Väitös: Riparin työntekijät tunnistavat heikosti leikkien sukupuolittavan näkökulman

Jarmo Kokkosen tuoreen väitöstutkimuksen mukaan sukupuoli ja yhteisöllisyys rakentuvat vastavuoroisesti rippikoulussa.

− Rippikoulussa tapahtuu sekä sukupuolirajan liudentumista että sen korostumista. Rento yhteisöllisyys ja vuorovaikutus mahdollistavat väljää ja karnevalististakin sukupuolen esittämistä, toisaalta perinteiset ja viralliset rituaalit (rippikoulun ohjelma, opetus ja säännöt) ohjaavat selkeästi yhteisön elämää, Kokkonen toteaa.

Jarmo Kokkonen on Kirkkohallituksen kasvatus ja perheasioiden yksikön apulaisjohtaja. Aiemmin hän on työskennellyt pitkään rippikoulutyön asiantuntijana.

Rippikoulu on Kokkosen mukaan nuorille ensisijaisesti vahva sosiaalinen maailma, jonka epävirallisessa yhteisöllisyydessä heidän on mahdollista ottaa etäisyyttä koulumaailmasta tuttuihin rooleihin.

Rippileirin elämässä sukupuoli on tutkimuksen perusteella tavallisimmin läsnä sukupuolten rinnakkaisuus ja yhteistyö.

− Kuitenkin yksittäiset rituaalit, ennen kaikkea laulut, leikit ja näytelmät, sukupuolittuvat ja seksualisoituvat tavalla, jota työntekijät tunnistavat heikosti. Lisäksi virallinen seksuaaliopetus nojautuu osin sukupuolittuneisiin konventioihin, ja uskonnon tekstit ovat usein sukupuolittuneita, Kokkonen kertoo.

Etnografisessa väitöstutkimuksessa on hyödynnetty monitieteellisesti sukupuolentutkimuksen, uskontososiologian, uskonnonpedagogiikan ja rituaalitutkimuksen teorioita ja käsitteitä.

Tutkimusta varten Kokkonen osallistui kahden rippikouluyhteisön elämään ensimmäisistä tapaamisista aina konfirmaatioon. Kokkosen keskeisin tutkimusaineisto muodostuu rippikoululaisten, isosten ja työntekijöiden haastatteluista, tutkimuspäiväkirjoista sekä nuorten omista teksteistä. Väitöstutkimus käy myös vertailevaa vuoropuhelua kouluetnografioiden kanssa.

Kirkkososiologian oppiaineeseen lukeutuva väitöstilaisuus Sukupuoli ja yhteisöllisyys rippikoulun rituaaleissa järjestetään 10.2. Helsingin yliopistossa. Väitöskirja julkaistaan sarjassa Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisuja.

Kuva: Merja Salonen. Tampereella nuoret tekivät riparilla tee se itse -draamoja.

Lue myös:

Vihreät riparit tavoitti yli 10 000 nuorta

Rap kuljettaa uuteen riparikauteen

Edellinen artikkeliRuotsin Radio: 40 ruotsalaislasta Isisin luona
Seuraava artikkeliEspoon hiippakunnan tuomiokapitulin päätöksiä

Ei näytettäviä viestejä