ihmiseksi eikä ikäänkuin ihmiseksi. Jeesuksessa oli se sama Jumalan kuva kuva kuin jokaisesssa tähän maailmaan syntyneessä. Jumala on Henki ja Hän puhalsi oman Henkensä ihmiseen, ja Adamista ja Evasta tuli Jumalan kuva, joka kuva ei tuolloin eikä tänään ole silmin havaittavissa, niinkuin ei ole Jumalakaan.
Uskovat tekee yhdeksi (heis) Henki, joka heidät on tehnyt Jeesuksen seuraajiksi/uskoviksi. Filosofia, teologia tai psykologia ei tätä ykseyttä saa aikaan. Inhimillinen koinonia-yhteys syntyy ilman Pyhän Hengen työtäkin, silloin, kun tätä Jumalan Henkeä ei kahden ihmisen ja ihmisten välillä ole.
Room 12:
10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
Tämäkin kohta on kirjoitettu uskoville. Hengellistä, Paavalin tarkoittamaa kilpailua ei ulkopuolella uskovien yhteyden ole.
Paajanen Sami 26.04.2025 12:22
Kirjoitat:
”Kirkko on aina kunnioittanut ikoneita. Idässä ja lännessä myös juutalaisuudessa löydämme synagoogista kuvia. Kuvat eivät ole ristiriitaisia käskyjen kanssa. Paljon kuvia mahtavaa.
Amerikkassa calviniti pohjaisella kirkossa ei saa olla mitään kuvia, ei edes RISTIÄ, koska se on kuva ja näin ollen epäjumalanpalvontaa.”
Juutalaisuus on täynnä Jumalan antamien käskyjen rikkomisia.
Toisen käskyn tarkoitus on kieltää, pysyä erossa pakanakansojen tavoista, joissa keskeisimpinä oli kuvan ja esineen edessä rukoilu, palvonta, kunnioittaminen
Kuten usein manitsen, niin olen suurimman osan seurakunnallista elämää viettänyt katolisissa maissa. Näissä uskoontulleet ovat ensitöikseen huomioinneet Raamatun kuvanteko- ja niiden palvonta-kunnioittamiskiellon. Siksi suuri määrä katolisia on tullut uskoon, kun he ovat alkaneet lukemaan Raamattua, jossa pyhimykset ja toinen käsky on suurimmassa osassa ollut ensimmäisiä herätyksiä.
Etenkin Italiassa ei todellakaan ole edes ristiä missään, Ainoastaan kohta Raamatusta on kirjoitettu usein etuseinämään. Pidän kaikesta kuvaamisesta pidättäytymistä johdonmukaisena, siellä, missä uskoontulleet ovat katolisista kirkoista lähteneitä.
Reijo,
”Miehen ei pidä peittää päätään, koska hän on Jumalan kuva ja heijastaa hänen kunniaansa.” (1. Kor. 11:7)
Tottakai siis voimme tehdä kuvan ihmisestä, joka on vuorostaan Jumalan kuva. Ei kukaan ortodoksinen kristitty kumarra kuvaa vaan sen esittämää tapahtumaan (ylösnousemus, Pyhän Hengen vuodatus jne.) tai henkilöä, jota kuva esittää.
En tunne vapaiden suuntien rukouskäytäntöjä, mutta oletan, että voitte kumartaa tai polvistua rukoillessanne. Muslimit polvistuvat ja rukoilevat tyhjän seinän edessä koska heidän jumalansa on salassa. Kristityt tietävät että Jumala tuli ihmiseksi ja häntä voidaan kuvata. Hän on paitsi Herramme myös veljemme.
Rooman piispan seuraajiin, en ota muuten kantaa, kuin, että heidän väärentämänsä uskontunnustus ja itse keksimänsä dogmit ovat aika epäilyttäviä.
Jari,
Apostolien Teoissa on kaikki perus uskoontuloon ja sen välittömiin seuraamuksiin. Apostolien Tekojen ensimmäisessä luvussa ohje opetuslapsille, kun he olivat Jeesuksen kanssa koolla vähän ennen Jeesuksen taivaaseen nousemista. Näille n. viidellesadalle Jeesus antoi tiivistetyt ohjeet, käskyt, eli ”Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet” 4. jae.
”vaan kun Pyhä Henki tulee yllenne, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajiani ….” 8. jae.
Tämä on Paavalin ohje paikallisille seurakunnille, koskien esimerkiksi pään peittämistä. Jonka ohjeistuksen lopuksi hän sanoo, 1.Kor.11:16 Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnilla.
Jeesus antoi esimerkkejä rukoilemisesta ja täydellinen tiivistys siitä on Joh. 4:
21 Jeesus sanoi hänelle: ”Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.
23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.
24 Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa.”
”.. ette rukoile tällä vuorella, ettekä Jerusalemissa”
Isä tahtoo hengessä ja totuudessa rukoilevia. Jumala on Henki, ja vain ne, joissa Hänen Henkensä on elävä, voivat rukoilla. Eli ihmisessä oleva näkymätön, ikuinen on yhteydessä näkymättömään Jumalaan.
Jeesus ei tässä kiinnitä ulkonaiseen, kuten polvistummeko ja onko kädet ristissä vai kämmenet vastakkain.
Jos nämä ”ehdot” eivät täyty, näkyvällä tai näkymättömällä palvomisella ei ei ole merkitystä.
Reijo Mänttäri, rikot itse tuota jyrkästi ymmärrettyä kuvakieltoa laittamalla jokaisen kommenttisi eteen oman kuvasi meidän muiden keskustelijoiden kunniotettavaksi. Eräänlainen ikonihan sekin on, vaikka siitä taidetaan käyttää hindulaisuuteen liittyvää sanaa ’avatar’.